Humánna geografia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
vedy o Zemi a vesmíreAnglický názov študijného odboru:
Human GeographyStupne - popis
Študijný odbor HUMÁNNA GEOGRAFIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnou dĺžkou študijných programov v dennej forme 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru HUMÁNNA GEOGRAFIA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu
- Humánny geograf Philosophiae doctor - PhD., (PhD. of Human Geography).
Humánny geograf Philosophiae doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu krajiny, zamerané na jej sociálno-ekonomickú časť. Je schopný vedecky analyzovať a hodnotiť jednotlivé teórie a princípy vývoja jednotlivých komponentov krajiny. Ovláda metódy projekcie a prognózy vybraných javov a procesov v krajine.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Humánna geografia patrí medzi vedy, ktorých hlavná pozornosť je zameraná na otázky regionálneho rozvoja. Rovnakou mierou si všíma jeho sociálne, ekonomické a environmentálne aspekty. V období nastávajúcich rokov sa pod vplyvom celého radu vnútroštátnych i medzinárodných faktorov očakávajú zvýšené požiadavky jednak na analytické, jednak na syntetické štúdie sociálnych a ekonomických problémov spoločnosti v priestorovom kontexte.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
USA - Social Geography, Darsmouth University, Nemecko - Ekonömische geographie, KU Köln am Rhein, M-LU Halle-Wittenberg, Švédsko - Human and Economic Geography, University of Göteborg, Göteborg, Česká republika - Sociální geografie, Karlova Univerzita, Praha, Poľsko - Geografija ekonomiczna, VU, Varšava.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
3.1.1 Sociológia
3.3.5 Verejná správa aregionálny rozvoj
4.1.38 Regionálna geografia
5.1.2 Priestorové plánovanie a ďalšie
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu krajiny, zamerané na jej sociálno-ekonomickú časť. Je schopný vedecky analyzovať a hodnotiť jednotlivé teórie a princípy vývoja jednotlivých komponentov krajiny. Ovláda metódy projekcie a prognózy vybraných javov a procesov v krajine. Je schopný samostatne riešiť zadané úlohy.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru humánna geografia
- pozná zásady vedeckej práce, vie vedecky formulovať problém
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti humánnej geografie
- je schopný kriticky hodnotiť existujúce teoreticko-metodologické koncepcie vhumánnej geografii
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru Humánna geografia si osvojí
- Etické a spoločenské stránky vedeckej práce
- Jednotlivé formy prezentácie výsledkov vedeckej práce
- Právne aenvironmentálne aspekty vedeckého výskumu.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy sú spojené s aktuálnym stavom v rozvoji teoreticko-metodologických poznatkov humánnej geografie, resp. geografie na svetovej úrovni a aktuálnymi praktickými problémami spoločnosti. Jadro obsahuje len rámcové témy ( vybrané state):
Študijná časť:
Teoretické základy a metodologický aparát sú zamerané na špecializáciu študenta: demogeografia, urbánna geografia, rurálna geografia, geografia výrobných odvetví, geografia nevýrobných odvetví. Vo všeobecnej rovine hodnotenie vývoja humánnej geografie, vybrané metódy výskumu - viacrozmerné štatistické metódy, počítačové modelovanie a kartografická tvorba, hodnotenie sekundárneho potenciálu regiónov a iné. Regionálna geografia Slovenskej republiky a Európy
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru..
- Zvládnutie zásad vedeckej práce, jej právnych a environmentálnych aspektov, etických a spoločenských stránok vedeckej práce, prezentácie vedeckých výsledkov.
- Publikačná činnosť vo vedeckých časopisoch.
- Aktívna účasť na vedeckých konferenciách aseminároch.
- Zapájanie sa do riešenia vedeckých projektov na pracovisku.
- Rozvíjanie študijného odboru aprínos prax
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)