Teória vyučovania informatiky
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor informatika.
Skupina:
informatické vedy, matematika, informačné a komunikačné technológieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Theory of Informatics EducationStupne - popis
Študijný odbor TEÓRIA VYUČOVANIA INFORMATIKY sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky, a to v náväznosti na druhý stupeň študijného odboru 1.1.1 Učiteľstvo akademických predmetov – informatika, resp. v náväznosti na druhý stupeň študijných odborov 9.2.1 Informatika, 9.2.8 Umelá inteligencia alebo 9.2.9 Aplikovaná informatika.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru TEÓRIA VYUČOVANIA INFORMATIKY sú spôsobilí vykonávať
- Informatics Education Philosophiae doctor - PhD, ( vedecký pracovník v oblasti informatického pedagogického výskumu ) - 3. stupeň.
Informatics Education Philosophie doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania informatiky, má prehľad o súčasnom stave výskumu v odbore u nás a v zahraničí, dokáže tvoriť a pedagogicky skúmať prostredia, nástroje a metódy školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania (vrátane celoživotného vzdelávania), dokáže navrhovať, implementovať, testovať a skúmať nové koncepcie vyučovania informatiky, algoritmizácie a integrácie IKT do poznávacieho procesu a ich vplyv na rozvoj informačnej gramotnosti a informatickej kultúry.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Súčasný vývoj poznania prináša nové informačné a komunikačné technológie s prevratným dopadom na ľudskú spoločnosť. Proces integrácie IKT do každodenného života ovplyvňuje aj vzdelávacie systémy. Nové technológie poskytujú veľký potenciál pre učenie a poznávanie, mení sa forma, rozsah i obsah vyučovania informatiky, a tiež informatizácie poznávacieho procesu na všetkých stupňoch škôl. Rozvoj informatiky a vyučovania informatiky si vyžaduje zodpovedajúci vedecký študijný odbor.
Teória vyučovania informatiky je takýmto odborom zo skupiny informatických vied. Svojim tretím stupňom poskytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania informatiky. Pripravuje odborníkov pre samostatnú tvorbu a pedagogický výskum prostredí, nástrojov, metód a potrieb školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania (vrátane celoživotného vzdelávania). Absolventi odboru Teória vyučovania informatiky dokážu tvoriť a skúmať koncepcie vyučovania informatiky, dokážu navrhovať, implementovať a skúmať nové koncepcie integrácie IKT do poznávacieho procesu a ich vplyv na rozvoj informačnej gramotnosti a informatickej kultúry.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK - Institute of Education, University of London, Department of Mathematics, Science and Technology, UK - Manchester Metropolitan University, Institute of Education, Holandsko - Universiteit Utrecht, Faculty of Mathematics and Computer Science, Švédsko - Royal Institute of Technology, Maďarsko - Eotvos Lorand University, Institute of Informatics, UK - University of Warwick, Institute of Education
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- 1.1.1 Učiteľstvo akademických predmetov - informatika
Tento odbor sa však dá študovať iba v prvom a druhom stupni vysokoškolského štúdia a neposkytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania informatiky.
- 9.2.1 Informatika
- 9.2.8 Umelá inteligencia
- 9.2.9 Aplikovaná informatika
Tieto študijné odbory poskytujú odborné i vedecké informatické vzdelanie, nemajú však prioritnú orientáciu na vedeckú prácu v oblasti školskej informatiky, neposkytujú sociálnovedný základ učiteľských štúdií, ani pedagogický a psychologický kontext vyučovania informatiky a nezaoberajú sa výskumom vplyvu IKT na rozvoj informačnej gramotnosti, informatickej kultúry a vyšších poznávacích funkcií.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania informatiky ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v predmetnej oblasti. Tento výskum dokáže vykonávať s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Absolvent získa hlboké znalosti z metód pedagogického výskumu aplikovaného na vyučovanie informatiky, ako aj z niektorých aplikačných oblastí informatiky. Dokáže tvoriť a pedagogicky skúmať prostredia, nástroje a metodiky školskej informatiky vo všetkých stupňoch vzdelania a pre všetky úrovne žiakov. Dokáže navrhovať, implementovať a skúmať nové koncepcie integrácie IKT do vzdelávania a ich vplyv na rozvoj informačnej gramotnosti a informatickej kultúry a pri takomto výskume spolupracovať s didaktikmi iných odborov.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Teória vyučovania informatiky (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti didaktiky informatiky, v rozvoji informatického myslenia, informačnej gramotnosti a v informatizácii poznávacieho procesu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Teória vyučovania informatiky (3. stupeň) si osvojí
- Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu zameraného na vyučovanie informatiky a na rozvoj informatického myslenia a vyšších poznávacích funkcií, vedecké formulovanie problému, sociálne a právne aspekty integrácie IKT do vzdelávania, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, techniky prezentácie výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí tretieho stupňa, tj. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania informatiky sú viazané na informatiku, didaktiku informatiky, pedagogický výskum v predmetnej oblasti a informatizáciu poznávacieho procesu.
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- základy didaktiky a pedagogického výskumu vo všeobecnosti, didaktika informatiky a pedagogického výskumu vo vyučovaní informatiky a v rozvoji informatického myslenia; moderné pedagogické a psychologické teórie učenia a učenia sa; didaktika algoritmizácie a programovania; metodika práce s talentovanou mládežou; sociálne a právne aspekty informatiky a informatizácie spoločnosti,
- súčasný stav poznania v oblasti didaktiky informatiky u nás a v zahraničí,
- princípy a metódy tvorby pedagogického softvéru a komplexných aplikácií IKT do vzdelávania, ich klasifikáciu a evaluáciu; aplikácie IKT na podporu komunikácie a kooperácie; otázky súvisiace s interakciou človek - IKT,
- špecializácia (podľa témy dizertačnej práce).
Vedecká časť:
- výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru na úrovni spĺňajúcej medzinárodné kritériá náročnosti,
- zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu v oblasti vyučovania informatiky, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, prezentácia výsledkov na domácich a medzinárodných fórach, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať pôvodné teoretické a praktické poznatky, a tiež prezentovať a obhájiť ich v medzinárodnom kontexte.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie a priznaním práva Vedeckej rade fakulty udeľovať vedecko-akademický titul "philosophiae doctor - PhD.").
(2) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).