Animal hygiene and environment
Displays a valid description until 23.02.2017. It is being replaced by a department Veterinary Medicine.
Group:
Agricultural and Veterinary ScienceResearch area:
veterinárske vedyEnglish Name of the field of study:
Animal hygiene and environmentContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru Hygiena chovu zvierat a životné prostredie sú spôsobilí po absolvovaní 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania vykonávať profesiu experta v oblasti Hygiena chovu zvierat a životné prostredie s uplatňovaním preventívnych opatrení zameraných na udržanie zdravotného stavu a optimálnej produkčnej kapacity zvierat a produkciu zvierat. Riešenie uvedených problémov je usmerňované aj požiadavkami welfare.
Examples of similar study field abroad
V českej republike ako aj v iných štátoch EÚ (Belgicko, Rakúsko, Francúzsko, Nemecko, Španielsko, Maďarsko a pod.) je možné uvedený odbor študovať na celej rade veterinárnych univerzít pod názvom Animal Hygiene. Problematika životného prostredia, dopadu chovu zvierat na životné prostredie resp. životné prostredie zvierat je v treťom stupni vzdelávania veľmi atraktívna a praxou vyžadovaná a je možné ju študovať takmer na každej veterinárskej škole v Európe ako aj vo svete.
Definition of related fields of study and differences between them
Študijný odbor Hygiena chovu zvierat a životné prostredie je vysoko špecifickým odborom v rámci veterinárnej medicíny Je mozaikovou súčasťou výchovy odborníkov v oblasti veterinárnej medicíny. Je odborom, využívajúcim poznatky z iných vedných odborov ako sú napríklad: mikrobiológia, toxikológia, fyziológia, výživa a dietetika zvierat, biochémia, hygiena potravín rádiobiológia, analytická chémia, a i. Študuje vzťahy a dopady chovu zvierat na životného prostredie, definuje ich a navrhuje riešenia vedúce k minimalizácii ich negatívneho dopadu na zvieratá, životné prostredie ako aj človeka.
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Obsahová náplň tretieho stupňa vzdelávania v odbore Hygiena chovu zvierat a životné prostredie je zameraná na vedecké riešenie zložitého komplexu vzájomných vzťahov medzi organizmom a prostredím, z veterinárskeho hľadiska predovšetkým maštaľným, ako aj vplyvov faktorov mikro a makroklímy na zdravotný stav a úžitkovosť v kvantitatívnej i kvalitatívnej rovine. Vedomostí z postgraduálneho štúdia umožnia absolventom správne sa orientovať pri hľadaní bezrizikových vedeckých riešení vzťahov medzi charakterom intenzívneho, ale aj extenzívneho chovu a požiadavkami zvierat vychádzajúc z fyziologických požiadaviek zvierat a požiadaviek welfare.
Absolvent využije získané poznatky v úzkej súvislosti s požiadavkami welfare, ochranou zvierat a zverozdravotných opatrení pri zabezpečovaní potravinového reťazca, v rámci ktorého je vysoká hygienická úroveň chovu východiskom pre výrobu zdravotne nezávadných potravín živočíšneho pôvodu.
Súčasťou štúdia je aj otázka riešenia problémov veterinárnej starostlivosti pri tvorbe a ochrane životného prostredia na súčasnej vedeckej úrovni. Absolvent získa teoretické i praktické vedomosti pri prevencii infekčných ochorení a kontaminácie životného prostredia chemickými a rádioaktívnymi látkami. Významným z hľadiska dopadu na zdravie zvierat a ľudí, ale aj kontaminácie životného prostredia atropogénnymi vplyvmi, je riešenie otázok kvality a kvantity základných zložiek životného prostredia (pôdy, vody, ovzdušia).
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent na vedeckej úrovni rieši problémy v oblasti vytvárania optimálnej pohody (welfare) z hľadiska požiadaviek zvierat pre zaistenie maximálnej produkcie surovín živočíšneho pôvodu, problémy kontaminácie surovín živočíšneho pôvodu, predovšetkým prvovýroby mlieka, problémy v oblasti asanačnej činnosti vedecky báda a prináša riešenie problémov v oblasti zabezpečovania vysokej hygienickej úrovne počas manipulácie, transportu a porážania zvierat, minimálnych vstupov rezíduí dezinfekčných, deratizačných a dezinsekčných látok do potravinového reťazca. Vedecky báda a rieši otázky životného prostredia z hľadiska možnej kontaminácie chemickými látkami, pesticídmi a mikroorganizmami, prináša riešenie v oblasti riešenia hnojných koncoviek a správneho využitia a recyklácie exkrementov hospodárskych zvierat.
Na základe získaných vedeckých poznatkov o pôsobení žiarenia na živý organizmus ale predovšetkým vlastnou bádateľskou prácou v tejto oblasti prináša okrem nových poznatkov i možné riešenia v oblasti rádiobiológie .
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent okrem základnej obsahovej náplne získa pri štúdiu zručnosť a zásady vedeckej práce v laboratóriách, schopnosť pracovať so špičkovou prístrojovou technikou v týchto laboratóriách, osvojí si správnu aplikáciu používania štatistických metód, oboznámi sa so zásadami výstavby biologických pokusov, s predpismi OECD pri vykonávaní jednotlivých pokusov.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí sú viazané na:
- hygienu chovu hospodárskych zvierat pri uplatňovaní welfare z hľadiska získavania bezchybných a kvalitných potravín živočíšneho pôvodu.
- riešenie problémov veterinárnej starostlivosti pri tvorbe a ochrane životného prostredia
- z pohľadu jeho znečisťovania chemickými, biologickými alebo fyzikálnymi faktormi)
- riešenie problémov kontaminovaných zložiek životného prostredia (voda, pôda, ovzdušia) vo vzťahu k zdravotného stavu zvierat a ľudí a možnosti ich eliminácie
- riešenie problémov asanácie spojených s preventívnou ochranou chovov zvierat a likvidáciou infekčných ochorení
- v rádiobiológii sú viazané naj úroveň bunkovú, subbunkovú a molekulárnu s dopadmi na úroveň celého organizmu i populácie.
Študijná časť (1/3 trvania študijného programu):
Je zameraná na teoretické zvládnutie problematiky vedeckého bádania v hygiene chovu zvierat a v oblasti životného prostredia (podľa vedeckého zamerania pracoviska, na ktorom absolvent bude vedecky pracovať).
Absolvent si teoreticky osvojí vedecké základy problematiky chovu zvierat, vzájomných vzťahov medzi živým organizmom a prostredím (vonkajším a vnútorným - maštaľným), kvality ovzdušia a vnútornej mikroklímy, spôsoby technológie ustajnenia, kŕmenia, napájania, podstielania a dojacej techniky. V oblasti ochrany životného prostredia teoretické osvojenie moderných metód bude základom rozvíjanie vedeckých metód jeho ochrany a prevencie pred poškodením
Je možné sa v tejto časti zamerať i na príbuzné vedné disciplíny – chémia, biochémia, farmakológia, toxikológia, fyziológia, rádiobiológia, mikrobiológia, epidemiológia, súdne lekárstvo, patologická anatómia, zákony a pod.
Vedecká časť (2/3 trvania študijného programu):
Absolvent odboru Hygiena chovu zvierat a životné prostredie si pri svojej postgraduálnej výchove osvojí na súčasnej vedeckej úrovni:
- riešenie a realizáciu technických problémov spojených s poruchami vetracích systémov a tepelnou bilanciou maštaľných objektov v zmysle požiadaviek jednotlivých druhov a kategórií zvierat ako aj požiadaviek platných legislatívnych predpisov
- hodnotenie jednotlivých systémov ustajnenia HZ vrátane technologických liniek na zdravotné stav zvierat
- aplikáciu a realizáciu právnych a environmentálnych aspektov nielen v chove
- hospodárskych zvierat ale aj pri ochrane životného prostredia
- aplikáciu etických hľadísk
- riešenie problémov spôsobených farmami hospodárskych zvierat, predovšetkým nevhodnými spôsobmi a metódami manipulácie s odpadovými látkami, odpadovými vodami, exkrementami, manipuláciou s kadávermi
- riešenie a realizáciu likvidácie ohniskových nákaz uplatňovaním správnych sanitačných metód a minimálnych zásahoch do životného prostredia
- spracovávanie a vyhodnocovanie environmentálnych auditov z hľadiska veterinárneho
- využívanie rádioprotektívnych látok pri ochrane zdravia zvierat i zdravia človeka a pri dekontaminácii potravín i surovín
- zdokonaľovanie, resp. zavedenie metód s použitím rádioaktívnych látok na zisťovanie zmien v organizme alebo stanovenie škodlivých látok v životnom prostredí.
Predložením dizertačnej práce a jej obhajobou absolvent musí preukázať, že dokáže vo zvolenej oblasti študijného odboru samostatne vedecky pracovať a samostatne riešiť nastolený vedecký problém.