Digitálny darček pre detskú nemocnicu
Minister školstva, vedy,
výskumu a športu Slovenskej republiky Dušan Čaplovič odovzdal dnes
pacientom Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou (DFNsP) Bratislava
digitálny set, ktorý pozostáva z modernej interaktívnej tabule,
projektoru, obslužného notebooku a 17 tabletov.
„Digitalizácia vzdelávania pomáha aj žiakom, ktorým
zdravotný stav neumožňuje učiť sa v bežnej triede so spolužiakmi. Verím,
že týmto krokom sme prispeli ku komfortu vzdelávania, ktoré tieto deti
bude čakať v ich školách po návrate z nemocnice,“ povedal Dušan
Čaplovič, minister školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej
republiky.
,,V 18 triedach základnej školy pri zdravotníckom
zariadení sa denne učí takmer 200 hospitalizovaných detí. Veľmi nás
teší, že všetci títo pacienti, mnohí z nich neraz počas dlhodobých
a opakovaných hospitalizácií, budú môcť využívať najmodernejšiu
digitálnu techniku ako ich zdraví rovesníci v školách. Pútavá
a motivujúca forma výchovy a vzdelávania je u oslabených a chorých detí
zvlášť dôležitá,“ocenil prínos digitálneho setu Ladislav Kužela,
riaditeľ DFNsP Bratislava a zároveň poďakoval ministrovi Dušanovi
Čaplovičovi.
Po zaškolení učiteľov, ktoré zabezpečí MŠVVaŠ SR, budú učebňu
s najmodernejšou digitálnou technikou využívať pacienti DFNsP z celého
Slovenska. Prostredníctvom tabletov tak budú mať k dispozícii digitálny
vzdelávací obsah.
,,Možnosť využívania interaktívnej tabule je veľkým
prínosom pre hospitalizované deti. Je to forma vzdelávania, ktorá nielen
motivuje deti k aktívnej práci a odvádza ich pozornosť od choroby, ale
aj prináša zaujímavosti vonkajšieho sveta do uzavretého priestoru
nemocnice,“ povedala Zuzana Skákalová, riaditeľka základnej školy pri
zdravotníckom zariadení.Pomocou interaktívnej tabule a tabletov majú
učitelia možnosť v rámci individuálnej práce s deťmi venovať
sa intenzívnejšie zmeškanému vyučovaniu v dôsledku choroby. Základná
škola pri zdravotníckom zariadení poskytuje chorým a zdravotne oslabeným
deťom v školopovinnom veku z celého Slovenska výchovu a vzdelávanie
počas ich hospitalizácie v nemocnici a v zdravotníckom zariadení. Triedy
základnej školy na klinikách tvoria žiaci rôznych ročníkov a učitelia
pracujú s nimi v skupinách. Primerane striedajú individuálnu a
samostatnú prácu žiakov. Po hospitalizácii sa deti spravidla bez
problémov opätovne zaraďujú do vyučovacieho procesu vo svojej kmeňovej
škole.
Materská škola pri zdravotníckom zariadení plní poslanie bežnej
materskej školy so zreteľom na špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby
chorého a zdravotne oslabeného dieťaťa. Poskytuje dieťaťu bohaté
stimulačné prostredie a premyslené špeciálno-pedagogické intervencie pre
komplexný rozvoj jeho osobnosti. Pomáha dieťaťu v procese adaptácie,
socializácie a jeho predprimárnom vzdelávaní.
V 14 triedach materskej školy sa uplatňuje variabilná
výchovno-vzdelávacia činnosť. Počas školského roka 2012/2013 bolo do
predprimárneho vzdelávania v Detskej fakultnej nemocnici s poliklinikou
zaradených 4 542 detí vo veku 2 až 7 rokov. ,,Dnešné deti sa rodia do
informačnej spoločnosti a bez schopnosti správne používať
informačno-komunikačné technológie sa v bežnom živote nezaobídu. Preto
je potrebné postupne vytvárať optimálne podmienky na ich vzdelávanie
v oblasti získavania digitálnej gramotnosti,“ povedala Erika Lukačeková,
riaditeľka materskej školy pri zdravotníckom zariadení.
Využívanie tabletu v predškolskom vzdelávaní predstavuje
predovšetkým novú metódu práce s deťmi, vďaka ktorej si postupne zvyknú
na tablet ako prirodzenú súčasť prostredia.Cieľom ječo najviac pomáhať
škôlkarom získať základné zručnosti v práci s tabletom a prostredníctvom
špeciálneho výukového softvéru aj rozvíjať základné znalosti z
matematiky, prírodných vied a kreatívneho myslenia, prípadne získavať
jazykové znalosti. Cieľom materskej školy je humanizácia celkovej
starostlivosti o choré deti, udržiavanie ich duševnej aktivity,
dopĺňanie rodičovskej starostlivosti počas ich pobytu v nemocnici a
predchádzanie hospitalizmu. Špecifickým cieľom materskej školy je
prostredníctvom individuálneho špeciálno-pedagogického prístupu prispieť
k úspešnému priebehu liečby a doliečovaniu hospitalizovaných detí
predškolského veku. Nezanedbateľný je aj výchovný vplyv materskej školy
na deti z menej podnetného sociokultúrneho prostredia. Špeciálni
pedagógovia svojim prístupom pomáhajú deťom v nemocnici prekonať ťažké
obdobie ich života a zvládnuť problémy, ktoré hospitalizácia prináša -
pobyt v neznámom prostredí, odlúčenosť od rodiny, kamarátov a škôlky.
Latest news
- 13.12.2024 Talentové prijímacie skúšky na stredné školy budú o mesiac skôr
- 10.12.2024 NR SR schválila novelu zákona o vysokých školách. Prinesie zefektívnenie procesov a lepšie riadenie
- 10.12.2024 Za posledné desaťročie sa úroveň zručností dospelých na Slovensku výrazne zhoršila
- 06.12.2024 Správa školskej inšpekcie potvrdzuje nutnosť naštartovaných zmien vo vzdelávaní