Hygiene
Displays a valid description until 31.8.2019. It is being replaced by a department General Medicine.
Group:
HealthcareResearch area:
lekárske, farmaceutické a nelekárske zdravotnícke vedyEnglish Name of the field of study:
HygieneLevels - description
Študijný odbor Hygiena sa môže podľa sústavy študijných odborov vydanej rozhodnutím MŠ SR č. 2090/2002-sekr. zo dňa 16.12.2002 študovať v:
- treťom stupni vysokoškolského štúdia (PhD.).
Content of the study field - general part
Hygiena je študijný odbor zaoberajúci sa vplyvom komplexu vlastností životného prostredia a spôsobu života na zdravie populácie a jednotlivca.
Reason for the establishment of a study field
Hygiena skúma a analyzuje zákonitosti vplyvu životného prostredia na zdravotný stav exponovaných populačných skupín. Stanovuje zásady pre usmerňovanie zdravých životných a pracovných podmienok a legislatívu v tejto oblasti. V súčasnosti a v budúcnosti bude nevyhnutná potreba odborníkov – profesionálov pre naplnenie cieľov tohto primárne preventívneho odboru, t.j. zlepšenia zdravia populácie.
Examples of similar study field abroad
Nemecko - Hygiene und Umweltmedizin, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Hygiene – Universität Freiburg, Česká republika – Hygiena, preventivní lékařství a epidemiologie, Lékařská fakulta Masarykova univerzita Brno, UK - London School of Hygiene and Tropical Medicine, USA - Environmental Medicine - University of Rochester, Rakúsko - Hygiene - Karl-Franzens-Universität Graz; Umwelthygiene - Universität Wien, Švédsko – Environmental Medicine, Karolinska Institutet, Stockholm, Taliansko - Igiene - Facolta di Medicina e Chirurgia, Universitá degli Studi di Torino; Igiene e Medicina Preventiva - Universita degli Studi di Milano, Japonsko – Hygiene, Faculty of Medicine, Hiroshima.
Definition of related fields of study and differences between them
Verejné zdravotníctvo
Epidemiológia
Sociálne lekárstvo
Verejné zdravotníctvo je študijný odbor zaoberajúci sa ochranou a podporou zdravia v rôznych oblastiach spoločnosti a tvorbou teoretických zásad a podkladov pre štátnu zdravotnú politiku.
Epidemiológia skúma výskyt chorôb v populačných skupinách v mieste a čase v súvislosti s ich príčinami. Zaoberá sa zákonitosťami epidemického procesu, teoretickými a praktickými otázkami ochrany obyvateľstva pred infekčnými a neinfekčnými chorobami.
Sociálne lekárstvo skúma sociálne a ekonomické faktory, ktoré determinujú kvalitu a úroveň zdravia ľudí a formy starostlivosti. Zaoberá sa princípmi organizácie a legislatívou v zdravotníctve.
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda vedecké metódy a teoretické poznatky v oblasti hygieny, primárnej prevencie, environmentálneho zdravia a orientáciu na určovanie impaktu environmentálnych fyzikálnych, chemických, biologických a iných faktorov na indikátory zdravotného stavu. Absolvent svojimi poznatkami pokrýva všetky oblasti hygieny, vplyvu životného prostredia, vplyvov environmentálnych a pracovných, patofyziologické mechanizmy pôsobenia základných druhov faktorov na zdravotný stav exponovaných skupín. Ovláda metodiku hodnotenia rizika, metodiky spôsobov biologicko-medicínskeho monitorovania a prístupov v oblasti prevencie a komunitného zdravia. Zúčastňuje sa na multidisciplinárnej vedecko-výskumnej činnosti.
1. Teoretické vedomosti
Absolvent odboru Hygiena (3. Stupeň)
- má komplexné poznatky vo všetkých oblastiach hygieny a primárnej prevencie,
- ovláda mechanizmy pôsobenia rôznych druhov faktorov životného prostredia na zdravie exponovaných populačných skupín,
2. Praktické schopnosti a zručnosti
- Absolvent je schopný samostatne vedecky bádať a pracovať a prinášať ďalšie riešenia v oblasti hygieny a hodnotenia dopadov na zdravotný stav populácie.
3. Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
Absolvent odboru hygiena si osvojí:
- schopnosť formulovať vedecké hypotézy, etické a spoločenské aspekty vedeckej práce,
- prezentáciu výsledkov vedeckej práce,
- schopnosť prepojenia vedecko-výskumných výsledkov a možných výstupov pre praktické využitie v preventívnej medicíne,
- schopnosť využiť získané výsledky pre vlastný rozvoj odboru, ako aj pre legislatívne orgány a štátnu správu.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3. stupňa, t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedu o hygiene.
Jadro obsahuje len rámcové témy:
Študijná časť:
Teoretický základ: Životné podmienky a zdravie, metódy hodnotenia zdravotného stavu,
faktory životného prostredia (fyzikálne, chemické, biologické, psycho-sociálne) a ich vplyv na zdravie, hygiena životného prostredia, hygiena výživy, hygiena detí a mládeže, ochrana zdravia pri práci, pracovné lekárstvo, toxikológia, kvalita života a životný štýl, mentálna hygiena, ochrana zdravia pred ionizujúcim žiarením, primárna prevencia hromadne sa vyskytujúcich infekčných a neinfekčných ochorení, prevencia v jednotlivých medicínskych odboroch, preventívne programy, Národný program podpory zdravia, Zdravie pre všetkých pre 21. storočie, CINDI, NEHAP, komunitné národné a medzinárodné programy.
Vedecká časť :
- Výskum aktuálneho vedeckého problému, spravidla v rámci grantových projektov alebo inštitucionálnych úloh v oblasti hodnotenia rizík a ochrany zdravia populačných skupín,
- Formulovanie vedeckých hypotéz, výber vhodných exponovaných a kontrolných skupín a vzoriek, výber vhodných zdravotných indikátorov a metód hodnotenia rizika,
- Etické a spoločenské aspekty vedeckej práce.
- Prezentácia výsledkov vedeckej práce,
- Aplikácia získaných výsledkov pre medicínsku prax, legislatívne orgány a štátnu správu.