BIODIVedu – Biodiverzita v urbánnom prostredí – tvorba náučných lokalít
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): BIODIVedu – Biodiverzita v urbánnom prostredí – tvorba náučných lokalít
Project name (English): BIODIVedu –Biodiversity in urban environment - the education sites creation
Start of project: 2022
End of project: 2024
Condition of project: Financovaný/riešený
Project number: 008UK-4/2022
Project leader: Mgr. Marta Nevřelová, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Prírodovedecká fakulta
Project annotation in Slovak language
Projekt je zameraný na využitie nových foriem vo výchove a vzdelávaní žiakov ZŠ a zároveň vytvára podmienky pre zvýšenie povedomia o biodiverzite a jej ochrane v urbánnom prostredí. Formovanie vzťahu človeka k prírode a krajine miestneho regiónu aj v urbánnom prostredí súvisí predovšetkým s poznávaním prostredia a aktivitami človeka v konkrétnej situácii. Vzhľadom na súčasné nároky environmentálne zameranej výučby je potrebné v žiakoch podnietiť vzťah k prírode a zároveň ukázať hodnotu prírody a jej zložiek v dosahu škôl aj v mestskom prostredí. Školy v meste majú častokrát sťaženú dostupnosť exteriérového vyučovania na prírodných lokalitách. Nie každá škola má priestor na vytvorenie náučnej lokality pre plnohodnotné exteriérové vyučovanie. Avšak každé mesto má určité prírodné plochy / lokality, ktoré by po názornom edukačnom spracovaní mohli slúžiť ako vzorové náučné lokality pre viacero škôl v okolí. Výučba na náučnej lokalite, ktorá sa nachádza v reálnej dostupnosti škôl v mestskom prostredí, môže prispieť k atraktívnosti vyučovacieho procesu, žiakov dokáže vyviesť zo zabehnutých stereotypov a zároveň poskytuje možnosť overovania teoretických vedomostí a praktických zručností priamo v prostredí náučných lokalít. Na základe týchto aspektov by sa mal odvíjať väčší záujem pedagogickej verejnosti o praktické prírodovedné / environmentálne vzdelávanie priamo v exteriéri najmä v urbánnom prostredí, kde je menšia dostupnosť využitia exteriérového vyučovania priamo vo voľnej prírode. Pre potreby zvýšenia environmentálneho povedomia a získavanie vzťahu k prírode s aspektom na ochranu biodiverzity je potrebné, aby v mestskom prostredí existovali náučné lokality s ľahkou dostupnosťou pre školy, ktoré by boli vybavené náučnými panelmi a ďalšími didaktickými pomôckami pre potreby takéhoto typu vyučovania. V súčasnosti aktuálne edukačné materiály a metodiky pre učiteľov na tému terénneho / exteriérového vyučovania absentujú, rovnako absentuje aj výučba v teréne, kde by žiaci popri získavaní praktických znalostí nadobudli aj fyzické zručnosti pri pohybe priamo v exteriéri.
Project annotation in English language
The project is aimed at using of new forms in primary school education and creates conditions for increasing biodiversity awareness and protection in urban environments. Forming a human's relationship to nature and the landscape of the local region and in the urban environment is mainly related to the recognition of the environment and human's activities in particular situations. Given the current demands of environmental learning, it is necessary to stimulate the relationship to nature by showing the natural value within the reach of schools in the urban environment. Schools in the cities have a difficult availability of outdoor learning on natural localities. Not every school has a space for creating educational site for full-featured outdoor learning. However, each city has certain natural areas / localities that could be as educational sites sample for schools around, of course, after illustrative educational processing. Learning at the educational site, located in the real availability of schools in the urban environment, can contribute to the attractiveness of the learning process, the pupils can be drawn from collapsed stereotypes and also provides the opportunity to verify theoretical knowledge and practical skills directly in the environment of educational sites. Based on these aspects, more interested in the pedagogical public for practical science / environmental education directly in the exterior should be despised, especially in the urban environment where the outdoor learning is not using directly in the wild areas. For the purpose of increasing environmental awareness and gaining relationship to nature with an aspect of biodiversity protection, there is a need for educational sites with good availability for schools that would be equipped with educational panels and other didactic tools for the needs of such learning. Currently educational materials and methodologies for teachers on outdoor learning are absent, also absent learning in the field where pupils in addition to the obtaining of practical knowledge also acquired physical skills when they are moving directly in the exterior.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Drawn in year 2024 | 6 628,00 | 0,00 |