Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole

Základné informácie

Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)

Názov projektu (slovenský): Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole

Názov projektu (anglický): Communication and cooperation with the family in the inclusive school

Začiatok riešenia projektu: 2016

Koniec riešenia projektu: 2017

Stav projektu: Ukončený

Číslo projektu: 030KU-4/2016

Vedúci projektu: Mgr. Pavol Janoško, PhD.

Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave

Pracovisko: Pedagogická fakulta

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku

Projekt sa zameriaval na vymedzenie problémových interakcií medzi rodinou a školou v inkluzívnom výchovno-vzdelávacom procese. Jeho realizácia prebiehala v troch na seba nadväzujúcich etapách. Prvá sa týkala teoretickej analýzy atribútov inkluzívneho prostredia vo vzťahu ku komunikácii a spolupráci medzi školou a rodičmi. V druhej etape bol uskutočnený prieskum so zámerom preskúmať aktuálny stav a bariéry vzájomnej komunikácia a spolupráce tak na strane školy ako aj rodín žiakov a identifikovať vhodné stratégie riešenia existujúcich problémov. Cieľom tretej etapy bolo sieťovanie odborníkov k danej problematike a vytváranie odborných tímov v rámci medziodborovej spolupráce. Celkovo bolo zrealizovaných jedenásť aktivít (okrúhle stoly, odborné semináre, konferencie), bola nadviazaná ďalšia spolupráca s viacerými domácimi aj zahraničnými pracoviskami. Výsledky boli diseminované prostredníctvom publikácii a aktívnej účasti na konferenciách. Prínos projektu spočíva v možnosti zakomponovania získaných poznatkov a skúseností o inklúzii do edukačnej praxe bežných základných škôl, ako aj v implementovaní výsledkov do procesu prípravy absolventov študijných odborov pedagogiky, liečebnej pedagogiky, špeciálnej pedagogiky, logopédie a psychológie na vysokých školách, a tiež do kontinuálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení.

Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku

The project was focused on determining problematic interactions between family and school in inclusive educational process. The project was conducted in three consecutive phases. The first phase was concerned with the theoretical analysis of the attributes of inclusive environment in relation to communication and cooperation between school and parents. In the second phase, a survey was conducted with the aim to investigate the current conditions and barriers in mutual communication and cooperation on the side of schools as well as families of pupils, and to identify appropriate strategies for solving the existing problems. The goal of the third phase was networking of experts on the topic and creating professional teams within international cooperation. Eleven events were organized altogether (round tables, professional seminars, and conferences), and further cooperation was established with several national and foreign workplaces. The results were disseminated through publications and active conference participation. The contribution of the project lies in the opportunity to encompass the gained knowledge and experience about inclusion into the educational practice of regular primary schools, as well as in the implementation of the results into the process of preparation of university graduates of the study programs of education, therapeutic education, special education, speech and language therapy and psychology as well as into the continuous education of pedagogical and professional employees of schools and school facilities.

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA

Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA Kapitálové výdavky v €
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu 4 558,04 0,00

Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia

Publikačná činnosť

Kód kategórie Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.)
AAB Horňáková, M. (2017) Komunikácia v inkluzívnej škole. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 116 s., ISBN 978-80-223-4416-6.
AFA Janoško, P. (2017) Inkluzívna základná škola – príklady dobrej praxe v oblasti spolupráce s rodinami žiakov. In Sociálni pedagogika 2017. Rozvoj nebo krize společenství; perspektiva makro, mezo a mikrosociálního prostředí. Zborník z medzinárodnej konferencie. Brno : Institut mezioborových studii. ISBN 978-80-88010-08-1, s. 98-107.
AFD Svetlíková, J. (2017) Komunikácia a spolupráca inkluzívne nasmerovanej základnej školy s rodinou (prípadová štúdia). In Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, ISBN 978-80-223-4464-7, s. 109 - 133.
AFD Kövérová, E. (2017) Rodičovské diskurzy o spolupráci so školou v marginalizovaných rómskych komunitách. In Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, ISBN 978-80-223-4464-7.
GAI Janoško, P. (2017) Inkluzívna škola a rodina. Správa z medzinárodnej vedeckej konferencie. In Naša univerzita. Bratislava : Univerzita Komenského.
AFD Kušnírová, V. (2017) Opatrenia na podporu inkluzívnej klímy triedy. In Inkluzívna škola a rodina : Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017. s. 141-152. ISBN 978-80-223-4464-7.
AAB Janoško, P. (2017) Komunikácia a spolupráca s rodinou v inkluzívnej škole. Bratislava : Univerzita Komenského, 2017 (v tlači).
FAI Janoško, P., Kušnírová, V. (eds.) (2017). Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-223-4464-7, 254 s.
AFD Horňáková, M. (2017) Deti vulnerabilných rodičov ako skrytá riziková skupina. In Revue liečebnej pedagogiky, 1/2017, roč. X, s. 3-7. ISSN 1337-5563.
AFD Horňáková, M. (2017) Inkluzívne posolstvá v komunikácii školy. In Janoško, P., Kušnírová, V. (eds.) (2017). Inkluzívna škola a rodina. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-223-4464-7
AFC Kušnírová, V. (2017) Problémy a bariéry inklúzie vo výchove vo voľnom čase v slovenských podmienkach. In Sociálni pedagogika 2017. Rozvoj nebo krize společenství; perspektiva makro, mezo a mikrosociálního prostředí. Zborník z medzinárodnej konferencie. Brno : Institut mezioborových studii. ISBN 978-80-88010-08-1, s. 90-97.
EDI Horňáková, M. (2017) recenzia - Sellin, R.: Hyper-senzitívni ľudia medzi nami. Vysoká senzitivita - od mínusu k plusu. In Revue liečebnej pedagogiky, 1/2017, roč. X, s. 33-34. ISSN 1337-5563.

Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA

Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).

Filter

Filter