Agrochemisty and plant nutrition
Displays a valid description until 22.02.2017. It is being replaced by a department Agriculture and Landscape.
Group:
Agricultural and Veterinary ScienceResearch area:
poľnohospodárske a lesnícke vedyEnglish Name of the field of study:
Agrochemisty and plant nutritionContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru Agrochémia a výživa rastlín sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa prefesiu:
- Agrochemistry and plant nutrition – Philosophiae doctor - PhD. – 3.stupeň (doktor pre agrochémiu a výživu rastlín)
Absolvent ovláda vedecké metódy výskumu v oblasti agrochémie a výživy rastlín s orientáciou na kvantifikovanie prístupných foriem živín v pôde, optimalizáciu výživného stavu rastlín na základe diagnostických metód a na vývoj nových hnojív.
Examples of similar study field abroad
- Česká republika – Česká zemědelská univerzita Praha, MZLU Brno
- Poľsko- Akademia rolnična Krakow, Wroclaw, Waršawa
- Maďarsko- Poľnohospodárska univerzita Debrecén
- Nemecko – Univerzita Hohenheim
- Rusko – Timirjazov agrochemický inštitút Moskva
Definition of related fields of study and differences between them
- Fyziológia plodín a drevín – kde predmetom štúdia sú štruktúrne a funkčné aspekty regulácie metabolizmu rastlín a drevín
Content of the study field - description of the first degree
Content of study field - description of the combined first and second degree
Content of the study field - second grade description
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study: 5
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent ovláda a rozvíja vedecké metódy výskumu a vývoja v oblasti Agrochémie a výživy rastlín. Absolvent je schopný samostatne vedecky pracovať na výskumných projektoch, analyzovať kauzalitu prebiehajúcich zmien v pôde a rastlinnom organizme a kvantifikovať podiel ovplyvňujúcich faktorov štatistickými metódami.
Teoretické vedomosti:
- vedecky skúma a prináša vlastné riešenia z oblasti Agrochémie a výživy rastlín
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:
Absolvent odboru Agrochémia a výživa rastlín si osvojí:
- zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie, vedecké formulovanie problému, právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce.
- získané vedecké výsledky prezentuje na vedeckých podujatiach a osvojí si spôsoby tvorby vedeckých, odborných a knižných publikácií
- prispieva k rozvoju študijného odboru, uskutočňuje modelovanie vedeckých problémov na transfére získaných vedeckých poznatkov do praxe.
VYMEDZENIE JADRA ZNALOSTI
Nosné témy jadra znalosti študijného odboru
Nosné témy jadra znalosti 3. stupňa, t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na Pôdohospodárske a veterinárne vedy (Agricultural and Veterinary Sciences) – Všeobecné poľnohospodárstvo, Rastlinnú produkciu a Záhradníctvo.
Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state):
Študijná časť
Teoreticky fundament, metodologický aparát, špecializácia:
- zameranie sa na mechanizmy príjmu živín
- získavanie nových biologických a technických poznatkov v oblasti agrochémie a výživy rastlín, pôdnej chémie, biochémie rastlín a pôdnych mikroorganizmov
- zameranie sa na diagnostické chemicko-analytické metódy pôdy a rastlín
- aplikácia matematicko-štatistických metód pre hodnotenie experimentu
- simulácia a modelovanie harmonickej výživy rastlín
Vedecká časť
- výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému zo študijného odboru Agrochémia a výživa rastlín
- zásady vedeckej práce vo väzbe na výskum-vývoj-výroba-použitie
- právne a environmentálne aspekty nových produktov
- etická a spoločenská stránka vedeckej práce
- prezentácia získaných výsledkov výskumu doma a v zahraničí
- rozvoj študijného odboru Agrochémia a výživa rastlín a jeho bezprostredné prepojenie na výrobnú prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti.
Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečnej práce) musí spĺňať kritérium, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich aplikovať v spoločenskej praxi.
INDIKÁTORY ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Študijné programy 3. stupňa vysokoškolského vzdelávania obsahujú pomer študijnej a vedeckej časti študijného programu 1:2. O akceptácii študijného programu v študijnom odbore rozhoduje MŠ SR priznaním práva konať dizertačnú skúšku, záverečnú skúšku vo forme obhajoby dizertácie.