Poštové služby
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor doprava.
Skupina:
službyOblasť výskumu:
dopravné službyAnglický názov študijného odboru:
Postal ServicesStupne - popis
- V prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia
- v dennej forme štúdia najmenej 3 a najviac 4 akademické roky,
- v externej forme štúdia najmenej 3 a najviac 5 akademických rokov.
- V druhom stupni vysokoškolského štúdia (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia
- v dennej forme štúdia najmenej 1 a najviac 3 akademické roky,
- v externej forme štúdia najmenej 2 a najviac 4 akademické roky.
Predpokladá sa, že uchádzač o štúdium ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore poštové služby alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov o štúdium, ktorí ukončili štúdium prvého stupňa v niektorom inom študijnom odbore, je možné navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia dlhšou, ako pre uchádzačov z rovnakého alebo príbuzného študijného odboru.
- V treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia
- v dennej forme štúdia 3 alebo 4 akademické roky,
- v externej forme štúdia 4 alebo 5 akademických rokov.
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi štúdia v študijnom odbore poštové služby sú spôsobilí vykonávať, podľa dosiahnutého stupňa vzdelania, profesie:
- Po ukončení prvého stupňa vysokoškolského štúdia - poštový manažér (postal services manager).
Poštový manažér ovláda metódy na analýzu požiadaviek zákazníkov na poštovom trhu, má vedomosti o technologických a ekonomických vlastnostiach ponúkaných produktov, služieb a ich vyberaní a distribúcií na poštovej sieti. Má základné vedomosti z oblasti ekonomiky, financií, manažmentu, peňažníctva a bankovníctva a informačných technológií.
- Po ukončení druhého stupňa vysokoškolského štúdia – inžinier poštových služieb (postal services engineer).
Inžinier poštových služieb ovláda metódy marketingového riadenia, ekonomický informačný systém, manažérsku ekonomiku, základy medzinárodnej ekonomiky, projektového manažmentu, manažmentu kvality s dôrazom na špecifiká poštových služieb, metódy výpočtu modelovania a simulácie technologických procesov, základy bankovníctva, poisťovníctva a metódy prieskumu trhu. Navrhuje optimálne riešenia pre zabezpečenie prepravy a prenosu správ a informácií s využitím hodnotového manažmentu.
- Po ukončení tretieho stupňa vysokoškolského štúdia - vedecký pracovník špecializovaný na riešenie zložitých, komplexných problémov v rámci problematiky študijného odboru poštové služby.
Vedecký pracovník v pôsobiaci v oblasti študijného odboru poštové služby ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja poštových služieb s orientáciou na diagnostiku, marketingové riadenie, finančné vzťahy, projektové riadenie, modelovanie, simuláciu a optimalizáciu poštových služieb a manažment kvality. Uvedené metódy vie tvorivo aplikovať pri riešení vedeckých a odborných problémov v procesoch poskytovania poštových služieb a v podmienkach poštového trhu.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Poštové služby a poštové podniky prechádzajú obdobím radikálnych zmien. Tieto zmeny sú vyvolané orientovaním sa poštových podnikov na požiadavky zákazníkov, uplatňovanie logistiky, informačných a komunikačných technológií v hodnotových procesoch a pri budovaní sietí, na ktorých ponúkajú svoje služby. Základnými charakteristikami tohto rozvoja sú outsourcing, hodnotové reťazce orientované na integráciu služieb a prudký rozvoj elektronického podnikania a najmä obchodovania, čo kladie zvýšené nároky na poskytovateľov poštových služieb. Kvalita poštových služieb je podmienená vhodným sortimentom ponúkaných produktov ako v univerzálnej službe, tak aj v ostatných činnostiach. Tvorba poštových produktov ich ekonomické, prevádzkové charakteristiky a ich dostupnosť na poštových sieťach vyjadruje potrebu absolventov v študijnom odbore poštové služby.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Nemecko - TU Dresden, Poľsko - University of Szeczin, University of Bydgoszcz, Maďarsko - University Gyor, Francúzsko - ENSPTT Paris, ENSPTT Rennes
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- doprava
Študijný odbor doprava sa zameriava, na rozdiel od študijného odboru poštové služby, predovšetkým na dopravný proces, dopravnú cestu a dopravné prostriedky a na koordináciu medzi jednotlivými druhmi dopravy. Študijný odbor poštové služby sa zameriava na analýzu potrieb poštového trhu, ich uspokojovanie vhodnou skladbou poštových produktov a dostupnosťou na poštových sieťach. Zameriava sa na technologické a ekonomické aspekty prepravy správ, informácií a vecí, ako aj expresných a kuriérskych systémov, ktorých kvalitu nie je možné zabezpečiť bez dopravného procesu, dopravnej cesty a dopravných a manipulačných prostriedkov, v čom naopak, možno vidieť prienik medzi týmito študijnými odbormi.
- poštové technológie
Študijný odbor poštové technológie sa zameriava, na rozdiel od študijného odboru poštové služby, dominantne na technológiu manipulácie s poštovými zásielkami, t.j. na spracovanie zásielok pri výbere zásielok, smerovanie a triedenie zásielok, prepravu zásielok a na samotné doručovanie adresátovi, kým študijný odbor Poštové služby sa primárne venuje tvorbe a modifikácii portfólia ponúkaných poštových služieb na trhu, komunikácii so zákazníkom, hodnoteniu kvality operátorov a predaju a hodnoteniu kvality samotných poskytovaných poštových služieb.
- dopravné služby
Študijný odbor dopravné služby sa zameriava na rozdiel od študijného odboru poštové služby, prevažne na organizáciu prepravnej činnosti, na výber druhu dopravy a dopravcov, na hodnotenie kvality dopravcov a na kontrolu a riadenie prepravných a logistických činností a je zameraný na zákazníka a kvalitu prepravnej činnosti osôb a tovaru všeobecne, kým študijný odbor Poštové služby je primárne zameraný na poskytovanie poštových služieb, na zákazníka požadujúceho tento druh služieb a na ich kvalitu. Rozdiel medzi uvedenými študijnými odbormi je v technológii manipulácie so zásielkami mimo dopravného procesu a aj v samotnom spôsobe obsluhy a komunikácie so zákazníkom, ktorý vyplýva z príslušných právnych predpisov.
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi ŠO Poštové služby (Bc.) dokážu analyzovať požiadavky na poštové produkty na poštovom trhu a hľadať možnosti ich uspokojenia návrhom nových produktov resp. použitím vhodnej technológie vyberania a distribúcie existujúcich produktov, navrhovať riešenia v ekonomických oblastiach Nachádza uplatnenie v prevádzkových profesiách na poštách a kuriérskych spoločnostiach. Absolvent 1. stupňa štúdia je však najmä kvalitným základom pre plynulý prechod do druhého stupňa štúdia.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:
- získava a pochopí podstatné súvislosti, pojmy, prístupy ametódy voblasti poštových služieb
- vie aplikovať vhodné postupy pri ekonomickom posudzovaní štandardných technologických postupov a služieb
- dokáže analyzovať poštové služby ašpecifikovať požiadavky na ich riešenie
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby počas štúdia získal schopnosti a zručnosti:
- špecifikovať najvhodnejšie postupy vpoštových službách
- organizovať azabezpečovať prevádzku vpošte
- posudzovať ekonomickú efektívnosť, kvalitu služieb
- špecifikovať kritické súvislosti apracovať so štandardnými metódami používanými pri riadení vpoštových službách
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby dokáže:
- prezentovať problémy vpoštových službách
- porozumieť problematike poštových služieb
- sledovať vývoj vproblematike poštových služieb
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
Nosné témy jadra znalostí prvého stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané najmä na poštové služby a procesy. Jadro obsahuje:
- matematicko-štatistické základy poštových služieb, procesov,
- fyzikálne a elektrotechnické základy poštových služieb (fyzikálne základy javov, základy elektrotechniky – rovnice prenosu),
- základy ekonomiky a legislatívy v poštových službách.
- teória informácie a jej prenosu,
- základy marketingu a ekonomiky sietí,
- aplikačná časť teórie grafov vo väzbe na analýzu poštových služieb, dopyt a ponuka poštových služieb,
- manažérske zručnosti (spojené s riadením kolektívov a zabezpečením medzinárodných vzťahov v pošte, cudzí jazyk).
- technológia poštových služieb, telematické a bankové služby,
- ekonomika a riadenie podniku v pošte,
- základy podnikania,
- záverečná práca, štátna skúška.
Ďalšie témy jadra znalostí ŠO
- Zasielateľstvo
- Spoločenské, etické a legislatívne aspekty profesie
- Technika pre spracovanie poštových zásielok
- Základy a manažmentu a komunikácie
Štátna skúška
V rámci prvého stupňa štúdia v študijnom poštové služby študent vypracuje záverečnú prácu a vykoná štátnu skúšku skladajúcu sa z (rámcový obsah):
- obhajoby záverečnej práce,
- kolokviálnej skúšky z oblasti poznania študijného odboru poštové služby.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi 2. stupňa vysokoškolského štúdia v odbore Poštové služby získavajú komplexné vedomosti z oblasti poštových služieb, vrátane riešenia komplexných problémov pri navrhovaní, implmentovaní a riadení poštových služieb s dôrazom na zákaznícky prístup a kvalitu služieb. Absolventi sú pripravovaní na riadenie obchodných a ekonomických činností v pošte na rôznych organizačných stupňoch. Zároveň sú schopní pracovať na ekonomických úsekoch, zabezpečovať styk s peňažnými ústavmi, a pod. Dokážu organizovať a zabezpečovať prevádzku poštových jednotiek, ovládajú a poznajú vlastnosti a parametre jednotlivých služieb. Absolvent má znalosti o podnikaní na poštových trhoch, o marketingu poštových služieb, o základoch finančného riadenia a ekonomického informačného systému, o medzinárodných ekonomických vzťahoch, ako aj o problematike regionálnej ekonomiky.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil 1. stupeň vysokoškolského štúdia v niektorom príbuznom študijnom odbore.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby vie:
- použiť podstatné postupy, metodiky a metódy pri riešení hodnototvorných procesov v poštových službách,
- orientovať sa a rozvíjať teoretickú bázu dopadov ekonomických javov v poštových službách,
- kriticky analyzovať a predvídať budúce potreby poštových služieb na domácom trhu i v zahraničí,
- rozhoduje o spôsobe riešenia pri problémov v poštových službách pričom vychádza z použitia moderných metód manažmentu,
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:
- tvorivo rozvíja získané poznatky pri riešení praktických úloh organizácie a riadenia poštových služieb,
- vie definovať, racionalizovať, modelovať a projektovať rozsiahle riešenia z oblasti poštových služieb,
- pracuje na rozsiahlych projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, analýzu, návrh a implementáciu riešení s využitím výpočtovej techniky a moderných metód riadenia. Súčasne dokáže uplatňovať aj aspekty požadovanej kvality poskytovaných poštových služieb,
- koordinuje práce v oblasti poštových služieb
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore poštové služby:
- dokáže prezentovať problémy poštových služieb,možnosti ich riešenia a optimalizácie
- pracuje efektívne ako jednotlivec, člen riešiteľského týmu aako vedúci kolektívu,
- sleduje vývoj vproblematike poštových služieb vSlovenskej republike , ako aj v zahraničí
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
Jadro znalostí študijného odboru poštové služby obsahuje:
- modelovanie a simulácia hodnotových procesov v poštových a kuriérskych službách,
- základy teórie hromadnej obsluhy a jej aplikácie v poštových službách,
- projektovanie poštových služieb (vrátane rozboru hospodárskeho riešenia a finančnej náročnosti),
- manažérska ekonomika a regionálna ekonomika,
- semestrálny projekt zameraný na riešenie vybraného technologického procesu.
- technicko-ekonomické hodnotenie procesov v poštových službách,
- ekonomické a medzinárodné vzťahy v poštových službách, vonkajšie prostredie,
- projektový manažment a manažérstvo kvality v poštových službách,
- informačné, riadiace a diagnostické systémy v poštových službách,
- diplomová práca – konkrétne riešenie zadania.
Štátna skúška
Štátna skúška na druhom stupni štúdia pozostáva z:
- obhajoby diplomovej práce
- overenia spôsobilosti riešiť a hodnotiť inžinierske zadania, úlohy a projekty,
- kolokviálnej skúšky z oblasti poznania študijného odboru poštové služby
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu požiadaviek na poštové služby, ich technické, prevádzkové a ekonomické parametre, ako aj parametrov dopytu a ponuky po poštových službách, vytvárania hodnotových reťazcov poštových služieb, vytvárania sortimentu služieb v zmysle regionálnych a lokálnych požiadaviek.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru poštové služby:
- Vedecky skúma a prináša nové riešenia problémov v oblasti poštových služieb, pričom predmetom skúmania sú spôsoby realizácie poštových služieb s cieľom uspokojiť potreby zákazníkov, ako aj zvýšiť kvalitu poštových služieb a ekonomickú efektívnosť poskytovaných poštových služieb.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru poštové služby má osvojené a dokáže:
- Zásady vedeckej práce, väzby veda - výskum - vývoj - použitie vrátane spätných väzieb, napríklad dopadov poštových služieb na informačný a prepravný systém spoločnosti,
- Formulovať vedecké problémy, vedecké a praktické ciele riešenia, hypotézy a overovanie ich platnosti modelovaním, experimentovaním a v praxi,
- Prezentovať dosiahnuté výsledky v SR i v zahraničí prostredníctvom vedeckých konferencií, seminárov a vedeckých a odborných časopisov.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí ŠO
Jadro znalostí tretieho stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore poštové služby obsahuje:
- Vzorkové metódy, indexy, riadenie štatistickej kvality
- Materiálové, informačné a hodnotové toky a reťazce v poštových službách
- Hodnotenie externých vplyvov, harmonizácie podmienok a vytváranie koordinačných predpokladov pre poštové služby
- Hospodárnosť prevádzky, optimalizácia, vyhodnocovanie variantov, ekonomická efektívnosť.
- Diagnostické systémy v pošte, diagnostické metódy a techniky, terapeutika.
- Systémy a metodika riadenia kvality v pošte
- Uplatňovanie moderných metód a techník strategického manažmentu
- Optimalizácia poštových služieb v území
- Globálne a regionálne problémy poštových služieb.
Študijná časť:
Teoretický základ vo väzbe na zadanú vedeckú tému dizertačnej práce:
- aplikovaná matematika,
- verejná ekonomika,
- ekonomika dopravy a spojov,
- marketing a manažment v pošte,
- podnikový manažment,
- podniková ekonomika,
- financie a financovanie,
- optimalizácia a modelovanie poštových služieb,
- informačné systémy v riadení poštových služieb,
- diagnostické systémy,
- poštové inžinierstvo,
- mechanizácia a automatizácia pošty,
- teória spojových systémov a služieb,
- cudzí jazyk.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru
- Zásady vedeckovýskumnej práce
- Formulovanie účelu, cieľov, vstupov, výstupov, výsledkov a dopadov riešení vedeckého problému z poštových služieb
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musia preukázať schopnosť študenta samostatne získavať a tvorivo aplikovať a rozvíjať teoretické a praktické poznatky.