Výskum UK: Takmer každý tretí usmrtený motocyklista bol v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu

21.07.2014

Takmer každý tretí usmrtený motocyklista bol v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. Takéto alarmujúce zistenie odhalili odborníci Univerzity Komenského v Bratislave (UK). Výskum MUDr. Martina Janíka, PhD., z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty UK (JLF UK) sa zameral na analýzu 311 prípadov smrteľných nehôd motocyklistov za obdobie 20 rokov (1992 – 2012).

Podľa odhadov je celosvetovo registrovaných viac ako 350 miliónov motocyklov. Ich popularita navyše stále narastá. Motocyklisti majú však aj svoj stály podiel v štatistikách smrteľných dopravných nehôd. V momente kolízie predstavuje motocykel extrémne nebezpečný dopravný prostriedok. Dopravné nehody s účasťou motocyklov a bicyklov sú najčastejšie sa vyskytujúce nehody po nehodách osobných motorových vozidiel.

Na európskych cestách ročne zahynie približne 6 000 motocyklistov, na Slovensku 25 – 30. „Medzi základné rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,“ uvádza MUDr. Martin Janík, PhD. Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 - 12 km/hod. do pevného, nepohybujúceho sa objektu možno očakávať vznik ľahkých zranení. Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. „Náraz pri rýchlosti 80 - 90 km/hod. spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky nezlučiteľné so životom,“ konštatuje M. Janík.

Zo skúmaných 311 prípadov vyplynulo, že 91 % usmrtených motocyklistov boli muži. Dve tretiny motocyklistov zomreli na mieste nehody. 54 % nehôd tvorili zrážky s iným vozidlom, 28 % zrážky so statickým objektom (stromy, stĺpy či zvodidlá) a 18 % nehôd predstavoval pád motocyklistu. 91 usmrtených motocyklistov (29 %) bolo v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. „Najčastejšie poranenými vnútornými orgánmi boli mozog a pľúca,“ dodáva M. Janík. Najčastejšou príčinou smrti (137 prípadov) bola kraniotrauma (t. j. poranenie skeletu lebky a mozgu).

„Zistenia našich odborníkov potvrdili potrebu pokračovať v celoštátnej analýze dopravnej nehodovosti motocyklistov s vytvorením celoslovenskej databázy smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom dopravnom priestore,“ vyzdvihuje prínos výskumu rektor UK prof. RNDr. Karol Mičieta, PhD.

Výskum UK zistil, že až dve tretiny usmrtených motocyklistov zomreli priamo na mieste dopravnej nehody (autentická fotografia z miesta nehody - august 2013, foto: PZ SR).

Zdroj: http://www.uniba.sk/index.php?id=186&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=3666&tx_ttnews[backPid]=18&cHash=9fdaa3e65b