Kým v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku sa duálne vzdelávanie podporovalo, u nás sa zlikvidovalo!
Rozhovor ministra školstva Dušana Čaploviča pre A..Z Press,
informačný leták Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR, č.
1/2014
Ako hodnotíte uplynulý rok 2013, resp. obdobie takmer sa
končiaceho prvého polčasu Vášho pôsobenia ako šéfa rezortu školstva
v rámci tohto volebného obdobia? Ako sa Vám spolupracuje so
zamestnávateľmi? Ktorým kľúčovým témam sa plánujete venovať v tomto
roku, resp. nasledujúcom období?
- Pre našu vládu a osobitne pre mňa je prioritou odborné a celoživotné
vzdelávanie, ktoré bolo v predchádzajúcich viac ako desať rokov na
okraji záujmu. Už v roku 2012 sme pre užšie prepojenie vzdelávania
s trhom práce uskutočnili legislatívne zmeny prostredníctvom novely
zákona č. 184/2009 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene
a doplnení niektorých predpisov, ktorý prepojenie sociálnych partnerov
(stavovské organizácie a profesijné organizácie) na trhu práce upravuje v
§ 5 ods. 3, podľa ktorého stavovská organizácia alebo profesijná
organizácia spolupracuje s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny pri
tvorbe analýz a prognóz vývoja na trhu práce, vypracúva požiadavky trhu
práce na kvalifikovanú pracovnú silu a pripravuje podklady na určenie
požiadaviek na odborné zručnosti a praktické skúsenosti potrebné na
vykonávanie pracovných činností na pracovných miestach na trhu práce.
Táto novela zákona o odbornom vzdelávaní a príprave zároveň uložila
Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR povinnosť zverejňovať v
spolupráci s naším rezortom dvakrát ročne na svojom webovom sídle
informáciu o uplatnení absolventov stredných škôl na trhu práce podľa
jednotlivých krajov, stredných škôl, študijných odborov a učebných
odborov a na regionálnej úrovni.
Z hľadiska zlepšenia spolupráce a komunikácie so zamestnávateľmi
v minulom roku považujeme za významné pravidelné zasadania Rady vlády
Slovenskej republiky pre odborné vzdelávanie a prípravu, ktorej práca sa
oproti minulosti veľmi zintenzívnila. Významná je aj činnosť pracovných
skupín Rady vlády SR pre odborné vzdelávanie a prípravu, ktoré
v minulom roku na svojich 13 rokovaniach, za účasti zástupcov
stavovských a profesijných organizácií prerokovali návrhy normatívov
materiálno-technického a priestorového zabezpečenia študijných
a učebných odborov a návrhy nových experimentálne overovaných študijných
a učebných odborov.
Okrem spolupráce v rámci Rady vlády Slovenskej republiky pre odborné
vzdelávanie a prípravu zamestnávatelia ako členovia pracovných skupín
úzko spolupracovali pri tvorbe metodiky účasti zástupcu stavovskej
organizácie alebo profesijnej organizácie na teoretickej časti odbornej
zložky maturitnej skúšky, praktickej časti odbornej zložky maturitnej
skúšky, absolventskej skúške alebo záverečnej skúške. Dôležitá je
spoluúčasť na metodických usmerneniach pri uplatňovaní kritérií, ktoré
sú dôležité pri určovaní počtu tried prvého ročníka stredných škôl pre
prijímacie konanie v nasledujúcom školskom roku a pri zostavovaní
Zoznamu študijných odborov a učebných odborov, ktoré sú nad rozsah
potrieb trhu práce, ako aj Zoznamu študijných odborov a učebných odborov
s nedostatočným počtom absolventov pre potreby trhu práce. Nedávno
schválený materiál bol tvorený za aktívnej účasti zamestnávateľov,
vrátane investorov a sú prehľadom požiadaviek rôznych zamestnávateľských
zväzov a zamestnávateľských asociácií pôsobiacich na Slovensku.
Za významné považujem aj prípravu a podpísanie Memoranda o spolupráci
medzi ministerstvom, Národným ústavom celoživotného vzdelávania
a príslušnými zamestnávateľskými zväzmi a komorami, rozbehnutie
národných projektov k odbornému vzdelávaniu z európskych štrukturálnych
fondov prostredníctvom priamo riadenej organizácie Štátnym inštitútom
odborného vzdelávania.
Kľúčovou úlohou v roku 2014 je príprava nového zákona o odbornom
vzdelávaní a príprave, ktorá začala za intenzívnej spolupráce so
zamestnávateľmi už v minulom roku, najmä s väzbou na duálne odborné
vzdelávanie, ako aj príprava novely vyhlášky o stredných školách.
Jednou z Vašich kľúčových rezortných reforiem je reforma
odborného vzdelávania a prípravy. Plánujete návrat k duálnemu systému
vzdelávania, resp. k čiastočne duálnemu systému vzdelávania, ktorý je
zjednodušene o tom, že zamestnávatelia budú intenzívnejšie
spolupracovať pri rozhodovaní, aké školy, študijné odbory a vzdelávacie
programy budú vznikať, vzhľadom k potrebám trhu práce, a v ktorých
zamestnávatelia budú aktívne participovať na príprave žiakov. Aký je Váš
názor, prečo sa tento s praxou prepojený systém vzdelávania,
ktorý funguje úspešne v iných krajinách, a u nás sa v minulosti tiež
osvedčil, vôbec prerušil? Aký model tohto systému dnes Slovensko
potrebuje zaviesť, aby sme v dohľadnej dobe zaznamenali pozitívny obrat?
- V nových hospodárskych podmienkach po roku 1989 sa podniky začali
orientovať predovšetkým na zvyšovanie produktivity práce a tvorbu zisku
orientáciou na výrobu tovarov či poskytovanie služieb. V tejto situácií
pristúpil štát k presunu zriaďovateľskej funkcie k stredným odborným
učilištiam z podnikov na príslušné rezortné ministerstvá. Tento krok
zabránil stratám na majetkoch škôl, či už to boli budovy
alebo materiálno-technické vybavenie, ktoré slúžilo na odborné
vzdelávanie. Zároveň však podniky stratili priamy, bezprostredný vplyv
na prípravu, priebeh aj ukončovanie odborného vzdelávania a prípravy na
stredných odborných školách. Napriek snahám oživiť systém škôl
zriaďovaných veľkými štátnymi aj súkromnými firmami po niekoľkých rokoch
skončil presunom týchto škôl pod zriaďovateľskú pôsobnosť štátu.
Dnes sme múdrejší, vieme, že to nebol správny krok a transformácia na
podnikové a firemné školy sa mala uskutočniť prezieravejšie, žiaľ
politika čierno-bieleho videnia minulosti a prílišná ideologizácia,
ktorá prekryla odborný, racionálny prístup, sa podpísala pod tieto
kroky. Kým v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku sa duálne vzdelávanie
podporovalo u nás sa zlikvidovalo!
V minulom desaťročí, rokoch 2001 až 2007 spolupráca medzi
zamestnávateľskou sférou a sférou odborného vzdelávania a prípravy
niesla znaky dobrovoľnosti až istej živelnosti, bola obmedzená iba
na určité formy spolupráce, akými boli napríklad umožnenie odborných
exkurzií žiakov, vykonávanie odbornej praxe a odborného výcviku,
sponzorstvo materiálnou pomocou alebo finančnými prostriedkami, účasť
a členstvo odborníkov z praxe v odborných komisiách. Existujúce platné
normy upravovali vzťah, jednotlivé aktivity alebo prípadné úlohy
zamestnávateľskej sféry k odbornému vzdelávaniu a príprave iba
čiastkovo, ale nie v potrebnom kontexte. Neexistovali mechanizmy, ktoré
by boli systémovo podporili spoluúčasť zamestnávateľov na financovaní
odborného vzdelávania a prípravy.
Tieto skutočnosti napriek snahe škôl o propagáciu odborného vzdelávania
a prípravy, ale bez účasti zamestnávateľov, spôsobili postupné
znižovanie záujmu žiakov o odborné vzdelávanie a prípravu predovšetkým
v technických či poľnohospodárskych odboroch. Podpísala sa na tom aj
politika, ktorá odborné vzdelávanie posunula okraj záujme, v niektorých
obdobiach úplne do autu, najmä v rokoch 2002 – 2006 a 2010 – 2012. Na
všetko však nepriaznivo vplývala demografická situácia, ale aj znižujúca
hodinová dotácia praktického vyučovania na základných školách, či
absolútna absencia výchove a vzdelávania k zručnosti našich detí.
Zamestnávatelia sa absolventov nepýtajú len na to, čo sa žiak naučil,
čo vie, ale predovšetkým na to, čo z toho dokáže prakticky použiť,
realizovať. Na tento moment výchovno-vzdelávacieho procesu, keď žiak
musí teoretické vedomosti prakticky použiť, sa chceme zamerať už na
základnej škole, od jeho prvých ročníkov a dokonca už v predškolskej
výchove a vzdelávaní. Našim zámerom je zaradiť do vzdelávacej oblasti
„Človek a svet práce“ predmet „Pracovné vyučovanie“, ktorý je zameraný
na výkon praktických činností.
Významnou súčasťou by mala byť orientácia žiaka vo svete práce
a povolaní a utváranie postojov a rozvoj schopností významných pre
proces voľby povolania.
Je potrebné opäť posilniť výučbu matematiky a ďalších prírodovedných
predmetov a v spolupráci so zamestnávateľmi naštartovať prostredníctvom
výchovných poradcov cielenú propagáciu perspektívnych povolaní
a kariérne poradenstvo. Ide o trendy, ktoré postupne aplikujeme do
vzdelávacieho systému a snažíme sa o tom informovať aj rodičov.
Pokles úrovne v matematike a prírodovedných predmetov odrážajú aj
nedávne výsledky PISA 2012, kde sme sa dostali zlou školskou politikou
a zamerania vzdelávania na hodnotených štátov na chvost. Naše nové
prístupy sú behom na dlhé trate a veľmi ťažko je dobehnúť stratený čas
z minulých rokov, ale naštartovať tento nový prístup bolo pre budúcnosť
nášho štátu nevyhnutné. Všetko sa začína na základných školách a od
týchto krokov sa bude odvíjať aj rozvoj odborného vzdelávania, ale aj
kvalita vyučovania prírodovedných predmetov na gymnáziách so zavedením
povinnej maturity z matematiky, ako aj zmena v štruktúre a vo vzdelávaní
technických a prírodovedných fakúlt a vysokých škôl s väzbou na
spoluprácu s budúcimi zamestnávateľmi.
Zamestnávatelia by zo strany ministerstva privítali
uplatňovanie takých riešení, aby vychádzali zo škôl absolventi lepšie
uplatniteľní vo firmách pôsobiacich na Slovensku, respektíve na našom
trhu práce. Množstvo absolventov na úradoch práce, vysoká nezamestnanosť
mladých a nedostatok odborne zdatných absolventov využiteľných
v podnikoch svedčí o tom, že niečo nie je dobre nastavené. Kde treba
začať, a čo je potrebné zmeniť, aby sme dosiahli vyšší záujem žiakov,
ale aj ich rodičov o štúdium na takých stredných odborných školách,
ktoré „produkujú“ zamestnateľných, pre prax potrebných absolventov? Ako
plánujete tieto perspektívne študijné a učebné odbory v blízkej
budúcnosti zatraktívniť? Bude sa prihliadať na potreby trhu práce viac
ako v minulosti?
- V Programovom vyhlásení vlády sme jasne deklarovali, že chceme
vzdelávanie prispôsobiť potrebám trhu práce. Musíme prejsť od kvantity
ku kvalite, je tu aj úloha, aby rezort školstva bol chápaný ako dôležitý
rezort s ekonomickými úlohami a s prorastovými opatreniami. Nielen
preto pripravujeme opatrenia na meranie kvality nášho školstva a
vytvárame podmienky na operatívny tok aktuálnych informácií medzi
školstvom, zamestnávateľmi a podnikateľským stavom a to tak
v regionálnej, ako aj na republikovej úrovni.
Vychádzajúc zo zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, základom pre
koordináciu odborného vzdelávania a prípravy na národnej a regionálnej
úrovni sú analýzy a prognózy o vývoji trhu práce. Tvorba týchto analýz a
prognóz je úlohou Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v spolupráci
s ostatným zainteresovanými subjektmi v odbornom vzdelávaní. Na základe
jej výsledkov si samosprávne kraje vytvárajú regionálne stratégie
výchovy a vzdelávania v stredných školách a v súlade s nimi určujú počet
tried prvých ročníkov stredných škôl financovaných zo štátneho
rozpočtu. Týmto mechanizmom bol vytvorený priestor adekvátnejšie
prepojiť vzdelávanie s potrebami trhu práce, a teda znížiť počet
absolventov študijných a učebných odborov, ktorých trh práce nepotrebuje
a zároveň zvýšiť počet absolventov študijných a učebných odborov, ktorí
sú pre trh práce potrební. Túto kompetenciu už uplatňujú samosprávne
kraje prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia. Treba prejsť aj na
úrovni regionálnej samosprávy od nebývalého zbožňovania gymnázií
a odborných škôl netechnického zamerania!
Ďalším opatrením je tvorba zoznamu študijných odborov a učebných
odborov, ktoré sú nad rozsah potrieb trhu práce a zoznamu študijných
odborov a učebných odborov s nedostatočným počtom absolventov pre
potreby trhu práce, ktoré podľa zákona o odbornom vzdelávaní a príprave
určuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR v spolupráci s
Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny SR, stavovskými
organizáciami, profesijnými organizáciami a odborovými organizáciami.
Tieto neperspektívne odbory musia mať výrazne znížený normatív a tieto
získané zdroje musia byť navýšené do perspektívnych odborov, týka sa to
tak stredného, ako aj vysokého školstva.
V procese odborného vzdelávania a prípravy bude významným prvkom
podpora praktického vyučovania či už formou odborného výcviku alebo
odbornej praxe priamo u zamestnávateľov. V tejto súvislosti spustilo
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
národný projekt „Rozvoj stredného odborného vzdelávania“. Ťažiskovými
aktivitami projektu okrem bezprostredného zapojenia zamestnávateľov do
procesu odborného vzdelávania a prípravy na stredných odborných školách,
bude aj inovácia obsahu vzdelávania a prípravy, kariérne poradenstvo na
stredných odborných školách a pilotáž implementácie prvkov duálneho
školstva do systému odborného vzdelávania a prípravy v Slovenskej
republike.
Často počuť argumenty, že firmám chýba motivácia aktívnejšie
vstupovať do procesu vzdelávania a prípravy, aj z dôvodu generovania
výdavkov, ktoré nie sú daňovo uznateľnými nákladmi. Podarilo sa nájsť
riešenie?
- Už v súčasnosti v zmysle zákona o dani z príjmov si zamestnávateľ
môže uplatniť ako daňový výdavok náklady na výchovu a vzdelávanie žiakov
v stredných odborných školách a žiakov v odborných učilištiach, s
ktorými má zamestnávateľ uzavretú pracovnú zmluvu podľa § 53 zákonníka
práce na finančné zabezpečenie žiakov a hmotné zabezpečenie žiakov, na
činnosť stredísk praktického vyučovania nad rámec poskytnutých
normatívnych finančných prostriedkov a na prevádzku strednej odbornej
školy nad rámec poskytnutých normatívnych finančných prostriedkov.
V rámci prípravy návrhu nového zákona o odbornom vzdelávaní predložili
zamestnávatelia ďalšie návrhy daňových bonusov, ktoré by bolo možné
uplatniť v súvislosti s ich vstupom do odborného vzdelávania a
prípravy. Ktoré z navrhovaných riešení bude prijaté, bude závisieť od
výsledkov výstupu pracovnej skupiny, ktorá sa podieľa na rozsiahlej
novele zákona o odbornom vzdelávaní, ako aj od ďalších rokovaní
s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
V minulosti bolo v kompetencii štátu spravovať stredné odborné
školy. Bolo správnym krokom svojho času presunúť túto zriaďovateľskú
zodpovednosť na VÚC? Nebolo by centrálne riadené stredné odborné
školstvo lepším riešením z pohľadu nastavenia systému vzdelávania
s cieľom zosúladenia dopytu a ponuky po pracovnej sile?
- Aj v období, keď stredné odborné školy zriaďovali príslušné rezorty,
pri racionalizácii siete škôl o ich rušení alebo zlučovaní v najväčšej
miere rozhodovali regionálne potreby a požiadavky, ku ktorým majú
najbližšie práve samosprávne orgány.
S cieľom zohľadniť pri koordinácií odborného vzdelávania a prípravy na
regionálnej úrovni záujem štátu aj regiónu ustanovil zákon o odbornom
vzdelávaní povinnosť pre samosprávne kraje vytvárať regionálne stratégie
výchovy a vzdelávania v stredných školách na základe analýz a prognóz o
vývoji trhu práce, ktoré vypracúva Ústredia práce, sociálnych vecí a
rodiny v spolupráci s ostatným zainteresovanými subjektmi v odbornom
vzdelávaní.
Samozrejme, ako regionálne samosprávy nebudú v plnosti rešpektovať
stratégiu, metodické pokyny a právne normy, zákony, nariadenia
a vyhlášky nášho rezortu, bude musieť prísť na program dňa aj zmena
kompetencií s presunom právomocí na rezort školstva, tak ako to už
odporúčajú zamestnávateľské zmeny. Zmena v štruktúre zamestnanosti si
môže vyžadovať i takéto rázne opatrenie.
Latest news
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov