Poštové služby
Zobrazuje sa opis platný do 12.04.2015. Nahrádza ho odbor doprava.
Skupina:
službyOblasť výskumu:
dopravné službyAnglický názov študijného odboru:
Postal ServicesObsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru Poštové služby sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesie:
• Poštový manažér
• Inžinier poštových služieb
• PhD poštových služieb
Poštový bakalár - ovláda metódy na analýzu požiadaviek zákazníkov na poštovom trhu, má vedomosti o technologických a ekonomických vlastnostiach ponúkaných produktov, služieb a ich vyberaní a distribúcií na poštovej sieti. Má základné vedomosti z oblasti ekonomiky, financií, manažmentu, peňažníctva a bankovníctva a informačných technológií .
Inžinier poštových služieb - ovláda metódy marketingu, ekonomický informačný systém, manažérsku ekonomiku, základy medzinárodnej ekonomiky, projektového manažmentu, manažmentu kvality s dôrazom na špecifiká poštových služieb, metódy výpočtu modelovania a simulácie technologických procesov, základy bankovníctva, poisťovníctva a metódy prieskumu trhu. Navrhuje optimálne riešenia pre zabezpečenie prepravy a prenosu správ a informácií s využitím hodnotového manažmentu.
PhD poštových služieb - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja poštových služieb s orientáciou na diagnostiku, marketing, finančné vzťahy, projektové riadenie, modelovanie, simuláciu a optimalizáciu poštových služieb a manažment kvality. Uvedené metódy vie tvorivo aplikovať pri riešení vedeckých a odborných problémov v procesoch poskytovania poštových služieb a v podmienkach poštového trhu.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Nemecko - TU Dresden, Poľsko - University of Szeczin, University of Bydgoszcz, Maďarsko - University Gyor, Francúzsko - ENSPTT Paris, ENSPTT Rennes
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- 5.2.59 Doprava
- 5.2.60 Poštové technológie
- 8.2.1 Dopravné služby
ŠO Poštové služby sa na rozdiel od uvedených ŠO zameriava na analýzu potrieb poštového trhu, ich uspokojovanie vhodnou skladbou poštových produktov a dostupnosťou na poštových sieťach. Zameriava sa na technologické a ekonomické aspekty prepravy správ, informácií, veci a poštového platobného styku. Rieši systém, kvalitu systému, ekonomickú stránku výberu a distribúciu poštových zásielok.
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi ŠO Poštové služby (Bc.) dokážu analyzovať požiadavky na poštové produkty na poštovom trhu a hľadať možnosti ich uspokojenia návrhom nových produktov resp. použitím vhodnej technológie vyberania a distribúcie existujúcich produktov, navrhovať riešenia v ekonomických oblastiach Nachádza uplatnenie v prevádzkových profesiách na poštách a kuriérskych spoločnostiach. Absolvent 1. stupňa štúdia je však najmä kvalitným základom pre plynulý prechod do druhého stupňa štúdia.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent:
- získa apochopí podstatné súvislosti, pojmy, prístupy ametódy voblasti poštových služieb
- vie aplikovať vhodné postupy pri ekonomickom posudzovaní štandardných technologických postupov a služieb
- dokáže analyzovať poštové služby ašpecifikovať požiadavky na ich riešenie
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent získa schopnosť:
- špecifikovať najvhodnejšie postupy vpoštových službách
- organizovať azabezpečovať prevádzku vpošte
- posudzovať ekonomickú efektívnosť, kvalitu služieb
- špecifikovať kritické súvislosti apracovať so štandardnými metódami používanými pri riadení vpoštových službách
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent dokáže:
- prezentovať problémy vpoštových službách
- porozumieť problematike poštových služieb
- sledovať vývoj vproblematike poštových služieb
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa VŠ štúdia sú viazané najmä na:
Poštové služby a procesy. Jadro obsahuje:
- matematicko-štatistické základy poštových služieb, procesov
- fyzikálne a elektrotechnické základy poštových služieb (fyzikálne základy javov, základy elektrotechniky - rovnice prenosu)
- základy ekonomiky a legislatívy v poštových službách
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- Teóriu informácie a jej prenosu
- Základy marketingu a ekonomiky sietí
- Aplikačnú časť teórie grafov vo väzbe na analýzu poštových služieb, dopytu a ponuky poštových služieb
- Manažérske zručnosti (spojené s riadením kolektívov a zabezpečením medzinárodných vzťahov v pošte - cudzí jazyk)
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
- Technológiu poštových služieb, telematické a bankové služby
- Ekonomiku a riadenie podniku v pošte
- Základy podnikania
- Záverečná práca + štátna skúška Bc.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí ŠO
- Zasielateľstvo
- Spoločenské, etické a legislatívne aspekty profesie
- Technika pre spracovanie poštových zásielok
- Základy a manažmentu a komunikácie
Štátna skúška (1. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:
- Obhajoby záverečnej práce, ktorej zadanie dostáva študent v piatom semestri a pri jej spracovaní absolvuje 1 týždeň praxe v poštovej prevádzke (abstrakt musí byť uvedený v jednom zo svetových jazykov), rozsah práce študenta v kreditoch - 12 kreditov ECTS
- Kolokviálna skúška z oblasti poznania ŠO Poštové služby
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Poštové služby získavajú komplexné vedomosti z oblasti poštových služieb, vrátane riešenia komplexných problémov pri navrhovaní, implmentovaní a riadení poštových služieb s dôrazom na zákaznícky prístup a kvalitu služieb. Absolventi sú pripravovaní na riadenie obchodných a ekonomických činností v pošte na rôznych organizačných stupňoch. Zároveň sú schopní pracovať na ekonomických úsekoch, zabezpečovať styk s peňažnými ústavmi, a pod. Dokážu organizovať a zabezpečovať prevádzku poštových jednotiek, ovládajú a poznajú vlastnosti a parametre jednotlivých služieb. Absolvent má znalosti o podnikaní na poštových trhoch, o marketingu poštových služieb, o základoch finančného riadenia a ekonomického informačného systému, o medzinárodných ekonomických vzťahoch, ako aj o problematike regionálnej ekonomiky.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil 1. stupeň vysokoškolského štúdia v niektorom príbuznom študijnom odbore.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent vie:
- použiť podstatné postupy, metodiky a metódy pri riešení hodnototvorných procesov v poštových službách,
- orientovať sa a rozvíjať teoretickú bázu dopadov ekonomických javov v poštových službách,
- kriticky analyzovať a predvídať budúce potreby poštových služieb na domácom trhu i v zahraničí,
- rozhoduje o spôsobe riešenia pri problémov v poštových službách pričom vychádza z použitia moderných metód manažmentu,
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent:
- tvorivo rozvíja získané poznatky pri riešení praktických úloh organizácie a riadenia poštových služieb,
- vie definovať, racionalizovať, modelovať a projektovať rozsiahle riešenia z oblasti poštových služieb,
- pracuje na rozsiahlych projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu riešení s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia. Súčasne dokáže uplatňovať aj aspekty požadovanej kvality poskytovaných poštových služieb,
- koordinuje práce v oblasti poštových služieb
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent:
- dokáže prezentovať problémy poštových služieb,možnosti ich riešenia a optimalizácie
- pracuje efektívne ako jednotlivec, člen riešiteľského týmu aako vedúci kolektívu,
- sleduje vývoj vproblematike poštových služieb vSlovenskej republike , ako aj v zahraničí
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
- modelovanie a simulácia hodnotových procesov v poštových a kuriérskych službách
- základy teórie hromadnej obsluhy a jej aplikácie v poštových službách
- projektovanie poštových služieb (vrátane rozboru hospodárskeho riešenia, finančnej náročnosti)
- manažérska ekonomika a regionálna ekonomika
- semestrálny projekt zameraný na riešenie vybraného technologického procesu
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
- Technicko-ekonomické hodnotenie procesov v poštových službách
- Ekonomické a medzinárodné vzťahy poštových služieb a vonkajšieho prostredia
- Projektový manažment a manažérstvo kvality v poštových službách
- Informačné, riadiace a diagnostické systémy v poštových službách
- Diplomová práca - konkrétne riešenie zadania
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
Štátna skúška (2. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:
- Obhajoby diplomovej práce, ktorej zadanie dostáva študent v deviatom semestri a pri jej spracovaní absolvuje 1 týždeň praxe v poštovej prevádzke (abstrakt musí byť uvedený v jednom zo svetových jazykov), rozsah práce študenta v kreditoch - 15 kreditov ECTS. Súčasťou obhajoby diplomovej práce je overenie spôsobilosti riešiť a hodnotiť inžinierske zadania, úlohy a projekty.
- Kolokviálna skúška z oblasti poznania ŠO Poštové služby
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu požiadaviek na poštové služby, ich technické, prevádzkové a ekonomické parametre, ako aj parametrov dopytu a ponuky po poštových službách, vytvárania hodnotových reťazcov poštových služieb, vytvárania sortimentu služieb v zmysle regionálnych a lokálnych požiadaviek.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Poštové služby
- Vedecky skúma a prináša nové riešenia problémov v oblasti poštových služieb, pričom predmetom skúmania sú spôsoby realizácie poštových služieb s cieľom uspokojiť potreby zákazníkov, ako aj zvýšiť kvalitu poštových služieb a ekonomickú efektívnosť poskytovaných poštových služieb.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru poštové služby si osvojí a dokáže:
- Zásady vedeckej práce, väzby veda - výskum - vývoj - použitie vrátane spätných väzieb, napríklad dopadov poštových služieb na informačný a prepravný systém spoločnosti,
- Formulovať vedecké problémy, vedecké a praktické ciele riešenia, hypotézy a overovanie ich platnosti modelovaním, experimentovaním a v praxi,
- Prezentovať dosiahnuté výsledky v SR i v zahraničí prostredníctvom vedeckých konferencií, seminárov a vedeckých a odborných časopisov.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
- Vzorkové metódy, indexy, riadenie štatistickej kvality
- Materiálové, informačné a hodnotové toky a reťazce v poštových službách
- Hodnotenie externých vplyvov, harmonizácie podmienok a vytváranie koordinačných predpokladov pre poštové služby
- Hospodárnosť prevádzky, optimalizácia, vyhodnocovanie variantov, ekonomická efektívnosť.
- Diagnostické systémy v pošte, diagnostické metódy a techniky, terapeutika.
- Systémy a metodika riadenia kvality v pošte
- Uplatňovanie moderných metód a techník strategického manažmentu
- Optimalizácia poštových služieb v území
- Globálne a regionálne problémy poštových služieb.
Študijná časť:
teoretický základ (vo väzbe na zadanú vedeckú tému dizertačnej práce : Aplikovaná matematika, Verejná ekonomika, Ekonomika dopravy a spojov, Marketing a manažment v pošte, Podnikový manažment, Podniková ekonomika, Financie a financovanie, Optimalizácia a modelovanie poštových služieb, Informačné systémy v riadení poštových služieb, Diagnostické systémy, Poštové inžinierstvo, Mechanizácia a automatizácia pošty, teória spojových systémov a služieb, Cudzí jazyk)
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru
- Zásady vedeckovýskumnej práce
- Formulovanie účelu, cieľov, vstupov, výstupov, výsledkov a dopadov riešení vedeckého problému z poštových služieb
Štátna skúška (3. stupeň) pozostáva v študijnom odbore z:
- Dizertačnej skúšky a
- Obhajoby dizertačnej práce
Dizertačná skúška sa skladá z dvoch častí:
- projektu dizertačnej práce
- kolokviálnej skúšky z jadra študijného odboru viažucemu sa k riešenému vedeckému problému
Študent sa prihlasuje na dizertačnú skúšku najneskôr do 18 mesiacov od začiatku štúdia v 3. stupni.
Obhajoba dizertačnej práce:
Študent obhajuje komplexné riešenie zadaného vedeckého problému, vrátane metodiky riešenia a výsledkov riešenia. Zároveň dokumentuje, kde svoje výsledky uverejnil a prezentoval.