Optimalizácia stredných škôl je nevyhnutná, ministerstvo školstva vyzýva na zodpovedné rozhodnutia

Aby Slovensko bolo schopné mladým ľuďom poskytnúť kvalitné vzdelanie, potrebuje stredné školstvo modernizáciu. Optimalizácia siete škôl je kľúčovým krokom, ktorý zvýši kvalitu výučby, zlepší riadenie škôl. Cieľom je vytvoriť moderné školy s kvalitným manažmentom. V najbližších týždňoch budú samosprávne kraje schvaľovať optimalizačné projekty a ministerstvo školstva tento proces plne podporuje a je pripravené poskytnúť aj finančné investície do modernizácie. Ministerstvo školstva preto vyzýva všetkých aktérov na zodpovedné rozhodnutia.
Najčastejšie otázky a odpovede
1. Znamená optimalizácia zatváranie škôl a zhoršenie dostupnosti vzdelania?
Optimalizácia sa nerovná rušeniu vzdelávania v regiónoch. Ide o zlepšenie kvality a efektivity školského systému. V regiónoch zostanú dostupné silnejšie školy, ktoré ponúknu lepšie podmienky pre žiakov aj učiteľov. Navyše, pre špecifické prípady existuje možnosť udeliť výnimku, ak si to vyžaduje ponuka odborov alebo geografická dostupnosť.
2. Neprídu učitelia o prácu?
V školstve máme nedostatok učiteľov. Optimalizácia neznamená rušenie učiteľských miest, ale naopak – vytvorí lepšie pracovné podmienky, vyššiu odbornosť a profesionálnejší manažment škôl.
3. Nepovedie optimalizácia k odlivu mozgov z regiónov?
Práve naopak. Cieľom optimalizácie je skvalitniť školy v regiónoch a vytvoriť z nich moderné vzdelávacie centrá, ktoré poskytnú študentom lepšie podmienky na vzdelávanie aj ďalšie uplatnenie. Ak nebudeme konať, hrozí, že študenti budú hľadať kvalitnejšie školy mimo svojho regiónu.
4. Nebude to znamenať centrálne riadenie škôl z Bratislavy?
Ministerstvo určilo rámec optimalizácie, ale konkrétne plány vypracúvajú samotné samosprávne kraje, ktoré najlepšie poznajú regionálne špecifiká.
5. Má spojenie rôznych typov škôl zmysel?
Áno. Zlúčenie odborných škôl vytvára lepšie podmienky na vzájomné prepojenie odborov, zvyšuje dostupnosť špecializovaných učební a znižuje prevádzkové náklady. Napríklad v Kampuse v Starej Ľubovni sa zlúčili tri školy, čo umožnilo efektívnejšie využívanie učiteľov aj učební.
6. Nezhorší sa individuálny prístup k žiakom?
Nie. Lepší manažment a efektívnejšie využívanie zdrojov umožní školám ponúknuť širšie spektrum voliteľných predmetov, modernejšie pomôcky a individuálnu podporu.
7. Má optimalizácia ekonomický efekt?
Áno. Každá neefektívne fungujúca škola vyžaduje dodatočné financovanie, čo je dlhodobo neudržateľné. Optimalizáciou sa uvoľnia zdroje, ktoré môžu byť využité na modernizáciu vzdelávania.
8. Ako zabezpečíte transparentnosť procesu?
Ministerstvo bude dbať na transparentné zverejňovanie rozdelenia financií na úrovni zriaďovateľov a sledovať efektívnosť využitia verejných zdrojov.
9. Ako pomôže optimalizácia školám v budúcnosti?
Optimalizované školy budú konkurencieschopnejšie pri získavaní financií z európskych fondov a iných rozvojových programov. Väčšie školy budú mať lepšiu šancu zapájať sa do modernizačných projektov a spolupracovať s vysokými školami a firmami.
Latest news
- 07.03.2025 Minister Drucker vyjadril hlbokú sústrasť rodine bývalého ministra školstva Dušana Čaploviča
- 06.03.2025 T. Drucker: Ak chceme kvalitných učiteľov, musíme urobiť učiteľstvo atraktívnym
- 05.03.2025 Vláda SR odstraňuje bariéry pre odborníkov v štátnej správe
- 04.03.2025 Excelentné vedecké výstupy sú po novom financované automaticky