Zvýšenie efektívnosti riadenia UCM zavedením elektronických procesov
Základné informácie
Tematická oblasť: 2015.2. Rozvojové projekty verejných vysokých škôl
Názov projektu: Zvýšenie efektívnosti riadenia UCM zavedením elektronických procesov
Vysoká škola: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Stav projektu: Nefinancovaný
Požiadavka na dotáciu (€): 0,00
Celkový rozpočet projektu - vrátane spolufinancovania (€): 0,00
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR
Spolu | 0,00 |
Hodnotenie 1
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
20 Projektový zámer je jasne zdokumentovaným nástrojom na dosiahnutie cieľa v súlade so strategickým dokumentom DZ UCM na roky 2014-2020, a logicky nadväzuje ná následnosť plnenia jednotlivých cieľov. |
Konzistentnosť projektu |
14 Jedná sa špecializované riešenie efektivity registratúry, ktoré síce nemá komlexnejšie súvislosti ale je jasne zadefinovaný jeho rozvoj a konzistencia na ďalšie nadväzné procesy a funkcionality. Chýba tam zohladnenie dopadov zákona 305/2013 o e-governmente, ktorého dopady bude musieť registratúrny IS zahrňovať už v čase implementácie (integrácia na elektronickú schránku, podateľnu, prijímanie elektronických úradných podaní a vydávanie rozhodnutí, archivácia elektronických úradných dokumentov). Projekt v navrhovaných termínoch považujem za uskutočniteľný. UCM je verejná VŠ a preto sa na ňu vzťahujú povinnosti zákona 305/2013 o e-governmente. |
Rozpočet projektu |
16 Rozpočet je jasne štruktúrovaný a transparentný. Výhrady: chýba mi tam položka na elektronický archív dokumentov (rieši sa len fyzický archív). Zavedením povinnosti spracovávať elektronické podania a rozhodnutia (vid 305/2013) budú pre UCM výrazne narastať elektronické úradné dokumenty na úkor papierových. Tiež treba počítať s integráciami na moduly UPVS (NASES) ktoré su zo zákona povinné používať, tie treba vyžadovať v rámci obstarania IS registratúry. |
Riadenie projektu |
5 Je jasne definované obsadenie projektu, zodpovednosť rolí a dokladovaná kompetentnosť osôb. Chýbajú informácie o spôsobe a procesoch riadenia projektu a použitých štandardoch, identifikácia rizík a ich minimalizácie. |
Hodnota projektu |
25 Hodnota projektu a jeho efektívnosť splnuje požiadavky definovaného ciela. Ukazovatele KPI sú korektne nastavené. Projekt musí však dať väčší dôraz na to že je potrebné elekronizovať nielen procesy a evidenciu ale aj samotné dokumenty. Je potrebné počítať aj s problematikou používania zaručeného elektronického podpisu ZEP. |
Miera spolufinancovania |
1.88 |
Spoločný projekt viacerých vysokých škôl |
0 |
Široké inštitucionálne pokrytie |
2 projekt sa týka špecifického pracoviska vysokej školy (registratúry), ktorého služby ale využívajú využívajú všetky súčastí vysokej školy takže sa sekundárne týka aj ich |
Debarierizácia akademického prostredia |
0 0 – projekt nerozpočtuje kapitálové výdavky na debarierizáciu akademického prostredia |
Zlepšenie uplatniteľnosti na trhu práce |
0 0 – projekt sa nezaoberá zlepšením uplatniteľnosti absolventov vysokej školy na trhu práce |
Zvýšenie efektívnosti fungovania inštitúcie |
4 4 – nosnou témou projektu je zvýšenie efektívnosti inštitúcie v jednej konkrétnej oblasti, a po úspešnej implementácií je možné očakávať relevantnú úsporu s ohľadom na náklady projektu |
Komentár k merateľným ukazovateľom |
Ukazovatele KPI sú zmyslupné na meranie cieľa |
Záverečný komentár a odporúčania |
Projektový zámer je jasne vymedzený a zdokumentovaný. |
Celkový počet bodov |
87.88 |
Hodnotenie 2
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
15 Projekt priamo nadväzuje na dlhodobý zámer, avšak to, či pojde o efektívny systém registratúry, je otvorené a z opisu plánovaných aktivít sa to dá len ťažko určiť. |
Konzistentnosť projektu |
5 Projekt má dve aktivity, elektronizácia registratúry a vybudovanie klasického dokumentového archívu. Potenciál elektronizácie ostáva nevyužitý – keďže nie je jasné, či pojde o elektronizáciu celej dokumentácie (čiže faktúry, listy a pod.), a teda ušetrenie na papieri – z projektu nie je jasné, aké typy dokumentov sa budú spracúvať v rámci systému za 275 000 € (napr. zmluvy explicitne nie sú súčasťou). Otázkou je, že ak má systém fungovať pre celú univerzitu, prečo len na podateľňu je naplánovaná IT technika, a veľmi otáznym je, či celouniverzitný registratúrny systém s množstvom dokumentov a stavov ich spracovania, bude fungovať na bežnom serveri za cca 3 000 € (odpočítajúc zo 6000 € IT vybavenie pre podateľňu) |
Rozpočet projektu |
10 Ťažko posúdiť efektívnosť vynaložených prostriedkov, keďže nie je jasné, o aký rozsah elektronickej registratúry pôjde, čo sa od systému očakáva (či len metainformácia o dokumentoch, alebo aj elektronická archivácia dokumentov) a pod. Zároveň je zrejme očakávanie, že pôjde o registratúrny systém na kľúč (aj keď nie je známe, z čoho predkladateľ vychádzal pri určení predpokladanej ceny softvéru). Zároveň treba podotknúť, že server nebude súčasťou bežných výdavkov, ale kapitálových. Rovnako aj investície do priestorov sa nedajú posúdiť, keďže sú uvedené v jednej položke, bez uvedenia kalkulácie predpokladanej ceny (žiadna jednotková cena). |
Riadenie projektu |
6 Nie sú uvedené riziká a ich predchádzanie alebo eliminácia. Zatiaľ nie je jasné, ako je škola pripravená na implementáciu (viaceré komentáre k predošlým kritériám poukazujú na otvorené otázky pri implementácii). |
Hodnota projektu |
15 Projekt by potenciálne bol prínosný, ale nie je jasné, ako je škola pripravená na implementáciu (viaceré komentáre k predošlým kritériám poukazujú na otvorené otázky pri implementácii). Ukazovatele sú naplánované v súlade s projektom. |
Miera spolufinancovania |
1.88 |
Spoločný projekt viacerých vysokých škôl |
0 |
Široké inštitucionálne pokrytie |
3 Hodnotené podľa orientačnej indikatívnej škály vo výzve s prihliadnutím na špecifiká projektu. |
Debarierizácia akademického prostredia |
0 Hodnotené podľa orientačnej indikatívnej škály vo výzve s prihliadnutím na špecifiká projektu. |
Zlepšenie uplatniteľnosti na trhu práce |
0 Hodnotené podľa orientačnej indikatívnej škály vo výzve s prihliadnutím na špecifiká projektu. |
Zvýšenie efektívnosti fungovania inštitúcie |
2 Hodnotené podľa orientačnej indikatívnej škály vo výzve s prihliadnutím na špecifiká projektu. |
Komentár k merateľným ukazovateľom |
K merateľným ukazovateľom sa vyjadrujem v rámci kritéria "Hodnota projektu". |
Záverečný komentár a odporúčania |
- |
Celkový počet bodov |
57.88 |
Hodnotenie 3
Súlad s dlhodobým zámerom vysokej školy |
---|
10 Zámer projektu je možné vnímať ako súladný s dlhodobým zámerom vysokej školy, samotná koncepcia dlhodobého zámeru v tejto oblasti je však všeobecná a široká, a prakticky je pod ňu možné uviesť široký zoznam aktivít. |
Konzistentnosť projektu |
12 Projekt uvažuje širokú škálu aktivít spojených s jeho cieľmi. Od samotnej analýzy, implementácie, podporných činností ako verejné obstarávanie, zaškolenie zamestnancov, vytvorenie príručiek pre udržatelnosť riešenia a pod. Prehľadnosti projektu by prospelo, ak by aktivity boli rozdelené do samostatných aktivít, keďže v projekte sa pod jednou aktivitou uvádzajú viaceré samostatné aktivity. |
Rozpočet projektu |
4 Nie je jasné, ako bol zostavený rozpočet pre jednotlivé položky. Nerozpočtujú sa náklady (a ani sa neuvádza spôsob ich zabezpečenia) v prípade školení zamestnancov (nie je tak jasné, či za to bude zodpovedať dodávateľ IS alebo interná kapacita). ani sa neuvádza, že by bol uskutočnený prieskum trhu, či predbežná kalkulácia / projektová dokumentácia. |
Riadenie projektu |
9 Do projektu sú zapojení relevantní aktéri, či už zodpovední celkovo za správu registratúry, ako aj za útvary, ktoré primárne spracúvajú registratúru univerzity. Nie je jasné líderstvo vedenia univerzity. |
Hodnota projektu |
7 Projekt sa zameriava na zabezpečenie podmienok pre agendu, ktorú je vysoká škola povinná tak, či tak zabezpečovať. V súčasnosti by sa už skôr očakávalo, ak by cieľom projektu bolo úplné odbúranie papierovej agendy a úplná elektronizácia registratúry. Rovnako nie je jasná zmena, ktorá by mala nastať v procesoch v rámci univerzity. |
Miera spolufinancovania |
1.88 |
Spoločný projekt viacerých vysokých škôl |
0 |
Široké inštitucionálne pokrytie |
3 Projekt by mal vplyv na všetky súčasti univerzity, univerzita má v súčasnosti 4 fakulty. |
Debarierizácia akademického prostredia |
0 nejde o taký prípad |
Zlepšenie uplatniteľnosti na trhu práce |
0 nejde o taký prípad |
Zvýšenie efektívnosti fungovania inštitúcie |
1 cieľové indikátory sa nezaoberajú, ako sa znížia náklady na správu registratúry - výstupy, sú len predpokladané nejaké vstupné ukazovatele ako počet spracovaných dokumentov. O zvýšení efektivity nevypovedá ani počet nových regálov na uloženie registratúry. |
Komentár k merateľným ukazovateľom |
Zvolené merateľné ukazovatele nevypovedajú o efektivite/úsporách, ktoré by mal projekt priniesť. nie je známy podiel elektronicky spracovaných záznamov na celkovom počte záznamov, rovnako z projektu a ukazovateľov nie je jasné, či ide o plnú elektronizáciu záznamov alebo len ich identifikačných údajov. |
Záverečný komentár a odporúčania |
Projekt je skôr o riešení základnej činnosti univerzity, ktorá jej vyplýva zo zákona o registratúre. Rozvojový potenciál je sporný, nedostatočne opísaný. Digitalizácia agendy by pritom mohla byť vysoko relevantným cieľom rozvojového projektu, s čím ale súvisí širšia informatická podpora procesov, riadenia a pod. |
Celkový počet bodov |
47.88 |