Medzinárodné podnikanie

Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor ekonómia a manažment.

Skupina:

sociálne, ekonomické a právne vedy

Oblasť výskumu:

ekonómia a manažment

Anglický názov študijného odboru:

International Business

Stupne - popis

Študijný odbor medzinárodné podnikanie je možné študovať v týchto stupňoch vysokoškolského vzdelávania:

  • v prvom stupni (Bc.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme a 4 roky v externej forme štúdia.
  • v druhom stupni (Ing.) so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky v dennej forme a 3 roky v externej forme štúdia.

Predpokladá sa, že záujemca o štúdium a študent druhého stupňa ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore medzinárodné podnikanie alebo obchodné podnikanie alebo štúdium niektorého príbuzného študijného odboru v rámci podskupiny študijných odborov ekonómia a manažment alebo v študijnom odbore medzinárodné vzťahy.

  • v treťom stupni (PhD.) so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky v dennej forme a 4 roky v externej forme štúdia.

Predpokladá sa, že záujemca o štúdium tretieho stupňa ukončil druhostupňové štúdium v študijnom odbore medzinárodné podnikanie alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore v rámci podskupiny študijných odborov ekonómia a manažment alebo v študijnom odbore medzinárodné vzťahy.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie sú spôsobilí vykonávať
podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesie:
- po ukončení prvého a druhého stupňa vysokoškolského vzdelávania - manažér
v oblasti realizácie zahraničnoobchodných a iných medzinárodných operácií vo
firmách, finančných inštitúciách, decíznej sfére a štátnej službe a to tak v národnom
ako aj medzinárodnom meradle,
- po ukončení tretieho stupňa vysokoškolského vzdelávania - vedecký pracovník
v oblasti medzinárodných podnikateľských aktivít a riadiacich procesov.
Manažér v oblasti realizácie zahraničnoobchodných operácií je schopný vykonávať všetky
výkonné, prípadné manažérske funkcie v predmetnej oblasti, pozná metódy realizácie
zahraničnoobchodných a iných medzinárodných operácií, je schopný kreovať a tvorivo
aplikovať svoje poznatky pri riešení konkrétnych ekonomických problémov súvisiacich
s medzinárodnými podnikateľskými aktivitami SR
Vedecký pracovník v odbore medzinárodné podnikanie ovláda vedecké metódy
v predmetnej oblasti výskumu, je schopný vedecky analyzovať problémy a formulovať
riešenia konkrétnych situácií firiem a ich adaptácie na vývoj vo vonkajšom ekonomickom prostredí.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

V súvislosti s pôsobením globalizačných procesov, ktoré vyvolali prudký rozvoj medzinárodných podnikateľských aktivít a súbežne sťažili podmienky úspešnosti dlhodobého prenikania podnikateľských subjektov na svetové trhy, ako i transfomačnými procesmi slovenskej ekonomiky, ktoré spolu s ekonomickým rozmerom SR predikujú naše aktívne pôsobenie v medzinárodných hospodárskych štruktúrach, dochádza k permanentnej modernizácii študijných programov v tejto oblasti a ich prispôsobovanie aktuálnym megatrendom. Tento odbor predstavuje strešný pojem, v rámci ktorého sa študenti zoznámia so všetkými sférami realizácie účasti firmy alebo krajiny na medzinárodnej deľbe práce. Medzinárodný obchod zostáva popri rozvoji ostatných foriem hospodárskej spolupráce kvantitatívne najvýznamnejšou formou internacionalizácie hospodárstva, a preto z dôvodu potrieb konkrétnej hospodárskej praxe ťažiskovou aj pre celý študijný odbor Medzinárodné podnikanie. Opodstatnenosť študijného odboru spočíva vo viacrozmernosti  medzinárodného podnikania, keďže filozofia, tradície a kompetencie z oblastí národného podnikania nemožno v rovnakej miere transferovať do medzinárodného podnikania – existencia špecifík podnikania výrobných, obslužných, finančných a nefinančných subjektov vyvoláva tlak na striktnejšiu špecializáciu, rešpektujúc národné a kultúrne zvláštnosti hostiteľskej krajiny.

Pre ekonomiku SR, ako otvorenú ekonomiku s rastúcim významom väčšiny medzinárodnej ekonomickej integrácie SR to vyžaduje prípravu vysoko kvalifikovaných odborníkov schopných úspešne zvládnuť prácu v podnikateľských subjektoch, vládnych hospodárskych inštitúciách i medzinárodných organizáciách. Vzdelávanie v rámci študijného odboru medzinárodné podnikanie je tiež orientované na analýzu podmienok podnikania v EÚ, problémov súvisiacich s intenzívnejším začleňovaním SR do západoeurópskych integračných štruktúr. Uvedené poznatky determinujú rozsah potreby prípravy profesionálnych odborníkov, ktorí budú schopní permanentne a vysoko kvalifikovane zabezpečovať potreby transformácie a ďalšieho rozvoja slovenskej ekonomiky, firiem a podnikov, ale súbežne v tejto oblasti úspešne pracovať aj v zahraničí. Celkové zameranie študijného odboru pritom korešponduje obsahovo i smerovaním s napredujúcou implantáciou našej ekonomiky do medzinárodných integračných štruktúr. Preto sa predpokladá plná vedomostná a profesná kompatibilita absolventov študijného odboru s požiadavkami, ktoré na absolventov obdobných študijných odborov v zahraničí kladie medzinárodné ekonomické prostredie.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

- VŠE v Prahe (študijný odbor: Medzinárodný obchod),
- Minnesota State University (študijný odbor: International Commerce),
- Martin Luther Universität Halle (Business Studies),
- Wirtschaftsuniversität Wien (študijné odbory: Aussenhandel, Internationale Wirtschaft und Entwicklung),
- WHU Koblenz (študijný odbor: Internationale Wirtschaftsbeziehungen),
- Harvard Business School (študijné odbory: International Economy, Global Economy, Economic Strategies of Nations, Managing International Trade and Investment),
- University of Michigan Business School (študijné odbory: International Business, World Economy),
- Budapest School of Technology an Economics (študijný odbor: Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar),
- Warsaw School of Economics (študijný odbor: International Economics),
- Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (študijný odbor: International Business and Management),
- Portland State University (študijný odbor: International Business Studies),
- Estonian Business School (študijný odbor: International Bachelor Business Administration),
- ARCADA (The Arcada Business School) (študijný odbor: International Business),
- Deakin University Australia (študijný odbor: International Business),
- The University of Alabama (študijný odbor: International Studies),
- University of Arkansas (študijný odbor: Bachelor of Administration in International Business),
- Victoria University of Wellington (študijný odbor: International Business).

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

- medzinárodné vzťahy
- medzinárodné ekonomické vzťahy
- odvetvové ekonomiky a manažment

Základné rozdiely medzi študijným odborom medzinárodné podnikanie a uvedenými príbuznými študijnými odbormi spočívajú v tesnejšej väzbe študijného odboru medzinárodné podnikanie na problematiku podnikania subjektov založených za účelom podnikania, teda dosahovania zisku, pričom v dôsledku globalizačných trendov sa vyžaduje striktnejšie skúmanie regionálnych a kontinentálnych vzťahov medzi podnikateľskými subjektmi s dôrazom na problematiku podnikovej ekonomiky, výkazníctva a interakcií k národným a medzinárodným inštitúciám. Keďže problematika sa napája na podnikateľské subjekty, nejde v porovnaní s príbuznými študijnými odbormi ani o skúmanie vzťahov medzi zákonodarcom a nadnárodnými inštitúciami, ani o problematiku diplomacie v medzinárodnom podnikaní.

- odvetvové a prierezové ekonomiky
- medzinárodné ekonomické vzťahy
- svetová ekonomika

Študijný odbor medzinárodné podnikanie sa koncentruje na obchodno-záväzkové, príp. aj ďalšie podnikovo-hospodárske vzťahy medzi podnikateľskými subjektmi pôsobiacimi v rozličných krajinách, na rozličných trhoch, resp. v rámci rôznych podnikových štruktúr (holding, koncern). Predmetom skúmania nie sú aktuálne problémy svetových a národných ekonomík, ale študent sa sústreďuje na dosahy týchto trendov, príp. megatrendov na podnikateľskú sféru. Dominancia podnikateľského (podnikového) obsahu v rámci študijného odboru medzinárodné podnikanie predurčuje absolventa do pozícií v podnikovom manažmente, s dôrazom na prijímanie rozhodnutí manažérskeho charakteru, ktoré rezultujú z predmetu podnikania.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent prvého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie bol počas svojho štúdia pripravovaný na to, aby bol schopný ekonomicky myslieť, analyzovať podnikateľské okolie v kontexte regiónu, ale aj so zohľadnením väzieb na medzinárodné prostredie, prijímať ekonomické a finančné rozhodnutia, analyzovať dosahy týchto rozhodnutí a následne zhodnocovať finančné,  materiálne a personálne zdroje, ktoré boli zverené alebo nadobudnuté za účelom dosahovania zisku. Špecifickosť prípravy spočíva v prelínaní národných daností a medzinárodných špecifík, s ktorými je manažér medzinárodne operujúceho podniku permanentne konfrontovaný, čo zvyšuje nároky na zvládnutie nielen ekonomických a politických zvláštností, ale aj kultúrnych a regionálnych jedinečností. Koncentráciou na prierezové poznatky nadobúda študent kompetencie umožňujúce mu pôsobiť v rôznych typoch subjektov a inštitúcií, bez ohľadu na príslušnosť k odvetviu, vlastnícku štruktúru a veľkostné charakteristiky. Študent prvého stupňa získa počas štúdia základné vedomosti a zručnosti z oblasti podnikových disciplín, manažérskych kompetencií, reálií z medzinárodného podnikania, finančného hospodárenia medzinárodne operujúceho podniku, obchodného práva a základných techník medzinárodnej výmeny. Neoddeliteľnou súčasťou štúdia musí byť budovanie jazykovej kompetencie, čo sa môže prejaviť v realizácii časti štúdia v cudzom jazyku, na domovskej škole alebo v zahraničí.

 

Teoretické vedomosti

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie je prostredníctvom svojej  teoretickej  prípravy schopný:

  • analyzovať podnikateľské prostredie na regionálnej, národnej a medzinárodnej úrovni,
  • identifikovať špecifiká prostredia a adekvátne reagovať na podnety z ekonomického okolia,
  • formulovať ekonomické a finančné rozhodnutia pri riešení rôznorodých podnikateľských problémov, s dôrazom na zachovanie regionálnej príslušnosti,
  • zavádzať nové poznatky a aplikovať nadobudnuté tvorivé prístupy na strednom stupni podnikového manažmentu, ktoré sú výsledkom identifikovaných podnetov z medzinárodného podnikania,
  • uplatniť sa na pozíciách:

-    stredného manažmentu v podnikoch pôsobiacich na zahraničných trhoch, bez ohľadu na veľkosť podniku, právnu formu podnikania a odvetvovú príslušnosť;

-    stredného manažmentu v organizáciách štátnej a verejnej správy zaoberajúcich sa zahraničnoobchodnými transakciami;

-    konzultantov v poradenských spoločnostiach a vzdelávacích inštitúciách.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie počas svojho štúdia získal schopnosť:

  • identifikovať problémy, komparovať národné a nadnárodné špecifiká, systematizovať informácie a na ich základe pripravovať pre vrcholového manažéra návrhy riešení;
  • zúčastňovať sa tímovej práce - firiem, finančných a iných inštitúcií alebo decíznej sféry – a aktívne prispievať k rozširovaniu rozhľadu tímu práve o medzinárodné súvislosti;
  • vďaka jazykovej kompetencii a všeobecnému rozhľadu zabezpečovať lepšiu interakciu medzi národnými a medzinárodnými záujmami podniku;
  • pozitívne prezentovať svoj pôvod v hostiteľskej krajine a pritom nenarúšať kultúrne a regionálne zvláštnosti – sociálna a interkultúrna kompetentnosť;
  • orientovať sa v právnych predpisoch upravujúcich oblasť podnikania a troch základných tokov (tok kapitálu, pracovnej sily a tovarov/služieb).

Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí:

  • Ekonomická teória
  • Základy podnikania
  • Podnikové hospodárstvo
  • Mikroekonómia
  • Kvantitatívne metódy
  • Základy práva

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 1. roku štúdia.

  • Medzinárodný obchod
  • Ekonomika tranzitívnych krajín
  • Obchodné právo
  • Informatika
  • Medzinárodný manažment
  • Podnikový manažment

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 2. roku štúdia.

  • Európska únia a európske právo
  • Medzinárodné finančné trhy
  • Medzinárodná logistika
  • Medzinárodné účtovníctvo, resp. Medzinárodné finančné výkazníctvo
  • Dane a daňová politika

Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 3. roku štúdia.

Štátna skúška

  • obhajoba bakalárskej práce
  • ústna forma štátnej skúšky na báze ťahania troch otázok z oblastí poznania študijného odboru medzinárodné podnikanie – Medzinárodný marketing, Medzinárodný obchod, Mikroekonómia, Obchodné právo, Podnikové hospodárstvo.

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2

Štandardná dĺžka externého štúdia: 3

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Študenti druhého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie sú pripravovaní na to, aby boli schopní na potrebnej profesionálnej úrovni vykonávať všetky výkonné, príp. manažérske funkcie v predmetnej oblasti. Obsah i charakter ich štúdia im umožnili získať rozsiahle vedomosti a osobné odborné predpoklady kompetentne riešiť konkrétne úlohy zadávané hospodárskou praxou i reálnym ekonomickým životom s potrebnou mierou tvorivosti a samostatnosti. Skutočnosť, že súčasťou štúdia je získavanie profesionálnych návykov a schopností tímovej práce, ale aj riadenia tímov, predurčuje absolventov študijného odboru na riadiacu prácu, postupne na všetkých stupňoch riadenia. Preto profil absolventa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie vychádza z vecných i systémových predpokladov úspešného zvládnutia komplexu všeobecnejších vedomostí najmä zo svetovej ekonomiky, medzinárodného obchodu, stratégie a taktiky medzinárodného podnikania, medzinárodného marketingu, tendencií vývoja konkrétnych medzinárodných trhov podľa jednotlivých komodít, a i. S rastúcou internacionalizáciou podnikania rastie aj význam medzinárodných logistických systémov v najširšom slova zmysle. Preto by absolvent špecializácie medzinárodné podnikanie mal byt' aj vysoko kvalifikovaným ekonomickým odborníkom schopným analyzovať, hodnotiť a tvorivo riešiť alternatívne spôsoby organizácie a riadenia medzinárodných logistických systémov, t.j. zvládnuť štruktúru sieťových vzťahov a procesov v medzinárodnej logistike. Rovnako významnou súčasťou úspešného uplatnenia absolventov tohto odboru v praxi je ich príprava na zvládnutie konkrétnej zahraničnoobchodnej (komerčnej) praxe v závislosti od náplne činnosti a komodity, ktorá je predmetom tejto praxe, t. j. ich príprava v technike zahranično-obchodných operácií, medzinárodných platobných a finančných operácií a oboznámenie sa s podmienkami domácej a zahraničnej legislatívy a právnych úprav.Nakoľko absolventi študijného odboru realizujú určitú časť štúdia v cudzom jazyku, alebo aj v zahraničí, pričom využívajú rozsiahlu jazykovú prípravu na vysokej škole, sú schopní na potrebnej profesionálnej úrovni vykonávať svoju prácu v medzinárodnom prostredí, a to vo firmách alebo medzinárodných organizáciách a inštitúciách. K rozhodujúcim schopnostiam a zručnostiam okrem uvedených možno ďalej zaradiť tvorivosť, schopnosť viest' ľudí, samostatnosť, schopnosť koordinácie, cieľavedomosť, podnikavosť, prispôsobivosť, ale i zmysel pre osobnú zodpovednosť a iné.



Teoretické vedomosti
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie je prostredníctvom svojej teoretickej prípravy schopný:
- analyzovať vývoj ekonomického a hospodárskeho prostredia, a to na úrovni:
- konkrétneho ekonomického problému obchodného prípadu či podnikateľského problému (vo forme prípadovej štúdie),
- firmy alebo podniku (domáceho i zahraničného) pri zohľadnení teoretických poznatkov uplatňovaných vo forme zákonov alebo iných princípov v zahraničí,
- decíznej sféry a činnosti medzinárodných organizácií,
- kreovať a tvorivo aplikovať svoje poznatky pri riešení konkrétnych ekonomických problémov,
- zavádzať nové poznatky a aplikovať nadobudnuté tvorivé prístupy,
- využívať poznatky získané svojou teoretickou prípravou, ako tvorivé východisko pre ich využitie v konkrétnej hospodárskej praxi.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie počas svojho štúdia získal schopnosť:
- kvalifikovane a na potrebnej profesionálnej úrovni riešiť konkrétne ekonomické úlohy a problémy,
- podieľať sa na riadení alebo priamo riadiť činnosť tímov - firiem, finančných a iných inštitúcií, organizácií alebo decíznej sféry,
- preukazovať ekonomické a rozhodovacie kompetencie v najširšom slova zmysle.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí
- Medzinárodné hospodárske vzťahy
- Medzinárodný platobný styk a menové vzťahy, resp. Medzinárodné financie
- Operácie v zahraničnom obchode
- Zahraničnoobchodná politika SR, resp. Medzinárodná obchodná politika
- Ekonomika a obchodná politika rozvojových krajín
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 1. roku štúdia
- Technika zahraničného obchodu
- Európska únia
- Finančné operácie v medzinárodnom obchode
- Medzinárodná preprava a logistika
- Právo v medzinárodnom obchode
- Agrárny marketing
Uvedené znalosti tvoria jadro kreditov študijného programu v 2. roku štúdia
Štátna skúška
- obhajoba diplomovej práce
- ústna forma štátnej skúšky na báze ťahania troch otázok z oblastí poznania študijného odboru medzinárodné podnikanie - Medzinárodné hospodárske vzťahy a medzinárodný platobný styk, Obchodné operácie a medzinárodný marketing, Ekonomika zahraničného obchodu a medzinárodná logistika.

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Profil absolventa tohto študijného odboru je koncipovaný súborom odborných poznatkov a znalostí z oblasti medzinárodného podnikania. Sústreďuje sa predovšetkým na skúmanie zložitých súvzťažností dotýkajúcich sa vývoja medzinárodného podnikateľského prostredia a adaptačných procesov firiem a podnikov. Skutočnosť, že predmetom vedeckého skúmania je svojím obsahom interdisciplinárna oblasť ekonomiky, podliehajúca neustálym vývojovým zmenám, si vynucuje veľmi pružnú vnútornú reagenciu v tvorbe obsahu tohto stupňa štúdia. Predpokladá sa, že absolvent tretieho stupňa vzdelávania bol formovaný ako vysoko kvalifikovaný, profesijne všestranne pripravený odborník, ktorý úspešným ukončením tohto štúdia nadobudol najvyššiu profesijnú úroveň v predmetnej problematike. Svoje uplatnenie nachádza nielen v oblasti vedeckej práce na univerzitách, výskumných tímoch alebo v činnosti rôznych spoločenských a verejných organizácií, ale aj ako špičkový odborník vo firmách, finančných inštitúciách a obchodných organizáciách. Osobitné uplatnenie sa predpokladá v rôznych medzinárodných organizáciách, zahraničných firmách a zastúpeniach, ako aj joint ventures, verejnej správe, vládnych inštitúciách a pod.



Teoretické vedomosti
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie:
- nadobúda vedecké poznatky v predmetnej oblasti, erudovane analyzuje spoločensko-ekonomické, makro- a mikroekonomické súvislosti,
- formuje odôvodnené a v praxi reálne využiteľné prístupy k riešeniu problémov v oblasti medzinárodného podnikania,
- doktorandské štúdium sa orientuje na získavanie poznatkov z týchto odborných okruhov: Svetová ekonomika a jej globalizácia, Medzinárodný obchod a jeho teritoriálno-tovarové aspekty, Medzinárodný platobný styk a Medzinárodné menové vzťahy, Adaptačné procesy podnikateľskej sféry na vývoj vo vonkajšom ekonomickom prostredí, Konkurenčné výhody a ich úloha v ekonomike.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent tretieho stupňa štúdia študijného odboru medzinárodné podnikanie si osvojuje:
- zásady práce a jej organizácie v oblasti vedy a výskumu, schopnosti analyzovať ekonomické problémy a formulovať ich možné riešenia, tímovú prácu, schopnosť kvalifikovane obhajovať svoje návrhy na riešenie konkrétnych ekonomických situácií, navrhovať strategické riešenia zohľadňujúce makro- a mikroekonomické súvislosti a iné,
- rozvíjanie študijného odboru medzinárodné podnikanie a jeho jednotlivých aspektov, ako v oblasti jeho vedecko-výskumného zázemia, tak aj v oblasti jeho realizačného inštrumentária.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Jadro znalostí v rámci tretieho stupňa štúdia v študijnom odbore medzinárodné podnikanie vychádza z obsahu vedného odboru medzinárodné podnikanie (International Business).
Študijná časť
- Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia:
Analyticko-syntetické fundamenty skúmania ekonomických a medzinárodných podnikateľských faktorov, a to vo vzájomných súvislostiach, prepojeniach i antagonizmoch. Využívanie matematických a štatistických metód, skúmanie konjunkturálnych vplyvov na vývoj v predmetnej problematike, ich kvantifikácia a iné. Koncipovanie prípadových štúdií riešiacich konkrétne podnikateľské situácie v jednotlivých oblastiach medzinárodného podnikania. K nosným témam jadra znalostí možno zaradiť poznatky z problematiky makroekonomickej teórie v oblasti medzinárodného podnikania, mikroekonomickej teórie v oblasti medzinárodného podnikania, medzinárodného podnikania v reprodukčnom procese, postavenia firmy alebo podniku a jeho adaptácie na vývoj vo vonkajšom ekonomickom prostredí, systému svetovej ekonomiky a jej globalizácie, vývoja jednotlivých aspektov medzinárodného obchodu, strategického marketingu a jeho úloh v rozvoji firmy, medzinárodného platobného styku a medzinárodných menových vzťahov, práva v trhovej ekonomike, techniky operácií v zahraničnom obchode, stratégie medzinárodného podnikania, konkurencie schopnosti v medzinárodnom obchode a postavenia konkurenčných výhod, informatizácie a e - businessu v medzinárodnom podnikaní.
- Vedecká časť:
- Skúmanie rôznych vedeckých problémov z problematiky medzinárodného podnikania
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z daného odboru
- Spracovanie informácií a ich prezentácia na vedeckých zasadnutiach a v publikačných výstupoch
- Vypracovanie prípadovej štúdie, ktorá na príslušnej úrovni generovanej 3. stupňom vzdelania v študijnom odbore Medzinárodné podnikanie prezentuje nadobudnuté vedecko-výskumné poznatky a novozískané manažérske zručnosti
- Obhajoba dizertačnej práce (riešenie nového problému, resp. rozpracovanie prístupov k riešeniu existujúceho problému).

História opisov

Späť