Na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave vzniklo neuromarketingové laboratórium.

01.02.2022

Neuromarketing nie je vo svete žiadna novinka, FMK však jeho laboratórium
prinesie nové možnosti. Dokážu pozorovať podvedomie spotrebiteľov a
spracovávať reálne poznatky. Ako hovorí Tamáš Darázs, doktorand na
FMK, budú mať výskumníci presnejšie dáta, univerzita lepšie bakalárske
a diplomové práce, výskum a relevanciu.
Fakulta masmediálnej komunikácia v oblasti inovácií stále napreduje.
Dôkazom je aj vznik neuromarketingového laboratória, vďaka čomu sa môže
posúvať ešte ďalej. Študenti či pedagógovia v ňom vedia
zrealizovať neuromarketingový výskum, technológiu, ktorá dokáže priniesť
presnejšie dáta o preferenciách spotrebiteľa.
Prístroje môžu u človeka zmerať a zaznamenať životné funkcie a
reakcie v čase ich samotného vzniku.
Jednoducho - skúmajú, aké sú reakcie spotrebiteľov na rôzne reklamy
alebo ako sa správajú v čase nakupovania. Úlohou je pochopiť, ako funguje
myseľ zákazníkov a čo ich ovplyvňuje.

Pri výskume využívajú najčastejšie technológie fMRI a EEG, pričom
obe sledujú mozgovú aktivitu, srdečný tep, pohyb očí aj teplotu tela.
Prístroje vedia zaregistrovať sluch, čuch, hmat či chuť. V
neuromarketingovom laborátoriu sa snažia zistiť, ako mozog reaguje na určité
konkrétne marketingové podnety, vyvolané obchodnými spoločnosťami a
reklamnými agentúrami. Pomocou daného nástroja odhaľujú reálne a pravé
spotrebiteľské preferencie.

V rámci výberu zákazníka je každopádne dôležitým faktorom ľudské
podvedomie, či už danú skutočnosť vníma alebo nie. „Naše
rozhodovanie je v podstate zložené z vedomých a nevedomých rozhodnutí, je to
možno neuveriteľné, ale 95% našich každodenných rozhodnutí sú nevedomé,
nevieme ich ovplyvniť, pretože ani nevieme že existujú,“ hovorí
doktorand Darázs. Podľa jeho slov sú doterajšie spôsoby výskumu vo forme
dotazníkov menej presné. Mnoho ľudí pri ich vyplňovaní zvykne odpovede
len bez rozvážnosti zakliknúť a presnosť sa stráca. Technológia
neuromarketingu funguje oveľa presnejšie.

Uplatnením tejto metódy sa pri výskume pracuje so skutočnými
informáciami o názoroch respondenta, a nie s takými, ktoré by sám predkladal.
Vďaka danej technológii je možné skúmať odozvu jednotlivca na akékoľvek
audiovizuálne obsahy či hudbu a pritom skúmať, čo prežíva a kam sa
pozerá.

„Respondentom zadávame jednoduché úlohy a na základe výsledkov z
experimentov, pri ktorých sa sleduje pohyb myšou, očí, ich časový
nesúlad, ako aj prežívané emócie, dokážeme zlepšiť webové stránky či
aplikácie. Týmito metódami dokážeme nielen zdokonaliť komunikačné
aktivity, ale napríklad aj odhadnúť vplyv na psychické zdravie, ochotu
kúpiť si produkt alebo schopnosť vyvolania pozitívnych asociácií,“ hovorí
docent Peter Krajčovič.
Výsledkom neuromarketingu je teda efektívna marketingová komunikácia.
Nastavená je podľa skutočných mozgových reakcií a optimalizácie
samotného produktu ako celku. Keď si totiž tovar kupujeme, zaujíma nás
celková značka určitého výrobku, jeho materiál, balenie, cena, umiestnenie,
reklama. Jednoducho, všetko v nás vyvoláva citový dojem.
Ak Vás táto téma zaujala, viac sa dočítate na
https://fmk.sk/neuromarketing-na-fmk/ a webe univerzitného časopisu www.atteliér.sk.

 

Viac informácií poskytne:
Ing. Jana Štefánková, Ph. D.
vedúca Oddelenia práce s verejnosťou UCM
Telefón: 0911 083 789
E-mail: jana.stefankova@ucm.sk

 

 

Zdroj: 

Ing. Jana Štefánková, Ph. D.
vedúca Oddelenia práce s verejnosťou UCM

Photogallery of this article: