Jadrová chémia

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor chémia.

Skupina:

prírodné vedy

Oblasť výskumu:

chémia, chemická technológia a biotechnológie

Anglický názov študijného odboru:

Nuclear chemistry

Stupne - popis

Študijný odbor JADROVÁ CHÉMIA sa môže v zmysle sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16.12.02 študovať v:

  • treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Jadrová chémia je súčasťou trendu mierového využitia jadrovej energie v oblasti zabezpečenia elektrickej energie. ŠO je potrebný pre výchovu odborníkov pre rádioekológiu, pre nukleárnu medicínu a ďalšie odbory, kde sa aplikuje ionizujúce žiarenie v oblasti vedy a praxe.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Fínsko – Radiochemistry, University of Helsinki, Rakúsko – Radiochemistry, University Vienna, Technical University Vienna,, Česká republika – Jadrová chémia, Technická univerzita Praha, Francúzsko - radiochimie Ecole National Superiere de Cimie de Paris, Nemecko – Technické univerzity a univerzity v Aachem, Berlín, Bon, Dražďany Heilderberg, Kolín, Maďarsko – Eötvös Loránd University, Budapest

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-       Jadrová fyzika

-       Anorganická chémia

-       Fyzikálna chémia

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolventi študijného odboru JADROVÁ CHÉMIA sú spôsobilí vykonávať profesiu

-        Jadrový chemik

Jadrový chemik – ovláda základné teoretické a praktické vedomosti z chemických odborov ( analytická chémia, fyzikálna chémia, organická chémia a biochémia), z fyziky  i z matematiky vrátane programovania. Je dobre oboznámený s použitím rádioizotopov v chémii, ma znalosti o metódach ich prípravy a izolácie i príprave izotopovo modifikovaných zlúčenín. Teoreticky aj prakticky ovláda metrológiu rádionuklidov i stabilných nuklidov v chemických, geochemických, metrologických, biochemických a lekárskych laboratóriách. Pozná techniku práce s rádioaktívnymi látkami, ovláda separačné metódy pre stopové prvky a rádionuklidy, ktoré využíva pre ich koncentrovanie, separovanie a stanovenie.

Absolvent samostatne rieši vedecké problémy z rôznych oblastí chémie, najmä zo študijného odboru jadrová chémia. Získané poznatky uplatňuje v odboroch molekulárna biológia, biochémia, nukleárna medicína a v ďalších oblastiach vedy a praxe, kde sa aplikuje ionizujúce žiarenie.



Teoretické vedomosti:

Absolvent odboru Jadrová chémia (3. stupeň)

  • vedecký báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti jadrová chémia

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti ( 3. stupeň)

Absolvent odboru Jadrová chémia (3. stupeň) si osvojí

  • zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, právne a environmentálne aspekty, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Vymedzenie jadra znalostí

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na študijný odbor jadrová chémia ( Nuclear Chemistry )

Jadro obsahuje len vybrané rámcové témy zo separačnej chémie, metrológie jadrového žiarenia, rádioekológie, značených zlúčenín, radiačnej chémie a pod.

Študijná časť :

Teoretický základ, metodologický aparát, špecializácia:

Jadrová chémia, metrológia a spektrometria ionizujúceho žiarenia, fyzikálne metódy analýzy, izotopovo modifikované zlúčeniny, chemická termodynamika, chemometria, chémia jadrového palivového cyklu, chémia stopových koncentrácií, jadrová a radiačná bezpečnosť, matematické modelovanie experimentu, meranie nízkych aktivít, nukleárna analytická chémia, rádioaktívne odpady, radiačná chémia a fotochémia, rádioekológia, rádiofarmaká, rádiobiológia, rádiochemická analýza, reakčná kinetika, separačná chémia, separácia kovov a vzácnych prvkov, vnútorná kontaminácia a pod.

Vedecká časť :

  • Výskum vybranej oblasti z odboru jadrová chémia
  • Zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie – recyklácia, vedecké formulovanie problému, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, právne a environmentálne aspekty, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky. Výsledky práce musia byť opublikované vo vedeckých časopisoch prevažne uvedených v zozname karentovaných časopisoch.

INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU

(1)     Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.

(2)     Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

(3)     Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

(4)     Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)

História opisov

Späť