Rozvoj morálneho a kritického myslenia študentov v učiteľských študijných programoch
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 3 pre obsahovú integráciu a diverzifikáciu vysokoškolského štúdia
Názov projektu (slovenský): Rozvoj morálneho a kritického myslenia študentov v učiteľských študijných programoch
Názov projektu (anglický): Developing the moral and critical thinking in students learning programs
Začiatok riešenia projektu: 2020
Koniec riešenia projektu: 2022
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 025PU-4/2020
Vedúci projektu: doc. PhDr. PaedDr. Martina Kosturková, PhD.
Vysoká škola: Prešovská univerzita v Prešove
Pracovisko: Fakulta humanitných a prírodných vied
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 28 703,51 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | Knapík, J., 2020. Hodnotová orientácia študentov vysokých škôl. Ružomberok: Verbum, 220 s. ISBN 978-80-561-0781-2. (14,47 AH). |
ADM | Knapík, J., 2020. THE MORAL VALUE ORIENTATIONS OF UNIVERSITY STUDENTS. In Ad alta, vol. 10, no. 1, pp. 128 - 131. |
BDF | Kosturková, M., 2020. Možnosti stimulácie morálneho usudzovania cez kritické myslenie. In: Didaktika, č. 5, s. 18-22. ISSN 1338-2845. |
BDF | Kosturková, M., 2020. Rozvoj intelektuálneho charakteru ako nevyhnutná podmienka kritického myslenia. In: Didaktika, č. 6, s. 7-11. ISSN 1338-2845. |
BDF | Kosturková, M., 2020. Integrácia charakterového vzdelávania a kritického myslenia. In: Manažment školy v praxi, č. 10, s. 20-24. ISSN 1336-9849. |
AAA | Lapko, Róbert (99%); Worthy, Edmund (1%); Tyrol, Anton (%); Uháľ, Martin (%): Christian journey. |
AAB | Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Duchovičová, Jana (%): Konceptualizácia kritického myslenia. |
ACB | Knapík, Ján (100%); Pasternáková, Lenka (%); Pavlov, Ivan (%): Pedagogika voľného času. |
ADM | Kosturková, Martina (100%): The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. 2020 Ružomberok : ISBN 978-80-561-0781-2 ISSN 2464-6733 |
AFC | Kosturková, Martina (100%): Students of teacher programmes using theč semantic differential to elavuate the development of critical and moral thinking. 2021 Valencia : ISBN 978-84-09-27666-0 ISSN 2340-1079 |
ADE | Kosturková, Martina (100%): Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa. Terezín : ISSN 2336-8276 |
ADF | Kosturková, Martina (100%): Internalizácia - prvý krok riaditeľa k premene tradičnej školy na školu charakteru a kritického myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
ADF | Kosturková, Martina (100%): Riaditeľ školy – leadership inštitúcie charakteru a kritického myslenia (2.). Bratislava : ISSN 1336-9849 |
AED | Durkaj, Lukáš (50%); Lapko, Róbert (50%): Ženy v Evanjeliách, ktoré prekračujú konvencie. 2012 Bratislava : ISBN 978-80-8145-021-1 |
AFD | Knapík, Ján (100%); Lapko, Róbert (%); Maturkanič, Patrik (%): Prosociálne tendencie u študentov učiteľstva. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Revolúcia rekvalifikáciie – taxonómia zručností budúcej generácie. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Egocentrizmus – bariéra v kritickom a morálnom uvažovaní. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Konceptualizácia kritického myslenia – kognitívna doména. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Konceptualizácia kritického myslenia – afektívna doména. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Riaditeľ školy – leadership inštitúcie charakteru a kritického myslenia (1.). Bratislava : ISSN 1336-9849 |
ADE | Kosturková, Martina (100%): Skúmanie vzťahu medzi kritickým myslením a morálnym usudzovaním – empirické zistenia. Terezín : ISSN 2336-8276 |
AFD | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálne cnosti – návrh stratégií kultivovania intelektuálnej mysle. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Autoregulácia – podstatný komponent kritického myslenia a podpory zdravého sebavedomia žiaka. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Revolúcia rekvalifikáciie – taxonómia zručností budúcej generácie. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
AFD | Ištvan, Imrich (100%): Možnosti rozvoja kritického myslenia žiakov prostredníctvom metód kooperatívneho učenia. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7 |
V1 | Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Integrita kritického a morálneho myslenia v problematike cností a vo výskume. 2020 Trnava : ISBN 978-80-568-0277-9 |
AFC | Kosturková, Martina (100%): Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. 2021 Valencia : ISBN 978-84-09-34549-6 ISSN 2340-1095 |
V2 | Knapík, Ján (100%): The process of creating value system of University students. 2022 Barcelona : ISBN 978-84-09-37758-9 ISSN 2340-1079 |
V2 | Šuťáková, Valentína (100%): Professional competences of teachers of second chance education and their development. 2022 Valencia : ISBN 978-84-09-45476-1 ISSN 2340-1095 |
V2 | Ištvan, Imrich (100%): Didactic competencies of students of teacher study programs to plan a lesson in the spirit of developing higher cognitive functions. 2022 Barcelona : ISBN 978-84-09-37758-9 ISSN 2340-1079 |
V2 | Ištvan, Imrich (100%): Didactic competences of students of the teacher education programmme to plan a lesson in the context of the development of pupils' critical thinking. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9 |
V2 | Ištvan, Imrich (100%): The use of cooperative methods to develop students' critical thinking in teaching programmes. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9 |
V2 | Ištvan, Imrich (100%): Social competences of pupils with special educational needs and their development through cooperative teaching methods. 2022 Palma : ISBN 978-84-09-42484-9 |
V2 | Ištvan, Imrich (100%): Selected cooperative methods and their use to develop critical thinking in undergraduate teacher education. 2022 Valencia : ISBN 978-84-09-45476-1 ISSN 2340-1095 |
AFD | Sadivová, Natália (100%): Rozvoj kritického myslenia na hodinách cudzieho jazyka. 2021 Prešov : ISBN 978-80-555-2772-7 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Múdrosť ako meta-cnosť v integrite kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
BDF | Kosturková, Martina (100%): Návyky mysle budúcnosti – integrita zručností, hodnôt, postojov a vedomostí. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Štandardy kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Škola kritického a morálneho myslenia. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálne a mravné cnosti – kultivácia dobrej mysle. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna cnosť „rozumnosť“ a jej funkcia. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna pokora a intelektuálna arogancia. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna autonómia a prispôsobivosť. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
V1 | Kosturková, Martina (50%); Knapík, Ján (50%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Kritické a morálne myslenie: So zameraním na učiteľský odbor. |
P1 | Kosturková, Martina (100%); Zelina, Miron (%); Velmovská, Klára (%): Kritické a morálne myslenie: Vysokoškolská učebnica a cvičebnica. |
O2 | Kosturková, Martina (100%): Integrita morálneho a kritického myslenia v pregraduálnej príprave v odbore učiteľstvo. 2022 Brno : ISBN 978-80-7509-845-0 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Kognitívna zaujatosť. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Etika kritického mysliteľa a sociálne zvyklosti. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Motivácia – významný faktor kritického a morálneho mysliteľa. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Výchova slobodného človeka s kritickým myslením a morálnou zodpovednosťou. Bratislava : ISSN 1336-9849 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna odvaha, intelektuálna zbabelosť a unáhlenosť. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
O3 | Kosturková, Martina (100%): Intelektuálna empatia a jej protipóly. Bratislava : ISSN 1338-2845 |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
5 - recenzie v zahraničných publikáciách | Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. 2021. AAB Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Kosturková, M. 2020. The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research . WoS. ISSN 1804-7890. ISSN 2464-6733. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 201-203. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Kosturková, M. 2021. Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. In: CERI2021: 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. -WoS. Valencia: IATED, 2021. pp. 2627-2631. ISBN 978-84-09-34549-6. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Kosturková, M. 2021. Moral judgment of Slovak teacher students – appealing for a redesign of undergraduate training. In: CERI2021: 14th annual International Conference of Education, Research and Innovation. -WoS. Valencia: IATED, 2021. pp. 2627-2631. ISBN 978-84-09-34549-6. |
1 - citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science a v databáze SCOPUS | Kosturková, M. 2020. The integration of critical and moral thinking: the attitudes of the teacher students to the development of their critical and moral thinking. In: AD ALTA: journal of interdisciplinary research. ISSN 1804-7890. ISSN 2464-6733. Roč. 10, č. 2 (2020), s. 201-203. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
3 - citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch | Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
5 - recenzie v zahraničných publikáciách | Kosturková, M. 2021. Konceptualizácia kritického myslenia : so zameraním na pregraduálnu prípravu v odbore učiteľstvo. Bratislava : Wolters Kluwer SR, 2021. 223 s. ISBN 978-80-571-0342-4. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Strom poznania | V rámci workshopu sa deti učili riešiť morálne dilemy a stavať relevantné argumentačné línie s využitím sokratovskej lekcie. | https://www.unipo.sk/public/media/29034/2020%20RH%20Detska%20univerzita-magistercek-WEB.pdf |
Kritické myslenie a vlastná objektivita | Webinár zameraný na podporu kritického myslenia pre široký okruh záujemcov zo SR a ČR, hlavne mladých vysokoškolákov a učiteľov základných a stredných škôl. 120 min. online webinár organizovovaný Inspire Academy dňa 10.6.2021. Časť konkrétneho výstupu je viazaná na odborný príspevok vydaný v časopise "Didaktika", vydávaný vydavateľstvom Wolters Kluwer - Kosturková, M. 2021. Autoregulácia – podstatný komponent kritického myslenia a podpory zdravého sebavedomia žiaka. In Didaktika, č. 5. | https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/39170/ https://www.direktor.sk/sk/casopis/didaktika/autoregulacia-podstatny-komponent-kritickeho-myslenia-a-podpory-zdraveho-sebavedomia-ziaka.m-1169.html alebo link na obsah časopisu - https://www.direktor.sk/sk/casopis/didaktika/2021/5-2021 |
Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa | Realizovaná online prednáška 20.11.2020 na pôde zahraničnej spolupracujúcej inštitúcie Vysokej školy aplikovanej psychológie v Terezíne (ČR). Prednáška je viazaná na oficiálny výstup časopisu danej inštitúcie: Kosturková, M. 2021. Model integrity kritického a morálneho usudzovania ako stimulácia k intelektuálnym cnostiam mysliteľa. In Aplikovaná psychológie, roč. VI, č. 9. s. 703 - 715. | http://www.vsaps.cz/data/2021/05/06/16/aplikovana-psychologie-9.2021_na-web.pdf |
Intelektuálne cnosti – integrácia kritického a morálneho myslenia v pregraduálnej príprave v odbore učiteľstvo | Realizovaná habilitačná prednáška dňa 21. 10. 2021 na pôde PF UKF v Nitre. Predstavenie modelu integrity kritického a morálneho myslenia, návrh stratégií rozvoja kritického a morálneho myslenia prostrednístvom kultivovania intelektuálnych cností. 49 s. | https://portal.ukf.sk/kvalita/upload/habilitacie/147/1636098337_1635_6184e121d0997_Navrh_na_menovanie_za_docenta_mkosturkova.doc.pdf |
Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostela | Realizovaná vedecká online prednáška na tému: Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostelo. Prednáška sa uskutočnila na pôde Ústavu pedagogiky, andragogiky a psychológie Fakulty humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity v Prešove dňa 9.11.2021 od 9.45 hod. do 10.40 hod. prostredníctvom aplikácie MS Teams. Autor prezentoval veľmi dôležitú časť ľudského života vo vzťahu k sebe, iným ľuďom a hodnotám života, psychohygienu, kritické a morálne aspekty každodenného života (pozvánka je súčasť prílohy). | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aYbzmyFApUrh6Ru3bKGSNOSrGNtm6My55b95ogK2Xkis1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7e9cc3d9-6bd9-478d-9355-136e546da8ce&tenantId=0cd103af-62fc-4208-a029-de5818de1d80 |
Integrita kritického a morálneho myslenia – súčasť rozvoja charakteru a vzdelanej mysle | Pozvaná vedecká prednáška s cieľom prezentácie výsledkov riešenia projektu na pracovisku zahraničného partnera projektu - FF Univerzity Karlovej v Prahe, dňa 24.11.2022. | https://kped.ff.cuni.cz/cs/2022/11/16/pozvanka-na-prednasku-doc-martiny-kosturkove/ |
Intelektuálne štandardy v problematike kritického a morálneho myslenia | Pozvaná vedecká prednáška s cieľom prezentácie výsledkov riešenia projektu na PF Univerzity Palackého v Olomouci, dňa 8.11.2022. | http://www.scup.cz/?p=3875 |
Rodina a manželstvo na starom Blízkom Východe | Lapko, R. Vedecká prednáška s cieľom podporiť komparáciu tradičnej a modernej rodiny v kontexte náročných spoločenských pomerov a výchovy charakterného a autonómneho jedinca. Prešov: FHPV PU v Prešove, 23.11.2021. | https://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/40452/ |
Miera maskulinizácie v multikultúrnom jazykovom prostredí ako téma Sokratovského rozhovoru. | Sadivová, N. Vedecká prednáška s cieľom podpory kritického a morálneho aspektu prostredníctvom Sokratovského rozhovoru. Prešov: FHPV PU v Prešove, 12.04.2022. | MS Teams |
Sebauvedomenie a sebahodnotenie cez medzikultúrny rozmer cesty do Santiaga de Compostelo. | Knapík, J. Vedecká prednáška zameraná na sebahodnotenie vo vzťahu k hodnotám a hodnotovej orientácii cez náročné životné udalosti. Prešov: FHPV PU v Prešove, 9.11.2021. | https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3aYbzmyFApUrh6Ru3bKGSNOSrGNtm6My55b95ogK2Xkis1%40thread.tacv2/1636410860619?context=%7b%22Tid%22%3a%220cd103af-62fc-4208-a029-de5818de1d80%22%2c%22Oid%22%3a%2271a5bcaf-da48-4f7c-b2b8-51104c0f3454%22%7d |
Rozvoj kvalít osobnosti prostredníctvom programu Filozofia pre deti. | Borisová, S. a Pintes, G. Prednáška zameraná na rozvoj kritického a morálneho myslenia prostredníctvom P4C. Prešov: FHPV PU v Prešove, 12.04.2022. | MS Teams |
Možnosti sebareflexie a objavovanie vlastných limitov a hodnôt života. | Knapík, J. Prednáška venovaná hodnotám človeka, ktoré tvoria vnútorné jadro osobnosti a to, ako ovplyvňuje každodenné rozhodovanie. Prešov: FHPV PU v Prešove, 5.5.2022. | MS Teams |
Učiteľ ako výskumník vo vlastnej triede. | Ferencová, J. Webinár zameraný na možnosti skúmania diania v triede, v ktorej sa učiteľ venuje výchove charakterného autonómneho jedinca. Prešov: FHPV PU v Prešove, 25.10.2022. | Webinár |
Kritické a morálne aspekty týkajúce sa hodnôt života. | Knapík, J. Prednáška cielená na osobné hodnoty, ktoré sú zdrojom našej identity a integrity. Pozornosť bola venovaná sebauvedomeniu a centrálnemu pojmu "etická kongruencia" - etická stratégia pre morálne zodpovedné organizácie 21. storočia. Prešov: FHPV PU v Prešove, 15.11.2022. | prezenčne |
Priestor na myslenie v škole a mimo nej metódy edukačného programu Filozofia pre deti. | Borisová, S. Prednáška o tom, ako sa dá skĺbiť kritické, morálne, tvorivé a angažované myslenie v škole a aj mimo nej. Prešov: FHPV PU v Prešove, 29.11.2022. | prezenčne |
Kritické a morálne myslenie: So zameraním na učiteľské odbory. | Kosturková. M., Knapík, J. Interdisciplinárna monografia zásadného významu pre oblasť vedy o preukázaní vzťahu medzi kritickým myslením a morálnym usudzovaním v empirickej rovine. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2022. Výstup na CD. 209 s./8,25 AH. | CD výstup |
Kritické a morálne myslenie: Vysokoškolská učebnica a cvičebnica. | Kosturková, M. Moderná elektronická vysokoškolská učebnica a cvičebnica zameraná na rozvoj kritického a morálneho myslenia. Prešov: FHPV PU v Prešove, 2022. Výstup na CD. 233 s./8,69 AH. | https://epub.fhpv.unipo.sk/kmm/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.