Teória vyučovania fyziky
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor fyzika.
Skupina:
prírodné vedyOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
Physics EducationStupne - popis
Študijný odbor Teória vyučovania fyziky sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.) so štandardnom dĺžkou študijných programov v dennej forme štúdia 3 roky (v externej forme 5 rokov), a to v nadväznosti na druhý stupeň študijného odboru 1.1.1 Učiteľstvo akademických predmetov – fyzika, resp. v nadväznosti na druhý stupeň študijného odboru 1.1 Fyzika.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
Všade vo svete sa pociťuje potreba kontinuálneho zdokonaľovania výučby všetkých prírodných vied vrátane fyziky na všetkých stupňoch škôl. Je to dané neustále sa meniacim svetom, rýchlym nárastom nových technológií a potrebou prílevu mladých ľudí s výbornou znalosťou svojho odboru, schopných tímovej práce, rýchlej a efektívnej komunikácie a vybavených tvorivým myslením. Neustále zdokonaľovanie výučby fyziky si vyžaduje veľmi vzdelaných edukátorov, ktorí budú pôsobiť v oblasti prípravy budúcich učiteľov fyziky na vysokých školách, na metodických centrách a napokon aj na školách, zameraných na výnimočne kvalitnú výchovu žiakov gymnázií v oblasti fyziky a matematiky. Špičkové vzdelávanie edukátorov z fyziky si vyžaduje ich vzdelávanie v treťom stupni vysokoškolského štúdia v špecializovanom študijnom odbore. Vzhľadom na to, že táto príprava je veľmi úzko spojená s predmetom fyziky je potrebné aby sa táto príprava vykonávala v študijnom odbore štruktúrne začlenenom spolu s ostatnými fyzikálnymi vedami a v spolupráci s odborníkmi z oblasti fyzikálnych vied.
Teória vyučovania fyziky je takýmto odborom zo skupiny fyzikálnych vied. Svojim tretím stupňom poskytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania fyziky. Pripravuje odborníkov pre samostatnú tvorbu a pedagogický výskum prostredí, nástrojov, metód a potrieb školskej fyziky vo všetkých stupňoch vzdelávania (vrátane celoživotného vzdelávania). Absolventi odboru Teória vyučovania fyziky dokážu tvoriť a skúmať koncepcie vyučovania fyziky, dokážu navrhovať a experimentálne overovať nové koncepcie vyučovania fyziky na všetkých stupňoch škôl, sú schopní pôsobiť ako metodici na Metodických centrách.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
UK - Institute of Education, University of London, Department of Mathematics, Science and Technology, UK - Manchester Metropolitan University, Institute of Education, , Maďarsko - Eotvos Lorand University, UK - University of Warwick, Institute of Education
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Učiteľstvo akademických predmetov - fyzika
Tento odbor sa však dá študovať iba v prvom a druhom stupni vysokoškolského štúdia a neposkytuje vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti vyučovania fyziky.
- 4.1 Fyzikálne vedy
Tieto študijné odbory poskytujú odborné i vedecké fyzikálne vzdelanie, nemajú však prioritnú orientáciu na vedeckú prácu v oblasti školskej fyziky a nezaoberajú sa špecifickými problémami vyučovania fyziky.
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 5
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi študijného odboru TEÓRIA VYUČOVANIA FYZIKY sú spôsobilí vykonávať profesiu
- Physics Education Philosophiae doctor-PhD, (vedecký a výskumný pracovník v oblasti vyučovania fyziky ).
- Physics Educator (špecialista voblasti vzdelávania učiteľov fyziky a výchovy mimoriadne nadaných žiakov stredných škôl)
Physics Education Philosophiae doctor - PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania fyziky a dokáže tvoriť a vedecky analyzovať obsah a metódy školskej fyziky vo všetkých stupňoch vzdelávania (vrátane celoživotného vzdelávania) a dokáže navrhovať využitie nových technológie vo výučby fyziky. Vie vytvárať nové vzdelávacie materiály ako štandardy, osnovy, časti učebníc, príprava experimentov vo vyučovaní fyziky.
Absolvent tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania fyziky ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti vyučovania fyziky. Tento výskum dokáže vykonávať s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Absolvent je schopný analyzovať a vytvárať nové postupy pri vyučovaní fyziky a experimentálne ich overovať. Dokáže hodnotiť a analyzovať znalosti žiakov a študentov a zavádzať nové technológie do vyučovania fyziky. Je schopný využívať nové technológie pri vzdelávaní poslucháčov a pri celoživotnom vzdelávaní učiteľov, vrátane e-Learningu. Absolvent je schopný šíriť vedecké poznatky medzi odbornou verejnosťou a samostatne vykonávať vzdelávanie učiteľov fyziky.
Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Teória vyučovania fyziky (3. stupeň)
- vedecky báda a prináša vlastné riešenia problémov v oblasti vyučovania fyziky a v hodnotení a analýze znalostí žiakov a študentov.
Absolvent odboru Teória vyučovania fyziky si osvojí
- Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu zameraného na vyučovanie fyziky, metódy tvorby pedagogických dokumentov a tvorbu učebných materiálov. Pozná etické a spoločenské aspekty vedeckej práce a ovláda techniky prezentácie výsledkov. Je schopný pracovať a komunikovať vo vedeckom tíme.
Vymedzenie jadra znalostí
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí študijných programov tretieho stupňa vysokoškolského štúdia Teória vyučovania sú viazané na fyziku, didaktiku fyziky, pedagogický výskum v predmetnej oblasti a na využívanie moderných technológií vo vyučovaní fyziky.
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- prehĺbenie fyzikálnych poznatkov, základy didaktiky fyziky a pedagogického výskumu vo vyučovaní fyziky a v oblasti využívania moderných technológií vo vyučovaní fyziky. Absolvent pozná moderné pedagogické a psychologické teórie učenia a učenia sa. Pozná počítačové prostredia vo vyučovaní, internetové a multimediálne aplikácie, platformy pre e-Learning a pod..
- špecializácia (podľa témy dizertačnej práce)
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
- Zásady vedeckej práce, metódy pedagogického výskumu v oblasti, vedecké formulovanie problému, sociálne a právne aspekty vzdelávania, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
- Schopnosť formulovať vlastné závery vedeckej práce a publikovať ich na vedeckých konferenciách a vo vedeckých časopisoch.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
- Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
- Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
- Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.
- Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia ako výnimočnú reláciu s Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classifícation of Education Documents)