Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov
Základné informácie
TOP PROJEKT
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov
Názov projektu (anglický): Use of the Philosophy for Children program for the development of pupils' moral consciousness
Začiatok riešenia projektu: 2021
Koniec riešenia projektu: 2023
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 028UMB-4/2021
Vedúci projektu: doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 32 661,63 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
ADE | J. Kaliský: Teachers´ comprehension of critical thinking fundamentals (7 s. v tlači) |
BDF | M. Stachoň: Filozofické otázky detí alebo o tom, ako nás deti učia filozofovať. (10 s. v tlači) |
BCB | L. Kaliská - A. Viľchová: Svet emócií (metodika) (40 s. v tlači) |
BCB | J. Kaliský - J. Zamkovský: Filozofovať vo výťahu (2. časť) (metodika k príbehu) (70 s. v tlači) |
GII | J. Kaliský - L. Kaliská: Dotazník kritického myslenia (a kognitívnych štrukturálnych prvkov) |
AFB | J. Kaliský: Význam humanitných vied pre rozvoj žiaka |
V2 | J. Kaliský: Teachers’ understanding of critical thinking definition. Príspevok na vedeckej konferencii. 4 NS |
V2 | J. Kaliský: Ethical outcomes of ecological values implementation into moral education analyzed by animal respect questionnaire. Príspevok na vedeckej konferencii. 4 NS |
V2 | J. Kaliský: Centrum pre filozofovanie s deťmi (alebo P4C v Banskej Bystrici). Príspevok na vedeckej konferencii. 5 NS |
V2 | J. Kaliský: Program Philosophy for children ako nástroj sociálneho pedagóga. Príspevok na vedeckej konferencii. 6 NS |
V2 | J. Kaliský: Analýza edukačného príbehu s morálnou dilemou podľa teórie G. Linda. Príspevok na vedeckej konferencii. 6 NS |
V2 | L. Kaliská: Nomophobia and primary school children's emotional and personal factors. Príspevok na vedeckej konferencii. 10 NS |
V2 | M. Stachoň: Perspektívy uvažovania detí a mládeže o možnostiach súčasnej spoločnosti. Príspevok z vedeckého kolokvia. 5 NS |
V1 | Zborník štúdií vedeckých štúdií z organizovaného vedeckého kolokvia je v tlači. (220 NS) |
V3 | J. Kaliský: Filozofovanie v škole. Diskusia ako kľúčový prvok demokracie. In Pedagogické rozhľady 2021/4. (4 NS) |
V3 | L. Kaliská - J. Kaliský: Učiteľ a kritické myslenie. (6 NS) zadané na posúdenie do časopisu Pedagogické rozhľady |
O2 | Kaliský, Ján (100%): Rozvoj programu filozofovanie s deťmi (P4C) na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici. 2023 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2067-8 |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Teachers’ understanding of critical thinking definition. 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Ethical outcomes of ecological values implementation into moral education analyzed by animal respect questionnaire (ANIRE-QUE). 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Humanitné vedy a(ko) podstata edukácie. 2022 Prešov : ISBN 978-80-555-2922-6 |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Program Philosophy for Children ako nástroj sociálneho pedagóga. 2022 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2012-8 |
BDF | Kaliský, Ján (100%): Filozofovanie v škole. Diskusia ako kľúčový prvok demokracie. Banská Bystrica : ISSN 1335-0404 |
O3 | Kaliský, Ján (100%): Návrh inovácie tematického celku ochrany prírody v kurikule etickej výchovy. Banská Bystrica : ISSN 1335-0404 |
O2 | Kaliská, Lada (100%): Interpohlavné rozdiely v autenticite pri vnímaní klímy v triede pred implementáciou programu P4C v škole. 2023 Banská Bystrica : ISBN 978-80-557-2067-8 |
V2 | Kaliská, Lada (100%): Gender differences in classroom climate perception before P4C method implementation. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117 |
V2 | Kaliská, Lada (100%): Nomophobia and primary school children's emotional and personal factors. 2022 Lisabon : ISBN 978-989-53614-3-4 ISSN 2184-044X |
P1 | Viľchová, Anna (50%); Schmidtová, Eva (10%); Jaššová, Mária (10%); Svoradová, Lenka (10%); Kaliská, Lada (20%): Metodika pre 3. ročník základných škôl. |
P1 | Viľchová, Anna (50%); Jaššová, Mária (10%); Svoradová, Lenka (10%); Kaliská, Lada (30%): Metodika pre 4. ročník základných škôl. |
O2 | Stachoň, M. Perspektívy uvažovania detí a mládeže o možnostiach súčasnej spoločnosti. In. Kaliský, J. (zost.) |
O3 | Kaliský, J. Analýza edukačného príbehu s morálnou dilemou podľa teórie G. Linda. In. |
O3 | Stachoň, M. Filozofické otázky detí alebo o tom, ako nás deti učia filozofovať |
P1 | Kaliská, L. P4C - súčasť sociálneho a emocionálneho rozvoja žiakov. Metodická príručka pre učiteľa |
V2 | Hábl, J. - Kaliský, J. et. al. Edukace bez indoktrinace |
P1 | Kaliský, J. - Zamkovský, J. Filozofovať vo výťahu II. Metodická príručka pre rozvoj myslenia k príbehu Výťah |
P1 | L. Kaliská – A. Viľchová a kol. Kompas, sociálna a emocionálna gramotnosť pre slovenské školy. |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Critical thinking and ideology in education. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117 |
V2 | Kaliský, Ján (100%): Moral education transformations in the Slovak state educational program. 2023 Palma : ISBN 978-84-09-52151-7 ISSN 2340-1117 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
webové stránky | podieľame sa na výrobe a úprave stránok www.p4c.sk a stránok www.pdf.umb.sk/jankalisky/kurz-s-podporou-p4c.html Obe stránky šíria informácie ohľadom pg. programu filozofovanie s deťmi a prepájajú a organizujú záujemcov a učiteľov pre jeho aplikáciu najmä v školskom prostredí | www.p4c.sk |
kurz Filozofovanie s deťmi (pre študentov učiteľstva) | kurz sme otvorili pre 22 študentov a realizuje sa týždenne v zimnom semestri na PF UMB v dotácii 26 hodín. | https://lms.umb.sk/enrol/index.php?id=4563 |
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov s využitím programu P4C | kurz je pre 18 učiteľov (prihlásilo sa 30) zo ZŠ a SŠ (prihlásili sa aj z VŠ) a pripravovaný je na 24-26.novembra 2021 vo vzdelávacom Centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Zaježovej (Pliešovce). Je to intenzívny, pobytový kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov prostredníctvom programu P4C. Veríme, že dnešné nariadenia vlády umožnia jeho prezenčnú formu, lebo online forma by bola menej efektívna. | https://www.pdf.umb.sk/jankalisky/kurz-s-podporou-p4c.html |
webstránky | píšeme webstránky Centra pre filozofovanie s deťmi pri PF UMB v B. Bystrici | www.p4c.sk |
vedecké kolokvium | Kolokvium bolo realizované v máji. Na kolokviu s medzinárodnou účasťou sa zúčastnilo 15 odborníkov z Čiech a Slovenska. Následne výsledky diskusie sme publikovali v zborníku štúdií z tohto kolokvia. | http://p4c.sk/index.php/podujatia |
1. intenzívny kurz P4C | Vzdelávací kurz pre učiteľov z praxe "Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children". Trojdňový pobytový kurz bol realizovaný vo Vzdelávaco centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Pliešovciach vo februári 2022. | http://p4c.sk/index.php/podujatia |
2. intenzívny kurz P4C | Vzdelávací kurz pre vysokoškolských študentov učiteľských programov "Zážitková pedagogika v kontexte programu P4C". Trojdňový, intenzívny pobytový kurz bol realizovaný vo Vzdelávacom centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Pliešovciach v marci 2022. | http://p4c.sk/index.php/podujatia |
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children | Učiteľov z praxe sme vzdelávali formou kurzov a worshopov na pobytovom trojdňovom kurze vo vzdelávacom Centre pre etickú a environmentálnu výchovu v Zaježovej/Pliešovce. Následne sme s týmito učiteľmi ostali v kontakte a metodicky ich viedli pre aplikovanie programu P4C do ich edukačnej praxe na škole, v ktorej pôsobia. Kurzy (s 20 účastníkmi) boli realizované v termínoch: • 23.-25. februára 2022, • 25-27. mája 2022 • 3-5. mája 2023. Na kurzoch sme sa zamerali najmä na: 1. vybrané aspekty vlastnej kompetencie personálnej, emocionálnej a sociálnej, komunikačnej, k učeniu a riešeniu problémov s dôrazom na rozvoj morálneho, kritického a tvorivého myslenia v dialógu, 2. pedagogické zručnosti vedenia (podpory) filozofického dialógu ako didaktickej metódy napomáhajúcej rozvoju kritického a tvorivého myslenia, rozvoju kompetencií etických, sociálnych a personálnych, emocionálnych, komunikačných a kompetencie riešenia problémov, 3. reflektovanie činnosti svojej a žiakov, najmä s ohľadom na metakognitívnu reguláciu osvojovaných kognitívnych zručností (thinking skills), vedenie žiakov k sebareflexii a konštruktívnej reflexii práce skupiny, 4. využívanie didaktických prostriedkov a zážitkovej pedagogiky, ktoré uľahčujú osvojovanie kognitívnych zručností, resp. rozvoj kritického a tvorivého myslenia, využívanie nadväzných aktivít a ďalších metód zviazaných s metódou filozofickej diskusie. | https://www.p4c.sk/index.php/podujatia |
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children | vyššie | vyššie |
Kurz rozvoja morálneho vedomia žiakov využitím programu Philosophy for Children | vyššie | vyššie |
Vedecké kolokvium Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka | Teoretický výskum sme zhmotnili aj do vedeckej rozpravy jednodňového vedeckého kolokvia za účasti 15 odborníkov v skúmanej oblasti zo Slovenska a Čiech, ktoré sme 12. mája 2022 realizovali v Štátnej vedeckej knižnici v Banskej Bystrici. Jeho program je na uvedenej webstránke. | https://www.p4c.sk/index.php/podujatia |
udržiavanie Centra pre filozofovanie s deťmi pri PF UMB a webstránky P4C | Prevádzkujeme Centrum pre filozofovanie s deťmi s cieľom: rozvíjať program Filozofovanie s deťmi, uskutočňovať vzdelávacie a konzultačné činnosti s cieľom integrácie programu filozofovania s deťmi do školskej i mimoškolskej edukácie, organizovať semináre, prednášky, vedecké kolokviá, sympóziá a konferencie, realizovať osvetovú činnosť pre rozvoj filozofického, kritického a tvorivého myslenia, integrovať združenie do medzinárodných štruktúr a sietí pre rozvoj programu Philosophy for children, rozvíjať vlastnú edičnú a publikačnú činnosť, realizovať recenznú a prekladateľskú činnosť odborných textov, podporovať a rozvíjať aktivity na miestnej i celoštátnej úrovni v oblasti vzdelávania, poskytovať pomoc školám pri zvyšovaní úrovne vyučovania filozofie a jej disciplín; zasadzovať sa za adekvátne postavenie a rozvoj výučby filozofie na stredných školách a etickej výchovy na všetkých typoch škôl, organizovať učiteľov etickej a občianskej výchovy s cieľom odborného rastu a tiež študentov týchto odborov, podporovať kultúrno-spoločenskú činnosť pre učiteľov etickej výchovy, občianskej výchovy a študentov týchto odborov a ďalších priaznivcov filozofického dialógu, rozširovať poznatky z oblasti didaktiky filozofie a didaktiky etickej výchovy a podieľať sa tak na rozvoji duchovnej kultúry na Slovensku a na rozvoji demokratických hodnôt a humanizmu, presadzovať legislatívne zmeny. | www.p4c.sk |
vedenie 7 diplomových prác v skúmanej téme | • Program Filozofovania s deťmi ako nástroj sociálneho pedagóga / J. Zamkovský – J. Kaliský • Filozofické otázky detí v práci vychovávateľa / L. Kolláriková – J. Kaliský • Morálny vývin jedinca v kontexte vybraných teórií / B. Forgáčová – J. Kaliský • Využitie programu Philosophy for Children pre rozvoj morálneho vedomia žiakov / V. Froľová – J. Kaliský • Program Filozofovania s deťmi ako nástroj sociálneho pedagóga / V. Valová – J. Kaliský • Rozvíjanie kritického myslenia u detí (prostredníctvom programu P4C) / L. Jendrašíková – J. Kaliský, L. Kaliská • Filozofické otázky detí v práci vychovávateľa / L. Valachova – J. Kaliský | https://www.library.sk/arl-umb/sk/index/?src=umb_un_cat-4&ok=Uložiť&ictx=umb&ictx=umb&ictx=umb |
vedenie 4 rigoróznych prác v skúmanej téme | • Rozvoj morálneho vedomia žiakov pomocou programu filozofovania s deťmi / E. Kšenzuláková – J. Kaliský • Morálny rozvoj žiakov rozvíjaný pomocou novovytvorených metodík programu filozofovania s deťmi / K. Zoššáková – J. Kaliský • Reflektovanie morálnych hodnôt v hľadajúcom spoločenstve v programe filozofovania s deťmi / E. Marková – J. Kaliský • Diskusné uchopenie filozofických tém na hodinách etickej výchovy / V. Königová – J. Kaliský | vyššie |
kurzy pre vysokoškolských študentov učiteľského zamerania | - zrealizovanie troch 30 hodinových kurzov pre vysokoškolských študentov pre 3 x 20 študentov pre zvládnutie metodiky filozofovania s deťmi a rozvoja kritického myslenia. K tomu prevádzkovaná aj e-learningová podpora v LMS-moodle. | https://lms.umb.sk/enrol/index.php?id=6851 |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).