Poštové služby

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor doprava.

Skupina:

služby

Oblasť výskumu:

dopravné služby

Anglický názov študijného odboru:

Postal Services

Stupne - popis

- V prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia

  • v dennej forme štúdia najmenej 3 a najviac 4 akademické roky,
  • v externej forme štúdia najmenej 3 a najviac 5 akademických rokov.

- V druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia

  • v dennej forme štúdia najmenej 1 a najviac 3 akademické roky,
  • v externej forme štúdia najmenej 2 a najviac 4 akademické roky.

Predpokladá sa, že uchádzač o štúdium ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore poštové služby alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov o štúdium, ktorí ukončili štúdium prvého stupňa v niektorom inom študijnom odbore, je možné navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia dlhšou, ako pre uchádzačov z rovnakého alebo príbuzného študijného odboru.

- V treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia

  • v dennej forme štúdia 3 alebo 4 akademické roky,
  • v externej forme štúdia 4 alebo 5 akademických rokov.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi štúdia v študijnom odbore poštové služby sú spôsobilí vykonávať, podľa dosiahnutého stupňa vzdelania, profesie:

  • Po ukončení prvého stupňa vysokoškolského štúdia - poštový manažér (postal services manager).

Poštový manažér ovláda metódy na analýzu požiadaviek zákazníkov na poštovom trhu, má vedomosti o technologických a ekonomických vlastnostiach ponúkaných produktov, služieb a ich vyberaní a distribúcií na poštovej sieti. Má základné vedomosti z oblasti ekonomiky, financií, manažmentu, peňažníctva a bankovníctva a informačných technológií.

  • Po ukončení druhého stupňa vysokoškolského štúdia – inžinier poštových služieb (postal services engineer).

Inžinier poštových služieb ovláda metódy marketingového riadenia, ekonomický informačný systém, manažérsku ekonomiku, základy medzinárodnej ekonomiky, projektového manažmentu, manažmentu kvality s dôrazom na špecifiká poštových služieb, metódy výpočtu modelovania a simulácie technologických procesov, základy bankovníctva, poisťovníctva a metódy prieskumu trhu. Navrhuje optimálne riešenia pre zabezpečenie prepravy a prenosu správ a informácií s využitím hodnotového manažmentu.

  • Po ukončení tretieho stupňa vysokoškolského štúdia - vedecký pracovník špecializovaný na riešenie zložitých, komplexných problémov v rámci problematiky študijného odboru poštové služby.

Vedecký pracovník v pôsobiaci v oblasti študijného odboru poštové služby ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja poštových služieb s orientáciou na diagnostiku, marketingové riadenie, finančné vzťahy, projektové riadenie, modelovanie, simuláciu a optimalizáciu poštových služieb a manažment kvality. Uvedené metódy vie tvorivo aplikovať pri riešení vedeckých a odborných problémov v procesoch poskytovania poštových služieb a v podmienkach poštového trhu.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Poštové služby a poštové podniky prechádzajú obdobím radikálnych zmien. Tieto zmeny sú vyvolané orientovaním sa poštových podnikov na požiadavky zákazníkov, uplatňovanie logistiky, informačných a  komunikačných technológií v hodnotových procesoch a pri budovaní sietí, na ktorých ponúkajú svoje služby. Základnými charakteristikami tohto rozvoja sú outsourcing, hodnotové reťazce orientované na integráciu služieb a prudký rozvoj elektronického podnikania a najmä obchodovania, čo  kladie zvýšené nároky na poskytovateľov poštových služieb. Kvalita poštových služieb je podmienená vhodným sortimentom ponúkaných produktov ako v univerzálnej službe, tak aj v ostatných činnostiach. Tvorba poštových produktov ich ekonomické, prevádzkové charakteristiky a ich dostupnosť na poštových sieťach vyjadruje potrebu absolventov v študijnom odbore poštové služby.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Nemecko - TU Dresden, Poľsko - University of Szeczin, University of Bydgoszcz, Maďarsko - University Gyor, Francúzsko - ENSPTT Paris, ENSPTT Rennes

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • doprava

Študijný odbor doprava sa zameriava, na rozdiel od študijného odboru poštové služby, predovšetkým na dopravný proces, dopravnú cestu a dopravné prostriedky a  na koordináciu medzi jednotlivými druhmi dopravy. Študijný odbor poštové služby sa zameriava na analýzu potrieb poštového trhu, ich uspokojovanie vhodnou skladbou poštových produktov a dostupnosťou na poštových sieťach. Zameriava sa na  technologické a ekonomické aspekty prepravy správ, informácií a vecí, ako aj expresných a kuriérskych systémov, ktorých kvalitu nie je možné zabezpečiť bez dopravného procesu, dopravnej cesty a dopravných a manipulačných prostriedkov, v čom naopak, možno vidieť prienik medzi týmito študijnými odbormi.

 

  • poštové technológie

Študijný odbor poštové technológie sa zameriava, na rozdiel od študijného odboru poštové služby, dominantne na technológiu manipulácie s poštovými zásielkami, t.j. na spracovanie zásielok pri výbere zásielok, smerovanie a triedenie zásielok, prepravu zásielok a na samotné doručovanie adresátovi, kým študijný odbor Poštové služby sa primárne venuje tvorbe a modifikácii portfólia ponúkaných poštových služieb na trhu, komunikácii so zákazníkom, hodnoteniu kvality operátorov a predaju a hodnoteniu kvality samotných poskytovaných poštových služieb.

 

  • dopravné služby

Študijný odbor dopravné služby sa zameriava na rozdiel od študijného odboru poštové služby, prevažne na organizáciu prepravnej činnosti, na výber druhu dopravy a dopravcov, na hodnotenie kvality dopravcov a na kontrolu a riadenie prepravných a logistických činností a je zameraný na zákazníka a kvalitu prepravnej činnosti osôb a tovaru všeobecne, kým študijný odbor Poštové služby je primárne zameraný na poskytovanie poštových služieb, na zákazníka požadujúceho tento druh služieb a na ich kvalitu. Rozdiel medzi uvedenými študijnými odbormi je v technológii manipulácie so zásielkami mimo dopravného procesu a aj v samotnom spôsobe obsluhy a komunikácie so zákazníkom, ktorý vyplýva z príslušných právnych predpisov.

 

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi ŠO Poštové služby (Bc.) dokážu analyzovať požiadavky na poštové produkty na poštovom trhu a hľadať možnosti ich uspokojenia návrhom nových produktov resp. použitím vhodnej technológie vyberania a distribúcie existujúcich produktov, navrhovať riešenia  v ekonomických oblastiach Nachádza uplatnenie v prevádzkových profesiách na poštách a kuriérskych spoločnostiach. Absolvent 1. stupňa štúdia je však najmä kvalitným základom pre plynulý prechod do druhého stupňa štúdia.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:

  • získava a pochopí podstatné súvislosti, pojmy, prístupy ametódy voblasti poštových služieb
  • vie aplikovať vhodné postupy pri ekonomickom posudzovaní štandardných technologických postupov a služieb
  • dokáže analyzovať poštové služby ašpecifikovať požiadavky na ich riešenie

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby počas štúdia získal schopnosti a zručnosti:

  • špecifikovať najvhodnejšie postupy vpoštových službách
  • organizovať azabezpečovať prevádzku vpošte
  • posudzovať ekonomickú efektívnosť, kvalitu služieb
  • špecifikovať kritické súvislosti apracovať so štandardnými metódami používanými pri riadení vpoštových službách

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby dokáže:

  • prezentovať problémy vpoštových službách
  • porozumieť problematike poštových služieb
  • sledovať vývoj vproblematike poštových služieb

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

Nosné témy jadra znalostí prvého stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané najmä na poštové služby a procesy. Jadro obsahuje:

  • matematicko-štatistické základy poštových služieb, procesov,
  • fyzikálne a elektrotechnické základy poštových služieb (fyzikálne základy javov, základy elektrotechniky – rovnice prenosu),
  • základy ekonomiky a legislatívy v poštových službách.
  • teória informácie a jej prenosu,
  • základy marketingu a ekonomiky sietí,
  • aplikačná časť teórie grafov vo väzbe na analýzu poštových služieb, dopyt a ponuka poštových služieb,
  • manažérske zručnosti (spojené s riadením kolektívov a zabezpečením medzinárodných vzťahov v pošte, cudzí jazyk).
  • technológia poštových služieb, telematické a bankové služby,
  • ekonomika a riadenie podniku v pošte,
  • základy podnikania,
  • záverečná práca, štátna skúška.

Ďalšie témy jadra znalostí ŠO

  • Zasielateľstvo
  • Spoločenské, etické a legislatívne aspekty profesie
  • Technika pre spracovanie poštových zásielok
  • Základy  a manažmentu a komunikácie

Štátna skúška

V rámci prvého stupňa štúdia v študijnom poštové služby študent vypracuje záverečnú prácu a vykoná štátnu skúšku skladajúcu sa z (rámcový obsah):

  • obhajoby záverečnej práce,
  • kolokviálnej skúšky z oblasti poznania študijného odboru poštové služby.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolventi 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Poštové služby získavajú komplexné vedomosti z oblasti poštových služieb, vrátane riešenia komplexných problémov pri navrhovaní, implmentovaní a riadení poštových služieb s dôrazom na zákaznícky prístup a kvalitu služieb. Absolventi sú pripravovaní na riadenie obchodných a ekonomických činností v pošte na rôznych organizačných stupňoch. Zároveň sú schopní pracovať na  ekonomických úsekoch, zabezpečovať styk s peňažnými ústavmi, a pod. Dokážu organizovať a zabezpečovať prevádzku poštových jednotiek, ovládajú a poznajú vlastnosti a parametre jednotlivých služieb. Absolvent má znalosti o podnikaní na poštových trhoch, o marketingu poštových služieb, o základoch finančného riadenia a ekonomického informačného systému, o medzinárodných ekonomických vzťahoch, ako aj o problematike regionálnej ekonomiky.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil 1. stupeň vysokoškolského štúdia v niektorom príbuznom študijnom odbore.



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby vie:

  • použiť podstatné postupy, metodiky a metódy pri riešení hodnototvorných procesov v poštových službách,
  • orientovať sa a rozvíjať teoretickú bázu dopadov ekonomických javov v poštových službách,
  • kriticky analyzovať a predvídať budúce potreby poštových služieb na domácom trhu i v zahraničí,
  • rozhoduje o spôsobe riešenia pri problémov v poštových službách pričom vychádza z použitia moderných metód manažmentu,

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:

  • tvorivo rozvíja získané poznatky pri riešení praktických úloh organizácie a riadenia poštových služieb,
  • vie definovať, racionalizovať, modelovať a projektovať rozsiahle riešenia z oblasti poštových služieb,
  • pracuje na rozsiahlych projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu riešení s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia. Súčasne dokáže uplatňovať aj aspekty požadovanej kvality poskytovaných poštových služieb,
  • koordinuje práce v oblasti  poštových služieb

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:

  • dokáže prezentovať problémy poštových služieb,možnosti ich riešenia a optimalizácie
  • pracuje efektívne ako jednotlivec, člen riešiteľského týmu aako vedúci kolektívu,
  • sleduje vývoj vproblematike poštových služieb vSlovenskej republike , ako aj v zahraničí

Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

Jadro znalostí študijného odboru poštové služby obsahuje:

  • modelovanie a simulácia hodnotových procesov v poštových a kuriérskych službách,
  • základy teórie hromadnej obsluhy a jej aplikácie v poštových službách,
  • projektovanie poštových služieb (vrátane rozboru hospodárskeho riešenia a finančnej náročnosti),
  • manažérska ekonomika a regionálna ekonomika,
  • semestrálny projekt zameraný na riešenie vybraného technologického procesu.
  • technicko-ekonomické hodnotenie procesov v poštových službách,
  • ekonomické a medzinárodné vzťahy v poštových službách, vonkajšie prostredie,
  • projektový  manažment a manažérstvo kvality v poštových službách,
  • informačné, riadiace a diagnostické systémy v poštových službách,
  • diplomová práca – konkrétne riešenie zadania.

 

Štátna skúška

Štátna skúška na druhom stupni štúdia pozostáva z:

  • obhajoby diplomovej práce 
  • overenia spôsobilosti riešiť a hodnotiť inžinierske zadania, úlohy a projekty,
  • kolokviálnej skúšky z oblasti poznania študijného odboru poštové služby

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu požiadaviek na poštové služby, ich technické, prevádzkové a ekonomické parametre, ako aj  parametrov dopytu a ponuky po poštových službách, vytvárania hodnotových reťazcov poštových služieb, vytvárania sortimentu služieb v zmysle regionálnych a lokálnych požiadaviek.

Teoretické vedomosti (3. stupeň)

Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru poštové služby:

  • Vedecky skúma a prináša nové riešenia problémov v oblasti poštových služieb, pričom predmetom skúmania sú spôsoby realizácie poštových služieb s cieľom uspokojiť potreby zákazníkov, ako aj zvýšiť kvalitu poštových služieb a ekonomickú efektívnosť poskytovaných poštových služieb.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)

Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru poštové služby má osvojené a dokáže:

  • Zásady vedeckej práce, väzby veda - výskum - vývoj - použitie vrátane spätných väzieb, napríklad dopadov poštových služieb na informačný a prepravný systém spoločnosti,
  • Formulovať vedecké problémy, vedecké a praktické ciele riešenia, hypotézy a overovanie ich platnosti modelovaním, experimentovaním a v praxi,
  • Prezentovať dosiahnuté výsledky v SR i v zahraničí prostredníctvom vedeckých konferencií, seminárov a vedeckých a odborných časopisov.

Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí ŠO

Jadro znalostí tretieho stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore poštové služby obsahuje:

  • Vzorkové metódy, indexy, riadenie štatistickej kvality
  • Materiálové, informačné a hodnotové toky a reťazce v poštových službách
  • Hodnotenie externých vplyvov, harmonizácie podmienok a vytváranie koordinačných predpokladov pre poštové služby
  • Hospodárnosť prevádzky, optimalizácia, vyhodnocovanie variantov, ekonomická efektívnosť.
  • Diagnostické systémy v pošte, diagnostické metódy a techniky, terapeutika.
  • Systémy a metodika riadenia kvality v pošte
  • Uplatňovanie moderných metód a techník strategického manažmentu
  • Optimalizácia poštových služieb v území
  • Globálne a regionálne problémy poštových služieb.

Študijná časť:

Teoretický základ vo väzbe na zadanú vedeckú tému dizertačnej práce:

  • aplikovaná matematika, 
  • verejná ekonomika,
  • ekonomika dopravy a spojov,
  • marketing a manažment v pošte,
  • podnikový manažment,
  • podniková ekonomika, 
  • financie a financovanie, 
  • optimalizácia a modelovanie  poštových služieb,
  • informačné systémy v riadení poštových služieb, 
  • diagnostické systémy,
  • poštové inžinierstvo,
  • mechanizácia a automatizácia pošty,
  • teória spojových systémov a služieb,
  • cudzí jazyk.

Vedecká časť:

  • Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru
  • Zásady vedeckovýskumnej práce
  • Formulovanie účelu, cieľov, vstupov, výstupov, výsledkov a dopadov riešení vedeckého problému z poštových služieb

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti.

 

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musia preukázať  schopnosť študenta samostatne získavať a tvorivo aplikovať a rozvíjať teoretické a praktické poznatky.

 

História opisov

Späť