Využitie klasických jazykov (latinčiny a gréčtiny) pri štúdiu logopédie, liečebnej pedagogiky a špeciálnych pedagogických disciplín
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Využitie klasických jazykov (latinčiny a gréčtiny) pri štúdiu logopédie, liečebnej pedagogiky a špeciálnych pedagogických disciplín
Začiatok riešenia projektu: 2008
Koniec riešenia projektu: 2010
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 3/6092/08
Vedúci projektu: Mgr. Anna Rollerová, PhD.
Vysoká škola: Univerzita Komenského v Bratislave
Pracovisko: Lekárska fakulta
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Predkladaný výstup z grantovej úlohy obsahuje 4 časti: Gramatické minimum tvorí penzum gramatických pravidiel a princípov, potrebných pre pochopenie odborných termínov v odboroch medicínskeho zamerania. Abecedný Latinsko-slovenský slovník v koncíznej podobe sumarizuje anatomickú a klinickú medicínsku terminológiu (využiteľnú aj pri samoštúdiu). Časť Latinizmy a grécizmy obsahuje najbežnejšie a najfrekventovanejšie prevzaté slová z týchto jazykov, ktoré sa celkom alebo z väčšej časti adaptovali na systém slovenčiny. Vybrané kapitolky z derivatológie s cvičeniami (so zameraním na klinickú terminológiu) organicky nadväzujú na základné poznatky vysvetlené v časti 1, 2 a 3 a spoločne môžu poslúžiť ako základ pre novú vysokoškolskú učebnicu latinčiny, využiteľnú pri štúdiu i výučbe špecifických disciplín, ako je logopédia, liečebná a špeciálna pedagogika (somatopédia, psychopédia, surdopédia, tyflopédia a i.)
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
The present project output consists of four parts: the Essential grammar comprises all the grammatical rules and principles necessary for the understanding of terms in the fields of medical specialization. The concise Latin-Slovak dictionary ordered alphabetically summarizes the anatomic and clinical medical terminology (also suitable for self-study). The Latinisms and Greekisms include the most common and most frequently the words of these languages, which have fully or largely adapted to the Slovak language system. Selected chapters in the inflectional morphology accompanied with exercises (focusing on clinical terminology) are organically linked to the information explained in chapters 1, 2 and 3, and may serve as a basis for a new Latin textbook for university students, which is useful for learning and teaching specific disciplines such as speech therapy, medical and special education (Somatopaedia, Psychopedics, Surdopedy, Tyflopaedia etc.)
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2008 | 1 760,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2009 | 0,00 | 0,00 |
Čerpané v roku 2010 | 1 220,00 | 0,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 2 980,00 | 0,00 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFC | Pohľady na zabezpečenie kvality výučby disciplín predmetu slovenský jazyk na PdF UK v BratislaveIn: Tradič. a netradič. metody a formy práce ve výuce čes. jazyka na ZŠ. Sborník prací s mezinárodní konference. Olomouc: Vyd. UP v Olomouci. www.upol.cz/vup. 2009, s. 276 – 280. ISBN 978-80-244-2240-4. |
BED | Nová koncepcia vyučovania predmetu slovenský jazyk a jej reflexia vo vedomostiach študentov VŠ. In: Slovenský jazyk a liter. v škole., r. 55, č. 5 -6, 2008/2009, s. 38-45. ISBN 80-89113-257 |
BCI | Lingua Latina. Latinský jazyk pre študentov práva. II. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK 2009. 172. s. ISBN 978-80-223-2700-8. |
AFC | Potreba výučby latinčiny na školách právnického zamerania v treťom tisícročí. In: Problematika výučby v jazykovej a odbornej komunikácii na VŠ nefilologického zamerania. Zborník vedeckých príspevkov s medzinárodnou účasťou. Vysoká škola Visegrádu v Sládkovičove. September 2008, s. 109 – 112. Forma: CD-ROM. @ISBN: 978-80-89267-16-3. EAN: 9788089267163. |
AFC | Jazykové kompetencie študentov nefilológov a spisovná slovenčina. In: Celoživotné vzdelávanie Trnavska. Zborník z medzinárodnej konferencie. Sládkovičovo november 2007. Vysoká škola Visegrádu, s. r. o. Vysoká škola v Sládkovičove. 2009, s. 142 – 146. ISBN: 978-80-89267-30-9. EAN: 9788089267309. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele.