Dejiny a teória výtvarného umenia a architektúry
Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017.
Skupina:
humanitné vedy a umenieOblasť výskumu:
humanitné vedyAnglický názov študijného odboru:
History and Theory of Fine Arts and ArchitectureObsah študijného odboru - všeobecná časť
Cieľom študijného odboru Dejiny a teória umení a jeho študijných programov je vzdelávanie a výchova výskumných pracovníkov a teoretikov umenia, rozvíjanie ich schopností a daností, potrebných k dosiahnutiu profesionálneho štandardu vo zvolenom študijnom programe. Obsahom je osvojovanie si vedomostí založených na štúdiu historických vied zameraných na interpretáciu umeleckých diel, resp. fenoménu umenia v historickom vývoji až po súčasnosť. Podstatným prvkom štúdia sú predmety teoretického a metodologického zamerania, ktoré vytvárajú pevnú metodickú bázu pre odbornú prácu a reflektujú vývoj umení z aspektu spôsobov ľudského myslenia, percepcie a komunikácie. Obsah sa dopĺňa štúdiom širších študijných odborov humanitných a spoločenských vied.
Vzdelávanie kladie dôraz na aktivitu a kreativitu študenta.
Jadro znalostí študijného odboru Dejiny a teória umeniatvoriaschopnosti, vedomosti a zručnosti, ktoré si osvojuje absolvent ako predpoklad pre jeho uplatnenie na trhu práce a v odbornej komunite.
Vyžadujú sa znalosti zo štyroch oblastí s nasledovným rámcovým kvantitatívnym vymedzením:
1.schopnosť analýzy a interpretácie umeleckých diel, poznanie a aplikovanie tvorivých metód výskumnej činnosti a literárnych prameňov - cca 40 %
2.dejiny a teórie umenia - cca 20 %
3.metodológia a techniky interpretácie a realizácie výskumu - cca 20 %
4.spoločenské, humanitné, ekonomické a právne súvislosti – cca 20 %
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
-University of Essex, Department of Art History and Theory
-Yale University, Graduate School of Arts and Sciences, Department of History of Art
-Harvard University, Graduate School of Arts and Sciences, History of Art and Architecture
-Department of Kunstwissenschaft at the University of Konstanz
-Universität Hildesheim, Kulturwissenschaften und Ästhetische Kommunikation
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
-história - tvorí základ štúdia
-estetika - sleduje miesto jednotlivých druhov umenia v systéme a zaoberá sa kategóriami umeleckého myslenia
-dejiny filozofie- skúmajú vývoj myslenia a jeho vplyv na umenie
-archeológia - skúma dávnovek na základe nálezov artefaktov hmotnej kultúry
-sociológia - zaoberá saspoločenskými väzbami funkcie umenia a jeho účinkomna človeka vo sfére sociálnych vzťahov
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolvent získal základy z dejín a teórie umenia, má prehľadnú informáciu o metódach a pomocnýchdisciplínach vied o umení. Obsiahol širšie základy vzdelania, pozostávajúce z filozofie, estetiky a z predmetov humanitných vied a ovláda dva cudzie jazyky. Získal základné zručnosti v oblasti samostatnej výskumnej práce. Je schopný pokračovať v štúdiu na druhom stupni teórie a dejín umeniaalebo príbuzných odborov zo skupiny humanitných vied. Uplatní sa v širokom spektrečinností kultúrnej praxe.
Teoretické vedomosti a znalosti
Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia získa
- znalosti o podstatných faktoch, pojmoch, princípoch a teóriách umenia z historického a súčasného pohľadu,
- orientáciuv systémezákladných postupov a metód vedeckého výskumu,
- nástroje nainterpretáciu umeleckých diel na základe vecnej analýzy a príslušného teoretického systému,
- schopnosť formulovať teoretické názorya kritické súdy vo svojej odbornosti.
Praktické schopnosti a zručnosti
Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia dokáže:
- využívať dejiny a teóriu vo výskume a riešení úloh praxe
- analyticky myslieť, formulovať kritické výpovede
- využívať poznanie procesov tvorby v teoretickom modelovaní artefaktov a vo formulovaní princípov tvorby
- určiťoriginálnosťprínosuk vedeckému systému a sústave poznatkov
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent - bakalár dejín a teórie umenia dokáže:
- pracovať efektívne a samostatne ale aj ako člen výskumného tímu,
- udržiavať kontakt s posledným vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji,
- adaptovať sa na kritické myslenie a obstáť v dialógu s tvorcami artefaktov.
Vymedzenie jadra znalostí
(a) Nosné témy jadra znalostí študijného odboru
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňavysokoškolského štúdia sú viazané na špecifikum artefaktu podľa študijného programu.
Jadro obsahuje:
- dejiny umenia
- teórie umenia
- analýzu umeleckého diela
- metodológiu výskumnej práce
- ročníkové výskumné projekty
- záverečnú bakalársku prácu
Tieto znalosti tvoria 3/5 ECTS kreditov študijného programu pomerne vo všetkých troch rokoch bakalárskeho štúdia.
(b) Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru:
- filozofické, estetické, psychologické aspekty umenia
- úvod do antropológie
- sociológia
- pedagogika
- metodika výučby dejín a teórie umenia
- manažment a marketing umenia,
- autorské právo
(c) Štátna skúška (Bc.)
-písomná bakalárska práca a obhajoba písomnej bakalárskej práce
-kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Dejiny a teória umenia
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolvent magisterského štúdia (Mgr.) je schopný koncepčnej a koordinačnej činnosti a medzinárodnej konfrontácie. Získa prehlbujúce odborné vzdelanie v dejinách a teórii umenia, v analýze, kritike a metodológii. Obsiahne nástroje na analytické a bádateľské uchopenie nosných problémov a tém. Získa schopnosti samostatnej výskumnej a kriticko - hodnotiteľskej práce. Absolvent má možnosť uplatnenia v náročnej pracovnej činnosti, ktorú môže vykonávať v :
- masmediálnej propagácii umenia
- žurnalistike a publicistike,
- umeleckom školstve na druhom a treťom stupni vzdelávacej sústavy SR,
- odborných porotách a komisiách,
- riadiacej činnosti v inštitúciách umenia a kultúry.
Absolvent magisterského štúdia aktívne ovláda dva cudzie jazyky a je schopný pokračovať v doktorandskom štúdiu vo vlastnom ako aj v príbuznom študijnom odbore.
Teoretické vedomosti a znalosti:
- schopnosť samostatného tvorivého, analytického a kritického myslenia na princípe rozvinutých talentovýchpredpokladov
- orientácia v mnohotvárnych podobách súčasného umenia,
- schopnosť reflexie umeniaz pohľadu najmodernejších humanitných disciplín
- predpoklady pre samostatnú vedeckú prácu pri realizácii rozsiahlejšíchvýskumných výkonov.
Praktické schopnosti a zručnosti:
- schopnosť vymedziť súvis medzi umeleckým dielom, umeleckým výkonom apercipientom
- prístup k štúdiu v rámci interkultúrneho, interdisciplinárnehoa gender kontextu
- široké rozpätie kreatívnych a praktických zručností
- tvorivé hľadanie a objavovanie súvislostí, nových pohľadov a výskumnýchpostupov
- tvorivé vedecko - výskumnétechniky
- kriticko - hodnotiteľská originálnosť a etika
- schopnosť medzinárodnej spolupráce pri organizácii a realizácii vedeckej práce a pri výskume
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
v rámci špecifík jednotlivých študijných programov:
- schopnosť samostatne a efektívne pracovať ako jednotlivec, ako člen a ako vedúci tímu
- schopnosť udržiavať kontakt s posledným vývojom v umenía vo vede
- orientácia v širších súvislostiach humanitných vied
Vymedzenie jadra znalostí
(a)Nosné témy jadra znalostí študijného odboru:
- teória umenia:metódy a techniky
- dejiny umenia
- analýza umeleckého diela a jeho špeciálne aspekty
- kritika a publicistické žánre
- metodológia vedeckej práce: najnovšie trendy
- umenie a médiá
- ročníkový výskumný projekt
Tieto znalosti musia tvoriť aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu pomerne v oboch rokoch magisterského štúdia.
(b)Štátna skúška (Mgr.):
- písomná teoretická diplomová práca a obhajoba teoretickej diplomovej práce
- kolokviálna skúška z oblasti poznania odboru Dejiny a teória umeniaso zameraním na absolvovaný študijný program
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3 alebo 4
Štandardná dĺžka externého štúdia: 4 alebo 5