Fyziológia plodín a drevín
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor poľnohospodárstvo a krajinárstvo.
Skupina:
pôdohospodárske a veterinárske vedyOblasť výskumu:
poľnohospodárske a lesnícke vedyAnglický názov študijného odboru:
Plant and Tree PhysiologyStupne - popis
Študijný odbor Fyziológia plodín a drevín sa môže podľa sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ SR č. 2090/2002 – sekr. Zo dňa 16. decembra 2002 študovať:
- v treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou 3 roky (denná forma štúdia) a 5 rokov (externá forma)
Predpokladá sa, že študent absolvoval druhostupňové štúdium v študijnom odbore všeobecné poľnohospodárstvo, rastlinná produkcia, záhradníctvo, aplikovaná biológia, biotechnológia, alebo niektorých príbuzných odboroch
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru fyziológia plodín a drevín sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu:
- Crop&tree physiology Philosophiae doctor – PhD., (Crop-and tree Physiology Scientist) – 3.stupeň.
Crop&tree physiology Philosophiae doctor – PhD. – ovláda vedecké metódy kvantifikácie fyziologických procesov od molekulárnej úrovne po ekosystémy, metódy detekcie udalostí pri pôsobení fyzikálnych faktorov prostredia a funkčných vzťahov realizujúcich sa v ontogenéze plodín a drevín.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Fyziológia plodín a drevín je súčasťou rozvíjajúcich sa odborov poskytujúcich komplexný a systémový fyziologicko-ekologický pohľad na funkčnosť rastlín od molekulárnej úrovne až po ekosystémy, mechanizmy percepcie, transdukcie a eliminácie vplyvu environmentálnych signálov rastlinami v systéme pôda – porast – atmosféra, ako aj a ich vzťah k tvorbe biomasy. Predpokladá sa zvýšená potreba hľadania ciest zefektívňovania práce rastlinných produkčných systémov.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Rakúsko – University of Insbruck, Nórsko – University of Tromso, USA – University of Oregon, Urbana, Iowa, University of Wisconsin Japonsko – Shimane University, Holandsko – University of Wagningen, Francúzsko – University of Nancy, Univerzita Paríž Orsay, UK – University of Cambridge, University of Manchester, University of Aberden, ČR – KU Praha, India – University of Hyderabad
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Fyziológia rastlín – predmetom štúdia sú štrukturálne a funkčné aspekty bunkovej a subbunkovej regulácie transdukcie signálu a metabolizmu rastlín
- Lesnícka fytológia – je špecificky orientovaná na štúdium funkčnosti a produkčných schopností lesných ekosystémov, biotické a abiotické limity produkcie
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda a rozvíja vedecké metódy štúdia fyziologických procesov v rastlinách a príčinnosti ich zmien. Využíva ich pre detekciu reakcií rastlín na faktory prostredia a zvýšenie ich adaptability na meniacu sa klímu, s orientáciou na šľachtenie a genetické a regulačné technológie v agro- a dendrobiológii, formovanie zmiešaných agro-lesných ekosystémov, expertíznu a prognostickú činnosť v poľnohospodárskych a lesných ekosystémoch.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Fyziológia plodín a drevín:
- vedecky báda a prináša nové poznatky a vlastné riešenia problémov v oblasti mechanizmov fyziologických procesov v rastlinách v premenlivom prostredí, adaptačných a obranných reakcií pri zefektívňovaní využitia vody, slnečnej radiácie a intenzifikačných faktorov pre tvorbu biomasy a potravinových zdrojov, pre tvorbu nových genotypov.
Doplňujúce vedomosti, schonosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru Fyziológia plodín a drevín si osvojí:
- zásady vedeckej práce, formulovania vedeckej hypotézy, organizácie experimentov, práce s laboratórnou a výpočtovou technikou, simulovanie a prognózovanie funkčných vzťahov v rastlinách
- spôsoby prezentácie výsledkov na vedeckých podujatiach a tvorby publikácií
- prispeje k rozvoju študijného odboru a k zlepšeniu spoločenského vedomia o aktuálnych otázkach predmetu štúdia, bude prínosom pre prax
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň) sú oblasti fyziológie rastlín a rastlinnej produkcie (fyziologické procesy v rastlinách, transdukcia signálov prostredia, zefektívňovanie využitia fyzikálnych faktorov prostredia pre tvorbu biomasy a potravinových zdrojov, adaptačné a obranné mechanizmy).
Študijná časť:
Teoretický základ, metodologický aparát, špecializácia:
Molekulárne mechanizmy v ekofyziológii plodín a drevín. Regulácia procesov fotosyntézy, dýchania, vodného režimu, minerálnej výživy, rastu a vývinu rastlín až porastu (biofyzikálne, biochemické, imunologické metódy, využitie rádioizotopov, hydropónie, metódy rastovej analýzy, modelovanie produkcie biomasy, in vitro kultúry, využitie geneticky modifikovaných organizmov, nedeštrukčné metódy fotosyntetického aparátu). Modulovanie produkčných a mimoprodukčných vlastností, autoregulačné a korelačné vzťahy medzi zdrojom a sinkom asimilátov, hormonálna regulácia rastlín. Reakcia na environmentálne stresy. Globálna zmena klímy, efekt sucha, vysokej teploty, CO2, a pod. Osmoregulácia a termotolerancia. Analýza a optimalizácia mikroklímy porastu. Slnný a tienny efekt. Herbicídny efekt.
Vedecká časť:
Vo vedeckej časti tvorí teoretický fundament, metodologický aparát a špecializáciu:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru fyziológie plodín a drevín
- Zásady vedeckej práce, a nové poznatky v oblasti mechanizmov fyziologických procesov v rastlinách v premenlivom prostredí, vedecké formulovanie problému a jeho riešenie pre optimalizáciu tvorby biomasy, tvorbu potravinových zdrojov, mimoprodukčné vlastnosti rastlín a tvorby nových genotypov.
- Etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Indikátory študijného odboru
Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje Ministerstvo školstva SR (priznávaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie).