Jadrová chémia
Zobrazuje sa opis platný do 21.02.2017. Nahrádza ho odbor chémia.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
chémia, chemická technológia a biotechnológieAnglický názov študijného odboru:
Nuclear chemistryPríklady podobných študijných odborov v zahraničí
Fínsko – Radiochemistry, University of Helsinki, Rakúsko – Radiochemistry, University Vienna, Technical University Vienna,, Česká republika – Jadrová chémia, Technická univerzita Praha, Francúzsko - radiochimie Ecole National Superiere de Cimie de Paris, Nemecko – Technické univerzity a univerzity v Aachem, Berlín, Bon, Dražďany Heilderberg, Kolín, Maďarsko – Eötvös Loránd University, Budapest
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Jadrová fyzika
- Anorganická chémia
- Fyzikálna chémia
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi študijného odboru JADROVÁ CHÉMIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Jadrový chemik
Jadrový chemik – ovláda základné teoretické a praktické vedomosti z chemických odborov ( analytická chémia, fyzikálna chémia, organická chémia a biochémia), z fyziky i z matematiky vrátane programovania. Je dobre oboznámený s použitím rádioizotopov v chémii, ma znalosti o metódach ich prípravy a izolácie i príprave izotopovo modifikovaných zlúčenín. Teoreticky aj prakticky ovláda metrológiu rádionuklidov i stabilných nuklidov v chemických, geochemických, metrologických, biochemických a lekárskych laboratóriách. Pozná techniku práce s rádioaktívnymi látkami, ovláda separačné metódy pre stopové prvky a rádionuklidy, ktoré využíva pre ich koncentrovanie, separovanie a stanovenie.
Absolvent samostatne rieši vedecké problémy z rôznych oblastí chémie, najmä zo študijného odboru jadrová chémia. Získané poznatky uplatňuje v odboroch molekulárna biológia, biochémia, nukleárna medicína a v ďalších oblastiach vedy a praxe, kde sa aplikuje ionizujúce žiarenie.
Teoretické vedomosti:
Absolvent odboru Jadrová chémia (3. stupeň)
- vedecký báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti jadrová chémia
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti ( 3. stupeň)
Absolvent odboru Jadrová chémia (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, právne a environmentálne aspekty, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na študijný odbor jadrová chémia ( Nuclear Chemistry )
Jadro obsahuje len vybrané rámcové témy zo separačnej chémie, metrológie jadrového žiarenia, rádioekológie, značených zlúčenín, radiačnej chémie a pod.
Študijná časť :
Teoretický základ, metodologický aparát, špecializácia:
Jadrová chémia, metrológia a spektrometria ionizujúceho žiarenia, fyzikálne metódy analýzy, izotopovo modifikované zlúčeniny, chemická termodynamika, chemometria, chémia jadrového palivového cyklu, chémia stopových koncentrácií, jadrová a radiačná bezpečnosť, matematické modelovanie experimentu, meranie nízkych aktivít, nukleárna analytická chémia, rádioaktívne odpady, radiačná chémia a fotochémia, rádioekológia, rádiofarmaká, rádiobiológia, rádiochemická analýza, reakčná kinetika, separačná chémia, separácia kovov a vzácnych prvkov, vnútorná kontaminácia a pod.
Vedecká časť :
- Výskum vybranej oblasti z odboru jadrová chémia
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, právne a environmentálne aspekty, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky. Výsledky práce musia byť opublikované vo vedeckých časopisoch prevažne uvedených v zozname karentovaných časopisoch.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)