Teória vyučovania fyziky
Zobrazuje sa opis platný do 21.02.2017. Nahrádza ho odbor fyzika.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Physics EducationPríklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK - Institute of Education, University of London, Department of Mathematics, Science and Technology, UK - Manchester Metropolitan University, Institute of Education, , Maďarsko - Eotvos Lorand University, UK - University of Warwick, Institute of Education
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Učiteľstvo akademických predmetov - fyzika
Tento odbor sa však dá študovať iba v prvom a druhom stupni vysokoškolského štúdia a neposkytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania fyziky.
- 4.1 Fyzikálne vedy
Tieto študijné odbory poskytujú odborné i vedecké fyzikálne vzdelanie, nemajú však prioritnú orientáciu na vedeckú prácu v oblasti školskej fyziky a nezaoberajú sa špecifickými problémami vyučovania fyziky.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi študijného odboru TEÓRIA VYUČOVANIA FYZIKY sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Physics Education Philosophiae doctor-PhD, (vedecký a výskumný pracovník v oblasti vyučovania fyziky ).
- Physics Educator (špecialista voblasti vzdelávania učiteľov fyziky a výchovy mimoriadne nadaných žiakov stredných škôl)
Physics Education Philosophiae doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania fyziky a dokáže tvoriť a vedecky analyzovať obsah a metódy školskej fyziky vo všetkých stupňoch vzdelávania (vrátane celoživotného vzdelávania) a dokáže navrhovať využitie nových technológie vo výučby fyziky. Vie vytvárať nové vzdelávacie materiály ako štandardy, osnovy, časti učebníc, príprava experimentov vo vyučovaní fyziky.
Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania fyziky ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania fyziky. Tento výskum dokáže vykonávať s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Absolvent je schopný analyzovať a vytvárať nové postupy pri vyučovaní fyziky a experimentálne ich overovať. Dokáže hodnotiť a analyzovať znalosti žiakov a študentov a zavádzať nové technológie do vyučovania fyziky. Je schopný využívať nové technológie pri vzdelávaní poslucháčov a pri celoživotnom vzdelávaní učiteľov, vrátane e-Learningu. Absolvent je schopný šíriť vedecké poznatky medzi odbornou verejnosťou a samostatne vykonávať vzdelávanie učiteľov fyziky.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Teória vyučovania fyziky (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti vyučovania fyziky a v hodnotení a analýze znalostí žiakov a študentov.
Absolvent odboru Teória vyučovania fyziky si osvojí
- Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu zameraného na vyučovanie fyziky, metódy tvorby pedagogických dokumentov a tvorbu učebných materiálov. Pozná etické a spoločenské aspekty vedeckej práce a ovláda techniky prezentácie výsledkov. Je schopný pracovať a komunikovať vo vedeckom tíme.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí študijných programov tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania sú viazané na fyziku, didaktiku fyziky, pedagogický výskum v predmetnej oblasti a na využívanie moderných technológií vo vyučovaní fyziky.
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- prehĺbenie fyzikálnych poznatkov, základy didaktiky fyziky a pedagogického výskumu vo vyučovaní fyziky a v oblasti využívania moderných technológií vo vyučovaní fyziky. Absolvent pozná moderné pedagogické a psychologické teórie učenia a učenia sa. Pozná počítačové prostredia vo vyučovaní, internetové a multimediálne aplikácie, platformy pre e-Learning a pod..
- špecializácia (podľa témy dizertačnej práce)
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
- Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu v oblasti, vedecké formulovanie problému, sociálne a právne aspekty vzdelávania, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
- Schopnosť formulovať vlastné závery vedeckej práce a publikovať ich na vedeckých konferenciách a vo vedeckých časopisoch.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.