Výskum UK: Takmer každý tretí usmrtený motocyklista bol v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu
Takmer každý tretí usmrtený motocyklista bol v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu. Takéto alarmujúce zistenie odhalili odborníci Univerzity Komenského v Bratislave (UK). Výskum MUDr. Martina Janíka, PhD., z Ústavu súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty UK (JLF UK) sa zameral na analýzu 311 prípadov smrteľných nehôd motocyklistov za obdobie 20 rokov (1992 – 2012).
Podľa odhadov je celosvetovo registrovaných viac
ako 350 miliónov motocyklov. Ich popularita navyše stále narastá.
Motocyklisti majú však aj svoj stály podiel v štatistikách smrteľných
dopravných nehôd. V momente kolízie predstavuje motocykel extrémne
nebezpečný dopravný prostriedok. Dopravné nehody s účasťou motocyklov a
bicyklov sú najčastejšie sa vyskytujúce nehody po nehodách osobných
motorových vozidiel.
Na európskych cestách ročne zahynie
približne 6 000 motocyklistov, na Slovensku 25 – 30. „Medzi základné
rizikové faktory nehodovosti patria vek - spravidla ide o mladého
motocyklistu, ďalej pohlavie - jednoznačne dominuje muž, ale aj jazda
pod vplyvom alkoholu či nárazová rýchlosť,“ uvádza MUDr. Martin Janík,
PhD. Pri náraze tela motocyklistu rýchlosťou 10 - 12 km/hod. do pevného,
nepohybujúceho sa objektu možno očakávať vznik ľahkých zranení.
Dvojnásobná rýchlosť je však už prahom smrteľných poranení. „Náraz pri
rýchlosti 80 - 90 km/hod. spôsobuje motocyklistovi zranenia prakticky
nezlučiteľné so životom,“ konštatuje M. Janík.
Zo skúmaných 311
prípadov vyplynulo, že 91 % usmrtených motocyklistov boli muži. Dve
tretiny motocyklistov zomreli na mieste nehody. 54 % nehôd tvorili
zrážky s iným vozidlom, 28 % zrážky so statickým objektom (stromy, stĺpy
či zvodidlá) a 18 % nehôd predstavoval pád motocyklistu. 91 usmrtených
motocyklistov (29 %) bolo v čase dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu.
„Najčastejšie poranenými vnútornými orgánmi boli mozog a pľúca,“ dodáva
M. Janík. Najčastejšou príčinou smrti (137 prípadov) bola kraniotrauma
(t. j. poranenie skeletu lebky a mozgu).
„Zistenia našich
odborníkov potvrdili potrebu pokračovať v celoštátnej analýze dopravnej
nehodovosti motocyklistov s vytvorením celoslovenskej databázy
smrteľných motocyklových nehôd, ktorá by predstavovala nenahraditeľný
zdroj informácií a údajov pre výskum bezpečnosti a nehodovosti v
motocyklovej doprave nielen na Slovensku, ale i v celom európskom
dopravnom priestore,“ vyzdvihuje prínos výskumu rektor UK prof. RNDr.
Karol Mičieta, PhD.
Výskum UK zistil, že až dve tretiny usmrtených motocyklistov zomreli priamo na mieste dopravnej nehody (autentická fotografia z miesta nehody - august 2013, foto: PZ SR).
Zdroj: http://www.uniba.sk/index.php?id=186&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=3666&tx_ttnews[backPid]=18&cHash=9fdaa3e65b