Poštové služby

Zobrazuje sa opis platný do 12.04.2015. Nahrádza ho odbor doprava.

Skupina:

služby

Oblasť výskumu:

dopravné služby

Anglický názov študijného odboru:

Postal Services

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru Poštové služby sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesie:

• Poštový manažér

• Inžinier poštových služieb

• PhD poštových služieb

Poštový bakalár - ovláda metódy na analýzu požiadaviek zákazníkov na poštovom trhu, má vedomosti o technologických a ekonomických vlastnostiach ponúkaných produktov, služieb a ich vyberaní a distribúcií na poštovej sieti. Má základné vedomosti z oblasti ekonomiky, financií, manažmentu, peňažníctva a bankovníctva a informačných technológií .

Inžinier poštových služieb - ovláda metódy marketingu, ekonomický informačný systém, manažérsku ekonomiku, základy medzinárodnej ekonomiky, projektového manažmentu, manažmentu kvality s dôrazom na špecifiká  poštových služieb, metódy výpočtu modelovania a simulácie technologických procesov, základy bankovníctva, poisťovníctva a metódy prieskumu trhu. Navrhuje optimálne riešenia pre zabezpečenie prepravy a prenosu správ a informácií s využitím hodnotového manažmentu.

PhD poštových služieb - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja poštových služieb s orientáciou na diagnostiku, marketing, finančné vzťahy, projektové riadenie, modelovanie, simuláciu a optimalizáciu poštových služieb a manažment kvality. Uvedené metódy vie tvorivo aplikovať pri riešení vedeckých a odborných problémov v procesoch poskytovania poštových služieb a v podmienkach poštového trhu.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Nemecko - TU Dresden, Poľsko - University of Szeczin, University of Bydgoszcz, Maďarsko - University Gyor, Francúzsko - ENSPTT Paris, ENSPTT Rennes

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • 5.2.59 Doprava
  • 5.2.60 Poštové technológie
  • 8.2.1 Dopravné služby

ŠO Poštové služby sa na rozdiel od uvedených ŠO zameriava na analýzu potrieb poštového trhu, ich uspokojovanie vhodnou skladbou poštových produktov a dostupnosťou na poštových sieťach. Zameriava sa na  technologické a ekonomické aspekty prepravy správ, informácií, veci a poštového platobného styku. Rieši systém, kvalitu systému, ekonomickú stránku výberu a distribúciu poštových zásielok.

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi ŠO Poštové služby (Bc.) dokážu analyzovať požiadavky na poštové produkty na poštovom trhu a hľadať možnosti ich uspokojenia návrhom nových produktov resp. použitím vhodnej technológie vyberania a distribúcie existujúcich produktov, navrhovať riešenia  v ekonomických oblastiach Nachádza uplatnenie v prevádzkových profesiách na poštách a kuriérskych spoločnostiach. Absolvent 1. stupňa štúdia je však najmä kvalitným základom pre plynulý prechod do druhého stupňa štúdia.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent:

  • získa apochopí podstatné súvislosti, pojmy, prístupy ametódy voblasti poštových služieb
  • vie aplikovať vhodné postupy pri ekonomickom posudzovaní štandardných technologických postupov a služieb
  • dokáže analyzovať poštové služby ašpecifikovať požiadavky na ich riešenie

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent získa schopnosť:

  • špecifikovať najvhodnejšie postupy vpoštových službách
  • organizovať azabezpečovať prevádzku vpošte
  • posudzovať ekonomickú efektívnosť, kvalitu služieb
  • špecifikovať kritické súvislosti apracovať so štandardnými metódami používanými pri riadení vpoštových službách

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent dokáže:

  • prezentovať problémy vpoštových službách
  • porozumieť problematike poštových služieb
  • sledovať vývoj vproblematike poštových služieb

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa VŠ štúdia sú viazané najmä na:

Poštové služby a procesy. Jadro obsahuje:

  • matematicko-štatistické základy poštových služieb, procesov
  • fyzikálne a elektrotechnické základy poštových služieb (fyzikálne základy javov, základy elektrotechniky - rovnice prenosu)
  • základy ekonomiky a legislatívy v poštových službách

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

  • Teóriu informácie a jej prenosu
  • Základy marketingu a ekonomiky sietí
  • Aplikačnú časť teórie grafov vo väzbe na analýzu poštových služieb, dopytu  a ponuky poštových služieb
  • Manažérske zručnosti  (spojené s riadením kolektívov a zabezpečením medzinárodných vzťahov v pošte - cudzí jazyk)

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

  • Technológiu poštových služieb, telematické  a bankové služby
  • Ekonomiku a riadenie podniku v pošte
  • Základy podnikania
  • Záverečná práca + štátna skúška Bc.

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí ŠO

  • Zasielateľstvo
  • Spoločenské, etické a legislatívne aspekty profesie
  • Technika pre spracovanie poštových zásielok
  • Základy  a manažmentu a komunikácie

Štátna skúška (1. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:

  • Obhajoby  záverečnej práce, ktorej zadanie dostáva študent v piatom semestri a pri jej spracovaní absolvuje 1 týždeň praxe v poštovej prevádzke  (abstrakt musí byť uvedený v jednom zo svetových jazykov), rozsah práce študenta v kreditoch - 12 kreditov ECTS
  • Kolokviálna skúška z oblasti poznania ŠO Poštové služby

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolventi 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Poštové služby získavajú komplexné vedomosti z oblasti poštových služieb, vrátane riešenia komplexných problémov pri navrhovaní, implmentovaní a riadení poštových služieb s dôrazom na zákaznícky prístup a kvalitu služieb. Absolventi sú pripravovaní na riadenie obchodných a ekonomických činností v pošte na rôznych organizačných stupňoch. Zároveň sú schopní pracovať na  ekonomických úsekoch, zabezpečovať styk s peňažnými ústavmi, a pod. Dokážu organizovať a zabezpečovať prevádzku poštových jednotiek, ovládajú a poznajú vlastnosti a parametre jednotlivých služieb. Absolvent má znalosti o podnikaní na poštových trhoch, o marketingu poštových služieb, o základoch finančného riadenia a ekonomického informačného systému, o medzinárodných ekonomických vzťahoch, ako aj o problematike regionálnej ekonomiky.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil 1. stupeň vysokoškolského štúdia v niektorom príbuznom študijnom odbore.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent vie:

  • použiť podstatné postupy, metodiky a metódy pri riešení hodnototvorných procesov v poštových službách,
  • orientovať sa a rozvíjať teoretickú bázu dopadov ekonomických javov v poštových službách,
  • kriticky analyzovať a predvídať budúce potreby poštových služieb na domácom trhu i v zahraničí,
  • rozhoduje o spôsobe riešenia pri problémov v poštových službách pričom vychádza z použitia moderných metód manažmentu,

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent:

  • tvorivo rozvíja získané poznatky pri riešení praktických úloh organizácie a riadenia poštových služieb,
  • vie definovať, racionalizovať, modelovať a projektovať rozsiahle riešenia z oblasti poštových služieb,
  • pracuje na rozsiahlych projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu riešení s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia. Súčasne dokáže uplatňovať aj aspekty požadovanej kvality poskytovaných poštových služieb,
  • koordinuje práce v oblasti  poštových služieb

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent:

  • dokáže prezentovať problémy poštových služieb,možnosti ich riešenia a optimalizácie
  • pracuje efektívne ako jednotlivec, člen riešiteľského týmu aako vedúci kolektívu,
  • sleduje vývoj vproblematike poštových služieb vSlovenskej republike , ako aj v zahraničí

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

  • modelovanie a simulácia hodnotových procesov v poštových a kuriérskych službách
  • základy teórie hromadnej obsluhy a jej aplikácie v poštových službách
  • projektovanie poštových služieb (vrátane rozboru hospodárskeho riešenia, finančnej náročnosti)
  • manažérska ekonomika a regionálna ekonomika
  • semestrálny projekt zameraný na riešenie vybraného technologického procesu

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne  1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

  • Technicko-ekonomické hodnotenie procesov v poštových službách
  • Ekonomické  a medzinárodné vzťahy poštových služieb a vonkajšieho prostredia
  • Projektový  manažment a manažérstvo kvality v poštových službách
  • Informačné, riadiace a diagnostické systémy v poštových službách
  • Diplomová  práca - konkrétne riešenie zadania

Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

Štátna skúška (2. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:

  • Obhajoby  diplomovej práce, ktorej zadanie dostáva študent v deviatom semestri a pri jej spracovaní absolvuje 1 týždeň praxe v poštovej prevádzke  (abstrakt musí byť uvedený v jednom zo svetových jazykov), rozsah práce študenta v kreditoch - 15 kreditov ECTS. Súčasťou obhajoby diplomovej práce je overenie spôsobilosti riešiť  a hodnotiť inžinierske zadania, úlohy a projekty.
  • Kolokviálna skúška z oblasti poznania ŠO Poštové služby

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu požiadaviek na poštové služby, ich technické, prevádzkové a ekonomické parametre, ako aj  parametrov dopytu a ponuky po poštových službách, vytvárania hodnotových reťazcov poštových služieb, vytvárania sortimentu služieb v zmysle regionálnych a lokálnych požiadaviek.



Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent odboru Poštové služby

  • Vedecky skúma a prináša nové riešenia problémov v oblasti poštových služieb, pričom predmetom skúmania sú spôsoby realizácie poštových služieb s cieľom uspokojiť potreby zákazníkov, ako aj zvýšiť kvalitu poštových služieb a ekonomickú efektívnosť poskytovaných poštových služieb.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent odboru poštové služby si osvojí a dokáže:

  • Zásady vedeckej práce, väzby veda - výskum - vývoj - použitie vrátane spätných väzieb, napríklad dopadov poštových služieb na informačný a prepravný systém spoločnosti,
  • Formulovať vedecké problémy, vedecké a praktické ciele riešenia, hypotézy a overovanie ich platnosti modelovaním, experimentovaním a v praxi,
  • Prezentovať dosiahnuté výsledky v SR i v zahraničí prostredníctvom vedeckých konferencií, seminárov a vedeckých a odborných časopisov.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

  • Vzorkové metódy, indexy, riadenie štatistickej kvality
  • Materiálové, informačné a hodnotové toky a reťazce v poštových službách
  • Hodnotenie externých vplyvov, harmonizácie podmienok a vytváranie koordinačných predpokladov pre poštové služby
  • Hospodárnosť prevádzky, optimalizácia, vyhodnocovanie variantov, ekonomická efektívnosť.
  • Diagnostické systémy v pošte, diagnostické metódy a techniky, terapeutika.
  • Systémy a metodika riadenia kvality v pošte
  • Uplatňovanie moderných metód a techník strategického manažmentu
  • Optimalizácia poštových služieb v území
  • Globálne a regionálne problémy poštových služieb.

Študijná časť:

teoretický základ (vo väzbe na zadanú vedeckú tému dizertačnej práce : Aplikovaná matematika,  Verejná ekonomika, Ekonomika dopravy a spojov, Marketing a manažment v pošte, Podnikový manažment, Podniková ekonomika,  Financie a financovanie,  Optimalizácia a modelovanie  poštových služieb, Informačné systémy v riadení poštových služieb,  Diagnostické systémy, Poštové inžinierstvo, Mechanizácia a automatizácia pošty, teória spojových systémov a služieb, Cudzí jazyk)

Vedecká časť:

  • Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru
  • Zásady vedeckovýskumnej práce
  • Formulovanie účelu, cieľov, vstupov, výstupov, výsledkov a dopadov riešení vedeckého problému z poštových služieb

Štátna skúška (3. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:

  • Dizertačnej skúšky a
  • Obhajoby  dizertačnej práce

Dizertačná skúška sa skladá z dvoch častí:

-          projektu dizertačnej práce

-          kolokviálnej skúšky z jadra študijného odboru viažucemu sa k riešenému vedeckému problému

Študent sa prihlasuje na dizertačnú skúšku najneskôr do 18 mesiacov od začiatku štúdia v 3. stupni.

Obhajoba dizertačnej práce:

Študent obhajuje komplexné riešenie zadaného vedeckého problému, vrátane metodiky riešenia a výsledkov riešenia.  Zároveň dokumentuje, kde svoje výsledky  uverejnil a prezentoval.

História opisov

Späť