Zapojení učitelia hodnotia reformu na základných školách pozitívne

21.11.2024

Učitelia a učiteľky na základných školách, ktoré začali učiť podľa nového vzdelávacieho programu, hodnotia reformu pozitívne. Podľa nich nový prístup k vyučovaniu zlepšil komunikáciu a motiváciu učiteľov aj žiakov. Vítajú aj rozdelenie vzdelávania na základných školách do troch cyklov. V súčasnosti učí po novom takmer 500 škôl, od školského roka 2026/2027 bude nový vzdelávací program štandardom pre všetky základné školy.

„Nový vzdelávací program je najvýznamnejšou inováciou v oblasti základného školstva za posledných 30 rokov. Mladá generácia potrebuje schopnosti, ktoré jej umožnia riešiť komplexné problémy a reagovať na výzvy dnešného sveta. Inovatívne vzdelávanie je preto kľúčové,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker. Rezort školstva implementuje reformu postupne, aby školám poskytol dostatok času a podpory.

Od pondelka 18. novembra je otvorené tretie kolo prihlasovania škôl do nového vzdelávacieho programu. Hoci registrácia nie je záväzná, umožňuje ministerstvu zmapovať záujem a lepšie pripraviť finančné i personálne zdroje na podporu. „Tri dni po spustení registrácie evidujeme už takmer 200 prihlásených škôl,“ dodal minister.

Za kľúčovú pre úspech takejto rozsiahlej zmeny považuje rezort spätnú väzbu. „ V uplynulom roku sme v intenzívnej spolupráci sprevádzali prvých 39 škôl, ktoré začali učiť podľa nového programu od septembra 2023. Učitelia a riaditelia boli súčasťou monitorovania, ktorý hodnotil proces zavádzania nového obsahu, formy a ciele vzdelávania,“ informuje Romana Kanovská, generálna riaditeľka Národného inštitútu vzdelávania a mládeže.

Väčšina z 910 učiteľov v dotazníku uviedla, že reforma zlepšila vzťahy, komunikáciu a motiváciu medzi učiteľmi a žiakmi. Učitelia prvých ročníkov často označili svoju školu za skvelé pracovné miesto. Spolupráca medzi učiteľmi sa zvýšila, organizujú si „priateľské návštevy“ na hodinách na výmenu skúseností. Takmer všetci učitelia a členovia podporných tímov prejavili záujem o ďalší profesijný rozvoj.

Učitelia oceňujú rozdelenie vzdelávania na tri cykly, ktoré odstraňuje potrebu opakovania ročníka a motivuje žiakov k lepším výsledkom. Pozitívne zmeny vidno aj v atmosfére na školách a duševnom zdraví žiakov, vďaka blokovému vyučovaniu, projektom a ranným kruhom. Vyše 90 % učiteľov, členov podporných tímov a vedúcich zamestnancov uviedlo, že sa im darí motivovať žiakov k rozvíjaniu ich potenciálu, kritického myslenia, prezentačných a komunikačných zručností.

Školy, ktoré prejavia záujem v treťom kole registrácie o implementáciu nového vzdelávacieho programu od školského roka 2025/2026, získajú prístup k špecializovaným kurzom a podpore od lektorov Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM) a mentorov regionálnych centier podpory učiteľov (RCPU).

Kvalitné učebnice a iné edukačné materiály sú kľúčové pre úspech reformy. „Hodnotenie a schvaľovanie publikácií prebieha hladko. Učitelia už čoskoro dostanú materiály prispôsobené novým potrebám. Zatiaľ bolo schválených približne 30 publikácií a ďalšie sú v procese schvaľovania. Už sme vyškolili viac ako 270 recenzentov učebníc, podľa požiadaviek nového štátneho vzdelávacieho programu,“ uviedla R. Kanovská. Prioritou sú učebnice pre prvý cyklus, neskôr pribudnú aj pre vyššie ročníky a cudzie jazyky.

zdroj: https://www.minedu.sk/zapojeni-ucitelia-hodnotia-reformu-na-zakladnych-skolach-pozitivne/