Teória vyučovania informatiky

Zobrazuje sa opis platný do 26.02.2017. Nahrádza ho odbor informatika.

Skupina:

informatické vedy, matematika, informačné a komunikačné technológie

Oblasť výskumu:

pedagogické vedy

Anglický názov študijného odboru:

Theory of Informatics Education

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru TEÓRIA VYUČOVANIA INFORMATIKY sú spôsobilí vykonávať

-                     Informatics Education Philosophiae doctor - PhD, ( vedecký pracovník v oblasti informatického pedagogického výskumu ) - 3. stupeň..

Informatics Education Philosophie doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania informatiky, má prehľad o súčasnom stave výskumu v odbore u nás a v zahraničí, dokáže tvoriť a pedagogicky skúmať prostredia, nástroje a metódy školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania (vrátane celoživotného vzdelávania), dokáže navrhovať, implementovať, testovať a skúmať nové koncepcie vyučovania informatiky, algoritmizácie a integrácie IKT do poznávacieho procesu a ich vplyv na rozvoj informačnej gramotnosti a informatickej kultúry.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

UK - Institute of Education, University of London, Department of Mathematics, Science and Technology, UK - Manchester Metropolitan University, Institute of Education, Holandsko - Universiteit Utrecht, Faculty of Mathematics and Computer Science, Švédsko - Royal Institute of Technology, Maďarsko - Eotvos Lorand University, Institute of Informatics, UK - University of Warwick, Institute of Education

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-        1.1.1 Učiteľstvo akademických predmetov - informatika

Tento odbor sa však dá študovať iba v prvom a druhom stupni vysokoškolského štúdia a neposkytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania informatiky.

-        9.2.1 Informatika

-        9.2.8 Umelá inteligencia

-        9.2.9 Aplikovaná informatika

Tieto študijné odbory poskytujú odborné i vedecké informatické vzdelanie, nemajú však prioritnú orientáciu na vedeckú prácu v oblasti školskej informatiky, neposkytujú sociálnovedný základ učiteľských štúdií, ani pedagogický a psychologický kontext vyučovania informatiky a nezaoberajú sa výskumom vplyvu IKT na rozvoj informačnej gramotnosti, informatickej kultúry a vyšších poznávacích funkcií.

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania informatiky ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v predmetnej oblasti. Tento výskum dokáže vykonávať s vysokou mierou tvorivosti  a samostatnosti. Absolvent získa hlboké znalosti z metód pedagogického výskumu aplikovaného na vyučovanie informatiky, ako aj z niektorých aplikačných oblastí informatiky. Dokáže tvoriť a pedagogicky skúmať prostredia, nástroje a metodiky školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania a pre všetky úrovne žiakov. Dokáže navrhovať, implementovať a skúmať nové koncepcie integrácie IKT do vzdelávania a ich vplyv na rozvoj informačnej gramotnosti a informatickej kultúry a pri takomto výskume spolupracovať s didaktikmi iných odborov.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Teória vyučovania informatiky (3. stupeň)

-                     vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti didaktiky informatiky, v rozvoji informatického myslenia, informačnej gramotnosti a  v informatizácii poznávacieho procesu.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Teória vyučovania informatiky (3. stupeň) si osvojí

-                     Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu zameraného na vyučovanie informatiky a  na rozvoj informatického myslenia a vyšších poznávacích funkcií, vedecké formulovanie problému, sociálne a právne aspekty integrácie IKT do vzdelávania, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, techniky prezentácie výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa, tj. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania informatiky sú viazané na informatiku, didaktiku informatiky, pedagogický výskum v predmetnej oblasti a informatizáciu poznávacieho procesu.

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:

-                     základy didaktiky a pedagogického výskumu vo všeobecnosti, didaktika informatiky a pedagogického výskumu vo vyučovaní informatiky a v rozvoji informatického myslenia; moderné pedagogické a psychologické teórie učenia a učenia sa; didaktika algoritmizácie a programovania; metodika práce s talentovanou mládežou; sociálne a právne aspekty informatiky a informatizácie spoločnosti,

-                     súčasný stav poznania v oblasti didaktiky informatiky u nás a v zahraničí,

-                     princípy a metódy tvorby pedagogického softvéru a komplexných aplikácií IKT do vzdelávania, ich klasifikáciu a evaluáciu; aplikácie IKT na podporu komunikácie a kooperácie; otázky súvisiace s interakciou človek - IKT,

-                     špecializácia (podľa témy dizertačnej práce).

Vedecká časť:

-                     výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru  na úrovni spĺňajúcej medzinárodné kritériá náročnosti,

-                     zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu v oblasti vyučovania informatiky, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, prezentácia výsledkov na domácich a medzinárodných fórach, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať pôvodné teoretické a praktické poznatky, a tiež prezentovať a obhájiť ich v medzinárodnom kontexte.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.").

(2)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).

História opisov

Späť