Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry

Zobrazuje sa opis platný do 20.03.2017.

Skupina:

humanitné vedy a umenie

Oblasť výskumu:

humanitné vedy

Anglický názov študijného odboru:

History and Theory of Fine Arts and Architecture

Stupne - popis

Študijný odbor Dejiny a teória umenia sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:

  • prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky
  • druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky. Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore dejiny a teória umenia alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Cieľom študijného odboru Dejiny a teória umení a jeho študijných programov je vzdelávanie a výchova výskumných pracovníkov a teoretikov umenia, rozvíjanie ich schopností a daností, potrebných k dosiahnutiu profesionálneho štandardu vo zvolenom študijnom programe. Obsahom je osvojovanie si vedomostí založených na štúdiu historických vied zameraných na interpretáciu umeleckých diel, resp. fenoménu umenia v historickom vývoji až po súčasnosť. Podstatným prvkom štúdia sú predmety teoretického a metodologického zamerania, ktoré vytvárajú pevnú metodickú bázu pre odbornú prácu a reflektujú vývoj umení z aspektu spôsobov ľudského myslenia, percepcie a komunikácie. Obsah sa dopĺňa štúdiom širších študijných odborov humanitných a spoločenských vied.

Vzdelávanie kladie dôraz na aktivitu a kreativitu študenta.

Jadro znalostí študijného odboru Dejiny a teória umeniatvoriaschopnosti, vedomosti a zručnosti, ktoré si osvojuje absolvent ako predpoklad pre jeho uplatnenie na trhu práce a v odbornej komunite.

Vyžadujú sa znalosti zo štyroch oblastí s nasledovným rámcovým kvantitatívnym vymedzením:

1.schopnosť analýzy a interpretácie umeleckých diel, poznanie a aplikovanie tvorivých metód výskumnej činnosti a literárnych prameňov - cca 40 %

2.dejiny a teórie umenia - cca 20 %

3.metodológia a techniky interpretácie a realizácie výskumu - cca 20 %

4.spoločenské, humanitné, ekonomické a právne súvislosti – cca 20 %

 

Absolventi sú schopní vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vzdelania profesie:

  • Kritik-publicista , absolvent bakalárskeho štúdia (Bc.)  vytvára vedomie o hodnotách v kultúrnej obci, prispieva k vývoju a inovácii umenia, zachytáva  publicisticky podstatné výkony a uchováva ich pre históriu, vstupuje do dialógu s tvorcami a podnecuje ich v myslení a tvorbe a napokon nesie spoluzodpovednosť za kvalitu kultúrnosti širokej obce percipientov: preto sa na kritika kladú zvýšené nároky a má povinnosť celoživotného vzdelávania. Absolventi majú pole pôsobnosti v uchovávaní hodnôt, ich fixovaní novými technológiami, ich rozširovaní, propagácii v médiách a inde,  vo vyhľadávaní nových sfér pôsobnosti umenia a po absolvovaní doplnkového pedagogického štúdia aj vo výučbe na základných a stredných školách.
  • Vedec - výskumník, absolvent magisterského štúdia (Mgr.)  je schopný vykonávať tvorivú vedeckú prácu v oblasti teórie a dejín umenia, robiť základný výskum a pokrývať biele miesta v metodológii, obstáť v medzinárodnej konfrontácii a odovzdávať poznatky vo vysokoškolskom vzdelávaní.

 

 

Indikátory študijného odboru Dejiny a teória umenia

  • Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program MUSÍ obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jednoho študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jednoho študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Medziodborové štúdiá v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.
  • Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru

Dejiny a teória umenia tvoria integrálnu súčasť spoločenského, kultúrneho a vedeckého života. Ich zaradenie do sústavy študijných odborov úzko súvisí s nezastupiteĺným  miestom umenia v živote človeka a  potrebou profesionálneho sprostredkovania jeho hodnôt do spoločenského prostredia a vedomia.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

-University of Essex, Department of Art History and Theory

-Yale University, Graduate School of Arts and Sciences, Department of History of Art

-Harvard University, Graduate School of Arts and Sciences, History of Art and Architecture

-Department of Kunstwissenschaft at the University of Konstanz

-Universität Hildesheim, Kulturwissenschaften und Ästhetische Kommunikation

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

-história - tvorí základ štúdia

-estetika - sleduje miesto jednotlivých druhov umenia v systéme a zaoberá sa kategóriami umeleckého myslenia

-dejiny filozofie- skúmajú vývoj myslenia a jeho vplyv na umenie

-archeológia - skúma dávnovek na základe nálezov artefaktov hmotnej kultúry

-sociológia - zaoberá saspoločenskými väzbami funkcie umenia a jeho účinkomna človeka vo sfére sociálnych vzťahov

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolvent získal základy z dejín a teórie umenia, má prehľadnú informáciu o metódach a pomocnýchdisciplínach vied o umení. Obsiahol širšie základy vzdelania, pozostávajúce z filozofie, estetiky a z predmetov humanitných vied a ovláda dva cudzie jazyky. Získal základné zručnosti v oblasti samostatnej výskumnej práce. Je schopný pokračovať v štúdiu na druhom stupni teórie a dejín umeniaalebo príbuzných odborov zo skupiny humanitných  vied. Uplatní sa v širokom spektrečinností kultúrnej praxe.



Teoretické vedomosti a znalosti

Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia získa

  • znalosti o podstatných faktoch, pojmoch, princípoch a teóriách umenia z  historického a súčasného pohľadu,
  • orientáciuv systémezákladných postupov a metód vedeckého výskumu,
  • nástroje nainterpretáciu umeleckých diel na základe vecnej analýzy a príslušného teoretického systému,
  • schopnosť formulovať teoretické názorya kritické súdy vo svojej odbornosti.

Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia dokáže:

  • využívať dejiny a teóriu vo výskume a riešení úloh praxe
  • analyticky myslieť, formulovať kritické výpovede
  • využívať poznanie procesov tvorby v teoretickom modelovaní artefaktov a vo formulovaní princípov tvorby
  • určiťoriginálnosťprínosuk vedeckému systému a sústave poznatkov

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia dokáže:

  • pracovať efektívne a samostatne ale aj ako člen výskumného tímu,
  • udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji,
  • adaptovať sa na kritické myslenie a obstáť v dialógu s tvorcami artefaktov.

Vymedzenie jadra znalostí

(a) Nosné témy jadra znalostí študijného odboru

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňavysokoškolského štúdia sú viazané na špecifikum artefaktu podľa študijného programu.

Jadro obsahuje:

  • dejiny umenia
  • teórie umenia
  • analýzu umeleckého diela
  • metodológiu výskumnej práce
  • ročníkové výskumné projekty
  • záverečnú bakalársku prácu

Tieto znalosti tvoria 3/5 ECTS kreditov študijného programu pomerne vo všetkých troch rokoch bakalárskeho štúdia.

(b) Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru:

  • filozofické, estetické, psychologické aspekty umenia
  • úvod do antropológie
  • sociológia
  • pedagogika
  • metodika výučby dejín a teórie umenia
  • manažment a marketing umenia,
  • autorské právo

(c) Štátna skúška (Bc.)

-písomná bakalárska práca a obhajoba písomnej bakalárskej práce

-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Dejiny a teória umenia

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolvent magisterského štúdia (Mgr.) je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Získa prehlbujúce odborné vzdelanie v  dejinách a teórii umenia, v analýze, kritike a metodológii. Obsiahne nástroje na analytické a bádateľské uchopenie nosných problémov a tém. Získa schopnosti samostatnej výskumnej a kriticko - hodnotiteľskej práce. Absolvent má možnosť uplatnenia v náročnej pracovnej činnosti, ktorú môže vykonávať v :

  • masmediálnej propagácii umenia
  • žurnalistike a publicistike,
  • umeleckom školstve na druhom a treťom stupni vzdelávacej sústavy SR,
  • odborných porotách a komisiách,
  • riadiacej činnosti v inštitúciách umenia a kultúry.

Absolvent magisterského štúdia aktívne ovláda dva cudzie jazyky a je schopný pokračovať v doktorandskom štúdiu vo vlastnom ako aj v príbuznom študijnom odbore.



Teoretické vedomosti a znalosti:

  • schopnosť samostatného tvorivého, analytického a kritického myslenia na princípe rozvinutých talentovýchpredpokladov
  • orientácia v mnohotvárnych podobách súčasného umenia,
  • schopnosť reflexie umeniaz pohľadu najmodernejších humanitných disciplín
  • predpoklady pre samostatnú vedeckú prácu pri realizácii rozsiahlejšíchvýskumných výkonov.

Praktické schopnosti a zručnosti:

  • schopnosť vymedziť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom apercipientom
  • prístup k štúdiu v rámci interkultúrneho, interdisciplinárnehoa gender kontextu
  • široké rozpätie kreatívnych a praktických zručností
  • tvorivé hľadanie a objavovanie súvislostí, nových pohľadov a výskumnýchpostupov
  • tvorivé vedecko - výskumnétechniky
  • kriticko - hodnotiteľská originálnosť a etika
  • schopnosť medzinárodnej spolupráce pri organizácii a realizácii vedeckej práce a pri výskume

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

v rámci špecifík jednotlivých študijných programov:

  • schopnosť samostatne a efektívne pracovať ako jednotlivec, ako člen a ako vedúci tímu
  • schopnosť udržiavať kontakt s posledným vývojom v  umenía vo vede
  • orientácia v širších súvislostiach humanitných vied

Vymedzenie jadra znalostí

(a)Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:

  • teória umenia:metódy a techniky
  • dejiny umenia
  • analýza umeleckého diela a jeho špeciálne aspekty
  • kritika a publicistické žánre
  • metodológia vedeckej práce: najnovšie trendy
  • umenie a médiá
  • ročníkový výskumný projekt

Tieto znalosti musia tvoriť aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu pomerne v oboch rokoch magisterského štúdia.

(b)Štátna skúška (Mgr.):

  • písomná teoretická diplomová práca a obhajoba teoretickej diplomovej práce
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania odboru Dejiny a teória umeniaso zameraním na absolvovaný študijný program

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3 alebo 4

Štandardná dĺžka externého štúdia: 4 alebo 5

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

História opisov

Späť