Ministri školstva krajín EÚ o prepojení vzdelávania, trhu práce a spoločnosti
Ministri školstva európskej 28-čky naminulotýždňovom zasadnutí v
Bruseli diskutovali o tom, ako lepšie prepojiť vzdelávanie, trh práce a
spoločnosť, pričom sa sústredili na otázky súvisiace s rozvojom
zručností.
Výsledok tohto rokovania bude podkladom pre pripravované
oznámenie Komisie o programe nových zručností pre Európu. V tomto
oznámení bude vyjadrená snaha o zmenšenie existujúceho nedostatku
zručností a zvýšenie zamestnateľnosti a mobility a bude jednou z priorít
SK PRES. Slovensko na Rade pre vzdelávanie zastupovala Romana Kanovská,
štátna tajomníčka Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Slovensko sa v diskusii zameralo na potrebu uznávania výstupov
vzdelávania a transparentného využívania EÚ nástrojov, ktoré by
podporili národné politiky a cezhraničnú mobilitu. Európsky priestor je
otvorený pre získanie zamestnania hlavne pre vysokokvalifikovanú
pracovnú silu, pričom je veľmi dôležité, aby kvalifikácie boli
porovnateľné medzi členskými krajinami EÚ.
"Všetci cítime, že je potrebné budovať vzájomnú dôveru vo
vzdelávacie systémy našich krajín a je potrebné, aby sme hovorili
spoločným jazykom pri zabezpečovaní kvality a modernizácie vzdelávania
na všetkých stupňoch a úrovniach odborného vzdelávania", uviedla na stretnutí štátna tajomníčka R. Kanovská.
Súčasné výskumy potvrdzujú, že dosiahnutie vyšších úrovní
zručností znamená vyššiu účasť v procese vzdelávania a odbornej
prípravy. Na druhej strane však viac vzdelania automaticky neznamená
vyššiu úroveň dosiahnutých zručností. Na Slovensku existuje významný
zdroj kapitálu vysoko zručných jednotlivcov, ktorí sú však mimo trhu
práce - je to cca až 24 % mladých, ktorí sú neaktívni, pričom patria
medzi zručnú a vysokokvalifikovanú časť obyvateľstva
Z rokovaní k iniciatíve "Program pre nové zručnosti pre Európu"
vyplynulo, že učebné osnovy a metódy výučby by mali byť zamerané na
rozvoj širších zručností potrebných pre pracovné miesta v budúcnosti,
ako aj spoločnosť ako takú. Diskusiu uviedol nórsky minister školstva
Isaksen ako externý rečník. Vo svojom vystúpení avizoval, že Nórsko
vyvíja nástroj na mapovanie zručností dospelých, ktorý bude naviazaný na
sociálne benefity. Ministri sa zároveň zhodli, že pri vytváraní
učebných osnov bude kľúčová spolupráca s podnikateľským sektorom a
ďalšími relevantnými aktérmi.
Latest news
- 13.12.2024 Talentové prijímacie skúšky na stredné školy budú o mesiac skôr
- 10.12.2024 NR SR schválila novelu zákona o vysokých školách. Prinesie zefektívnenie procesov a lepšie riadenie
- 10.12.2024 Za posledné desaťročie sa úroveň zručností dospelých na Slovensku výrazne zhoršila
- 06.12.2024 Správa školskej inšpekcie potvrdzuje nutnosť naštartovaných zmien vo vzdelávaní