Medzinárodné podnikanie
Zobrazuje sa opis platný do 26.11.2013. Nahrádza ho odbor ekonómia a manažment.
Skupina:
sociálne, ekonomické a právne vedyOblasť výskumu:
ekonómia a manažmentAnglický názov študijného odboru:
International BusinessŠtandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 4
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2
Štandardná dĺžka externého štúdia: 3
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Študenti druhého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie sú pripravovaní na to, aby boli schopní na potrebnej profesionálnej úrovni vykonávať všetky výkonné, príp. manažérske funkcie v predmetnej oblasti. Obsah i charakter ich štúdia im umožnili získať rozsiahle vedomosti a osobné odborné predpoklady kompetentne riešiť konkrétne úlohy zadávané hospodárskou praxou i reálnym ekonomickým životom s potrebnou mierou tvorivosti a samostatnosti. Skutočnosť, že súčasťou štúdia je získavanie profesionálnych návykov a schopností tímovej práce, ale aj riadenia tímov, predurčuje absolventov študijného odboru na riadiacu prácu, postupne na všetkých stupňoch riadenia. Preto profil absolventa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie vychádza z vecných i systémových predpokladov úspešného zvládnutia komplexu všeobecnejších vedomostí najmä zo svetovej ekonomiky, medzinárodného obchodu, stratégie a taktiky medzinárodného podnikania, medzinárodného marketingu, tendencií vývoja konkrétnych medzinárodných trhov podľa jednotlivých komodít, a i. S rastúcou internacionalizáciou podnikania rastie aj význam medzinárodných logistických systémov v najširšom slova zmysle. Preto by absolvent špecializácie medzinárodné podnikanie mal byt' aj vysoko kvalifikovaným ekonomickým odborníkom schopným analyzovať, hodnotiť a tvorivo riešiť alternatívne spôsoby organizácie a riadenia medzinárodných logistických systémov, t.j. zvládnuť štruktúru sieťových vzťahov a procesov v medzinárodnej logistike. Rovnako významnou súčasťou úspešného uplatnenia absolventov tohto odboru v praxi je ich príprava na zvládnutie konkrétnej zahraničnoobchodnej (komerčnej) praxe v závislosti od náplne činnosti a komodity, ktorá je predmetom tejto praxe, t. j. ich príprava v technike zahranično-obchodných operácií, medzinárodných platobných a finančných operácií a oboznámenie sa s podmienkami domácej a zahraničnej legislatívy a právnych úprav.Nakoľko absolventi študijného odboru realizujú určitú časť štúdia v cudzom jazyku, alebo aj v zahraničí, pričom využívajú rozsiahlu jazykovú prípravu na vysokej škole, sú schopní na potrebnej profesionálnej úrovni vykonávať svoju prácu v medzinárodnom prostredí, a to vo firmách alebo medzinárodných organizáciách a inštitúciách. K rozhodujúcim schopnostiam a zručnostiam okrem uvedených možno ďalej zaradiť tvorivosť, schopnosť viest' ľudí, samostatnosť, schopnosť koordinácie, cieľavedomosť, podnikavosť, prispôsobivosť, ale i zmysel pre osobnú zodpovednosť a iné.
Teoretické vedomosti
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie je prostredníctvom svojej teoretickej prípravy schopný:
- analyzovať vývoj ekonomického a hospodárskeho prostredia, a to na úrovni:
- konkrétneho ekonomického problému obchodného prípadu či podnikateľského problému (vo forme prípadovej štúdie),
- firmy alebo podniku (domáceho i zahraničného) pri zohľadnení teoretických poznatkov uplatňovaných vo forme zákonov alebo iných princípov v zahraničí,
- decíznej sféry a činnosti medzinárodných organizácií,
- kreovať a tvorivo aplikovať svoje poznatky pri riešení konkrétnych ekonomických problémov,
- zavádzať nové poznatky a aplikovať nadobudnuté tvorivé prístupy,
- využívať poznatky získané svojou teoretickou prípravou, ako tvorivé východisko pre ich využitie v konkrétnej hospodárskej praxi.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie počas svojho štúdia získal schopnosť:
- kvalifikovane a na potrebnej profesionálnej úrovni riešiť konkrétne ekonomické úlohy a problémy,
- podieľať sa na riadení alebo priamo riadiť činnosť tímov - firiem, finančných a iných inštitúcií, organizácií alebo decíznej sféry,
- preukazovať ekonomické a rozhodovacie kompetencie v najširšom slova zmysle.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí
- Medzinárodné hospodárske vzťahy
- Medzinárodný platobný styk a menové vzťahy, resp. Medzinárodné financie
- Operácie v zahraničnom obchode
- Zahraničnoobchodná politika SR, resp. Medzinárodná obchodná politika
- Ekonomika a obchodná politika rozvojových krajín
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 1. roku štúdia
- Technika zahraničného obchodu
- Európska únia
- Finančné operácie v medzinárodnom obchode
- Medzinárodná preprava a logistika
- Právo v medzinárodnom obchode
- Agrárny marketing
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 2. roku štúdia
Štátna skúška
- obhajoba diplomovej práce
- ústna forma štátnej skúšky na báze ťahania troch otázok z oblastí poznania študijného odboru medzinárodné podnikanie - Medzinárodné hospodárske vzťahy a medzinárodný platobný styk, Obchodné operácie a medzinárodný marketing, Ekonomika zahraničného obchodu a medzinárodná logistika.
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia: 4
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Profil absolventa tohto študijného odboru je koncipovaný súborom odborných poznatkov a znalostí z oblasti medzinárodného podnikania. Sústreďuje sa predovšetkým na skúmanie zložitých súvzťažností dotýkajúcich sa vývoja medzinárodného podnikateľského prostredia a adaptačných procesov firiem a podnikov. Skutočnosť, že predmetom vedeckého skúmania je svojím obsahom interdisciplinárna oblasť ekonomiky, podliehajúca neustálym vývojovým zmenám, si vynucuje veľmi pružnú vnútornú reagenciu v tvorbe obsahu tohto stupňa štúdia. Predpokladá sa, že absolvent tretieho stupňa vzdelávania bol formovaný ako vysoko kvalifikovaný, profesijne všestranne pripravený odborník, ktorý úspešným ukončením tohto štúdia nadobudol najvyššiu profesijnú úroveň v predmetnej problematike. Svoje uplatnenie nachádza nielen v oblasti vedeckej práce na univerzitách, výskumných tímoch alebo v činnosti rôznych spoločenských a verejných organizácií, ale aj ako špičkový odborník vo firmách, finančných inštitúciách a obchodných organizáciách. Osobitné uplatnenie sa predpokladá v rôznych medzinárodných organizáciách, zahraničných firmách a zastúpeniach, ako aj joint ventures, verejnej správe, vládnych inštitúciách a pod.
Teoretické vedomosti
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie:
- nadobúda vedecké poznatky v predmetnej oblasti, erudovane analyzuje spoločensko-ekonomické, makro- a mikroekonomické súvislosti,
- formuje odôvodnené a v praxi reálne využiteľné prístupy k riešeniu problémov v oblasti medzinárodného podnikania,
- doktorandské štúdium sa orientuje na získavanie poznatkov z týchto odborných okruhov: Svetová ekonomika a jej globalizácia, Medzinárodný obchod a jeho teritoriálno-tovarové aspekty, Medzinárodný platobný styk a Medzinárodné menové vzťahy, Adaptačné procesy podnikateľskej sféry na vývoj vo vonkajšom ekonomickom prostredí, Konkurenčné výhody a ich úloha v ekonomike.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie si osvojuje:
- zásady práce a jej organizácie v oblasti vedy a výskumu, schopnosti analyzovať ekonomické problémy a formulovať ich možné riešenia, tímovú prácu, schopnosť kvalifikovane obhajovať svoje návrhy na riešenie konkrétnych ekonomických situácií, navrhovať strategické riešenia zohľadňujúce makro- a mikroekonomické súvislosti a iné,
- rozvíjanie študijného odboru medzinárodné podnikanie a jeho jednotlivých aspektov, ako v oblasti jeho vedecko-výskumného zázemia, tak aj v oblasti jeho realizačného inštrumentária.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Jadro znalostí v rámci tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie vychádza z obsahu vedného odboru medzinárodné podnikanie (International Business).
Študijná časť
- Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
Analyticko-syntetické fundamenty skúmania ekonomických a medzinárodných podnikateľských faktorov, a to vo vzájomných súvislostiach, prepojeniach i antagonizmoch. Využívanie matematických a štatistických metód, skúmanie konjunkturálnych vplyvov na vývoj v predmetnej problematike, ich kvantifikácia a iné. Koncipovanie prípadových štúdií riešiacich konkrétne podnikateľské situácie v jednotlivých oblastiach medzinárodného podnikania. K nosným témam jadra znalostí možno zaradiť poznatky z problematiky makroekonomickej teórie v oblasti medzinárodného podnikania, mikroekonomickej teórie v oblasti medzinárodného podnikania, medzinárodného podnikania v reprodukčnom procese, postavenia firmy alebo podniku a jeho adaptácie na vývoj vo vonkajšom ekonomickom prostredí, systému svetovej ekonomiky a jej globalizácie, vývoja jednotlivých aspektov medzinárodného obchodu, strategického marketingu a jeho úloh v rozvoji firmy, medzinárodného platobného styku a medzinárodných menových vzťahov, práva v trhovej ekonomike, techniky operácií v zahraničnom obchode, stratégie medzinárodného podnikania, konkurencie schopnosti v medzinárodnom obchode a postavenia konkurenčných výhod, informatizácie a e - businessu v medzinárodnom podnikaní.
- Vedecká časť:
- Skúmanie rôznych vedeckých problémov z problematiky medzinárodného podnikania
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z daného odboru
- Spracovanie informácií a ich prezentácia na vedeckých zasadnutiach a v publikačných výstupoch
- Vypracovanie prípadovej štúdie, ktorá na príslušnej úrovni generovanej 3. stupňom vzdelania v študijnom odbore Medzinárodné podnikanie prezentuje nadobudnuté vedecko-výskumné poznatky a novozískané manažérske zručnosti
- Obhajoba dizertačnej práce (riešenie nového problému, resp. rozpracovanie prístupov k riešeniu existujúceho problému).