Inkubátor inovatívnych učiteľov prírodovených predmetov na ZŠ a SŠ
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 1 pre program rozvoja materského, základného a stredného školstva (perspektívy)
Názov projektu (slovenský): Inkubátor inovatívnych učiteľov prírodovených predmetov na ZŠ a SŠ
Názov projektu (anglický): The Incubator of inovative Science Teachers at the Primary and High School
Začiatok riešenia projektu: 2012
Koniec riešenia projektu: 2014
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 035UK-4/2012
Vedúci projektu: doc. RNDr. Beáta Brestenská, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Prírodovedecká fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
V projekte KEGA 034UK-4/2012 bola:
1. vytvorená originálne databáza inovatívnych učiteľov prírodovedných predmetov na ZŠ a SŠ na Slovensku, ktorí prezentujú personálny potenciál inovatívneho vzdelávania na Slovensku.
2. publikovaná monografia s DVD - Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, ktoré je vytvorená pre skvalitnenie vysokoškolskej prípravy budúcich učiteľov prírodovedných predmetov všetkých troch stupňov štúdia. Je vhodnou študijnou literatúrou aj pre učiteľov v praxi na realizáciu inovácií vo vzdelávaní .
3. bol vytvorený vzdelávací portál http://inovativniucitelia.eskola.sk, ktorý prezentuje všetky výstupy aktivít realizovaných v projekte. Obsahuje bohaté metodické a informačné zdroje z troch Inovatívnych semestrov, foto a video dokumentáciu z aktivít inovatívnych učiteľov a ďalších inovatívnych aktivít realizovaných počas riešenia projektu.
4. Počas troch rokov riešenia projektu sa podarilo vytvoriť zo zdrojov projektu, ako aj zo zdrojov zo súkromného sektora, inovatívne prostredie pre vzdelávanie študentov budúcich učiteľov na Prírodovedeckej fakulte UK. Boli vytvorené, Centrum excelentného vzdelávania HITACHI a Inkubátor Inovatívnych učiteľov Microsoft, ktoré sú vybavené digitálnymi technológiami pre mobilné vzdelávanie a ponúkajú študentom - budúcim učiteľom formálne aj neformálne vzdelávanie pre získanie kvalitnej prípravy.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The output of The Project KEGA 035UK-4/2012 are:
1. The database of the Inovative teachers of Science in Primary and Hight School in Slovakia. This teachers present the human potencial for inovative education in Slovakia.
2. The Monography with DVD - The Inovation and Trends in the Science Education. The Monography is study and information source for increasing the quality of the university study program (Bc, Master and PhD) for the science teachers. The Monography and DVD is motivation source for teachers at Schools too.
3. The Educational Portal http://inovativniucitelia.eskola.sk with all project outputs - educational materials, photo and video data.
4. We have created inovative educational environment for students - The Center of Excelence Education HITACHI and The Incubator for Inovative Teachers Microsoft (54,15% of KEGA budget and 45,85% of private IT sector budget) where we can realize higher quality of formal and informal education for students - future teachers and for teachers from schools too.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2012 | 15 504,07 | 0,00 |
Čerpané v roku 2013 | 12 333,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2014 | 11 491,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 39 328,07 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AED | Ušáková, Katarína (50%); Čipková, Elena (50%): Rozvíjanie kľúčových kompetencií a e-obsah vo vyučovaní biológie. 2012 ISSN 1338-1024 |
AED | Brestenská, Beáta (100%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%); Doulík, Pavel (0%); Held, Ľubomír (0%); Klečková, Marta (0%): Učiteľ, ktorý mení učenie na radosť z učenia sa prírodovedných predmetov. 2012 Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978-80-8082-541-6 |
AED | Javorová, Katarína (100%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%); Doulík, Pavel (0%); Held, Ľubomír (0%); Klečková, Marta (0%): Využitie interaktívnej tabule v práci učiteľa chémie na ZŠ. 2012 Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978-80-8082-541-6 |
AED | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%); Doulík, Pavel (0%); Held, Ľubomír (0%); Klečková, Marta (0%): Nástroje premeny učiteľa z pohľadu učiteľa. 2012 Trnava : Pedagogická fakulta TU, 2012. ISBN 978-80-8082-541-6 |
AED | Szarka, Katarína (60%); Brestenská, Beáta (40%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%): Nové prostriedky hodnotenia procesu vzdelávania študentov vo vyučovaní chémie. 2012 Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej Univerzity v Trnave, ISBN 978-80-8082-541-6 |
ADF | Veselský, Milan (100%): Postoje žiakov základnej školy a gymnázia k problémom životného prostredia a ich riešeniu. 2012 ISSN 1335-1109 |
AED | Brestenská, Beáta (100%): Môže byť učiteľom každý?. 2012 Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko, 2012. ISBN 978-80-8140-046-9 |
ABC | Hrubišková, Helena (100%); Kolář, Zdeněk (0%); Pokorný, Antonín (0%): Vyučování humanitních a společenskovědných předmětů v kontextu specifik studentů přírodovědných a technických oborů. 2013 Praha : ČVUT, 2013. ISBN 978-80-01-05287-7 |
ADF | Hrubišková, Helena (100%): Profesia učiteľa vo výskumoch prestíže povolaní - minulosť a súčasnosť. 2013 ISSN 1335-003X |
ADF | Hrubišková, Helena (100%): Súčasný slovenský učiteľ. 2014 ISSN 1336-9849 |
ADF | Javorová, Katarína (40%); Brestenská, Beáta (40%); Šponiar, Martin (20%): Kvalitný a inovatívny učiteľ v škole dneška a budúcnosti. 2013 ISSN 1336-7242 |
AFD | Šponiar, Martin (50%); Javorová, Katarína (40%); Gašparík, Vladimír (10%); Kíreš, Marián (0%); Kmeťová, Jarmila (0%); Meško, Dušan (0%); Mičieta, Karol (0%); Šveda, Dušan (0%): Čaro chémie objavujem cez experimenty. 2013 Bratislava : Dr. Josef Raabe, 2013. ISBN 978-80-8140-079-7 |
AFD | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%); Kíreš, Marián (0%); Kmeťová, Jarmila (0%); Meško, Dušan (0%); Mičieta, Karol (0%); Šveda, Dušan (0%): Rozvíjanie kľúčových kompetencií v prírodovedných predmetoch. 2013 Bratislava : Dr. Josef Raabe, 2013. ISBN 978-80-8140-079-7 |
AFD | Brestenská, Beáta (50%); Mázorová, Henrieta (20%); Javorová, Katarína (20%); Sivák, Michal (10%); Kíreš, Marián (0%); Kmeťová, Jarmila (0%); Meško, Dušan (0%); Mičieta, Karol (0%); Šveda, Dušan (0%): Inkubátor inovatívnych učiteľov prírodovedných predmetov. 2013 Bratislava : Dr. Josef Raabe, 2013. ISBN 978-80-8140-079-7 |
AFD | Brestenská, B., Javorová,K., Šponiar, M.: Čaro vedy s kvalitným učiteľom v škole dneška a budúcnosti. 2013 Bratislava:Dr. Josef Raabe, 2013. ISBN 978-80-8140-079-7, s. 48-53 |
AFC | Javorová, Katarína (75%); Brestenská, Beáta (25%); Cídlová, Hana (0%); Solárová, Marie (0%): Metodická príručka pre učiteľa chémie s použitím digitálne spracovaného obsahu. 2012 Brno : Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5908-5 |
AFD | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%); Kíreš, Marián (0%); Kmeťová, Jarmila (0%); Meško, Dušan (0%); Mičieta, Karol (0%); Šveda, Dušan (0%): Rozvíjanie kľúčových kompetencií v prírodovedných predmetoch. 2013 Bratislava : Dr. Josef Raabe, 2013. ISBN 978-80-8140-079-7 |
AFG | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%): Rozvoj stratégií učenia a kompetencií žiakov a IKT. 2012 Hradec Králové : Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-238-6 |
AFC | Šponiar, Martin (70%); Brestenská, Beáta (30%); Kameníček, Jiří (0%); Kolář, Karel (0%); Solárová, Marie (0%); Škoda, Jiří (0%): Vyučovanie témy "voda" z pohľadu žiakov základných a stredných škôl. 2013 Olomouc : Přírodovědecká fakulta UP, 2013. ISBN 978-80-244-3776-7 |
AFD | Brestenská, Beáta (50%); Szarka, Katarína (10%); Javorová, Katarína (10%); Mázorová, Henrieta (10%); Šponiar, Martin (10%); Sivák, Michal (10%); Hugyivár, Magda (0%); Juhász, György (0%): Inkubátor inovatívnych učiteľov prírodovedných predmetov na ZŠ a SŠ. 2014 Komárno : Univerzita J. Selyeho, ISBN 978-80-8122-103-3 |
AFD | Szarka, Katarína (60%); Brestenská, Beáta (30%); Ganajová, Mária (10%); Hugyivár, Magda (0%); Juhász, György (0%): Nové pohľady na školské hodnotenie. 2014 Komárno : Univerzita J. Selyeho, ISBN 978-80-8122-103-3 |
ADF | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%): Kognitívne funkcie – príčina, prečo žiaci niekedy nerozumejú učivu. 2014 ISSN 1338-1024 |
AFC | Križanová, Milica (60%); Brestenská, Beáta (40%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%); Šorgo, Andrej (0%): Rozvoj myslenia a poznávania v učebniciach - tretia reforma?. 2014 Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-417-5 |
AFC | Šponiar, Martin (60%); Brestenská, Beáta (20%); Javorová, Katarína (10%); Cibulková, Jana (10%); Bílek, Martin (0%); Čtrnáctová, Hana (0%); Šorgo, Andrej (0%): Vzdelávanie s podporou mobilných zariadení na Slovensku - trendy a výzvy. 2014 Hradec Králové : Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-417-5 |
ABD | Križanová, M., Brestenská, B.: Kognitívne procesy vo vyučovaní prírodovedných predmetov. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. - Bratislava : Univerzita Komenského, 2014. - 978-80-223-3718-2. - S. 101-129 [2,78 AH] |
ABD | Szarka, K., Brestenská, B.: Prostriedky rozvíjajúceho hodnotenia vo vyučovaní prírodovedných predmetov. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, Bratislava : Univerzita Komenského, 2014 S. 131-158 [2,59 AH] |
ABD | Brestenská, B.: Digitálny obsah vzdelábania pre inovatívne učenie. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, Bratislava : Univerzita Komenského, 2014 S. 131-158 [0, 89 AH] |
ABD | Hrubišková, Helena.: Niektoré inovačné projekty na Slovenských školách po roku 1989. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, Bratislava : Univerzita Komenského, 2014 S. 9-42 [3,29 AH] |
ABD | Veselský, M.: Učenie ako aktívny proces. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, Bratislava : Univerzita Komenského, 2014 S. 43-80 [3,58 AH] |
ABD | Ušáková, K.: Kritické myslenie a možnosti jeho rozvíjania v prírodovednom vzdelávaní. Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní, Bratislava : Univerzita Komenského, 2014 S. 81-100 [1,79 AH] |
AFA | Ušáková, K. 2014. Reflexia na stav a perspektívy didaktiky biológie z pohľadu situácie na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Scientia in educatione. 5 (2), p. 1–17. ISSN 1804-7106 |
AFE | Ušáková, K. 2014. Stav a perspektívy didaktiky biológie z pohľadu situácie na Prírodovedeckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, s. 9. In Pavlasová, L. (ed). Trendy v didaktice biologie. Zborník abstraktů. Konference k 20. výročí obnovení činnosti katedry biologie a environmentálních studií na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2014. 68 s. ISBN 978-80-7290-787-8 |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Projektový portál | Portál projektu prezentuje ciele projektu, zoznam riešiteľov, aktivity projektu t.j. všetky aktivity realizované počas Inovatívnych semestrov, foto a video dokumentáciu z vystúpení inovatívnych učiteľov, metodické materiály od inovatívnych učiteľov a ďalšie materiály vytvorené inovatívnymi učiteľmi pre študentov - budúcich učiteľov. Zároveň potrál obsahuje aj ďalšie inovatívne aktivity, ktoré sa realizovali aj nad rámec cieľov projektu. | http://inkubatorucitelov.eskola.sk |
Postery - prezentácia Inovatívnych semestrov | Prvý poster prezentuje základné ciele projektu, aktivity a výstupy z projektu. Druhy a tretí poster prezentujú výstupy z troch Inovatívnych semestrov, t.j. základnné informácie o inovatívnych učiteľoch a ich aktivitách a fotodokumentáciu a link na projektový portál s ďalšími dátami. | Prílohy sú v roťných správach a v záverečnej správe |
Databáza inovatívnych učiteľov prírodovedných predmetov | Na základe stanovených kritérií sme realizovali analýzu vzdelávacích portálov a projektových portálov pre identifikáciu inovatívnych učiteľov. Za celé obdobie realizácie projektu sme vytvorili databázu 107 inovatívnych učiteľov prírodovedných predmetov na ZŠ a SŠ, ktorá je významným personálnym základom pre inovácie vo vzdelávaní na Slovensku. | Príloha j správe z 2 roka riešenia projektu a v záverečnej správe |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele výborne.