Logistics

Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department Transport.

Group:

Services

Research area:

inžinierstvo a technológie

English Name of the field of study:

Logistics

Levels - description

Študijný odbor logistika sa môže uskutočňovať:

  • v prvom stupni vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou študijných programov

- v dennej forme 3 akademické roky

- v externej forme 3 akademické roky

  • druhom stupni vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou študijných programov  

- v dennej forme 2 akademické roky

- v externej forme 2 akademické roky

  • v treťom stupni vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou študijných programov

- v dennej forme 3 akademické roky

- v externej forme 5 akademických rokov

Content of the study field - general part

Absolventi získajú prierezové vzdelanie a budú schopní uplatniť sa v oblastiach riadenia priemyselnej výroby, dopravy, zásobovania, distribúcie, služieb, nákupu, skladovania  atď. Podľa dosiahnutého stupňa vysokoškolského vzdelávania budú schopní prispôsobovať sa požiadavkám na trhu práce tým, že získajú vedomosti a znalosti z:

-          prírodovedných disciplín, technológií výroby, dopravy a služieb podľa zamerania študijného programu,

-          ekonomiky a manažmentu,

-          logistiky výrobných procesov, riadenia procesov, systémovej a operačnej analýzy,

-          informatiky, modelovania a simulácie, projektovania a optimalizácie.

Logistici zabezpečujú prevádzku, riadenie, plánovanie a projektovanie systémov ako logistických tokov, reťazcov a sietí a chápu výrobu ako dynamicky sa meniaci systém materiálových, informačných a finančných tokov.

Na základe dosiahnutého stupňa vysokoškolského vzdelania potom uplatnenie absolventov bude:

1. stupeň -  bakalárskeho štúdia vychováva odborníkov pre oblasť dispečingu, prevádzky, údržby a operatívneho a dispečerského riadenia ako sú operátori veľkých výrobných strojov a výrobných liniek, plánovači, prevádzkoví logistici, manažéri prvého stupňa v oblastiach v skladovom hospodárstve, doprave, príprave výroby, výrobných procesoch, v distribúcii tovarov, údržbe systémov, službách a podobne.

2. stupeň - absolventi druhého stupňa štúdia budú pripravení pre analýzu, syntézu, navrhovanie a projektovanie logistických systémov na úrovni makrologistiky, mikrologistiky a technologickej logistiky. Druhý stupeň štúdia vychováva manažérov vyšších riadiacich úrovní v oblasti nákupu, zásobovania, skladovania, výber dodávateľov, riadenia výrobných prevádzok, riadenia dopravy, vedúcich dispečingov, vedúcich logistických útvarov, vedúcich plánovacích a prognostických útvarov firiem.

3. stupeň - je schopný uskutočňovať navrhovanie a inováciu na báze vedeckého bádania a nových poznatkov, vyvíjať nové metódy a postupy pre prognózovanie, plánovanie, riadenie        a optimalizáciu výroby, dopravy, zásobovania, distribúcie atď. Ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja.

Reason for the establishment of a study field

Globalizácia sveta je dôvodom, že logistika sa stala dominantnou vedou a faktorom zvyšovania konkurencieschopnosti v oblasti ekonomiky. Globalizácia sa prejavuje najmä:

  • globalizáciou svetového obchodu,
  • nerovnováhou medzi výrobou a spotrebou,
  • vývojom nových technológií riadenia,
  • globálnou optimalizáciou procesov.

Globalizáciou sveta sa otvoril trh a liberalizoval priestor pre pohyb investícií a materiálov, výrobkov, energií, informácií, ľudí a financií. Výrazne k tomu prispelo vybudovanie dopravných systémov cestnej, železničnej, leteckej a potrubnej dopravy (napr. v EU TINA a TEN). Vybudovanie svetových informačných diaľnic, s veľkými prenosovými rýchlosťami a objemami, sú revolučnou zmenou aj pre oblasti riadenia tokov tovarov, informácií, financií, t.j. logistických systémov.

Firmy, uvedomujúc si konkurenčné možnosti, vytvárajú reťazce a siete firiem, od ťažby surovín, ich spracovanie do polovýrobkov, výrobkov, dopravy k zákazníkom, servis výrobkov, recyklácii odpadov, vytvárajú sa logistické siete, rozvíja sa makrologistika.

Nerovnováha medzi zdrojmi – výrobou – spotrebou je daná historickým vývojom stavom ekonomiky, geológiou územia, vývojom počtu obyvateľov a životnou úrovňou. Vyrovnávanie týchto potenciálov sú dlhodobou záležitosťou a preto logistika bude zohrávať v nákladoch a konkurencieschopnosti stále dôležitejšiu úlohu.

Teoretickým základom logistiky sú:

  • metódy dynamického distribuovaného a hierarchického riadenia – tokov materiálových, informačných a finančných,
  • modelovanie a simulácia procesov na báze heuristických, analytických a štatistických metód,
  • metódy operačnej analýzy,
  • metódy analýzy a syntézy logistických systémov,
  • riešenie úloh multikriteriálnej optimalizácie.

Štruktúra tohto teoretického základu je jedinečná a vyžaduje si vytvoriť samostatný študijný odbor. Potreba absolventov v reálnej hospodárskej praxi je daná súčasným vývojom svetovej ekonomiky, vznikom veľkých korporácií, reťazcov firiem a tým aj veľkým pohybom tovarov a to ako na makro (medzipodnikovej), tak aj na mikro (vnútropodnikovej) úrovni.

Examples of similar study field abroad

-          Professional Certificate in Logistics Optimisation - The University of Melbourne, Austrália

-          Transport and Logistics Management - The University of Huddersfield, UK

-          Logistics and Transportation - Northeastern University Boston, USA

-          Management, Transport and Logistics - Liverpool John Moores University School of Engineering, UK

-          Logistics MSc degree - Coventry University, UK

-          Logistics MBA degree - Coventry University, UK

-          Supply Chain Management - University of Nevada, Reno, USA

-          Logistics and Supply Chain Management - Crabfield University, UK

-          Logistics Engineering - Universitat Duisburg Essen, Nemecko

-          Logistics and Business Management, MSc. - University of Luton, UK

-          Logistics Management - Bergen University College, Nórsko

-          Transportation and Logistics - Iowa State University, USA

-          Logistics Engineering - Robert Morris University, USA

-          Global Trade, Transportation and Logistics - University of Washington, USA

-          Logistics, Transportation and Supply Chain Management - University of Maryland, USA

-          Transport, Logistics and Supply Chain Management - The University of Sydney, Austrália

Definition of related fields of study and differences between them

Odbor sústavy študijných odborov - skupina 5

  • Priemyselné inžinierstvo (5.2.52)

Odbory sústavy študijných odborov - skupina 3

  • Odvetvové ekonomiky amanažment (3.3.20)
  • Manažment (3.3.15)

Logistika sa zaoberá riadením, zabezpečením a realizáciou pohybu materiálov, výrobkov, informácií a financií v logistických reťazcoch a logistických sieťach. V logistike sa riadia časové, polohové, kapacitné premenné.

Priemyselné inžinierstvo je integrálny vedný odbor ktorý sa zaoberá projektovaním technickej a technologickej stránky priemyselných systémov v náväznosti na manažment a ekonomiku.

Pod manažmentom chápeme riadenie podniku ako celku, so zameraním na ekonomické veličiny ako sú zisk, náklady, rentabilita, produktivita, cash flow a iné.

Pod riadením - control rozumieme riadenie procesov fyzikálnych, mechanických, tepelných a iných veličín ako sú teplota, tlak, rýchlosť a podobne.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 3

 

Content of the study field - description of the first degree

Teoretický základ odboru predstavuje teória hierarchického riadenia dynamického systému a tokov pričom sa zohľadňuje princíp koordinácie, plánovitosti, systémový prístup s cieľom dosiahnuť globálnu optimalizáciu.

Absolventi prvého stupňa sú pripravení zabezpečovať prevádzku dopravných systémov, skladov, distribúcie tovarov, výrobných prevádzok uplatnia sa ako operatívni plánovači na nižších stupňoch riadenia v oblasti evidencie materiálov, v oblasti riadenia údržby, obslužných procesov, oblasti služieb - v praxi to znamená riešiť problémy riadenia na úrovni prevádzok.

Z toho dôvodu potrebujú základné vedomosti, znalosti a zručnosti z oblasti výrobných procesov, dopravy, služieb, ekonomiky, informatiky, teórie systémov, organizácie, riadenia a logistiky.



Jadro znalosti odporúčaného študijného plánu v 1. roku štúdia obsahuje:

  • Matematika
  • Fyzika
  • Algoritmizácia a Informatika
  • Ekonomika
  • Výrobné procesy
  • Základy logistiky
  • Teória systémov arozhodovania
  • Logistické systémy (výroba, doprava, služby)

Doplňujúce vedomosti získa voliteľnými predmetmi:

  • Základy komunikácie
  • Environmentalistika ainverzná logistika
  • Bezpečnosť práce
  • Cudzí jazyk

 

3/5 ECTS kreditov študijného programu odporúčaného študijného plánu v 1. roku štúdia obsahuje

 

Jadro znalosti odporúčaného študijného plánu v 2. roku štúdia obsahuje:

  • Logistika výroby
  • Logistika služieb
  • Logistika dopravy
  • Modelovanie asimulácia systémov
  • Základy operačnej asystémovej analýzy
  • Základy manažmentu
  • Technické prostriedky logistiky
  • Informačné technológie vlogistike
  • Semestrálny projekt

Doplňujúce vedomosti:

  • Komunikácia aprezentácia
  • Marketing
  • Podnikanie vmalých astredných firmách
  • Cudzí jazyk

Po odporúčanom študijnom pláne v 2. roku štúdia sa doporučuje dvojtýždňová výrobná prax.

3/5 ECTS kreditov študijného programu odporúčaného študijného plánu v 2. roku štúdia obsahuje

 

Jadro znalosti odporúčaného študijného plánu v 3. roku štúdia obsahuje:

  • Operatívne adispečerské riadenie
  • Analýza logistických systémov
  • Kvalita v logistických systémoch
  • Legislatíva v logistike
  • Komerčná logistika
  • Semestrálny projekt
  • Záverečná práca

 

Doplňujúce vedomosti:

  • Aplikovaná informatika
  • Systémy monitorovania aoperatívnej evidencie
  • Systémy údržby
  • Tímová práca

 

3/5 ECTS kreditov študijného programu odporúčaného študijného plánu v 3. roku štúdia obsahuje

 

Profil absolventa

Absolvent bakalárskeho štúdia logistika získa základné prírodovedné, technologické  vedomosti, ako aj vedomosti z logistiky, ekonomiky, informatiky a riadenia a oblasti technológie dopravy a služieb podľa príslušného študijného programu. Jeho uplatnenie je najmä na riadenie základného logistického reťazca nákup, výroby, distribúcia, najmä so zameraním na funkcie plánovania, dispečingu, nákupu, evidencie, kontroly, zabezpečenia systému a prevádzky tohto reťazca na nižších stupňoch riadenia.

Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou každého študijného programu v odbore „logistika", pričom  hĺbka rozpracovania môže byť rôzna a prispôsobená špecifikám príslušnej vysokej školy, resp. fakulty.

Štátna skúška (1. stupeň):

  • obhajoba záverečnej práce (abstrakt vo svetovom jazyku, spravidla vanglickom), rozsah práce musí byť úmerný významu zhľadiska profilu absolventa,
  • overenie spôsobilosti riešiť technologické a prevádzkové problémy úmerné stupni vzdelania,
  • kolokviálna alebo komisionálna skúška zoblasti poznania študijného odboru.

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2

Standard length of external study: 2

 

Content of the study field - second grade description

Posledné roky 20 storočia a prvé roky 21 storočia dynamickým faktorom rozvoja svetovej ekonomiky bola logistika. Slovensko je križovatkou dopravných ciest a má veľkú perspektívu pre rozvoj logistických centier, prekládok, dopravných a distribučných uzlov. Pod tlakom globalizácie sa mení filozofia riadenia podnikov, kedy sa od systému vnútorného riadenia prechádza k riadeniu, ktoré je otvorené zákazníkovi. Takáto globálna optimalizácia je jednou z nosných myšlienok logistiky a vyžaduje si prípravu veľkého počtu odborníkov inžinierov logistikov schopných zvládnuť a zabezpečovať tento dynamický rozvoj.

Absolventi druhého stupňa štúdia budú pripravený pre analýzu, syntézu, navrhovanie a projektovanie a optimalizáciu logistických systémov. Druhý stupeň štúdia vychováva manažérov vyšších riadiacich úrovní v oblasti zásobovania, nákupu, skladovania, riadenia výrobných prevádzok, vedúcich dispečingov, vedúcich logistických útvarov, vedúcich plánovacích a prognostických útvarov firiem.

Absolventi 2. stupňa potrebujú teoretické a praktické vedomosti z oblastí výrobných procesov - materiálových tokov, dopravy a distribúcie, zásobovania a skladovania, z oblasti služieb podoprené vedomosťami z oblasti informatiky, ekonomiky, riadenia a projektovania.



Jadro znalosti odporúčaného študijného plánu v 1. roku štúdia obsahuje:

  • Matematika II.
  • Fyzika II.
  • Metódy analýzy asyntézy logistických systémov
  • Technické prostriedky logistiky II.
  • Logistické informačné systémy
  • Optimalizácia logistických systémov
  • Manažment podniku
  • Riadenie finančných tokov
  • Objektové programovanie agrafické systémy

Doplňujúce znalosti:

  • Elektronické obchodovanie vlogistike
  • Nákladová analýza logistických činností
  • Sociológia
  • Technologická logistika
  • Logistika auditu

Po odporúčanom študijnom pláne v 1. roku štúdia u inžinierskeho štúdia sa doporučuje dvojtýždňová výrobná prax.

1/2 ECTS kreditov študijného programu odporúčaného študijného plánu v 1. roku inžinierskeho štúdia obsahuje:

Jadro znalosti odporúčaného študijného plánu v 2. roku štúdia obsahuje:

  • Projektovanie logistických systémov
  • Strategická logistika
  • Distribučná logistika
  • Logistika krízových situácií
  • Semestrálny projekt
  • Diplomový projekt

Doplňujúce znalosti:

  • Psychológia vpráci manažéra
  • Manažment kvality
  • Obchodné a pracovné právo

Absolvent musí absolvovať  trojtýždňovú preddiplomovú prax.

1/2 ECTS kreditov študijného programu odporúčaného študijného plánu v 2. roku inžinierskeho štúdia obsahuje:

Profil absolventa

Úlohou inžiniera logistiky je globálna multikriteriálna optimalizácia materiálových,

informačných a finančných tokov s cieľom udržania a zvýšenia konkurencieschopnosti na globálnom trhu v rámci logistického reťazca.

Náplňou činnosti inžiniera logistiky je riešiť, navrhovať, riadiť a koordinovať  materiálové, dodávateľsko-odberateľské toky a na ne nadväzujúce finančné a informačné toky. Štúdium 2. stupňa pripraví absolventov na tvorbu projektov logistických systémov ako sú logistické a distribučné centrá, dopravné a distribučné systémy, navrhovanie a tvorbu modelov plánovacích systémov hlavne pre oblasť výroby, dopravy a zásobovania a služieb atď.

Druhý stupeň štúdia vychováva manažérov vyšších riadiacich úrovní v oblasti zásobovania, nákupu, skladovania, riadenia výrobných prevádzok, vedúcich dispečingov, vedúcich logistických útvarov, vedúcich plánovacích a prognostických útvarov firiem.

Štátna skúška (2. stupeň)

  • obhajoba diplomovej práce (abstrakt vo svetovom jazyku, spravidla v anglickom),
  • overenie spôsobilosti riešiť technické, technologické a prevádzkovo ekonomické problémy na úrovni inžinierskeho štúdia,
  • kolokviálna alebo komisionálna skúška zoblasti poznania študijného odboru Logistika.

Standard length of daily study: 3

Standard length of external study: 5

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania je pripravený pre oblasť vývoja, výskumu a inovácií v oblasti logistických systémov, ovláda vedecké metódy výskumu s orientáciou na tvorbu nových metód, heuristických, simulačných a analytických modelov pre oblasť analýzy a syntézy s cieľom globálnej optimalizácie.

Absolventi doktorandského štúdia v odbore „logistika" budú môcť na báze získaných teoretických a empirických vedomostí pracovať v projekčných firmách, priemyselných podnikoch v oblasti služieb a terciárnej sfére a tiež ako vrcholový manažéri.



Jadro vedomosti

Nosné témy - predmety znalosti, vedomosti a zručnosti v 3. stupni vysokoškolského štúdia sú orientované v dvoch oblastiach v študijnej a vedeckej.

Študijná časť

Študijná časť je zameraná na zvládnutie:

  • predmetov teoretického základu pre riešenie vedecko-výskumných úloh v odbore „Logistika",
  • metodológiu v oblasti logistiky,
  • metód analýzy, syntézy, projektovania a navrhovania logistických systémov, optimalizácie parametrov logistických systémov.

Vedecká časť

Vedecká časť obsahu študijného programu „Logistika" spočíva v nasledujúcich základných princípoch vedeckej činnosti:

  • výskumné riešenia špecifikovaného vedeckého problému v odbore,
  • formulovať vedecký projekt a obhájiť jeho opodstatnenosť,
  • obhajovať výsledky vedeckých riešení a postupov,
  • prezentovať výsledky v domácej aj svetovej odbornej tlači,
  • formulovať praktické aspekty riešenia a jeho prínos pre prax, vreťazci výskum - vývoj - verifikácia - realizácia.

Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 študijná časť a 2/3 vedecká časť.

Záver štúdia

Obhajoba dizertačnej práce a dizertačnej skúšky, ktoré majú preukázať schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a vo vzájomnej synergii ich aplikovať pre rozvoj študijného a vedného odboru a pre realizáciu v praxi.

 

Indikátory študijného odboru:

  • Študijné programy 1.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 3 roky obsahujú 180 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 108 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 36 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 2.stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou 2 roky obsahujú 120 ECTS kreditov. Pre akceptáciu študijného programu v študijnom odbore, študijný program musí obsahovať najmenej 60 ECTS kreditov z tém jadra študijného odboru. Študijné programy jedného študijného odboru sa musia líšiť najmenej v 1/5 rozsahu študijných programov navzájom t.j. najmenej v rozsahu 24 ECTS kreditov.
  • Študijné programy 3.stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2.
  • Medziodborové štúdia v kombinácii dvoch študijných odborov (§ 51 ods. 5) musia obsahovať v dostačujúcom rozsahu jadrá oboch študijných odborov a obe musia byť zastúpené približne rovnako. Aby sa toto dosiahlo, môže byť nevyhnutné navrhnúť študijný program s väčšou dĺžkou, než je štandardná dĺžka študijných programov v ľubovoľnom z oboch študijných odborov.

a) Študijné programy v kombinácii hlavného a vedľajšieho študijného odboru (§ 51 ods. 5) musia obsahovať úplné jadro hlavného študijného odboru a v primeranom rozsahu jadro vedľajšieho študijného odboru. Pri posudzovaní primeranosti rozsahu zastúpenia jadra vedľajšieho študijného odboru sa sleduje, či dostačuje na získanie ucelenej časti vzdelania v tomto odbore.

  • Špecifické prípady nastavenia iných indikátorov posudzuje Akreditačná komisia Vlády SR ako výnimočnú reláciu k Štruktúre študijných odborov mimo ISCED (International Standard of Classification of Education Documents).

History of Descriptions

Back