Andragogika
Zobrazuje sa opis platný do 31.8.2019. Nahrádza ho odbor učiteľstvo a pedagogické vedy.
Skupina:
výchova a vzdelávanieOblasť výskumu:
pedagogické vedyAnglický názov študijného odboru:
AndragogyStupne - popis
Študijný odbor ANDRAGOGIKA sa môže podľa Sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím Ministerstva školstva SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16. decembra 2002 študovať v:
- prvom stupni vysokoškolského štúdia (Bc.) so štandardnou dĺžkou 3 roky;
- druhom stupni vysokoškolského štúdia (Mgr.) so štandardnou dĺžkou 2 roky.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v študijnom odbore Andragogika alebo v niektorom príbuznom študijnom odbore. Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium vo vzdialenejšom študijnom odbore možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia až 3 roky.
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.)
Obsah študijného odboru - všeobecná časť
Absolventi študijného odboru ANDRAGOGIKA sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa vysokoškolského vzdelania profesiu:
- bakalár andragogiky (Bc. andragogy)- 1. stupeň,
- magister andragogiky (Mgr. andragogy) - 2. stupeň
- Andragogiky Philosophie doctor - (PhD. andragogy) - 3. stupeň
Bakalár andragogiky - ovláda základy teórie a praxe výchovy a vzdelávania dospelých. Dokáže riešiť praktické problémy výchovy a vzdelávania dospelých.
Magister andragogiky - ovláda vývojové a súčasné trendy andragogickej vedy. Vie kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny. Je spôsobilý samostatne plánovať a organizovať aktivity v oblasti výchovy a vzdelávania dospelých.
Andragogiky Philosophie doctor - PhD - ovláda vedecké metódy a techniky vedeckého výskumu v oblasti vied o výchove s orientáciou na výchovu a vzdelávanie dospelých. Je schopný samostatne riešiť andragogické problémy v rámci výskumných projektov.
Zdôvodnenie potreby vzniku študijného odboru
S rastúcim významom ďalšieho vzdelávania v rámci celoživotného vzdelávania (učenia) stúpajú požiadavky na andragogickú teóriu a prax a tým aj na vysokokvalifikovaných odborníkov pôsobiacich v tejto oblasti. Integratívny charakter andragogiky ako modernej vednej disciplíny dáva všetky predpoklady pre široké uplatnenie absolventov tak v praxi ako i vo výskume.
Príklady podobných študijných odborov v zahraničí
Česká republika - Universita Karlova Praha. Universita Palackého Olomouc. Nemecko- Otto Friedrich Universität Bamberg. Poľsko - Jagiellonská univerzita Krakow.
Vymedzenie príbuzných študijných odborov a rozdielov medzi nimi
- Pedagogika. (Pedagogika sa zaoberá problematikou výchovy a vzdelávania detí a mládeže. Andragogika sa zaoberá výchovno-vzdelávacou prácou s dospelými.)
Štandardná dĺžka denného štúdia: 3
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis prvého stupňa
Absolventi odboru Andragogika (1. stupeň) ovládajú základy teórie a praxe výchovy a vzdelávania dospelých. Vedia aplikovať základné poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých. Majú spôsobilosti organizovať ďalšie vzdelávanie, využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých v profesijnom vzdelávaní, kultúrno-výchovnej a sociálnej práci.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent andragogiky (1. stupeň)
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy a princípy zo základov teórie a praxe výchovy a vzdelávania dospelých;
- vie aplikovať základné poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých;
- osvojí si základné pojmy didaktickej teórie, vie analyzovať problematiku cieľov, obsahu, metód a foriem učenia sa dospelého človeka;
- pochopí rôznorodosť výchovných vplyvov na človeka a systém metód a prostriedkov výchovného pôsobenia.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia je schopný
- efektívne riešiť praktické problémy andragogického charakteru;
- aplikovať poznatky andragogického štúdia pri tvorbe projektov a metodiky výchovno-vzdelávacích podujatí;
- organizovať ďalšie vzdelávanie, využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých v profesijnom vzdelávaní, kultúrno-výchovnej a sociálnej práci.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent 1. stupňa štúdia je schopný
- sústavne sa rozvíjať v súlade s vývojovými trendmi vo svojom odbore;
- prezentovať výsledky svojej práce ako i práce tímu na verejnosti;
- plánovať kariérový rast a ďalší rozvoj svojej osobnosti.
Vymedzenie jadra vedomostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia andragogiky sú viazané predovšetkým na:
- Základy vied o výchove
- Základné andragogické problémy
- Psychologické a sociologické základy výchovy a vzdelávania dospelých
- Dejiny výchovy a vzdelávania dospelých
- Činnosť inštitúcií výchovy a vzdelávania dospelých
Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- Teóriu vzdelávania dospelých
- Teóriu výchovy dospelých
- Andragogická psychológia
- Sociológia výchovy a vzdelávania dospelých
- Postupová semestrálna práca
- Odborná prax
Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
- Andragogické problémy v oblasti ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
- Andragogické poradenstvo
- Andragogické problémy v kultúrnovýchovnej oblasti a záujmovom vzdelávaní
- Andragogické problémy v sociálnej oblasti
- Komparácia výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí
- Komunikácia vo vzdelávaní dospelých
- Odborná prax
- Záverečná práca
Tieto znalosti tvoria minimálne 3/5 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- Základy manažmentu pre andragógov
- Etické a právne aspekty profesie
Tieto tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Bc. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň 3/5 celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce
- overenie spôsobilosti riešiť andragogické problémy
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Andragogika
Obsah študijného odboru - opis spojeného prvého a druhého stupňa
Štandardná dĺžka denného štúdia: 2 (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štú
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis druhého stupňa
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia odboru andragogika dokážu porozumieť vývojovým, systémovým a inštitucionálnym základom výchovy a vzdelávania dospelých, orientovať sa v andragogickej vede. Vedia aplikovať poznatky psychologických a sociologických vied pri riešení problémov výchovy a vzdelávania dospelých. Vedia kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny. Orientovať sa v medzinárodných súvislostiach a aplikovať multikuturálny prístup vo výchove a vzdelávaní dospelých.
Majú spôsobilosti plánovať a organizovať ďalšie vzdelávanie, efektívne využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých, aplikovať metodiku poradenskej práce, plánovať, projektovať a riadiť kultúrno-výchovnú prácu; plánovať, projektovať a riadiť ďalšie profesijné vzdelávanie; aplikovať v praxi zásady a metódy personálneho manažmentu; vedieť efektívne používať metódy sociálnej práce. Majú schopnosť spájať teoretickú reflexiu s praktickými kompetenciami tak pri získavaní vedeckej a profesijne kvalifikácie, ako aj v procese uplatňovania nadobudnutých poznatkov v praxi.
Predpokladá sa, že absolvent ukončil prvostupňové štúdium v odbore andragogika, resp. v príbuznom študijnom odbore (študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 2 roky). Pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium vo vzdialenejšom študijnom odbore, možno navrhnúť študijný program so štandardnou dĺžkou štúdia 3 roky)
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent andragogiky (2. stupeň)
- je schopný samostatne analyzovať problémy andragogickeho charakteru;
- vie kriticky zhodnotiť andragogickú prax a navrhnúť inovačné zmeny;
- dokáže sa orientovať v medzinárodných súvislostiach a aplikovať multikuturálny prístup vo výchove a vzdelávaní dospelých;
- vie uplatniť základné výskumné metódy a postupy pri riešení andragogických problémov.
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia je schopný
- koncepčne pracovať v oblasti výchovy a vzdelávania dospelých;
- plánovať a organizovať ďalšie vzdelávanie;
- efektívne využívať metódy výchovy a vzdelávania dospelých;
- aplikovať metodiku poradenskej práce;
- plánovať, projektovať a riadiť kultúrno-výchovnú prácu;
- plánovať, projektovať a riadiť ďalšie profesijné vzdelávanie;
- aplikovať v praxi zásady a metódy personálneho manažmentu;
- efektívne používať metódy sociálnej práce.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent 2. stupňa štúdia je schopný
- sústavne sa rozvíjať v súlade s vývojovými trendmi vo svojom odbore;
- pracovať v tíme a efektívne komunikovať;
- riadiť pracovné tímy a uplatňovať metódy sebariadenia a sebarozvoja;
- tvorivo riešiť andragogické problémy;
- uplatňovať profesionálny prístup v súlade s odborným, právnym a etickým charakterom odboru.
Vymedzenie jadra vedomostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané predovšetkým na
- Metodológia vied o výchove
- Hodnotenie a diagnostikovanie vo výchove a vzdelávaní dospelých
- Problémy ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
- Problémy kultúrnovýchovnej práce a záujmového vzdelávania
- Problémy sociálnej práce, starostlivosti a poradenstva v sociálnej oblasti
- Právne aspekty andragogickej praxe
- Špecializačná odborná prax
Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- Edukácia vybraných cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých (nezamestnaní, seniori a i.)
- Teória a prax profesijného a rekvalifikačného poradenstva
- Teória a prax výchovného, rodinného a osobnostného poradenstva
- Aktuálne andragogické problémy
- Výskumné metódy v andragogike
- Diplomová prax
- Diplomová práca
Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
Vymedzenie jadra vedomostí v študijných programoch s dĺžkou štúdia 3 roky (pre uchádzačov, ktorí ukončili prvostupňové štúdium v niektorom vzdialenejšom študijnom odbore):
Nosné témy jadra znalostí 2. stupňa vysokoškolského štúdia andragogiky sú viazané predovšetkým na
- Základné andragogické problémy
- Teória vzdelávania dospelých
- Teória výchovy dospelých
- Andragogická psychológia
- Sociológia výchovy a vzdelávania dospelých
- Andragogické problémy v oblasti ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
- Andragogické problémy v kultúrnovýchovnej oblasti a záujmovom vzdelávaní
- Andragogické problémy v sociálnej oblasti
- Komparácia výchovy a vzdelávania dospelých v zahraničí
Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 1. roku štúdia.
- Metodológia vied o výchove
- Hodnotenie a diagnostikovanie vo výchove a vzdelávaní dospelých
- Problémy ďalšieho odborného vzdelávania a personálnej práce
- Problémy kultúrnovýchovnej práce a záujmového vzdelávania
- Problémy a metódy sociálnej práce, starostlivosti a poradenstva v sociálnej oblasti
- Právne aspekty andragogickej praxe
- Špecializačná odborná prax
Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 2. roku štúdia.
- Edukácia vybraných cieľových skupín vo vzdelávaní dospelých (nezamestnaní, seniori a i.)
- Teória a prax profesijného a rekvalifikačného poradenstva;
- Teória a prax výchovného, rodinného a osobnostného poradenstva
- Aktuálne andragogické problémy
- Výskumné metódy v andragogike
- Diplomová prax
- Diplomová práca
Tieto znalosti tvoria minimálne 1/2 ECTS kreditov študijného programu 3. roku štúdia.
Uvedené tematické oblasti musia byť súčasťou každého študijného programu v danom odbore. Pre spôsobilosť priznávať titul Mgr. je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu aspoň ½ celkového počtu ECTS kreditov zodpovedajúcich príslušnému odboru.
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom)
- overenie spôsobilosti riešiť andragogické problémy
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Andragogika
Štandardná dĺžka denného štúdia:
Štandardná dĺžka externého štúdia:
Obsah študijného odboru - opis tretieho stupňa
Absolventi tretieho stupňa vysokoškolského štúdia odboru andragogika ovládajú vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu v oblasti andragogiky s orientáciou napr. na oblasť profesijnej andragogiky, sociálnej andragogiky, kultúrnej andragogiky. Sú schopní spracovať a prezentovať výsledky svojho vedeckého skúmania.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent andragogiky (3. stupeň)
- je schopný vypracovať projekt vedeckého výskumu;
- samostatne realizovať výskum a prinášať vlastné riešenia problémov andragogiky.
- má teda osvojenú metodológiu vedeckej práce v odbore, zásady prezentovania výsledkov výskumu, etické a právne súvislosti vedeckej práce.
Doplňujúce vedomosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent 3. stupňa štúdia je schopný
- aplikovať zásady vedeckej práce a jej spoločenské a etické aspekty;
- identifikovať a analyzovať problémy praxe, ktoré by sa mali stať predmetom vedeckého výskumu;
- pracovať vo vedecký tímoch na národnej i medzinárodnej úrovni.
Vymedzenie jadra vedomostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Andragogiku ako súčasť vied o výchove.
Študijná časť:
Ťažisko študijnej časti:
Metodológia vedeckého poznania v andragogike: povaha andragogických javov, jazyk andragogiky ako vedy, formulácia vedeckého problému, stanovenie výskumného problému, tvorba výskumných nástrojov, spracovanie a interpretácia výsledkov výskumu, systémový prístup k skúmaniu andragogických javov, kvalitatívny a kvantitatívny výskum vo vedách o výchove, funkcie androgogiky ako vedy a rozvoj jej teoretického systému.
Vedecká časť:
Výskumné riešenie andragogického problému, aktívna účasť na vedecko-výskumných podujatiach, publikovanie v recenzovaných odborných časopisoch.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce.