Andragogika

Zobrazuje sa opis platný do 19.02.2017. Nahrádza ho odbor učiteľstvo a pedagogické vedy.

Skupina:

výchova a vzdelávanie

Oblasť výskumu:

pedagogické vedy

Anglický názov študijného odboru:

Andragogy

Obsah študijného odboru - všeobecná časť

Absolventi študijného odboru ANDRAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vysokoškolského vzdelania profesiu:

  • bakalár andragogiky (Bc. andragogy)- 1. stupeň,
  • magister andragogiky (Mgr. andragogy) - 2. stupeň
  • Andragogiky Philosophie doctor - (PhD. andragogy) - 3. stupeň

Bakalár  andragogiky - ovláda základy teórie a praxe výchovy a vzdelávania dospelých. Dokáže riešiť praktické problémy výchovy a vzdelávania dospelých.

Magister andragogiky - ovláda vývojové a súčasné trendy andragogickej vedy. Vie kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny. Je spôsobilý samostatne plánovať a organizovať aktivity  v oblasti výchovy a vzdelávania dospelých.

Andragogiky Philosophie doctor - PhD - ovláda vedecké metódy a techniky vedeckého výskumu v oblasti vied o výchove s orientáciou na výchovu a vzdelávanie dospelých. Je schopný samostatne riešiť andragogické problémy v rámci výskumných projektov.

Príklady podobných študijných odborov v zahraničí

Česká republika - Universita Karlova Praha. Universita Palackého Olomouc. Nemecko- Otto Friedrich Universität Bamberg. Poľsko - Jagiellonská univerzita Krakow.

Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi

  • Pedagogika. (Pedagogika sa zaoberá problematikou výchovy a vzdelávania detí a mládeže. Andragogika sa zaoberá výchovno-vzdelávacou prácou s dospelými.)

Štandardná dĺžka denného štúdia: 3

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa

Absolventi odboru Andragogika (1. stupeň) ovládajú základy teórie a praxe výchovy  a vzdelávania dospelých. Vedia aplikovať základné poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých. Majú spôsobilosti organizovať ďalšie vzdelávanie, využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých v profesijnom vzdelávaní, kultúrno-výchovnej a sociálnej práci.



Teoretické vedomosti (1. stupeň)

Absolvent andragogiky (1. stupeň)

-        získa a pochopí podstatné fakty, pojmy a princípy zo základov teórie a praxe výchovy a vzdelávania dospelých;

-        vie aplikovať základné poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých;

-        osvojí si základné pojmy didaktickej teórie, vie analyzovať problematiku cieľov, obsahu, metód a foriem učenia sa dospelého človeka;

-        pochopí rôznorodosť výchovných vplyvov na človeka a systém metód a prostriedkov výchovného pôsobenia.

Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia je schopný

-        efektívne riešiť praktické problémy andragogického charakteru;

-        aplikovať poznatky andragogického štúdia pri tvorbe projektov a metodiky výchovno-vzdelávacích podujatí;

-        organizovať ďalšie vzdelávanie, využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých v profesijnom vzdelávaní, kultúrno-výchovnej a sociálnej práci.

Doplňujúce vedomosti a zručnosti (1. stupeň)

Absolvent 1. stupňa štúdia je schopný

-        sústavne sa rozvíjať v súlade s vývojovými trendmi vo svojom odbore;

-        prezentovať výsledky svojej práce ako i práce tímu na verejnosti;

-        plánovať kariérový rast a ďalší rozvoj svojej osobnosti.

Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia andragogiky sú viazané predovšetkým na:

  • Základy vied o výchove
  • Základné andragogické problémy
  • Psychologické a sociologické základy výchovy a vzdelávania dospelých
  • Dejiny výchovy a vzdelávania dospelých
  • Činnosť inštitúcií výchovy a vzdelávania dospelých

Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

  • Teóriu vzdelávania dospelých
  • Teóriu výchovy dospelých
  • Andragogická psychológia
  • Sociológia výchovy a vzdelávania dospelých
  • Postupová semestrálna práca
  • Odborná prax

Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

  • Andragogické problémy v oblasti ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
  • Andragogické poradenstvo
  • Andragogické problémy v kultúrnovýchovnej oblasti a záujmovom vzdelávaní
  • Andragogické problémy v sociálnej oblasti
  • Komparácia výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí
  • Komunikácia vo vzdelávaní dospelých
  • Odborná prax
  • Záverečná práca

Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.

Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)

  • Základy manažmentu pre andragógov
  • Etické a právne aspekty profesie

Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.

Štátna skúška (1. stupeň)

  • obhajoba záverečnej práce
  • overenie spôsobilosti riešiť andragogické problémy
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Andragogika

Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa

Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa

Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru andragogika dokážu porozumieť vývojovým, systémovým a inštitucionálnym základom výchovy a vzdelávania dospelých, orientovať sa v andragogickej vede. Vedia aplikovať poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých. Vedia kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny. Orientovať sa v medzinárodných súvislostiach a aplikovať multikuturálny prístup vo výchove a vzdelávaní dospelých.

Majú spôsobilosti plánovať a organizovať ďalšie vzdelávanie, efektívne využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých, aplikovať metodiku poradenskej práce, plánovať, projektovať a riadiť kultúrno-výchovnú prácu; plánovať, projektovať a riadiť ďalšie profesijné vzdelávanie; aplikovať v praxi zásady a metódy personálneho manažmentu; vedieť efektívne používať metódy sociálnej práce.  Majú schopnosť spájať teoretickú reflexiu s praktickými kompetenciami tak pri získavaní vedeckej a profesijne kvalifikácie, ako aj v procese uplatňovania nadobudnutých poznatkov v praxi.

Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v odbore andragogika, resp. v príbuznom študijnom odbore (študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky). Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium vo vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky)



Teoretické vedomosti (2. stupeň)

Absolvent andragogiky (2. stupeň)

-        je schopný samostatne analyzovať  problémy andragogickeho charakteru;

-        vie kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny;

-        dokáže sa orientovať v medzinárodných súvislostiach a aplikovať multikuturálny prístup vo výchove a vzdelávaní dospelých;

-        vie uplatniť základné výskumné metódy a postupy pri riešení andragogických problémov.

Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent 2. stupňa štúdia je schopný

-        koncepčne pracovať v oblasti výchovy a vzdelávania dospelých;

-        plánovať a organizovať ďalšie vzdelávanie;

-        efektívne využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých;

-        aplikovať metodiku poradenskej práce;

-        plánovať, projektovať a riadiť kultúrno-výchovnú prácu;

-        plánovať, projektovať a riadiť ďalšie profesijné vzdelávanie;

-        aplikovať v praxi zásady a metódy personálneho manažmentu;

-        efektívne používať metódy sociálnej práce.

Doplňujúce vedomosti a zručnosti (2. stupeň)

Absolvent 2. stupňa štúdia je schopný

-        sústavne sa rozvíjať v súlade s vývojovými trendmi vo svojom odbore;

-        pracovať v tíme a efektívne komunikovať;

-        riadiť pracovné tímy a uplatňovať metódy sebariadenia a sebarozvoja;

-        tvorivo riešiť andragogické problémy;

-        uplatňovať profesionálny prístup v súlade s odborným, právnym a etickým charakterom odboru.

Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na

  • Metodológia vied o výchove
  • Hodnotenie a diagnostikovanie vo výchove a vzdelávaní dospelých
  • Problémy ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
  • Problémy kultúrnovýchovnej práce a záujmového vzdelávania
  • Problémy sociálnej práce, starostlivosti a poradenstva v sociálnej oblasti
  • Právne aspekty andragogickej praxe
  • Špecializačná odborná prax

Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

  • Edukácia vybraných cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých (nezamestnaní, seniori a i.)
  • Teória a prax profesijného a rekvalifikačného poradenstva
  • Teória a prax výchovného, rodinného a osobnostného poradenstva
  • Aktuálne andragogické problémy
  • Výskumné metódy v andragogike
  • Diplomová prax
  • Diplomová práca

Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

Vymedzenie jadra vedomostí v študijných programoch s dĺžkou štúdia 3 roky (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore):

Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia andragogiky sú viazané predovšetkým na

  • Základné andragogické problémy
  • Teória vzdelávania dospelých
  • Teória výchovy dospelých
  • Andragogická psychológia
  • Sociológia výchovy a vzdelávania dospelých
  • Andragogické problémy v oblasti ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
  • Andragogické problémy v kultúrnovýchovnej oblasti a záujmovom vzdelávaní
  • Andragogické problémy v sociálnej oblasti
  • Komparácia výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí

Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.

  • Metodológia vied o výchove
  • Hodnotenie a diagnostikovanie vo výchove a vzdelávaní dospelých
  • Problémy ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
  • Problémy kultúrnovýchovnej práce a záujmového vzdelávania
  • Problémy a metódy sociálnej práce, starostlivosti a poradenstva v sociálnej oblasti
  • Právne aspekty andragogickej praxe
  • Špecializačná odborná prax

Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.

  • Edukácia vybraných cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých (nezamestnaní, seniori a i.)
  • Teória a prax profesijného a rekvalifikačného poradenstva;
  • Teória a prax výchovného, rodinného a osobnostného poradenstva
  • Aktuálne andragogické problémy
  • Výskumné metódy v andragogike
  • Diplomová prax
  • Diplomová práca

Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.

Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň ½ celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.

Štátna skúška (2. stupeň)

  • obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom)
  • overenie spôsobilosti riešiť andragogické problémy
  • kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Andragogika

Štandardná dĺžka denného štúdia:

Štandardná dĺžka externého štúdia:

 

Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa

Absolventi tretieho stupňa vysokoškolského štúdia odboru andragogika ovládajú vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu v oblasti andragogiky s orientáciou napr. na oblasť profesijnej andragogiky, sociálnej andragogiky, kultúrnej andragogiky. Sú schopní spracovať a prezentovať výsledky svojho vedeckého skúmania.



Vymedzenie jadra vedomostí (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)

Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Andragogiku ako súčasť vied o výchove.

Študijná časť:

Ťažisko študijnej časti:

Metodológia vedeckého poznania v andragogike: povaha andragogických javov, jazyk andragogiky ako vedy, formulácia vedeckého problému, stanovenie výskumného problému, tvorba výskumných nástrojov, spracovanie a interpretácia výsledkov výskumu, systémový prístup k skúmaniu andragogických javov, kvalitatívny a kvantitatívny výskum vo vedách o výchove, funkcie androgogiky ako vedy a rozvoj jej teoretického systému.

Vedecká časť:

Výskumné riešenie andragogického problému, aktívna účasť na vedecko-výskumných podujatiach, publikovanie v recenzovaných odborných časopisoch.

Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.

História opisov

Späť