Ložisková geológia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor vedy o Zemi.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

vedy o Zemi a vesmíre

Anglický názov študijného odboru:

Economic Geology

Stupne - popis

Študijný odbor LOŽISKOVÁ GEOLÓGIA sa môže podľa sústavy študijných odborov vydanej Ministerstvom školstva SR č, 2090/2002 zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • V treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Ložisková geológia patrí medzi základné smery geológie a na základe syntézy komplexných poznatkov o zložení a vývoji Zeme, najmä o litosfére a vrchnom plášti, umožňuje vyhľadávanie, prieskum a ocenenie  nerastných surovín. Nerastné suroviny sú základom existencie každej spoločnosti, pričom ich racionálna ťažba významne ovplyvňuje nielen ekonomický rozvoj, ale aj environmentálnu rovnováhu sveta.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Grécko - Department of Economic Geology and Geochemistry, University of Athens; Dep. of Mineralogy, Petrology and Economic Geology, Aristotle University of Thessaloniki; USA - Department of Geology and Geological Engineering, Colorado School of Mines; Department of Geology, The University of Akron; Škótsko - Department of Geology & Petroleum Geology, School of Resources, Environment and Society, Aberdeen; JAR - The Department of Geology, University of Witwatersrand; Rakúsko - Dep. of Mine Surveying and Mining Damages + Dep. of Geological Sciences, Geology and Economic Geology; Montanuniversität Leoben; Austrália - School of Earth Science, University of Tasmania; Poľsko - Department of Economic Geology and Deposits Protection, University of Mining and Metallurgy, Krakow

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Mineralógia sa zaoberá štruktúrou amorfológiou kryštálov, chemickým zložením minerálov, mikroskopickým štúdiom minerálov afyzikálno chemickými metódami ich identifikácie, štruktúrami atextúrami minerálov, asociáciami aparagenézami minerálov,
  • Petrológia, diagnostické znaky hornín, minerálne achemické zloženie hornín, ich štruktúry atextúry, petrologické výpočty, systematika metamorfovaných, sedimentárnych avyvrelých hornín, procesy apodmienky vzniku hornín,
  • Základná geológia je zameraná na regionálny geologický výskum, geologické mapovanie, rekonštrukciu geologického vývoja, paleogeografické, paleoklimato­logické apaleotektonické syntézy, kinematické ageodynamické modelovanie, vplyv geologických procesov na morfológiu krajiny,
  • Geochémia sa zaoberá vlastnosťami jednotlivých prvkov aich výskytom, migráciou, koncentráciou arozptylom prvkov, geochemickou charakteristikou geosféry, atmosféry ahydrosféry, geochemické prostredie ajeho vplyv na zdravotný stav obyvateľstva, tvorba geochemických máp,
  • Baníctvo sa zaoberá ťažbou nerastných surovín, projektovaním banských prác, technologickými postupmi pri otváraní arazení banských diel, metódami ťažby nerastných surovín, spôsobmi zabezpečenia banských diel, dopravou aúpravou nerastnej suroviny,
  • Hydrogeológia predstavuje významný odbor geológie, zameraný na posudzovanie využiteľného potenciálu a vyhľadávanie zdrojov povrchových, podzemných vôd, minerálnych vôd a geotermálnej energie. Voda predstavuje vpodstate veľmi špecifickú surovinu a je súčasťou mnohých ložísk, alebo vedľajším úžitkovým, alebo rizikovým faktorom ložísk.
  • Environmentálna geológia je príbuzným vedným odborom, vktorom sa využívajú poznatky o ložiskách na posúdenie environmentálnych dopadov ťažby a využívania ložísk nerastných surovín a vplyvu ďalších geologických hazardov na životné prostredie.

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolventi študijného odboru LOŽISKOVÁ GEOLÓGIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

  • Výskumný pracovník vodbore geológia
  • Vedecko-technický pracovník výskumu nerastných surovín

Výskumný pracovník v odbore geológia zvládne výskum genézy ložísk nerastných surovín v nadväznosti na geologický vývoj a históriu Zeme, a ich výskyt v obsahovo a vekovo odlišných súvrstviach alebo tektonických jednotkách. Výskumom prispieva  k objaveniu ložísk potenciálnych surovín, k stanoveniu ich prognóznych oblastí, ako aj k pochopeniu vývoja Zeme v súčasnosti (klimatické zmeny), ale aj globálnych geopolitických aspektov súvisiacich s distribúciou a ťažbou nerastných surovín

Vedecko-technický vedecký pracovník - poznatky o ložiskách a ich kontakte s prostredím dokáže využiť na posúdenie kvality a využívanie netradičných a nových surovín, využiť na vyhľadávanie prírodných mechanizmov ochrany ako prostredia, tak aj vlastných ložísk. Dokáže vysvetliť zavádzanie tzv. pasívnych systémov ochrany banských území a prípravy podkladov na bezodpadové využitie rúd a ochrany prostredia. Má poznatky o surovinách, ktoré sú vhodné do kľúčových priemyselných technológií (energetika, sorpčné materiály, nanotechnológie)

Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v ložiskovej geológii a príbuzných odboroch, ako je všeobecná geológia, mineralógia, petrológia, geochémia  a pozná analytické metódy potrebné pre vyhodnotenie nerastných surovín a je schopný vypracovať model vzniku a vývoja ložísk nerastných surovín s využitím výpočtovej techniky.



Teoretické vedomosti:

Absolvent odboru ložisková geológia

  • vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti ložisková geológia.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:

  • Osvojí si zásady vedeckej práce na základe najnovších poznatkov v odbore ložisková geológia s cieľom správnej analýzy geologického prostredia a vlastnej nerastnej suroviny.
  • Je schopný syntézy zistených údajov, aby bola možná správna interpretácia genézy a model vzniku a vývoja ložísk.
  • Na základe poznatkov o pôvode a vlastnostiach ložiska je schopný navrhnúť optimálne využitie suroviny, vyhodnotiť rôzne problémy, ktoré sa prejavia pri spracovaní suroviny.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:

Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa t.j. PhD. vysokoškolského štúdia sú viazané na vednú disciplínu Ložisková geológia - LG (Economic Geology).

Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):

Študijná časť:

Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: tektonika, mineralógia, petrológia, geochémia, matematická štatistika, informačné systémy, fyzikálna chémia, matematické modelovanie, ochrana životného prostredia, modelovanie ložiskotvorných procesov, fluidné inklúzie, pT podmienky vzniku vybraných nerastných surovín, izotopová geochémia, špecializovaný výskum vlastností surovín súvisiacich s využitím (sorpcia, zušľachtenie, komplexné bezodpadové technológie, biotechnológie a iné)

Vedecká časť:

  • Výskum aktuálnych vedeckých problémov v študijnom odbore ložisková geológia,
  • Zásady vedeckej práce pri výbere metodiky, vytvorení databázy, štatistické spracovanie údajov
  • Charakteristika distribúcie, morfológie a zloženia nerastnej suroviny,
  • Interpretácia vzniku a vývoja ložísk nerastných surovín
  • Využitia výsledkov pre rozvoj študijného odboru a ich možná praktická aplikácia.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce musia spĺňať kritériá, aby doktorand preukázal schopnosť samostatne získavať a uplatňovať teoretické a praktické poznatky.

 

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

  • Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť