Organická chémia
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor chémia.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
chémia, chemická technológia a biotechnológieAnglický názov študijného odboru:
Organic ChemistryStupne - popis
Študijný odbor ORGANICKÁ CHÉMIA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov).
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Organická chémia je súčasťou moderných spoločenských trendov, ktoré využívajú chemické poznatky v rôznych oblastiach ľudskej spoločnosti, napr. pri príprave nových materiálov, liečiv, agrochemikálií a pod.
Pre súčasnú a budúcu etapu vývoja sa predpokladá podstatne vyššia potreba profesionálov v rôznych odboroch chémie, ako tomu bolo v poslednom desaťročí.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Organická chémia je súčasťou štúdia prírodných a technologických vied na všetkých univerzitách a vysokých školách v zahraničí, na ktorých sa chémia študuje.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Anorganická chémia, biochémia, fyzikálna chémia, analytická chémia,
- Molekulová biológia, materiálová chémia, počítačová chémia
- Chemická technológia, chemické inžinierstvo
- Potravinárska chémia a ďalšie
Všetky uvedené odbory majú spoločný teoretický základ, v určitom rozsahu sa prekrývajú používané metodiky, ale ŠO organická chémia má osobitné zameranie, odlišné od zamerania ostatných príbuzných ŠO.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Vymedzenie odborného profilu absolventa:
Absolventi študijného odboru ORGANICKÁ CHÉMIA sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Vedúci výskumný pracovník v organickej chémii
- Vysokoškolský pedagóg
Vedúci výskumný pracovník – má dokonalý prehľad v teórii organickej chémie a príbuzných disciplínách, má prehľad a znalosti o súčasných trendoch v odbore, vie samostatne plánovať a organizovať chemický výskum a viesť rôznorodý výskumný team. Dokáže sa uplatniť ako riadiaci pracovník aj v chemickej výrobe a v hospodárskej oblasti štátnej správy.
Vysokoškolský pedagóg – vysoké teoretické a praktické znalosti z organickej chémie ako aj z príbuzných chemických a prírodovedných odborov umožňujú prednášať, viesť semináre a laboratórne cvičenia z organickej chémie na rôznych vysokých školách univerzitného, technického alebo odborného zamerania.
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja v organickej chémii s orientáciou napr. na viacstupňovú syntézu organických zlúčenín, stereoselektívnu syntézu, využitie organokovových katalyzátorov, syntézy s využitím netradičných metód (mikrovlny, ultrazvuk, fotochémia), výskum reakčných mechanizmov experimentálnymi aj počítačovými metódami, cielené syntézy prírodných látok a pod.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru organická chémia (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v rôznych oblastiach organickej chémie.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent odboru organická chémia (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentáciu výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:
Nosné témy jadra znalostí študijných programov 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na študijný odbor organická chémia (Organic Chemistry)
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: Kombinatorická chémia, pokroky v organickej a asymetrickej syntéze, nové trendy v určovaní štruktúry organických zlúčenín, vypracovanie písomnej práce k dizertačnej skúške, jej obhajoba a vykonanie dizertačnej skúšky z predpísaných predmetov.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru organická chémia, najčastejšie formou syntézy nových organických zlúčenín, ich fyzikálnochemická charakteristika, príp. zavedenie a optimalizácia nových syntetických postupov, experimentálne, resp. teoretické štúdium reakčných mechanizmov organických reakcií.
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum – vývoj – výroba – použitie, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov a postupov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a prezentovať získané výsledky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
(1) Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
(2) Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
(3) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
(4) Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)