Ženy vo vede a technike – zvyšovanie povedomia študentov a študentiek v oblasti rodovej rovnosti

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Ženy vo vede a technike – zvyšovanie povedomia študentov a študentiek v oblasti rodovej rovnosti

Project name (English): Women in science and technology – raising the awareness of male and female students in the field of gender equality

Start of project: 2024

End of project: 2026

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 012UCM-4/2024

Project leader: doc. PaedDr. Juraj Miština, PhD.

University: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Department: Filozofická fakulta

Project annotation in Slovak language

Rovnosť žien a mužov vo výskume a inováciách je prioritou Európskeho výskumného priestoru (ERA) už od roku 1997, kedy Európska komisia vo svojom oznámení Ženy a veda: mobilizácia žien k obohateniu európskeho výskumu vytýčila ako dôležitý strategický cieľ dosiahnutie rodovej rovnosti v oblasti vedy a výskumu. Zároveň je prierezovou prioritou Agendy pre udržateľný rozvoj 2030. Stratégia Európskej komisie pre rovnosť žien a mužov na obdobie 2020-25 definuje víziu, politické ciele a opatrenia na dosiahnutie konkrétneho pokroku v oblasti rodovej rovnosti a na dosiahnutie cieľov udržateľného rozvoja.

Riešiteľský tím postavil na zámer projektu na dokumente schválenom vládou Slovenskej republiky v roku 2021, ktorým je Celoštátna stratégia rovnosti žien a mužov a rovnosti príležitostí a k nej prislúchajúci Akčný plán, ktorý vypracovalo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, jednou z priorít a strategických oblastí, ktoré celoštátna stratégia pokrýva je vzdelávanie, veda a výskum.

Kľúčovou prekážkou inovácií sú medzery vo vedomostiach, kompetenciách a zručnostiach, ktoré bránia rastu produktivity a hospodárskemu rozvoju. Nedostatok vyškolených odborníkov v disciplínach súvisiacich s vedou, technikou, inžinierskymi disciplínami a matematikou (STEM) môže oslabiť inovačný potenciál spoločnosti. Na všetkých úrovniach odborov STEM na celom svete v priebehu rokov pretrváva široká rodová priepasť. Hoci sa účasť žien na vysokoškolskom vzdelávaní zvýšila, stále sú nedostatočne zastúpené. Slovensko nie je výnimkou. Nevyužitý potenciál kvalifikovaných žien predstavuje dôležitú stratenú príležitosť pre celú spoločnosť. Aj keď sa čoraz viac uznáva dôležitosť tohto problému, Slovensko čelí nedostatku informácií, ktoré bránia výskumníkom prehĺbiť pochopenie tohto javu a tvorcom politík navrhovať účinné kroky. Cieľom tohto projektu je prispieť k akademickej diskusii preskúmaním hlavných faktorov rodovej nerovnosti v disciplínach STEM aj z historického hľadiska a zvýšiť povedomie študentov o rodovej rovnosti, ktoré podľa nášho pilotného prieskumu je vnímané veľmi všeobecne iba cez médiá. Projekt má ambíciu spropagovať celosvetový prínos žien vo vede a technike medzi cieľovou skupinou študentov a študentiek vysokých škôl a spropagovať rodovú rovnosť prostredníctvom graficky príťažlivého webového portálu v anglickom jazyku s interaktívnymi prvkami e-learningu na podporu zvýšenia komunikačných kompetencií v tomto globálnom jazyku. Projekt má ambíciu vytvoriť materiál využiteľný v medzinárodnom prostredí a to je jeden z dôvodov, prečo sa sústreďuje na anglický jazyk. Predvýskum ukázal, že žiaci študenti aj absolventi vysokých škôl sú nedostatočne pripravení v oblasti komunikačných kompetencií v angličtine ako jazyku vedy a techniky, ako aj komunikačných kompetencií na globálneho trhu práce. Preto sme využili kompetencie členov riešiteľského kolektívu a zámer je využiť digitálny priestor webového portálu aj na rozvoj komunikačných kompetencií prostredníctvom zakomponovania didakticky príťažlivých interaktívnych prvkov v kontexte obsahového zámeru projektu. V neposlednom rade reagujeme aj na skúsenosť z pandemického obdobia a nepripravenosť vzdelávacieho prostredia všetkých stupňov škôl na náhly prechod do online vyučovacieho módu, a zahrnutím prvkov e-learningu ho ponúkneme ako obsahový zdroj pre kurikulárne využitie vo vzdelávaní.

 

Project annotation in English language

Equality between women and men in research and innovation has been a priority of the European Research Area (ERA) since 1997, when the European Commission in its communication "Women and science: mobilizing women to enrich European research" set out as an important strategic goal the achievement of gender equality in the field of science and research . At the same time, it is a cross-cutting priority of the Agenda for Sustainable Development 2030. The European Commission's strategy for equality between women and men for the period 2020-25 defines the vision, political goals and measures to achieve concrete progress in the field of gender equality and to achieve the goals of sustainable development.

The research team based the project's intent on a document approved by the Government of the Slovak Republic in 2021, which is the National Strategy for Equality between Women and Men and Equal Opportunities and the accompanying Action Plan, developed by the Ministry of Labour, Social Affairs and Family of the Slovak Republic. one of the priorities and strategic areas that the national strategy covers is education, science and research.

A key obstacle to innovation is knowledge, competence and skills gaps, which hinder productivity growth and economic development. The lack of trained professionals in disciplines related to science, technology, engineering and mathematics (STEM) can weaken the innovation potential of society. A wide gender gap has persisted throughout the years at all levels of STEM fields around the world. Although women's participation in higher education has increased, they are still underrepresented. Slovakia is no exception. The untapped potential of qualified women represents an important lost opportunity for the entire society. Even though the importance of this problem is increasingly recognized, Slovakia faces a lack of information that prevents researchers from deepening their understanding of this phenomenon and policy makers from proposing effective actions. The aim of this project is to contribute to the academic debate by examining the main drivers of gender inequality in STEM disciplines, also from a historical perspective, and to raise students' awareness of gender equality, which, according to our pilot survey, is perceived very generally only through the media. The project aims to promote the global contribution of women in science and technology among the target group of male and female university students and to promote gender equality through a graphically attractive web portal in English with interactive e-learning elements to support the increase of communication competences in this global language. The project has the ambition to create material that can be used in an international environment and that is one of the reasons why it focuses on the English language. Preliminary research has shown that students and university graduates are insufficiently prepared in the area of communication competences in English as the language of science and technology, as well as communication competences in the global labour market. Therefore, we used the competences of the members of the research team, and the intention is to use the digital space of the web portal also for the development of communication competences through the incorporation of didactically attractive interactive elements in the context of the content objective of the project. Last but not least, we are responding to the experience from the pandemic period and the unpreparedness of the educational environment of all levels of schools for a sudden transition to online teaching mode, and by including elements of e-learning we will offer it as a content resource for curricular use in education.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 5 420,00 0,00

Filter

Filter