Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzívnej klímy v materskej a základnej škole
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Model uplatnenia školskej liečebnej pedagogiky pri podpore inkluzívnej klímy v materskej a základnej škole
Názov projektu (anglický): Model of application of school therapeutic pedagogy by promoting an inclusive climate in pre-primary and primary school
Začiatok riešenia projektu: 2013
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 035UK-4/2013
Vedúci projektu: Mgr. Pavol Janoško, PhD.
Vysoká škola: Katolícka univerzita v Ružomberku
Pracovisko: Pedagogická fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Projekt potvrdil, že terapeuticko-výchovné opatrenia v procese inklúzie sú nutnou a vítanou podporou detí so znevýhodnením ako aj ich učiteľov. Využívanie kreatívnych skupinových aktivít pomáha vytvárať inkluzívnu klímu v triedach a zvyšovať citlivosť voči záťažiam a rizikám v rámci inklúzie. V rámci projektu boli vytvorené publikácie, ktoré pomáhajú porozumieť a kreovať proces prechodu k inkluzívnej škole.
Špecifické možnosti výmeny informácií na domácej i medzinárodnej úrovni priniesli okrúhle stoly a workshopy v rámci odborných podujatí (Okrúhly stôl 2013, 2014, Medzinárodná vedecká konferencia: Inkluzívna klíma ako výzva a poslanie v Levoči, 2014).
Lokálne podujatia v rámci škôl a pracovísk pomohli zvýšiť citlivosť k problematike inklúzie a podporili kompetencie odborníkov pre zvládanie náročných situácií. Pripravili informácie využiteľné v rámci ďalších projektov na podporu inklúzie v školách v SR.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The project confirms that therapeutic-educational measures in the process of inclusion are inevitable and welcomed support for disadvantaged children as well as for their teachers. The use of creative group activities helps to create the inclusive climate in classrooms and it increases the sensitivity to burdens and risks within the inclusion. Within the project, publications, which help to understand and create the transition process towards the inclusive school, have been issued.
Special opportunities to share information on the national and international level were brought by rounded tables and workshops within conferences Inclusive Climate as a Challenge and Mission in Levoča (2014).
Local events within schools and workplaces helped to increase the sensitivity to the field of inclusion and supported the competences of experts when coping with difficult situations. They prepared information applicable within further projects to support the inclusion at schools in Slovak Republic.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2013 | 2 438,19 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 7 020,81 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 9 459,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AAB | JANOŠKO, P. 2013. Inkluzívna edukácia – aktuálna výzva pre školy a školské zariadenia. Ružomberok : VERBUM, 83 s., ISBN 978-80-8084-317-5. |
ABD | JANOŠKO, P. 2014. Systemické aspekty rodinnej terapie. In KUBEROVÁ, H., JANOŠKO, P. (eds.) 2014. Liečebná pedagogika v kontexte teórie a praxe. Ružomberok : VERBUM, s. 69 – 87. ISBN 978-80-561-0161-2. |
ABD | JANOŠKO, P. 2014. Terapeuticko-výchovný koncept pomoci deťom s ADHD. In KUBEROVÁ, H., JANOŠKO, P. (eds.) 2014. Liečebná pedagogika v kontexte teórie a praxe.. Ružomberok : VERBUM, s. 69 – 87. ISBN 978-80-561-0161-2. |
AED | JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S. 2014. Faktory ovplyvňujúce úspešnú inklúziu v materských školách na Slovensku. In HORŇÁKOVÁ, M., JANOŠKO, P. 2014. Proinkluzívna klíma školy. Zborník vedeckých štúdií. Ružomberok : VERBUM, 2014, s. 53-62. ISBN 978-80-561-0175-9. |
AFB | JANOŠKO, P. 2014. Možnosti využitia validizačných prvkov transformačnej systemickej terapie podľa Virginie Satirovej v komunikácií s pacientmi so psychiatrickým ochorením a ich rodinami. In ZRUBÁKOVÁ, K., NOVYSEDLÁKOVÁ, M. 2014. Rodina – zdravie – choroba. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Ružomberok : VERBUM, s. 262 – 268. ISBN 978-80-561-0117-9. |
AFC | JANOŠKO, P. 2014. Koncepty terapeuticko-výchovnej intervencie v procesoch kreovania inkluzívnej klímy a vzťahov pomoci. In NESLUŠANOVÁ, S., EMMEROVÁ, I., JAROSZ, E. (eds.) 2014. Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti. Sborník příspěvků z mezinárodní vedecké konference, Brno : Institut mezioborových studií, 2014, s. 187 - 193. ISBN 978-80-244-2773-7. |
AFD | JANOŠKO, P. 2014. Systemické aspekty reziliencie rodiny v kontexte inklúzie. In AKIMJAKOVÁ, B., ROCHOVSKÁ, I., ŠARNÍKOVÁ, G. (eds.). 2014. Tradície a inovácie vo výchove a vzdelávaní modernej generácie učiteľov IX. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencii. Ružomberok : Katolícka univerzita, s. 63 – 73. ISBN 978-80-561-0140-7. |
AFD | JANOŠKO, P. 2014. Arteterapiou k inklúzii v ranom veku. In AKIMJAKOVÁ, B., ROCHOVSKÁ, I., ŠARNÍKOVÁ, G. (eds.). 2014. Tradície a inovácie vo výchove a vzdelávaní modernej generácie učiteľov IX. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencii. Ružomberok : Katolícka univerzita, s. 74 – 80. ISBN 978-80-561-0140-7. |
FAI | HORŇÁKOVÁ, M., JANOŠKO, P. (eds.) 2014. Proinkluzívna klíma školy. Zborník vedeckých štúdií. Ružomberok : VERBUM, 2014, s. 53-62. ISBN 978-80-561-0175-9. |
FAI | KUBEROVÁ, H., JANOŠKO, P. (eds.) 2014. Liečebná pedagogika v kontexte teórie a praxe. Ružomberok : VERBUM, s. 69 – 87. ISBN 978-80-561-0161-2. |
FAI | KUBEROVÁ, H., HAŠKOVÁ, V. 2014. Inkluzívna klíma ako výzva a poslanie. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Ružomberok : VERBUM, ISBN 978-80-561-0176-6. |
ADF | STRÁŽIKOVÁ, I., KUBEROVÁ, H. 2013. Bazálna stimulácia u dieťaťa s detskou mozgovou obrnou. In: Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae. Ružomberok: VERBUM, č. 3/13, ISSN 1336-2232. |
AAB | ŠVÁBOVÁ, B. 2014. Fenomén rozprávky v detskom svete a tvorivá dramatika. Ružomberok : VERBUM, 80 s, ISBN 978-80-561-0166-7. |
AED | ŠVÁBOVÁ, B. 2014. Variabilná a tvorivá práca s drámou v inkluzívnom školskom prostredí In HORŇÁKOVÁ, M., JANOŠKO, P. Proinkluzívna klíma školy. Zborník vedeckých prác. Ružomberok : VERBUM, s. 152 – 168, ISBN 978-80-561-0175-9. |
ADF | HAŠKOVÁ, V. 2014. Inkluzívna edukácia v školských kluboch detí z pohľadu vychovávateľov. In Naša škola, roč. 18, 2014/2015, ISSN 1335-2733. |
AED | HAŠKOVÁ, V. 2014. Idea inkluzívnej edukácie v dejinách pedagogického myslenia. In HORŃÁKOVÁ, M. – JANOŠKO, P. Proinkluzívna klíma školy. Ružomberok : VERBUM, 2014. ISBN 978-80-561-0175-9. s. 39-52. |
AFC | HAŠKOVÁ, V. 2014. Problémy inkluzívnej edukácie v školskom klube detí. In NESLUŠANOVÁ, S – EMMEROVÁ, I. – JAROSZ, E. Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti. Brno : Institut mezioborových studií, s. r. o., 2014. ISBN 978-80-88010-01-2. s. 637-643. |
BEF | HAŠKOVÁ, V. 2014. Podpora inklúzie v inštitúciách zabezpečujúcich výchovu vo voľnom čase. In KUBEROVÁ, H. – HAŠKOVÁ, V. Inkluzívna klíma ako výzva a poslanie. Ružomberok : VERBUM, 2014. ISBN 978-80-561-0176-6. s. 313-320. |
AFD | KUBEROVÁ, H., STRÁŽIKOVÁ, I., NEMETHOVÁ, H. 2013. Podiel liečebnej pedagogiky v starostlivosti o rodinu so zdravotne postihnutým členom. The Proportion of Therapeutic Education in Care of the Family with Disabled Members. In Tradície a inovácie vo výchove a vzdelávaní modernej generácie učiteľov VIII. Ružomberok : VERBUM, 2013. ISBN 978-80-561-0012-7. |
ADF | KUBEROVÁ, H. 2013. Stresové situácie u detí spôsobené rodinným prostredím. The stress of the situation caused by the family enviroment to Children. 25-37 s. Studia Scientifica, Facultatis paedagogicae UC ročník XIII., č. 3.Ružomberok : VERBUM, 2013. ISSN 1336-2232. |
AFD | KUBEROVÁ,H. 2014. Psychohygiena v živote a v práci učiteľov. Tradície a inovácie vo výchove a vzdelávaní modernej generácie učiteľov IX. Ružomberok : VERBUM, ISBN 978-80-561-0091-2. |
AAB | HORŇÁKOVÁ, M. 2014. Kroky k inkluzívnej škole. Ružomberok : VERBUM, 160 s., ISBN 978-80-561-0187-2. |
AAB | JANOŠKO, P., NESLUŠANOVÁ, S. 2014. Škola s inkluzívnou klímou. Ružomberok : VERBUM, 98 s., ISBN 978-80-561-0193-3. |
Ohlasy
Názov kategórie | Konkrétny názov |
---|---|
4 - citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch | JANOŠKO, P. 2013. Inkluzívna edukácia – aktuálna výzva pre školy a školské zariadenia. Ružomberok : VERBUM, 83 s., ISBN 978-80-8084-317-5. |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.