Zvyšovanie kritickoanalytických kompetencií študentov anglistiky prostredníctvom inovácie vyučovania predmetu pragmalingvistika anglického jazyka

Basic informations

Thematic area: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní

Project name (Slovak): Zvyšovanie kritickoanalytických kompetencií študentov anglistiky prostredníctvom inovácie vyučovania predmetu pragmalingvistika anglického jazyka

Project name (English): Icreasing critical and analytical thinking skills of students of English studies through innovating the English pragmalinguistics course.

Start of project: 2023

End of project: 2025

Condition of project: Financovaný/riešený

Project number: 009PU-4/2023

Project leader: prof. PhDr. Milan Ferenčík, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Filozofická fakulta

Project annotation in Slovak language

Predmet pragmalingvistika anglického jazyka rozvíja, upevňuje a kontextualizuje funkčno-systémové vedomosti, zručnosti a kompetentnosti študentov získané v prerekvizitných predmetoch filologického modulu štúdia anglického jazyka (fonetika a fonológia, morfológia, lexikológia, lexikálna sémantika, syntax a štylistika). Prispieva k budovaniu pragmatickej kompetencie ako súčasti ich komunikatívnej kompetencie, rozvoju a upevňovaniu kriticko-analytického myslenia študentov tým, že ponúka zjednocujúcu, holistickú perspektívu jazyka ako komunikačného nástroja, ktorý slúži na tvorbu a vyjednávanie významu v (hovorenej a písanej) komunikácii, teda v jeho situačne-ukotvenom používaní. Predmet vychádza z aktuálnych svetových  prístupov etablovaných v rámci pragmalingvistiky a predstavuje ich domácej anglistickej ale aj širšej akademickej komunite. Inovácia vyučovania predmetu spočíva nielen v jeho umiestnení do elektronického prostredia (Moodle) a vyučovaní blended-learningovou formou, ale aj posilňovaní kriticko-analytických kompetencií študentov voľbou pragmalingvistických prístupov, modelov, metód a typu rečových dát. Ich výber ilustruje procesy tvorby významu nielen v prostredí anglofónnych lingvokultúr, v ktorých je angličtina rodný resp. druhý jazyk, ale významne reflektuje aj samotné žité prostredie študentov, ktoré je z hľadiska fungovania angličtiny v princípe bi/plurilingválne v ktorom sú s angličtinou permanentne v kontakte aj mimo školy. V ich komunikačných repertoároch teda angličtina funguje nielen ako „cudzí“, ale aj ako „kontaktný jazyk“, ktorý sa vplyvom globalizačných a europeizačných procesov pevne etabloval v doménach ich bežného života mimo školy. Z toho dôvodu je potrebné zvyšovať ich schopnosť kritickej reflexie jej manifestácií v kontakte so slovenčinou a inými jazykmi procesy ich spolupôsobenia a vzájomného ovplyvňovania aj na úrovni pragmatiky a zvyšovať tak aj úroveň ich kriticko-analytickej a interkultúrnej komunikačnej kompetencie. Inovácia predmetu a  učebného textu vychádzajúca z aktuálnych svetových  prístupov etablovaných v rámci pragmatiky určuje ako jeho adresátov nielen študentov anglického jazyka predovšetkým na domácom pracovisku v učiteľských a neučiteľských kulturologických a prekladateľských programoch štúdia, ale aj širšiu národnú a medzinárodnú odbornú verejnosť. Vedecké výstupy projektu prispejú do rozvíjajúceho sa bádania v oblasti pragmatiky v národnom kontexte, ako aj do aktuálneho svetového pragmalingvistického výskumu. Predkladaný projekt zameraný na inováciu vyučovania predmetu blended-learningovou formou a učebnice pragmatiky angličtiny je logickým pokračovaním dvoch aktuálne vyučovaných lingvistických predmetov (Anglická gramatika v diskurze, Štylistika angličtiny ako diskurzná analýza), ktoré boli úspešne riešené v rámci predchádzajúcich dvoch projektov KEGA, v ktorých bol predkladateľ hlavný zodpovedný riešiteľ. Vysokoškolská učebnica pragmatiky bude v poradí tretia učebnica predkladateľa vychádzajúca z funkčno-systémovej (hallidayovskej) perspektívy jazyka, ktorou sa zavŕši lingvistický modul štúdia v uvedených programoch.

 

Project annotation in English language

The English pragmalinguistics course develops, reinforces and contextualizes students´ functional-systemic linguistic competencies acquired in their previous linguistic courses (phonetics and phonology, morphology, lexicology and lexical semantics, syntax and stylistics) within their studies of English language. It contributes to the building of their pragmatic competence as a part of their communicative competence and further consolidates students' critical-analytical competencies by offering a unifying, holistic perspective of language as a communication tool that serves the purpose of making and negotiating meaning in (spoken and written) communication, i.e. in its situationally-anchored uses. The course is based on the current internationally-developed approaches established within pragmalinguistics and presents it to the domestic community of Anglicists but also to the wider academic community. The innovation of the course rests not only in its placement into the electronic environment (Moodle) and in its teaching through the blended-learning method but also in strengthening students´ critical-analytical competencies by using pragmalinguistic approaches, models, methods and data. Their selection illustrates processes of making meaning in the settings of the Anglophone linguacultures in which English serves as a native or second language but also heavily draws on the students´ lived environment which is in terms of the presence and functioning of English bi-/plurilingual. Thus English is present in students´ verbal repertoires not only as a "foreign language" but also as a "contact language" which, as a result of the processes of globalization and Europeanization, has thus firmly established itself in the domains of their everyday life also outside the school environment. For this reason, it is necessary to increase students´ ability to critically reflect on its manifestations in its contact with the majority language as well as with other languages ​​and raise students´ critical-analytical and intercultural competencies. The innovation of the course is inspired by the current pragmalinguistic research themes and trends and is intended to meet the demands of students of English primarily in the investigators´ workplace who are specializing in English language teaching but also of those studying within non-teachers´ translation and interpretation programme and English language and Anglophone cultures programme. The textbook of pragmatics is open to be used beyond the workplace in national and international English language teaching practice. The scientific outputs of the project will contribute to the evolving research in the field of pragmatics in the national context as well as to the current international pragmatic research. The project of the innovation of the course through using the blended-learning form and of the textbook on English pragmalinguistics is a logical continuation of the two courses which are currently taught (English grammar in discourse, English stylistics as discourse analysis) by the principal investigator which were funded by the two previous KEGA grant schemes. The planned textbook will be the third one which will be based on the functional-systemic (Hallidayan) perspective of language and which will complete the linguistic modules of the study within the given study programmes.

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Drawn in year 2024 10 074,00 0,00

Filter

Filter