Pedagógovia z Fakulty masmediálnej komunikácie napísali štúdiu o fanúšikoch Marveloviek. Publikoval ju prestížny vedecký časopis
Docentka Jana Radošinská a doktor Zdenko Mago skúmali, ako tvorcovia filmov o superhrdinoch prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.
túdia autorov z Katedry masmediálnej komunikácie a Katedry digitálnych hier FMK UCM reaguje na rozvíjajúcu sa kultúru fanúšikov, ktorá mení súčasný mediálny priemysel a stala sa dôležitým prvkom populárnej zábavy. Jej cieľom bolo zistiť, ako a prečo príbehy veľkofilmov patriacich do Marvel Cinematic Universe zahŕňajú prejavy fanúšikovstva a prezentujú fanúšikov v pozícii vedľajších postáv.
Docentka Radošinská a doktor Mago sa zamerali na vybrané scény z celovečerných filmov o superhrdinoch, ktoré zobrazujú a personalizujú fanúšikovskú kultúru. V štúdii skúmali, ako tvorcovia týchto filmov prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.
Ide o dobre premyslenú stratégiu
„Vzhľadom na to, že americké filmy o superhrdinoch vo veľkej miere závisia od udržiavania a rozširovania existujúcej základne fanúšikov, producenti a štúdiá, ktoré ich vytvárajú, musia preskúmať rôzne spôsoby, ako premeniť bežné filmové publikum na fanúšikov konkrétnych superhrdinov,“ uvádza J. Radošinská. Dodáva, že zmeniť recipienta v oddaného, lojálneho spotrebiteľa je nevyhnutným predpokladom dlhodobého úspechu konkrétnych produktov na mediálnom trhu.
Štúdia odhaľuje sedem kategórií prejavov kultúry fanúšikov prítomných v superhrdinských filmoch spoločnosti Marvel:
superhrdinovia obdivujúci iných superhrdinov;
fanúšikovia stretávajúci sa so svojimi idolmi;
fanúšikovia, ktorí sledujú superhrdinov v akcii;
fanúšikovia, ktorí navštevujú fanúšikovské podujatia s účasťou superhrdinov;
hranie rolí;
zbieranie spomienkových predmetov
a fanúšikovia, ktorí obdivujú superhrdinov a sledujú filmy o nich, prípadne čítajú komiksy.
„Zobrazenie fanúšikov a ich prejavov vo filmoch z produkcie Marvel Cinamatic Universe nie je náhodné, ale ide o dobre premyslenú stratégiu, ako nadviazať na skutočné fanúšikovské aktivity, udržať autentickú fanúšikovskú vášeň, ďalej rozvíjať fanúšikovskú základňu a naplno využívať jej marketingový potenciál,“ dopĺňa Z. Mago.
Štúdiu uverejnil vedecký časopis The Journal of Popular Culture, ktorý vydáva renomované vydavateľstvo Wiley-Blackwell.
Zdroj: PR UCM, FMK UCM