Výskum a overenie vhodných výučbových štýlov pre informatiku
Základné informácie
Tematická oblasť: komisia č. 2 pre nové technológie, metódy a formy vo vzdelávaní
Názov projektu (slovenský): Výskum a overenie vhodných výučbových štýlov pre informatiku
Názov projektu (anglický): Research and verification of suitable teaching styles in informatics
Začiatok riešenia projektu: 2010
Koniec riešenia projektu: 2011
Stav projektu: Ukončený
Číslo projektu: 326-009UPJŠ-4/2010
Vedúci projektu: doc. RNDr. Gabriela Andrejková, CSc.
Vysoká škola: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v slovenskom jazyku
Na univerzitách pozorujeme rozdiely v tom, ako sa študenti učia (pripravujú na výučbu a na skúšky). V súčasnosti nie je možné pridržiavať sa starých učebných štýlov, napríklad klasická prednáška pre súčasných študentov nie je zaujímavá, ale máme nové možnosti zmeniť ju. Individuálne preferencie k učeniu sa nazývajú učebné štýly. Keď študenti študujú spôsobom, ktorý je zhodný s ich preferenciami, ich štúdium bude efektívnejšie. Učitelia by v podstate mohli modifikovať svoje výučbové štýly v kooperácii s učebnými štýlmi študentov a tak celý proces výučby by bol efektívnejší. Projekt je orientovaný na výskum učebných štýlov učiteľov informatiky a učebných štýlov ich študentov. Hlavné výsledky projektu:
- výskumom sme ukázali na dôležitosť zreteľa výučbových a učebných štýlov v informatickom vzdelávaní,
- získali sme a poukázali sme na skúsenosť z aplikácie teórie o učebných a výučbových štýlov do výučby programovania (a iných predmetov) na univerzitnej úrovni,
- získali sme názor na spôsoby adaptácie výučbových štýlov smerom k učebným štýlom študentov, a
- realizovali sme výučbu programovania (a čiastočne iných predmetov) použitím novej analýzy výučbových a učebných štýlov.
Anotácia originálnych výsledkov riešenia projektu v anglickom jazyku
At universities, we can observe some differences how students prefer to learn and to prepare for exams. In these days, it is not possible to use old teaching styles, i.e. classical lecture is not interesting for students and there exist some new possibilities to change it. The individual preferences to the learning are called the learning styles. When the students study in some ways that match their preferences, they learn more effectively. The teachers should prepare their teaching styles in the cooperation to student preferences and to do teaching and learning process more effective. The project is oriented to the research of teaching styles of informatics teacher and learning styles of students. Main results of the project are:
- our research points out of importance of consideration of teaching and learning styles in informatics education,
- we explain our experience how to apply theories about teaching and learning styles to teaching of programming (and the others subjects) at university level,
- we have some idea about ways of properly adapting teaching styles to learning styles of students, and
- we realize the teaching of programming (and partially the other subjects) using the new analysis about teaching and learning styles.
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA
Finančná dotácia z MŠVVaŠ SR v rámci KEGA | Kapitálové výdavky v € | |
---|---|---|
Čerpané v roku 2010 | 1 921,78 | 2 908,60 |
Čerpané v roku 2011 | 4 428,00 | 3 874,00 |
Čerpané za celé obdobie riešenia projektu | 6 349,78 | 6 782,60 |
Zoznam výstupov projektu za celé obdobie riešenia
Publikačná činnosť
Kód kategórie | Konkrétny výstup, názov (ISBN, počet strán a i.) |
---|---|
AFC | AFC Šnajder, Ľubomír (50%); Guniš, Ján (50%): Experiential activities oriented to discovery of selected computer sciences concepts and principles /. Ostrava : Ostravská univerzita, 2011 : ISBN 9788073689797 |
AFD | AFD Andrejková, Gabriela (0%): Učebné a výučbové štýly u učiteľov informatiky a informatickej výchovy /. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2011 : ISBN 9788055701424 |
AFD | AFD Galčík, František (34%); Gurský, Peter (33%); Novotný, Róbert (33%): Úvodný kurz programovania v Jave na PF UPJŠ /. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2011 : ISBN 9788055701424 |
AFD | AFD Guniš, Ján (50%); Šnajder, Ľubomír (50%): Úlohy zamerané na aktívne učenie sa vybraných pojmov a princípov informatiky /. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2011 : ISBN 9788055701424 |
AFD | AFD Andrejková, Gabriela (50%); Juhásová, Ingrid (50%): Zoznamy vo výučbe programovania na základnej a strednej škole /. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela, 2010 : ISBN 9788080839529 |
AFH | Teaching and Learning Styles in Informatics / Gabriela Andrejková, František Galčík, Ľubomír Šnajder. - Recenzenti D. Alimisis et al. - Č. projektu: KEGA 326-009UPJŠ-4/2010. |
Iné výstupy (napr. e-learning, webové stránky, virtuálne laboratórium, školenia, kurzy, workshop a pod.)
Názov výstupu | Opis výstupu | Link |
---|---|---|
Výučba predmetu Programovanie, algoritmy a zložitosť | Podrobné informácie o prebiehajúcej výučbe, náhravky prednášok | http://web.ics.upjs.sk/paz1a/ |
Záverečné hodnotenie príslušnej komisie KEGA
Splnil ciele excelentne (s dosiahnutím celospoločenských prínosov).