Žiaci majú mať šancu pracovať v odbore, ktorý študovali (rozhovor pre Hospodárske noviny, 24. január 2014)
Vypísanie tendra, ktorý má zistiť, aké profesie sú potrebné na
trhu práce, nebolo zbytočné? Máte už predsa zoznamy pripravené v
spolupráci so zamestnávateľmi.
Zoznamy študijných a učebných odborov odrážajú výsledky analýzy a
prognózy vývoja trhu práce, ktorú vytvorilo ústredie práce v spolupráci
so zamestnávateľmi. Okrem toho sú prehľadom požiadaviek rôznych
zamestnávateľských zväzov a zamestnávateľských asociácií pôsobiacich na
Slovensku. Nedovolím si spochybňovať skúsenosti a poznatky profesijných
komôr a zamestnávateľských zväzov, ktoré spomínaný materiál tvorili.
Tvorili ho na základe vlastných skúseností a preto, aby im školy
vychovali chýbajúcich zamestnancov. Nie školy, ale zamestnávatelia
pôsobiaci na trhu určujú potrebnú štruktúru zamestnaní. Od nás sa
očakáva, že budeme pružne reagovať, a tak podporíme rast pracovných
príležitostí. Na tomto dokumente participovala Republiková únia
zamestnávateľov, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení
Slovenskej republiky, Slovenská obchodná a priemyselná komora, Slovenská
živnostenská komora, Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora,
Slovenská banská komora a Slovenská lesnícka komora. Zároveň
pripomínam, že na margo podporných krokov v oblasti odborného
vzdelávania a prípravy na Slovensku mi bola vyjadrená písomná podpora zo
strany Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení, s ktorou budem k
tejto téme vo veľmi blízkom čase rokovať. My sme už v predloženom
materiáli avizovali, že každý rok chceme tieto zoznamy upravovať podľa
aktuálneho vývoja trhu práce. Teda, aby naše odporúčania boli výsostne
aktuálne a kopírovali potreby zamestnávateľov. Pripravovaná metodika
Štátneho inštitútu odborného vzdelávania pomôže rezortu bližšie určiť a
precizovať potreby trhu práce tak, aby boli nielen aktuálne, ale aby
mali čo najvyššiu výpovednú hodnotu. To, čo môžeme konštatovať, je, že
teraz riešime veci, ktoré z hľadiska zodpovednosti k mladým ľuďom mali
byť samozrejmosťou už dávno.
Sú tieto zoznamy reprezentatívne a budú sa podľa nich
prerozdeľovať peniaze v odbornom školstve? Ak áno, aký balík a podľa
akého kľúča a odkedy?
Odborné školstvo má žiakom ponúkať šancu pracovať v odbore, ktorý
študovali. Preto cieľom zadefinovania odborov s nedostatočným počtom
absolventov na trhu práce bolo posilnenie záujmu o konkrétne štúdium zo
strany žiakov a rodičov. V súčasnosti študuje napríklad v učebných a
študijných odboroch kuchár, čašník, obchodných aj hotelových akadémiách
34-tisíc žiakov, pričom potrebujeme asi 2-tisíc absolventov ročne. Na
druhej strane napríklad v odbore nástrojár študuje 20 žiakov, ale trh
práce žiada približne tisíc absolventov. A v príkladoch by sme mohli
pokračovať ďalej. Toto sú fakty, ktoré nestačí zobrať na vedomie, ale
treba ich riešiť.
Na čo presne využijete údaje, ktoré získate vďaka vypísanému tendru?
Tento projekt sleduje vytváranie živých, teda výsostne aktuálnych
údajov. Bez kvalifikovaného odhadu potrieb trhu práce nie je možné dobre
nastaviť sieť študijných a učebných odborov tak, aby boli naši
absolventi pripravení pre trh práce a mali sme dostatok kvalifikovanej
pracovnej sily. Doposiaľ nikto nepredložil kvantifikovateľné potreby
trhu práce a práve aj to je jedným z dôvodov, prečo len sedem percent
našich absolventov robí to, čo vyštudovalo, pričom v EÚ je to vyše 70
percent. Podľa kvalifikovaného odhadu potrieb trhu práce (povolania) sa v
každom regióne prostredníctvom krajských rád odborného vzdelávania
nastavia výkony konkrétnych škôl. Profesionálnym kvalifikovaným odhadom
potrieb trhu práce chce ministerstvo dosiahnuť, aby sa touto investíciou
zefektívnili výdavky zabezpečujúce uplatnenie absolventov.
Prečo je potrebné zbierať dáta aj za rok 2013? Požiadavky
trhu sa predsa môžu zmeniť a to, aké teda sú, môžete zisťovať už za
aktuálny rok...
Ide o medziročné porovnávanie, analýzu vývoja a trendov. Teda
informácie aktuálne v danom roku sú len dátami bez potrebných širších
súvislostí. Napokon Štatistický úrad takisto zberá informácie a údaje za
predchádzajúce obdobie. Toto sú princípy, bez ktorých by z prognóz
mohli byť neúspešné tipy. Toto však nesmie byť hazard, ale seriózna
ponuka pre mladých ľudí.
Záujem zamestnávateľov možno zisťovať podľa inzerátov,
ktoré reálne dávajú. Neuvažovali ste o tom, že si jednoducho vyžiadate
dáta z profesie, alebo iného portálu?
Inzeráty na webe nehovoria o príčinách a neponúkajú súvislosti. Sú
to len nástenky nehovoriace o kvalite uchádzačov a ani o tom, či ich
evidencia nezamestnaných je pre firmy potrebná. Z inzertných portálov
nie je možné získať relevantné údaje, na základe ktorých by sa dokázali
identifikovať skutočné potreby trhu práce z dôvodu, že inzerujúci
zamestnávatelia nevyužívajú pri zadefinovaní povolania napr. štatistickú
kvalifikáciu zamestnaní. A my predsa potrebujeme východiská. Preto
prichádzame s riešeniami prospešnými pre študentov a žiaducimi pre
zamestnávateľov. Žiaden portál pracovných miest nepovie, že 30 percent
absolventov sú nezamestnaní, 50 percent absolventov študuje na vysokej
škole a len 7 percent robí to, na čo sa pripravovali. Práve poznanie
potrieb trhu práce je nástroj na to, aby sme zabránili tejto štruktúre,
ktorá odráža realitu dneška. Naším partnerom pre úspešné riešenia predsa
nemôže byť internetová nástenka, ale zamestnávatelia. Preto pripomínam,
že stavovské a profesijné organizácie s nami úzko spolupracujú a
prijímajú precízne rozhodnutia.
Najnovšie aktuality
- 19.11.2024 Vysoké školy sa vďaka podpore rezortu školstva zúčastňujú na ďalšom významnom medzinárodnom veľtrhu
- 18.11.2024 Rezort školstva mapuje záujem základných škôl, ktoré chcú začať vzdelávať po novom od nasledujúceho školského roka
- 15.11.2024 Minister školstva rokoval s prezidentom a predstaviteľmi školských odborov
- 15.11.2024 Používanie mobilov v školách bude regulované. Rezort školstva pripravil súbor praktických nástrojov pre školy a rodičov