Didaktické hry v ekonomických predmetoch na stredných školách zohľadňujúce súčasnú hodnotovú orientáciu mládeže
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Didaktické hry v ekonomických predmetoch na stredných školách zohľadňujúce súčasnú hodnotovú orientáciu mládeže
Project name (English): Didactic games in economic subjects at secondary schools taking into account the current value orientation of youth
Start of project: 2023
End of project: 2025
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 025EU-4/2023
Project leader: Ing. Ladislav Pasiar, PhD.
University: Ekonomická univerzita v Bratislave
Department: Národohospodárska fakulta
Project annotation in Slovak language
Súčasná informačná spoločnosť s neobmedzeným prístupom k informáciám, demografický vývoj, socio-ekonomické devalvovanie určitých profesií v nemalej miere prispeli k zreteľnému poklesu dôležitosti školy a práce učiteľa v súčasnej spoločnosti. Učitelia reflektujú nielen na zmeny v obsahu výučby, zmeny v rámci administratívnej podpory vyučovacieho procesu, ale aj na zmeny oblasti vývoja žiakov a preto je nevyhnutné aby bol učiteľ kreatívnejší, viac experimentoval, hľadal rôzne zdroje poznatkov a sledoval nové informácie a trendy. Súčasné trendy sú ovplyvňované aj požiadavkami zo strany žiakov, rodičov, vedenia škôl. Na to, aby učitelia adekvátnym spôsobom reagovali na vznikajúce požiadavky zo strany spoločnosti, je potrebné zamerať sa a identifikovať nielen vedomostnú úroveň žiakov, ale aj ich hodnotovú orientáciu.
Zmeny hodnotovej orientácie v spoločnosti, rodine, nové vplyvy, humanistické koncepcie výučby prinášajú na školu, učiteľa aj žiaka iné pohľady. Veľmi dôležitá je schopnosť učiteľa vzbudiť v žiakoch zvedavosť, aby boli motivovaní pre hlbšie štúdium. Učiteľ vyberá také stratégie, metódy vyučovania a organizačné formy, ktoré vedú k pozitívnym výsledkom výchovno-vzdelávacieho procesu. Kvalitné učebnice či iné didaktické materiály by mali byť v tomto ohľade samozrejmosťou. Pandemická situácia ukázala všade vo svete schopnosť flexibilne reagovať na zmenené podmienky vo veľmi krátkom čase. Prechod na dištančnú formu vzdelávania spolu s prispôsobením organizačných foriem a metód výučby odkryli nielen na Slovensku mnohé úskalia a nedostatky súčasného systému. Napriek tomu výučbový proces prebiehal v mnohých prípadoch efektívne a potrebnou interaktivitou, získanými kvalitnými vedomosťami a zručnosťami.
Vo všeobecnosti má učiteľ na výber metódy a formy výučby, ktoré majú prehĺbiť interakčné vzťahy medzi ním a žiakmi i medzi žiakmi navzájom (napr. kooperatívne, projektové vyučovanie, diskusné metódy, rozhovor, brainstorming, iné heuristické metódy, inscenačné metódy, metódy hrania rolí, didaktické hry), taktiež aj informačno-komunikačné technológie, využívanie ktorých vo veľkej miere dokáže priniesť efektívnosť do výučby. Príprava na hodiny využívajúce aktivizujúce vyučovacie metódy je časovo pomerne náročná, preto integrovaný súbor pripravených pomôcok využiteľných v jednotlivých vyučovacích predmetoch ocenia nielen budúci ale aj súčasní učitelia.
Aby učiteľ učil efektívne, tvorivo, musí žiakov čo najlepšie poznať. Jedným z aspektov poznania žiakov je aj ich hodnotová orientácia. Problematika hodnotovej orientácie mládeže je skúmaná dlhodobo, no v kontexte zmien v spoločnosti je potrebné kontinuálne sa jej venovať. Jedným z hlavných dôvodov je aj výber vhodných vyučovacích metód, vďaka ktorým dosiahneme stanovené výchovno-vzdelávacie ciele.
Rozhodli sme sa preto spojiť aspekty využívania aktivizujúcich vyučovacích metód a hlbšieho poznávania žiakov prostredníctvom analýzy ich aktuálnej hodnotovej orientácie. Z viacerých metód sme sa konkrétne zamerali na didaktickú hru, pretože viaceré iné metódy vyučovania sme už v minulosti výskumne rozpracúvali a didaktickú hru považujeme za veľmi atraktívnu pre využitie aj v dištančnej forme vzdelávania, pretože umožňuje udržiavať interaktivitu aj v online prostredí.
Hlavným cieľom projektu je analyzovať a zhodnotiť aktuálnu hodnotovú orientáciu mládeže na ekonomicky zameraných stredných školách, následne z nej vyvodiť hlavné didaktické implikácie, na základe ktorých vytvoriť zbierku didaktických hier pre ekonomické predmety. V didaktických hrách budú zapracované výchovné ciele na základe zistení výsledkov výskumu hodnotovej orientácie mládeže. Ekonomické predmety sme vybrali vzhľadom na personálne zloženie výskumného tímu, ktorý tvoria pedagóg, psychológ a didaktici ekonomických predmetov.
Prvotným výstupom projektu budú výsledky výskumu hodnotovej orientácie žiakov a jej vplyvu na efektívnosť realizácie vyučovacieho procesu. Konečným výstupom projektu bude zbierka didaktických hier publikovaná v tlačenej a/alebo elektronickej forme, ktorá bude určená pre súčasných aj budúcich učiteľov ekonomických predmetov. Vo výskumnej časti zistíme, ktoré hodnoty a do akej miery preferujú súčasní žiaci ekonomicky zameraných škôl (ekonomické, mravné, intelektuálne, zážitkové a v súčasnej situácií vo svete mimoriadne aktuálne sociálne hodnoty). Na základe týchto výsledkov budeme voliť tematické zameranie didaktických hier. Vytvoríme predpoklady preto, aby sa žiaci prostredníctvom nastolených didaktických hier zamýšľali nad dôsledkami preferovania jednotlivých hodnôt pred ostatnými.
Projekt tak prepája výskumnú časť prinášajúcu nový pohľad na súčasnú hodnotovú orientáciu mládeže, implikáciou na formulácie výchovných cieľov a konkrétny obsah didaktických hier vo vyučovaní ekonomických predmetov na stredných školách. Predpokladáme určité zmeny v hodnotovej orientácii mládeže aj vplyvom pandemickej situácie a nutnú reflexiu vo výchovných cieľoch.
Project annotation in English language
The current information society with unlimited access to information, demography, the socio-economic devaluation of certain professions have contributed significantly to the increase in criticism of the school and teacher‘s work in today's society. Teachers reflect not only on changes in the educational content, changes in the administrative activities in education, but also on changes in the development of students and therefore it is essential for teachers to be more creative, experiment more, seek different sources of knowledge and follow new information and trends. The teacher's ability to innovate education also affects his/her authority and respect. As a result of changes in the current values of young people, the position of teachers and students is also changing. Pupils are more critical of teacher evaluation, often losing respect for their knowledge and experience. These aspects are particularly burdensome for older generations of teachers, who, however, have valuable pedagogical experience. In order for teachers to adequately respond to emerging demands from society, it is necessary to focus and identify not only the level of knowledge of students, but also their value orientation.
Changes in value orientation in society, family, new influences, humanistic conceptions of teaching bring different perspectives to the school, teacher and student. The chalenge for teachers is their ability to arouse curiosity in students, to keep their attention during study, to motivate them for deeper study. The teacher selects such strategies, teaching methods and organizational forms that lead to positive results of the educational process. Quality textbooks or other didactic materials should be a matter of course in this regard. The pandemic situation has shown everywhere in the world the ability to react flexibly to changing conditions in a very short time. The transition to a distance form of education, together with the adaptation of organizational forms and teaching methods, has revealed many difficulties and shortcomings of the current system, not only in Slovakia. Nevertheless, the teaching process took place in many cases with effective and necessary interactivity, acquired quality knowledge and skills.
In general, the teacher has a variety of teaching methods and forms that deepen the interaction between him/her and the students and among the students (eg cooperative learning, project-based learning, discussion methods, interview and other heuristic methods, situation methods, role-playing methods, didactic games), as well as information and communication technologies, the use of which can bring efficiency to teaching to a large extent. Preparing for lessons using activating teaching methods is quite time consuming, so the integrated set of prepared tools that can be used in individual subjects will be appreciated not only by future but also current teachers.
To teach effectively, creatively, teacher must know the students as well as possible. One of the aspects of understanding students is understanding their value orientation. The issue of youth value orientation has been studied for a long time, but in the context of changes in society, it is necessary to research it continuously. One of the main reasons is the choice of appropriate teaching methods, thanks to which we will achieve the set goals in education and upbringing.
The analysis of the current trends of the globalizing world, which are known to bring with them many new possibilities, also fading of value systems, provides enough stimuli for teachers to be much more interested in opinions on the value orientation of education. We therefore decided to combine the aspects of using activating teaching methods and getting to know students more deeply by analyzing their current value orientation, in order to react actively to new situations. Of the several methods, we focused specifically on the didactic game, as we have already developed several teaching methods in the past.
We consider the didactic game as a strong motivational element for students, which contains a significant self-realization component in the field of cognitive activities. It evokes productive activities and develops thinking, because most didactic games are based on solving problem situations. At the same time, it is a very attractive method for use in the distance form of education, because it allows to maintain interactivity in the online environment.
The main goal of the project is to analyze and evaluate the current value orientation of youth in economically oriented secondary schools, then to derive the main didactic implications, based on which to create a collection of didactic games for economic subjects. The didactic games will incorporate educational goals based on the findings of research on the value orientation of youth. We chose economic subjects due to the staffing of the research team, which consists of a pedagogy expert, psychologist and didactics of economic subjects.
The primary output of the project will be the results of research into the value orientation of students and its impact on the effectiveness of the teaching process. The final output of the project will be a collection of didactic games published in printed and / or electronic form, which will be for current and future teachers of economic subjects. In the research part we will find out which values and how much current students of economically oriented schools prefer (economic, moral, intellectual, experiential and because of the current situation in the world, very important – social values). Based on these results, we will choose the thematic focus of didactic games. We will create the preconditions for students to think about the consequences of preferring some values over others through didactic games.
The project thus connects the research part bringing a new perspective on the current value orientation of youth, the implication for the formulation of educational goals and the specific content of didactic games in the teaching of economic subjects in secondary schools. We anticipate certain changes in the value orientation of young people also due to the influence of the pandemic situation and the necessary reflection in educational goals.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 6 378,00 | 0,00 |