Rozvoj morálneho a kritického myslenia študentov v učiteľských študijných programoch

Basic informations

Thematic area: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia

Project name (Slovak): Rozvoj morálneho a kritického myslenia študentov v učiteľských študijných programoch

Project name (English): Developing the moral and critical thinking in students learning programs

Start of project: 2020

End of project: 2022

Condition of project: Ukončený

Project number: 025PU-4/2020

Project leader: doc. PhDr. PaedDr. Martina Kosturková, PhD.

University: Prešovská univerzita v Prešove

Department: Fakulta humanitných a prírodných vied

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA

Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA Capital expenditures in €
Pumped for the entire period of the project 28 703,51 0,00

List of project outcomes for the entire solution

Publishing activity

Category code Specific output, name (ISBN, number of pages a i.)
AAB Knapík, J., 2020. Hodnotová orientácia študentov vysokých škôl. Ružomberok: Verbum, 220 s. ISBN 978-80-561-0781-2. (14,47 AH).
ADM Knapík, J., 2020. THE MORAL VALUE ORIENTATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS. In Ad alta, vol. 10, no. 1, pp. 128 - 131.
BDF Kosturková, M., 2020. Možnosti stimulácie morálneho usudzovania cez kritické myslenie. In: Didaktika, č. 5, s. 18-22. ISSN 1338-2845.
BDF Kosturková, M., 2020. Rozvoj intelektuálneho charakteru ako nevyhnutná podmienka kritického myslenia. In: Didaktika, č. 6, s. 7-11. ISSN 1338-2845.
BDF Kosturková, M., 2020. Integrácia charakterového vzdelávania a kritického myslenia. In: Manažment školy v praxi, č. 10, s. 20-24. ISSN 1336-9849.
AAA Lapko, Róbert (99%); Worthy, Edmund (1%); Tyrol, Anton (%); Uháľ, Martin (%): Christian journey.
AAB Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Duchovičová, Jana (%): Konceptualizácia kritického myslenia.
ACB Knapík, Ján (100%); Pasternáková, Lenka (%); Pavlov, Ivan (%): Pedagogika voľného času.
ADM Kosturková, Martina (100%): The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. 2020 Ružomberok : ISBN 978-80-561-0781-2 ISSN 2464-6733
AFC Kosturková, Martina (100%): Students of teacher programmes using theč semantic differential to elavuate the development of critical and moral thinking. 2021 Valencia : ISBN 978-84-09-27666-0 ISSN 2340-1079
ADE Kosturková, Martina (100%): Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa. Terezín : ISSN 2336-8276
ADF Kosturková, Martina (100%): Internalizácia - prvý krok riaditeľa k premene tradičnej školy na školu charakteru a kritického myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849
ADF Kosturková, Martina (100%): Riaditeľ školy – leadership inštitúcie charakteru a kritického myslenia (2.). Bratislava : ISSN 1336-9849
AED Durkaj, Lukáš (50%); Lapko, Róbert (50%): Ženy v Evanjeliách, ktoré prekračujú konvencie. 2012 Bratislava : ISBN 978-80-8145-021-1
AFD Knapík, Ján (100%); Lapko, Róbert (%); Maturkanič, Patrik (%): Prosociálne tendencie u študentov učiteľstva. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7
BDF Kosturková, Martina (100%): Revolúcia rekvalifikáciie – taxonómia zručností budúcej generácie. Bratislava : ISSN 1336-9849
BDF Kosturková, Martina (100%): Egocentrizmus – bariéra v kritickom a morálnom uvažovaní. Bratislava : ISSN 1338-2845
BDF Kosturková, Martina (100%): Konceptualizácia kritického myslenia – kognitívna doména. Bratislava : ISSN 1336-9849
BDF Kosturková, Martina (100%): Konceptualizácia kritického myslenia – afektívna doména. Bratislava : ISSN 1336-9849
BDF Kosturková, Martina (100%): Riaditeľ školy – leadership inštitúcie charakteru a kritického myslenia (1.). Bratislava : ISSN 1336-9849
ADE Kosturková, Martina (100%): Skúmanie vzťahu medzi kritickým myslením a morálnym usudzovaním – empirické zistenia. Terezín : ISSN 2336-8276
AFD Kosturková, Martina (100%): Intelektuálne cnosti – návrh stratégií kultivovania intelektuálnej mysle. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7
BDF Kosturková, Martina (100%): Autoregulácia – podstatný komponent kritického myslenia a podpory zdravého sebavedomia žiaka. Bratislava : ISSN 1338-2845
BDF Kosturková, Martina (100%): Revolúcia rekvalifikáciie – taxonómia zručností budúcej generácie. Bratislava : ISSN 1336-9849
AFD Ištvan, Imrich (100%): Možnosti rozvoja kritického myslenia žiakov prostredníctvom metód kooperatívneho učenia. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7
V1 Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Integrita kritického a morálneho myslenia v problematike cností a vo výskume. 2020 Trnava : ISBN 978-80-568-0277-9
AFC Kosturková, Martina (100%): Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. 2021 Valencia : ISBN 978-84-09-34549-6 ISSN 2340-1095
V2 Knapík, Ján (100%): The process of creating value system of University students. 2022 Barcelona : ISBN 978-84-09-37758-9 ISSN 2340-1079
V2 Šuťáková, Valentína (100%): Professional competences of teachers of second chance education and their development. 2022 Valencia : ISBN 978-84-09-45476-1 ISSN 2340-1095
V2 Ištvan, Imrich (100%): Didactic competencies of students of teacher study programs to plan a lesson in the spirit of developing higher cognitive functions. 2022 Barcelona : ISBN 978-84-09-37758-9 ISSN 2340-1079
V2 Ištvan, Imrich (100%): Didactic competences of students of the teacher education programmme to plan a lesson in the context of the development of pupils' critical thinking. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9
V2 Ištvan, Imrich (100%): The use of cooperative methods to develop students' critical thinking in teaching programmes. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9
V2 Ištvan, Imrich (100%): Social competences of pupils with special educational needs and their development through cooperative teaching methods. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9
V2 Ištvan, Imrich (100%): Selected cooperative methods and their use to develop critical thinking in undergraduate teacher education. 2022 Valencia : ISBN 978-84-09-45476-1 ISSN 2340-1095
AFD Sadivová, Natália (100%): Rozvoj kritického myslenia na hodinách cudzieho jazyka. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7
BDF Kosturková, Martina (100%): Múdrosť ako meta-cnosť v integrite kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1338-2845
BDF Kosturková, Martina (100%): Návyky mysle budúcnosti – integrita zručností, hodnôt, postojov a vedomostí. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Štandardy kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Škola kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálne a mravné cnosti – kultivácia dobrej mysle. Bratislava : ISSN 1338-2845
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna cnosť „rozumnosť“ a jej funkcia. Bratislava : ISSN 1338-2845
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna pokora a intelektuálna arogancia. Bratislava : ISSN 1338-2845
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna autonómia a prispôsobivosť. Bratislava : ISSN 1338-2845
V1 Kosturková, Martina (50%); Knapík, Ján (50%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Kritické a morálne myslenie: So zameraním na učiteľský odbor.
P1 Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Kritické a morálne myslenie: Vysokoškolská učebnica a cvičebnica.
O2 Kosturková, Martina (100%): Integrita morálneho a kritického myslenia v pregraduálnej príprave v odbore učiteľstvo. 2022 Brno : ISBN 978-80-7509-845-0
O3 Kosturková, Martina (100%): Kognitívna zaujatosť. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Etika kritického mysliteľa a sociálne zvyklosti. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Motivácia – významný faktor kritického a morálneho mysliteľa. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Výchova slobodného človeka s kritickým myslením a morálnou zodpovednosťou. Bratislava : ISSN 1336-9849
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna odvaha, intelektuálna zbabelosť a unáhlenosť. Bratislava : ISSN 1338-2845
O3 Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna empatia a jej protipóly. Bratislava : ISSN 1338-2845

Replications

Category Name Specific name
5 - recenzie v zahraničných publikáciách Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Kosturková, M. 2020. The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research . WoS. ISSN 1804-7890. ISSN 2464-6733. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 201-203.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Kosturková, M. 2021. Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. In: CERI2021: 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. -WoS. Valencia: IATED, 2021. pp. 2627-2631. ISBN 978-84-09-34549-6.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Kosturková, M. 2021. Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. In: CERI2021: 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. -WoS. Valencia: IATED, 2021. pp. 2627-2631. ISBN 978-84-09-34549-6.
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS Kosturková, M. 2020. The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research. ISSN 1804-7890. ISSN 2464-6733. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 201-203.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.
5 - recenzie v zahraničných publikáciách Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4.

Other outcomes (eg e-learning, websites, virtual laboratory, training, courses, workshops and the like.)

Output name Description of output Link
Strom poznania V rámci workshopu sa deti učili riešiť morálne dilemy a stavať relevantné argumentačné línie s využitím sokratovskej lekcie. https://www.unipo.sk/public/media/29034/2020%20RH%20Detska%20univerzita-magistercek-WEB.pdf
Kritické myslenie a vlastná objektivita Webinár zameraný na podporu kritického myslenia pre široký okruh záujemcov zo SR a ČR, hlavne mladých vysokoškolákov a učiteľov základných a stredných škôl. 120 min. online webinár organizovovaný Inspire Academy dňa 10.6.2021. Časť konkrétneho výstupu je viazaná na odborný príspevok vydaný v časopise "Didaktika", vydávaný vydavateľstvom Wolters Kluwer - Kosturková, M. 2021. Autoregulácia – podstatný komponent kritického myslenia a podpory zdravého sebavedomia žiaka. In Didaktika, č. 5. https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/39170/ https://www.direktor.sk/sk/casopis/didaktika/autoregulacia-podstatny-komponent-kritickeho-myslenia-a-podpory-zdraveho-sebavedomia-ziaka.m-1169.html alebo link na obsah časopisu - https://www.direktor.sk/sk/casopis/didaktika/2021/5-2021
Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa Realizovaná online prednáška 20.11.2020 na pôde zahraničnej spolupracujúcej inštitúcie Vysokej školy aplikovanej psychológie v Terezíne (ČR). Prednáška je viazaná na oficiálny výstup časopisu danej inštitúcie: Kosturková, M. 2021. Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa. In Aplikovaná psychológie, roč. VI, č. 9. s. 703 - 715. http://www.vsaps.cz/data/2021/05/06/16/aplikovana-psychologie-9.2021_na-web.pdf
Intelektuálne cnosti – integrácia kritického a morálneho myslenia v pregraduálnej príprave v odbore učiteľstvo Realizovaná habilitačná prednáška dňa 21. 10. 2021 na pôde PF UKF v Nitre. Predstavenie modelu integrity kritického a morálneho myslenia, návrh stratégií rozvoja kritického a morálneho myslenia prostrednístvom kultivovania intelektuálnych cností. 49 s. https://portal.ukf.sk/kvalita/upload/habilitacie/147/1636098337_1635_6184e121d0997_Navrh_na_menovanie_za_docenta_mkosturkova.doc.pdf
Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostela Realizovaná vedecká online prednáška na tému: Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostelo. Prednáška sa uskutočnila na pôde Ústavu pedagogiky, andragogiky a psychológie Fakulty humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove dňa 9.11.2021 od 9.45 hod. do 10.40 hod. prostredníctvom aplikácie MS Teams. Autor prezentoval veľmi dôležitú časť ľudského života vo vzťahu k sebe, iným ľuďom a hodnotám života, psychohygienu, kritické a morálne aspekty každodenného života (pozvánka je súčasť prílohy). https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYbzmyFApUrh6Ru3bKGSNOSrGNtm6My55b95ogK2Xkis1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e9cc3d9-6bd9-478d-9355-136e546da8ce&tenantId=0cd103af-62fc-4208-a029-de5818de1d80
Integrita kritického a morálneho myslenia – súčasť rozvoja charakteru a vzdelanej mysle Pozvaná vedecká prednáška s cieľom prezentácie výsledkov riešenia projektu na pracovisku zahraničného partnera projektu - FF Univerzity Karlovej v Prahe, dňa 24.11.2022. https://kped.ff.cuni.cz/cs/2022/11/16/pozvanka-na-prednasku-doc-martiny-kosturkove/
Intelektuálne štandardy v problematike kritického a morálneho myslenia Pozvaná vedecká prednáška s cieľom prezentácie výsledkov riešenia projektu na PF Univerzity Palackého v Olomouci, dňa 8.11.2022. http://www.scup.cz/?p=3875
Rodina a manželstvo na starom Blízkom Východe Lapko, R. Vedecká prednáška s cieľom podporiť komparáciu tradičnej a modernej rodiny v kontexte náročných spoločenských pomerov a výchovy charakterného a autonómneho jedinca. Prešov: FHPV PU v Prešove, 23.11.2021. https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/40452/
Miera maskulinizácie v multikultúrnom jazykovom prostredí ako téma Sokratovského rozhovoru. Sadivová, N. Vedecká prednáška s cieľom podpory kritického a morálneho aspektu prostredníctvom Sokratovského rozhovoru. Prešov: FHPV PU v Prešove, 12.04.2022. MS Teams
Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostelo. Knapík, J. Vedecká prednáška zameraná na sebahodnotenie vo vzťahu k hodnotám a hodnotovej orientácii cez náročné životné udalosti. Prešov: FHPV PU v Prešove, 9.11.2021. https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aYbzmyFApUrh6Ru3bKGSNOSrGNtm6My55b95ogK2Xkis1%40thread.tacv2/1636410860619?context=%7b%22Tid%22%3a%220cd103af-62fc-4208-a029-de5818de1d80%22%2c%22Oid%22%3a%2271a5bcaf-da48-4f7c-b2b8-51104c0f3454%22%7d
Rozvoj kvalít osobnosti prostredníctvom programu Filozofia pre deti. Borisová, S. a Pintes, G. Prednáška zameraná na rozvoj kritického a morálneho myslenia prostredníctvom P4C. Prešov: FHPV PU v Prešove, 12.04.2022. MS Teams
Možnosti sebareflexie a objavovanie vlastných limitov a hodnôt života. Knapík, J. Prednáška venovaná hodnotám človeka, ktoré tvoria vnútorné jadro osobnosti a to, ako ovplyvňuje každodenné rozhodovanie. Prešov: FHPV PU v Prešove, 5.5.2022. MS Teams
Učiteľ ako výskumník vo vlastnej triede. Ferencová, J. Webinár zameraný na možnosti skúmania diania v triede, v ktorej sa učiteľ venuje výchove charakterného autonómneho jedinca. Prešov: FHPV PU v Prešove, 25.10.2022. Webinár
Kritické a morálne aspekty týkajúce sa hodnôt života. Knapík, J. Prednáška cielená na osobné hodnoty, ktoré sú zdrojom našej identity a integrity. Pozornosť bola venovaná sebauvedomeniu a centrálnemu pojmu "etická kongruencia" - etická stratégia pre morálne zodpovedné organizácie 21. storočia. Prešov: FHPV PU v Prešove, 15.11.2022. prezenčne
Priestor na myslenie v škole a mimo nej metódy edukačného programu Filozofia pre deti. Borisová, S. Prednáška o tom, ako sa dá skĺbiť kritické, morálne, tvorivé a angažované myslenie v škole a aj mimo nej. Prešov: FHPV PU v Prešove, 29.11.2022. prezenčne
Kritické a morálne myslenie: So zameraním na učiteľské odbory. Kosturková. M., Knapík, J. Interdisciplinárna monografia zásadného významu pre oblasť vedy o preukázaní vzťahu medzi kritickým myslením a morálnym usudzovaním v empirickej rovine. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2022. Výstup na CD. 209 s./8,25 AH. CD výstup
Kritické a morálne myslenie: Vysokoškolská učebnica a cvičebnica. Kosturková, M. Moderná elektronická vysokoškolská učebnica a cvičebnica zameraná na rozvoj kritického a morálneho myslenia. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2022. Výstup na CD. 233 s./8,69 AH. https://epub.fhpv.unipo.sk/kmm/

Final evaluation of the commission KEGA

Splnil ciele výborne.

Filter

Filter