Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole
Basic informations
Thematic area: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Project name (Slovak): Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole
Project name (English): Communication and cooperation with the family in the inclusive school
Start of project: 2016
End of project: 2017
Condition of project: Ukončený
Project number: 030KU-4/2016
Project leader: Mgr. Pavol Janoško, PhD.
University: Univerzita Komenského v Bratislave
Department: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt sa zameriaval na vymedzenie problémových interakcií medzi rodinou a školou v inkluzívnom výchovno-vzdelávacom procese. Jeho realizácia prebiehala v troch na seba nadväzujúcich etapách. Prvá sa týkala teoretickej analýzy atribútov inkluzívneho prostredia vo vzťahu ku komunikácii a spolupráci medzi školou a rodičmi. V druhej etape bol uskutočnený prieskum so zámerom preskúmať aktuálny stav a bariéry vzájomnej komunikácia a spolupráce tak na strane školy ako aj rodín žiakov a identifikovať vhodné stratégie riešenia existujúcich problémov. Cieľom tretej etapy bolo sieťovanie odborníkov k danej problematike a vytváranie odborných tímov v rámci medziodborovej spolupráce. Celkovo bolo zrealizovaných jedenásť aktivít (okrúhle stoly, odborné semináre, konferencie), bola nadviazaná ďalšia spolupráca s viacerými domácimi aj zahraničnými pracoviskami. Výsledky boli diseminované prostredníctvom publikácii a aktívnej účasti na konferenciách. Prínos projektu spočíva v možnosti zakomponovania získaných poznatkov a skúseností o inklúzii do edukačnej praxe bežných základných škôl, ako aj v implementovaní výsledkov do procesu prípravy absolventov študijných odborov pedagogiky, liečebnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, logopédie a psychológie na vysokých školách, a tiež do kontinuálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení.
Description of original results of the project in English
The project was focused on determining problematic interactions between family and school in inclusive educational process. The project was conducted in three consecutive phases. The first phase was concerned with the theoretical analysis of the attributes of inclusive environment in relation to communication and cooperation between school and parents. In the second phase, a survey was conducted with the aim to investigate the current conditions and barriers in mutual communication and cooperation on the side of schools as well as families of pupils, and to identify appropriate strategies for solving the existing problems. The goal of the third phase was networking of experts on the topic and creating professional teams within international cooperation. Eleven events were organized altogether (round tables, professional seminars, and conferences), and further cooperation was established with several national and foreign workplaces. The results were disseminated through publications and active conference participation. The contribution of the project lies in the opportunity to encompass the gained knowledge and experience about inclusion into the educational practice of regular primary schools, as well as in the implementation of the results into the process of preparation of university graduates of the study programs of education, therapeutic education, special education, speech and language therapy and psychology as well as into the continuous education of pedagogical and professional employees of schools and school facilities.
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA
Financial grant of MŠVVandŠ SR within KEGA | Capital expenditures in € | |
---|---|---|
Pumped for the entire period of the project | 4 558,04 | 0,00 |
List of project outcomes for the entire solution
Publishing activity
Category code | Specific output, name (ISBN, number of pages a i.) |
---|---|
AAB | Horňáková, M. (2017) Komunikácia v inkluzívnej škole. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 116 s., ISBN 978-80-223-4416-6. |
AFA | Janoško, P. (2017) Inkluzívna základná škola – príklady dobrej praxe v oblasti spolupráce s rodinami žiakov. In Sociálni pedagogika 2017. Rozvoj nebo krize společenství; perspektiva makro, mezo a mikrosociálního prostředí. Zborník z medzinárodnej konferencie. Brno : Institut mezioborových studii. ISBN 978-80-88010-08-1, s. 98-107. |
AFD | Svetlíková, J. (2017) Komunikácia a spolupráca inkluzívne nasmerovanej základnej školy s rodinou (prípadová štúdia). In Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, ISBN 978-80-223-4464-7, s. 109 - 133. |
AFD | Kövérová, E. (2017) Rodičovské diskurzy o spolupráci so školou v marginalizovaných rómskych komunitách. In Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, ISBN 978-80-223-4464-7. |
GAI | Janoško, P. (2017) Inkluzívna škola a rodina. Správa z medzinárodnej vedeckej konferencie. In Naša univerzita. Bratislava : Univerzita Komenského. |
AFD | Kušnírová, V. (2017) Opatrenia na podporu inkluzívnej klímy triedy. In Inkluzívna škola a rodina : Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017. s. 141-152. ISBN 978-80-223-4464-7. |
AAB | Janoško, P. (2017) Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017 (v tlači). |
FAI | Janoško, P., Kušnírová, V. (eds.) (2017). Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-223-4464-7, 254 s. |
AFD | Horňáková, M. (2017) Deti vulnerabilných rodičov ako skrytá riziková skupina. In Revue liečebnej pedagogiky, 1/2017, roč. X, s. 3-7. ISSN 1337-5563. |
AFD | Horňáková, M. (2017) Inkluzívne posolstvá v komunikácii školy. In Janoško, P., Kušnírová, V. (eds.) (2017). Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-223-4464-7 |
AFC | Kušnírová, V. (2017) Problémy a bariéry inklúzie vo výchove vo voľnom čase v slovenských podmienkach. In Sociálni pedagogika 2017. Rozvoj nebo krize společenství; perspektiva makro, mezo a mikrosociálního prostředí. Zborník z medzinárodnej konferencie. Brno : Institut mezioborových studii. ISBN 978-80-88010-08-1, s. 90-97. |
EDI | Horňáková, M. (2017) recenzia - Sellin, R.: Hyper-senzitívni ľudia medzi nami. Vysoká senzitivita - od mínusu k plusu. In Revue liečebnej pedagogiky, 1/2017, roč. X, s. 33-34. ISSN 1337-5563. |
Final evaluation of the commission KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).