Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov

Basic informations

TOP PROJECT

Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Project name (Slovak): Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov

Project name (English): Use of the Philosophy for Children program for the development of pupils' moral consciousness

Start of project: 2021

End of project: 2023

Condition of project: Ukončený

Project number: 028UMB-4/2021

Project leader: doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.

University: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici

Department: Pedagogická fakulta

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 32 661,63 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
ADE J. Kaliský: Teachers´ comprehension of critical thinking fundamentals (7 s. v tlači)
BDF M. Stachoň: Filozofické otázky detí alebo o tom, ako nás deti učia filozofovať. (10 s. v tlači)
BCB L. Kaliská - A. Viľchová: Svet emócií (metodika) (40 s. v tlači)
BCB J. Kaliský - J. Zamkovský: Filozofovať vo výťahu (2. časť) (metodika k príbehu) (70 s. v tlači)
GII J. Kaliský - L. Kaliská: Dotazník kritického myslenia (a kognitívnych štrukturálnych prvkov)
AFB J. Kaliský: Význam humanitných vied pre rozvoj žiaka
V2 J. Kaliský: Teachers’ understanding of critical thinking definition. Príspevok na vedeckej konferencii. 4 NS
V2 J. Kaliský: Ethical outcomes of ecological values implementation into moral education analyzed by animal respect questionnaire. Príspevok na vedeckej konferencii. 4 NS
V2 J. Kaliský: Centrum pre filozofovanie s deťmi (alebo P4C v Banskej Bystrici). Príspevok na vedeckej konferencii. 5 NS
V2 J. Kaliský: Program Philosophy for children ako nástroj sociálneho pedagóga. Príspevok na vedeckej konferencii. 6 NS
V2 J. Kaliský: Analýza edukačného príbehu s morálnou dilemou podľa teórie G. Linda. Príspevok na vedeckej konferencii. 6 NS
V2 L. Kaliská: Nomophobia and primary school children's emotional and personal factors. Príspevok na vedeckej konferencii. 10 NS
V2 M. Stachoň: Perspektívy uvažovania detí a mládeže o možnostiach súčasnej spoločnosti. Príspevok z vedeckého kolokvia. 5 NS
V1 Zborník štúdií vedeckých štúdií z organizovaného vedeckého kolokvia je v tlači. (220 NS)
V3 J. Kaliský: Filozofovanie v škole. Diskusia ako kľúčový prvok demokracie. In Pedagogické rozhľady 2021/4. (4 NS)
V3 L. Kaliská - J. Kaliský: Učiteľ a kritické myslenie. (6 NS) zadané na posúdenie do časopisu Pedagogické rozhľady
O2 Kaliský, Ján (100%): Rozvoj programu filozofovanie s deťmi (P4C) na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. 2023 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2067-8
V2 Kaliský, Ján (100%): Teachers’ understanding of critical thinking definition. 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X
V2 Kaliský, Ján (100%): Ethical outcomes of ecological values implementation into moral education analyzed by animal respect questionnaire (ANIRE-QUE). 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X
V2 Kaliský, Ján (100%): Humanitné vedy a(ko) podstata edukácie. 2022 Prešov : ISBN 978-80-555-2922-6
V2 Kaliský, Ján (100%): Program Philosophy for Children ako nástroj sociálneho pedagóga. 2022 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2012-8
BDF Kaliský, Ján (100%): Filozofovanie v škole. Diskusia ako kľúčový prvok demokracie. Banská Bystrica : ISSN 1335-0404
O3 Kaliský, Ján (100%): Návrh inovácie tematického celku ochrany prírody v kurikule etickej výchovy. Banská Bystrica : ISSN 1335-0404
O2 Kaliská, Lada (100%): Interpohlavné rozdiely v autenticite pri vnímaní klímy v triede pred implementáciou programu P4C v škole. 2023 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2067-8
V2 Kaliská, Lada (100%): Gender differences in classroom climate perception before P4C method implementation. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117
V2 Kaliská, Lada (100%): Nomophobia and primary school children's emotional and personal factors. 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X
P1 Viľchová, Anna (50%); Schmidtová, Eva (10%); Jaššová, Mária (10%); Svoradová, Lenka (10%); Kaliská, Lada (20%): Metodika pre 3. ročník základných škôl.
P1 Viľchová, Anna (50%); Jaššová, Mária (10%); Svoradová, Lenka (10%); Kaliská, Lada (30%): Metodika pre 4. ročník základných škôl.
O2 Stachoň, M. Perspektívy uvažovania detí a mládeže o možnostiach súčasnej spoločnosti. In. Kaliský, J. (zost.)
O3 Kaliský, J. Analýza edukačného príbehu s morálnou dilemou podľa teórie G. Linda. In.
O3 Stachoň, M. Filozofické otázky detí alebo o tom, ako nás deti učia filozofovať
P1 Kaliská, L. P4C - súčasť sociálneho a emocionálneho rozvoja žiakov. Metodická príručka pre učiteľa
V2 Hábl, J. - Kaliský, J. et. al. Edukace bez indoktrinace
P1 Kaliský, J. - Zamkovský, J. Filozofovať vo výťahu II. Metodická príručka pre rozvoj myslenia k príbehu Výťah
P1 L. Kaliská – A. Viľchová a kol. Kompas, sociálna a emocionálna gramotnosť pre slovenské školy.
V2 Kaliský, Ján (100%): Critical thinking and ideology in education. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117
V2 Kaliský, Ján (100%): Moral education transformations in the Slovak state educational program. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
webové stránky podieľame sa na výrobe a úprave stránok www.p4c.sk a stránok www.pdf.umb.sk/jankalisky/kurz-s-podporou-p4c.html Obe stránky šíria informácie ohľadom pg. programu filozofovanie s deťmi a prepájajú a organizujú záujemcov a učiteľov pre jeho aplikáciu najmä v školskom prostredí www.p4c.sk
kurz Filozofovanie s deťmi (pre študentov učiteľstva) kurz sme otvorili pre 22 študentov a realizuje sa týždenne v zimnom semestri na PF UMB v dotácii 26 hodín. https://lms.umb.sk/enrol/index.php?id=4563
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov s využitím programu P4C kurz je pre 18 učiteľov (prihlásilo sa 30) zo ZŠ a SŠ (prihlásili sa aj z VŠ) a pripravovaný je na 24-26.novembra 2021 vo vzdelávacom Centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Zaježovej (Pliešovce). Je to intenzívny, pobytový kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov prostredníctvom programu P4C. Veríme, že dnešné nariadenia vlády umožnia jeho prezenčnú formu, lebo online forma by bola menej efektívna. https://www.pdf.umb.sk/jankalisky/kurz-s-podporou-p4c.html
webstránky píšeme webstránky Centra pre filozofovanie s deťmi pri PF UMB v B. Bystrici www.p4c.sk
vedecké kolokvium Kolokvium bolo realizované v máji. Na kolokviu s medzinárodnou účasťou sa zúčastnilo 15 odborníkov z Čiech a Slovenska. Následne výsledky diskusie sme publikovali v zborníku štúdií z tohto kolokvia. http://p4c.sk/index.php/podujatia
1. intenzívny kurz P4C Vzdelávací kurz pre učiteľov z praxe "Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children". Trojdňový pobytový kurz bol realizovaný vo Vzdelávaco centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Pliešovciach vo februári 2022. http://p4c.sk/index.php/podujatia
2. intenzívny kurz P4C Vzdelávací kurz pre vysokoškolských študentov učiteľských programov "Zážitková pedagogika v kontexte programu P4C". Trojdňový, intenzívny pobytový kurz bol realizovaný vo Vzdelávacom centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Pliešovciach v marci 2022. http://p4c.sk/index.php/podujatia
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children Učiteľov z praxe sme vzdelávali formou kurzov a worshopov na pobytovom trojdňovom kurze vo vzdelávacom Centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Zaježovej/Pliešovce. Následne sme s týmito učiteľmi ostali v kontakte a metodicky ich viedli pre aplikovanie programu P4C do ich edukačnej praxe na škole, v ktorej pôsobia. Kurzy (s 20 účastníkmi) boli realizované v termínoch: • 23.-25. februára 2022, • 25-27. mája 2022 • 3-5. mája 2023. Na kurzoch sme sa zamerali najmä na: 1. vybrané aspekty vlastnej kompetencie personálnej, emocionálnej a sociálnej, komunikačnej, k učeniu a riešeniu problémov s dôrazom na rozvoj morálneho, kritického a tvorivého myslenia v dialógu, 2. pedagogické zručnosti vedenia (podpory) filozofického dialógu ako didaktickej metódy napomáhajúcej rozvoju kritického a tvorivého myslenia, rozvoju kompetencií etických, sociálnych a personálnych, emocionálnych, komunikačných a kompetencie riešenia problémov, 3. reflektovanie činnosti svojej a žiakov, najmä s ohľadom na metakognitívnu reguláciu osvojovaných kognitívnych zručností (thinking skills), vedenie žiakov k sebareflexii a konštruktívnej reflexii práce skupiny, 4. využívanie didaktických prostriedkov a zážitkovej pedagogiky, ktoré uľahčujú osvojovanie kognitívnych zručností, resp. rozvoj kritického a tvorivého myslenia, využívanie nadväzných aktivít a ďalších metód zviazaných s metódou filozofickej diskusie. https://www.p4c.sk/index.php/podujatia
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children vyššie vyššie
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children vyššie vyššie
Vedecké kolokvium Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka Teoretický výskum sme zhmotnili aj do vedeckej rozpravy jednodňového vedeckého kolokvia za účasti 15 odborníkov v skúmanej oblasti zo Slovenska a Čiech, ktoré sme 12. mája 2022 realizovali v Štátnej vedeckej knižnici v Banskej Bystrici. Jeho program je na uvedenej webstránke. https://www.p4c.sk/index.php/podujatia
udržiavanie Centra pre filozofovanie s deťmi pri PF UMB a webstránky P4C Prevádzkujeme Centrum pre filozofovanie s deťmi s cieľom: rozvíjať program Filozofovanie s deťmi, uskutočňovať vzdelávacie a konzultačné činnosti s cieľom integrácie programu filozofovania s deťmi do školskej i mimoškolskej edukácie, organizovať semináre, prednášky, vedecké kolokviá, sympóziá a konferencie, realizovať osvetovú činnosť pre rozvoj filozofického, kritického a tvorivého myslenia, integrovať združenie do medzinárodných štruktúr a sietí pre rozvoj programu Philosophy for children, rozvíjať vlastnú edičnú a publikačnú činnosť, realizovať recenznú a prekladateľskú činnosť odborných textov, podporovať a rozvíjať aktivity na miestnej i celoštátnej úrovni v oblasti vzdelávania, poskytovať pomoc školám pri zvyšovaní úrovne vyučovania filozofie a jej disciplín; zasadzovať sa za adekvátne postavenie a rozvoj výučby filozofie na stredných školách a etickej výchovy na všetkých typoch škôl, organizovať učiteľov etickej a občianskej výchovy s cieľom odborného rastu a tiež študentov týchto odborov, podporovať kultúrno-spoločenskú činnosť pre učiteľov etickej výchovy, občianskej výchovy a študentov týchto odborov a ďalších priaznivcov filozofického dialógu, rozširovať poznatky z oblasti didaktiky filozofie a didaktiky etickej výchovy a podieľať sa tak na rozvoji duchovnej kultúry na Slovensku a na rozvoji demokratických hodnôt a humanizmu, presadzovať legislatívne zmeny. www.p4c.sk
vedenie 7 diplomových prác v skúmanej téme • Program Filozofovania s deťmi ako nástroj sociálneho pedagóga / J. Zamkovský – J. Kaliský • Filozofické otázky detí v práci vychovávateľa / L. Kolláriková – J. Kaliský • Morálny vývin jedinca v kontexte vybraných teórií / B. Forgáčová – J. Kaliský • Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov / V. Froľová – J. Kaliský • Program Filozofovania s deťmi ako nástroj sociálneho pedagóga / V. Valová – J. Kaliský • Rozvíjanie kritického myslenia u detí (prostredníctvom programu P4C) / L. Jendrašíková – J. Kaliský, L. Kaliská • Filozofické otázky detí v práci vychovávateľa / L. Valachova – J. Kaliský https://www.library.sk/arl-umb/sk/index/?src=umb_un_cat-4&ok=Uložiť&ictx=umb&ictx=umb&ictx=umb
vedenie 4 rigoróznych prác v skúmanej téme • Rozvoj morálneho vedomia žiakov pomocou programu filozofovania s deťmi / E. Kšenzuláková – J. Kaliský • Morálny rozvoj žiakov rozvíjaný pomocou novovytvorených metodík programu filozofovania s deťmi / K. Zoššáková – J. Kaliský • Reflektovanie morálnych hodnôt v hľadajúcom spoločenstve v programe filozofovania s deťmi / E. Marková – J. Kaliský • Diskusné uchopenie filozofických tém na hodinách etickej výchovy / V. Königová – J. Kaliský vyššie
kurzy pre vysokoškolských študentov učiteľského zamerania - zrealizovanie troch 30 hodinových kurzov pre vysokoškolských študentov pre 3 x 20 študentov pre zvládnutie metodiky filozofovania s deťmi a rozvoja kritického myslenia. K tomu prevádzkovaná aj e-learningová podpora v LMS-moodle. https://lms.umb.sk/enrol/index.php?id=6851

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter