Záhradníctvo
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor poľnohospodárstvo a krajinárstvo.
Skupina:
pôdohospodárske a veterinárske vedyOblasť výskumu:
poľnohospodárske a lesnícke vedyAnglický názov študijného odboru:
HorticultureStupne - popis
Študijný odbor ZÁHRADNÍCTVO sa podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr.zo dňa 16.decembra 2002 môže študovať v :
- Prvom stupni vysokoškolského štúdia ( Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
- Druhom stupni vysokoškolského štúdia ( Ing.) so štandardnou dĺžkou 2 roky
Predpokladá sa, že absolvent 1. stupňa ukončil štúdium v študijnom odbore Záhradníctvo, alebo študijnom odbore Biológia, Všeobecná biológia, Všeobecná rastlinná produkcia, resp. Rastlinná produkcia. V prípade, že 1.stupeň vysokoškolského štúdia absolvoval uchádzač vo vzdialenejšom odbore, napr. Environmentalistika, Ekológia, Lesníctvo, môže absolvovať 2..stupeň štúdia so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky.
- Treťom stupni vysokoškolského štúdia ( PhD)
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru ZÁHRADNÍCTVO sú spôsobilí vykonávať profesiu podľa dosiahnutého stupňa vzdelania nasledovne:
- Bakalár v odbore Záhradníctvo – 1 stupeň
- Inžinier v odbore Záhradníctvo - 2 stupeň
- Philosophiae doctor- PhD v odbore Záhradníctvo – 3.stupeň
Bakalár v odbore Záhradníctvo – ovláda princípy a metódy základných vied o živej a neživej prírode a využíva tieto v aplikovaných vedách záhradníctva. Ovláda technológie skleníkových systémov a ich prevádzku. Je zručný v príprave sadbového materiálu, praktického pestovania rastlín na záhonoch a v poľných podmienkach. Je schopný aplikovať produkčné technológie zeleniny, ovocia, hrozna a okrasných rastlín, technológie ich zberu, skladovania, spracovania, distribúcie a predaja
Inžinier v odbore Záhradníctvo – ovláda vedecké princípy trvalo udržateľných integrovaných domácich a zahraničných technológií pre kvalitnú produkciu zeleniny, ovocia hrozna a okrasných rastlín, trávnatých plôch a zelene. Ovláda prípravu projektov a biznis plánov, marketing a zásady distribúcie záhradníckych produktov.
Philosophiae doctor v odbore Záhradníctvo – ovláda princípy vedeckej práce v odbore, pracuje vedeckými metódami. Je schopný rozvíjať vedu v oblasti ekofyziológie, genetiky, šľachtenia a ochrany záhradníckych rastlín, v aplikovaných vedách, akými sú pestovanie záhradníckych rastlín, výživa a závlahové systémy , manažment ovocia, zeleniny, hrozna a okrasných rastlín, trávnatých plôch a zelene.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Záhradníctvo je oblasť poľnohospodárstva, ktorého úlohou je produkcia kvalitných a zdravotne nezávadných záhradníckych produktov, šľachtenie, rozmnožovanie, škôlkárstvo sadovníckeho, okrasného a úžitkového materiálu., manažment trávnatých plôch a zelene v krajine. Špecifikom je, že produkcia sa uskutočňuje na malých plochách, pričom sa využívajú intenzívne pestovateľské technológie. Program rozvoja jednotlivých odvetví záhradníckej výroby zahrňuje projekciu, rekonštrukciu a realizáciu nových ovocných sadov a vinohradov, zintenzívnenie výroby nutrične hodnotnej zeleniny z vlastných odrôd, produkciu aromatických, koreninových a okrasných rastlín.
Očakáva sa rozvoj mimoprodukčných funkcií poľnohospodárstva v oblasti zakladania a ošetrovania trávnikov/ turfs/ pre účely okrasné, športové a krajinné. Súčasťou trendov vo vývoji záhradníctva bude dosiahnutie konkurencieschopnosti s krajinami EU.
Vývoj v uvedených oblastiach si bude vyžadovať odborníkov na úrovni technikov, ovládajúcich domáce a zahraničné výrobné technológie využívané v záhradníctve a na úrovni inžinierov špecialistov schopných rozvíjať záhradnícku vedu, projektovať, organizovať a riadiť záhradnícku výrobu s ohľadom na kvalitu produktov, manažment trávnikov a zelene v krajine. Inžinier je pripravený pre prácu v európskom priestore.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Záhradníctvo je študijný odbor stabilne lokalizovaný v klasifikácii ISCED 1997 a v sústave študijných odborov MŠ SR vytvorených v zmysle zákona č. 131/2002 , skupina študijných odborov 6. Pôdohospodárske a veterinárske vedy, podskupina 6.1. Poľnohospodárstvo, 6.1.10 Záhradníctvo
Ako samostatný študijný odbor je poskytovaný na mnohých európskych a zámorských univerzitách napr.
- Mendel University of Agriculture and Forestry, so sídlom v Brne Česká republika
- Faculty of Horticulture and Food Sciences Szent István egyetem so sídlom v Godollo v Maďarsku,
- Universita degli Studi di Milano v Taliansku,
- Universität Hannover, v Nemecku
- Univesity of Ghent, v Belgicku
- Cornell University v USA
- Colorado State University v USA
- University of California at Davis, University of Florida,
- A & M University, v Korei
- Cheju National University v Japonsku
- Chiba university a University of Melbourne Austrália a ďalšie.
Na uvedených univerzitách sú prioritnými študijné odbory Záhradníctvo, prípadne Okrasné záhradníctvo, Environmentálne záhradníctvo a Tropické záhradníctvo.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
Postavenie študijného odboru medzi príbuznými odbormi je jedinečné, je vymedzené vedeckým výskumom, špecifickými technológiami rozmnožovania, pestovania a zberu aplikovanými v rôznorodých odvetviach záhradníckej výroby, pozberových, spracovateľských, skladovacích a distribučných technológiách a od nich sa odvíjajúcich oblastí vzdelávania.
Príbuzným študijným odborom je:
6. 1. 5. Rastlinná produkcia
Poskytuje vzdelávanie v oblasti biologických princípov rastlinnej produkcie / obiloviny,okopaniny, priemyselné rastliny/ jej technických a sociálno-ekonomických aspektov
Študijný odbor Záhradníctvo má porovnateľný teoretický základ štúdia orientovaný prírodovedným, prevažne biologickým smerom. Výrazne odlišný je v špecifikách určených druhovou podmienenosťou zeleniny, ovocia, viniča, okrasných rastlín a ich nárokov na propagáciu /rozmnožovanie/ vrátane biotechnológií, produkciu, pestovanie, zber, skladovanie, spracovanie. Popri poľných podmienkach sú špecifické aj podmienky pestovania záhradných rastlín / skleníky, fóliové kryty, hydroponické pestovanie, permakultúry/.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi 1. stupňa študijného odboru ZÁHRADNÍCTVO sú schopní aplikovať a využívať techniky a technológie rozmnožovania, praktickej kultivácie vrátane aplikácie minerálnej výživy, závlah a ochranných prípravkov proti chorobám a škodcom v pestovateľských systémoch zeleniny, ovocia, viniča hroznorodého a okrasných rastlín. Sú schopní organizovať prevádzku v skleníkoch a pri poľnom pestovaní kultúr.
Uplatňujú sa ako technickí pracovníci v záhradníckych prevádzkach a v súkromných hospodárstvach, ako konzultanti pre aplikáciu výživy, závlah a prípravkov ochrany, pre ošetrovanie okrasných a ovocných drevín, ako vedúci laboratórií pre propagáciu a mikropropagáciu, v skúšobniach rozborov pôd a substrátov, diagnostických centrách pre kvalitu rastlín a ich produktov. Uplatňujú sa aj ako asistenti manažerov záhradných centier, v dizajnerských prevádzkach, špecializovaných obchodných centrách a distribútorských firmách.
Kontinuálne môže pokračovať v II. stupni vzdelávania.
Teoretické vedomosti / 1. stupeň/
Absolvent bakalárskeho štúdia /1. stupeň/ odboru Záhradníctvo
- získava poznatky zo základných prírodovedných predmetov, ich princípov a metód tak, aby bol schopný tieto využiť v nadväzujúcich aplikovaných vedách
- technológie výrobného záhradníctva vie aplikovať v praktických podmienkach, vie navrhovať produkčné plány, vyčísliť ekonomické náklady a organizovať výrobu
- vie použiť primeranú teóriu a praktické postupy pre analýzu a spracovanie informácií o použitých technológiách
Praktické schopnosti a zručnosti / 1. stupeň/
Absolvent bakalárskeho štúdia /1.stupeň/ nadobúda zručnosti a schopnosti v nasledovných oblastiach :
- rozmnožovanie rastlín a príprava sadbového materiálu, kompostovanie a výroba záhradníckych substrátov, riadenie prevádzky v skleníkových systémoch
- tvarovanie a rez ovocných a okrasných stromov a vinohradov, ošetrovanie starých a chorých stromov, zakladanie a údržba trávnikov na športové, okrasné a rekreačné účely
- využívanie mechanizmov určených pre záhradnícku výrobu, kontrola ich výkonnosti a kvality
- je schopný využívať rôzne techniky na zber, skladovanie a spracovanie produktov
- ovláda základné laboratórne techniky pre odber rastlinného materiálu na analýzu kvality.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti / 1. stupeň/
Absolvent je schopný
- prezentovať využívanie výrobných technológií v rôznych odvetviach záhradníctva
- odovzdávať poznatky v oblasti aplikácie postupov pri praktickom rozmnožovaní a produkcii záhradníckych rastlín, ich ochrany a výživy
- publikovať a propagovať záhradníctvo v odborných a popularizačných časopisoch a periodikách
- rozvíjať svoje teoretické a praktické vedomosti v ďalšom profesionálnom vývoji špecializovať, resp. rekvalifikovať sa v procese ďaľšieho vzdelávania
Vymedzenie jadra znalostí / 1. stupeň /
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru /1. stupeň/
Nosné témy jadra znalostí I.stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na
Technológie záhradníctva / Horticultural Technology / . Jadro obsahuje :
- Prírodovedné základy záhradníckych technológií , najmä poznatky o rastlinách, ako primárnych producentoch, ich funkčných prejavoch a vzájomných vzťahoch. Poznatky o taxónoch. Základy vied o Zemi : voda, pôda a atmosféra, ako životné prostredie živých organizmov a ich limitujúce účinky na realizáciu potenciálnej produkcie.
Znalosti predstavujú 38 kreditov za prvý ročník štúdia.
- Technológie záhradníckej výroby v špecifických odvetviach akými sú produkcia zeleniny, ovocia, hrozna, okrasného záhradníckeho a sadovníckeho materiálu s vysokou kvalitou. Skleníkové systémy a ich manažment
- Semestrálny projekt- Produkčný plán pre skleníky
Znalosti predstavujú 36 kreditov za druhý ročník štúdia
- Trvalo udržateľné technológie v záhradníctve, Technologické postupy pri skladovaní a primárnom spracovaní záhradníckych produktov a vína. Mechanizácia v záhradníctve
- Základy ekonomiky a marketingu
- Záverečná bakalárska práca a štátna skúška Bc.
Znalosti predstavujú 34 kreditov za tretí ročník štúdia
Spolu 108 kreditov, čo je 60% zo 180 kreditov 1 .stupňa štúdia
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru / 1. stupeň /
- Technológie záhradníckeho škôlkárstva, techniky rozmnožovania, arboristika, systém výživy a závlah
- spoločenské a právne aspekty profesie, dejiny poľnohospodárstva, základy biologickej bezpečnosti
Štátna skúška / 1. stupeň /
Štátna skúška pozostáva z:
- Obhajoby záverečnej práce, ktorej vypracovanie je podmienkou pre ukončenie 1.stupňa štúdia. V záverečnej práci preukáže študent schopnosť orientovať sa v problematike zo zdrojov domácej a zahraničnej literatúry, zhromaždiť a analyzovať informácie o navrhovaných technologických postupoch.
Záverečná práca obsahuje aj námety na vlastné experimentálne riešenie problému, ktoré absolvent využije v prípade ak bude pokračovať v 2. stupni štúdia.Kreditové hodnotenie / 10 kreditov / zodpovedá významu záverečnej práce, z hľadiska rofilu absolventa
- Kolokviálnej skúšky z oblasti poznania technológií záhradníctva. Študent preukáže schopnosť komplexne navrhnúť technológiu pestovania, výživu, závlahu a ochranu konkrétnych záhradníckych plodín na základe poznatkov, ktoré získal v trojročnom štúdiu.
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore Záhradníctvo sú schopní tvorivo aplikovať teoretické poznatky a využiť ich na navrhovanie, projektovanie a technické riešenie technológií a techník v oblasti záhradníctva. Sú schopní samostatne riešiť dielčie problémy vedy a overovať hypotézy. Dokážu aplikovať domáce a zahraničné integrované výrobné technológie riadiť a manažovať výrobu pre získanie produkcie s vysokou kvalitou. Samostatne a kvalifikovane rozhodujú o použití výrobných technológií, tieto inovujú a aplikujú na vlastné podmienky.
Absolvent ovláda prípravu produkčných projektov a biznis plánov, marketing a zásady distribúcie záhradníckych produktov, projektuje sady, vinohrady a zatrávnené plochy a zodpovedá za ich komplexnú realizáciu.
Predpokladá sa študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky za predpokladu, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v odbore Záhradníctvo, alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, je štandardná dĺžka štúdia 3 roky.
Teoretické vedomosti / 2.stupeň /
- Teoretické vedomosti si absolvent prehlbil v oblasti biologických a chemických vied, ďalej v aplikovaných vedách. Poznatky využíva pre riešenie problémov v jednotlivých oblastiach záhradníctva, pri projektovaní a navrhovaní nových, najmä ekologických technológií.
- Získané vedomosti tvorivo aplikuje na konkrétne výrobné podmienky, zohľadňuje zásady trvalo udžateľného rozvoja, je schopný voliť technológie neznečisťujúce životné prostredie.
- Vie zavádzať moderné techniky a technológie na základe súčasných poznatkov vedy a tieto efektívne inovovať.
Praktické schopnosti a zručnosti / 2. stupeň /
Absolvent 2. stupňa študijného odboru Záhradníctvo disponuje praktickými vedomosťami a zručnosťami v oblasti projektovania, zakladania a ošetrovania produkčných plôch v krytých priestoroch a poľných podmienkach.
- Vie analyzovať účinky negatívnych faktorov klímy a ich dopad na potenciálnu produkciu záhradníckych kultúr.
- Riadi a reguluje produkčný proces využívajúc vedecké princípy, s cieľom minimalizovať vplyv negatívnych biotických a abiotických faktorov.
- Je schopný kriticky posudzovať dynamiku produkčného procesu, robiť kvalifikované prognózy úrody, hodnotí kvalitu, vyjadruje sa k podmienkam skladovania a spracovania a sám tieto modifikuje.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti / 2. stupeň /
Absolvent 2. stupňa odboru záhradníctvo
- disponuje organizačnými schopnosťami na základe ktorých vystupuje ako jednotlivec, alebo manažer tímu, je schopný poskytovať poradenstvo
- má predpoklady pre svoj ďalší osobnostný profesionálny vývoj a celoživotné vzdelávanie
- má predpoklady pre dodržiavanie spoločenských zásad pri podnikaní, ovláda morálne a etické princípy platné v demokratickej spoločnosti.
Vymedzenie jadra znalostí / 2. stupeň /
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru / 2. stupeň /
Nosné témy jadra znalostí sú viazané
- na rozšírenie teoretických vedomostí z oblastí základných a aplikovaných biologických a chemických vied
- šľachtenia nových odrôd prispôsobených na možné dopady aridizácie klímy, vedecky riadenej výživy a integrovanej ochrany rastlín
- biotechnologických postupov prípravy ozdravených klonov rastlinného materiálu pre jednotlivé oblasti záhradníctva
Znalosti predstavujú 35 kreditov za I. ročník 2. stupňa štúdia
- Špeciálne záhradnícke vedy v jednotlivých oblastiach výroby, projektovanie sadov a vinohradov, integrované pestovateľské systémy , technológie pestovania netradičných druhov rastlín, hodnotenie kvality produktov
- Integrovaný manažment záhradníckej výroby, ekonomika záhradníctva
- Diplomová práca – inžiniersky projekt riešenia, alebo experimentálna práca orientovaná k základnému, alebo aplikovanému výskumu v danej oblasti
Znalosti predstavujú 27 kreditov za II. ročník 2. stupňa štúdia
Spolu 62 kreditov, čo predstavuje 51% zo 120 kreditov 2.stupňa štúdia
Štátna skúška / 2. stupeň /
Podmienkou absolvovania štátnej skúšky v 2. stupni štúdia je vypracovanie diplomovej práce, ktorá spĺňa požiadavky na experimentálnu, alebo projektovú prácu. Diplomová práca má definované ciele a exaktnú metodiku. Závery DP sú formulované ako závery pre vedu a pre prax. Abstrakt je v slovenskom a anglickom jazyku. Študent obhajuje diplomovú prácu na základe posudku jedného oponenta. Diplomová práca je komplexne hodnotená / práca, jej prezentácia a obhajoba /.
Štátna skúšobná komisia posudzuje schopnosť študenta vedeckými metódami riešiť inžinierske zadanie /tému/
Súčasťou štátnej skúšky je kolokviálna skúška z jednotlivých súčastí záhradníctva s dôrazom na integrované vedomosti v oblasti pestovateľských systémov a aplikácie trvalo udržateľných technológií.
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Odborný profil absolventa sa odvíja od výskumnej orientácie školiaceho pracoviska. Je viazaný na konkrétny vedecko-výskumný projekt školiteľa. Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja technológií s orientáciou na základný výskum, alebo výskum výrobných odvetví záhradníctva.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Záhradníctvo / 3. stupeň/ absolvuje teoretické kurzy z príbuzných vedných odborov najmä vedecké poznatky o živej a neživej prírode a biotechnológie, ďalej v oblasti nadstavby záhradníckych vied, metodológie vedeckej práce a informatiky na základe odporúčania školiteľa
Vedecky báda, prináša vlastné výsledky a vlastné originálne riešenie problémov v danej vednej oblasti.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti / 3. stupeň/
Abslovent 3. stupňa štúdia odboru Záhradníctvo ovláda všetky zásady vedeckej práce, založenej na exaktnej metodike, analýze a syntéze výsledkov.Je schopný vedecky formulovať problém, inovovať, alebo navrhovať nové technológie. Má právne poznatky a vypestované environmentálne vedomie. Je schopný prezentovať výsledky svojej práce na vedeckých fórach a vo vedeckej tlači doma a v zahraničí. Dodržuje etické a morálne zásady vedeckej práce. Je poverovaný praktickou výučbou na 1. a 2.stupni štúdia.
Vymedzenie jadra znalostí /3.stupeň/
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru / 3.stupeň/
Nosné témy jadra znalostí absolventov 3.stupňa štúdia odboru Záhradníctvo sú viazané na vedy o živej a neživej prírode a Záhradnícke vedy.
Jadro obsahuje rámcové témy, podľa vedeckej orientácie, na základe odporúčania školiteľa.
Témy dizertačných prác sú zverejňované a konkurzne obsadzované pre príslušný akademický rok.
Študijná časť
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia :
Matematická analýza a matematická štatistika, vedecký experiment a metodológia vedeckej práce, počitačová simulácia a modelovanie, exaktné metódy ekofyziologického a ekologického výskumu, integrované riadenie technológií záhradníckej výroby, kvalita záhradníckych produktov, biotechnologické postupy mikropropagácie
Vedecká časť
Výskum originálneho vedeckého problému z odboru, resp. jeho teoretického základu.
Zásady vedeckej práce, pri prevahe prác experimentálneho charakteru. Uplatňujú sa väzby výskum- vypracovanie novej technológie- overenie v praktických podmienkach. Rešpektujú sa právne, etické a environmentálne aspekty nových, alebo overovaných technológií.
Absolvent 3.stupňa prispieva k rozvoju študijného odboru, prezentuje výsledky svojej vedeckej práce na domácich a zahraničných vedeckých podujatiach a vo vedeckej tlači.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.
Dizertačná skúška sa v zmysle študijného programu študenta PhD koná na základe odovzdania písomnej práce k dizertačnej skúške. Pozostáva z obhajoby /oponovanej/ práce, vedeckej rozpravy a kolokviálnej skúšky z predmetov/ kurzov/ študijného programu. Komisia formuluje pripomienky k ďalším postupom pri riešení práce.
Obhajoba dizertačnej práce sa koná na základe odovzdania dizertačnej práce v slovenskom / prípadne anglickom/ jazyku a autoreferátu. Abstrakty sú v anglickom jazyku.
Dizertačnú prácu oponujú oponenti s vedecko-pedagogickými hodnosťami docent.resp.profesor. Pri prezentácii práce a obhajobe preukáže študent schopnosť samostatne riešiť vedecký problém a formulovať závery pre vedu a pre prax.
INDIKÁTORY ŚTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy odboru Záhradníctvo v 1.stupni vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 kreditov . Pre akceptáciu študijného programu v danom študijnom odbore, musí študijný odbor obsahovať minimálne 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Jednotlivé študijné programy odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom, čo predstavuje rozdiel 36 ECTS kreditov.
- Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou dva roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom, t.j.najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
- Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania sú zastúpené v pomere 1:2. študijnej a vedeckej časti študijného programu O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR, priznaním práva konať dizertačnú skúšku a obhajovať dizertačnú prácu.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov v zmysle § 51 ods. 5 musia obsahovať jadrá oboch študijných odborov v dostačujúcom rozsahu. Jadrá musia byť zastúpené približne rovnako. V takomto prípade môže byť navrhnutá väčšia dĺžka študijného programu ako je štandardná dĺžka ľubovoľného zo študijných odborov.
a) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru v zmysle § 51 ods. 5 musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a jadrovedľajšieho študijného odboru v primeranom rozsahu. Primeranosť jadra sa posudzuje podľa toho, či je dostačujúce na získanie ucelenej časti vzdelania v tomtoodbore.