Bezpečnosť technických systémov

Displays a valid description until 22.02.2017. It is being replaced by a department Mechanical Engineering.

Group:

Construction, Technology, Production and Communications

Research area:

inžinierstvo a technológie

Content of the study field - general part

Absolventi študijného odboru sú spôsobilí podľa dosiahnutého stupňa vykonávať nasledovné profesie :

1.stupeň

a)      kreslič príp. návrhár (konštruktér) v projekčnej organizácii s profesným zameraním na BTS,

b)      technológ vo výrobnej alebo v projekčnej organizácii s profesným zameraním na BTS,

c)      riadiť na strednom stupni riadenia oblasť údržby príp. samostatne vykonávať niektoré práce v oblasti merania a diagnostiky strojov,

d)     pracovať v oblasti dozoru a prevencie s zameraním na kvalitu, environmentalistiku a bezpečnosť

e)      podieľať sa na riešení úloh stredného a operatívneho manažmentu so zameraním na bezpečnosť, kvalitu a environmentalistiku.

2.stupeň

a)      projektant a konštruktér technických systémov buď samostatne alebo v týme,

b)      analytik v oblasti prevencie (údržba, veľké priem. havárie, poisťovníctvo)

c)      samostatný, riadiaci pracovník minimálne na úrovni stredného manažmentu pre oblasť bezpečnosti a údržby,

d)     odborník v oblasti analýzy rizík v štátnych dozorných orgánoch ako aj v rámci certifikačných inštitúcii.

3. stupeň

Samostatný pracovník podieľajúci sa na tvorbe štruktúr, riadení systémov z oblasti bezpečnosti, údržby, ako aj ovládania systémových prístupov so schopnosťami vyhodnocovať a prijímať  rozhodnutia. Vedecko-výskumný pracovník schopný samostatne vedecky pracovať v rámci tímovej práce. Absolvent 3. stupňa štúdia má vytvorené predpoklady pre prácu v strednom a vrcholovom manažmente.

Examples of similar study field abroad

BUGH Wuppertal - NSR, Novy Sad - Juhoslávia, FBI TU Ostrava,  Univerzita Colmar-Francúzko, Univerzita Ljubjalna - Slovinsko a mnoho ďalších

Definition of related fields of study and differences between them

Strojárstvo, Energetika, Procesná technika, Výrobná technika, Priemyselné inžinierstvo, Kvalita produkcie, Súdne inžinierstvo, Environmentálne inžinierstvo, Údržba strojov, Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, Bezpečnosť technologických systémov a procesov.

Content of the study field - description of the first degree

Content of study field - description of the combined first and second degree

Standard length of daily study: 2

Standard length of external study:

 

Content of the study field - second grade description

Absolvent druhého stupňa štúdia je schopný vykonávať inžinierske činnosti v oblasti bezpečnosti technických a technologických systémov v širšom ponímaní. Dokáže podieľať sa na systémových riešeniach v oblasti systémov riadenia kvality ako aj v oblastiach environmentálnych systémov riadenia. V rámci študijného odboru BTS je možné pomocou voliteľných predmetov špecificky sa zamerať na smerovanie k získaniu schopnosti a zručnosti pri používaní CA - techník, v oblasti systémov riadenia údržby, tvorbe bezpečných technických a technologických systémov  produktov a postupov ako aj pri systémoch ich riadenia v prevádzke.

Dokáže navrhovať a konštrukčne riešiť celú škálu problémov z uvedených oblastí, ovláda problematiku analýzy dynamických sústav, navrhovanie zložitých mechanizmov, optimalizáciu strojných súčiastok, navrhovania vhodných materiálov. Ovláda metódy experimentálneho výskumu a skúšania strojov pri rešpektovaní bezpečnosti navrhovaných konštrukcií. Má znalosti z materiálových tokov so zohľadnením moderných logistických princípov v súvislosti s aplikovaním príslušných dopravných strojov a manipulačných zariadení.. Absolvent je schopný zostaviť a viesť experimentálny tím v záujmovej oblasti ako aj viesť týmy pre dozor, inšpekciu a certifikáciu technických systémov s ohľadom na bezpečnosť ich prevádzky v súlade so zásadami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.



2.1.2 Teoretické vedomosti

Teoretické vedomosti v závislosti na smerovaní sú smerované do oblastí k CA - techník, údržbe, tvorbe bezpečných technických a technologických systémov produktov a postupov, navrhovaniu materiálov, skúšania strojov a technických zariadení.

Je schopný vykonať teoretický a experimentálny rozbor jednotlivých problémov analyzovať a aplikovať bezpečné produkty a postupy, modelovať (experimentálne a počítačovo) vyšetrované produkty a procesy, realizovať simulačné postupy a riešiť úlohy pomocou virtuálnych modelov. Vie formulovať závery a následne ich aplikovať. Na základe získaných skúseností a výsledkov experimentálnych meraní je schopný zdokonaľovať jestvujúce strojné zariadenia a technológie v súlade s modernými výpočtovými metódami. Je schopný projektovať výrobnú dokumentáciu jednotlivých aj zložitých výrobných zariadení prostredníctvom výpočtovej techniky. V tejto súvislosti má prehĺbené vedomosti z aplikovanej matematiky, aplikovanej mechaniky, meracej a automatizačnej techniky, informačných technológii ako aj aplikácii systémov CA - techník.

2.1.3  Praktické schopnosti a zručnosti

Absolvent štúdia získa nasledovné schopnosti a zručnosti :

  • diagnostikovať aexperimentálne modelovať technické a technologické systémy,
  • pracovať ariadiť údržbárske tímy na úsekoch TQM,
  • vývoja arealizácie systémov riadenia rizík TS,
  • pracovať ako samostatný konštruktér, resp vedúci tímu KBTS
  • aplikovať výsledky výskumu a vedeckej práce do nových konštrukcií,
  • identifikovať poruchy a určiť ich zdroj sohľadom na možnosť vzniku škody anavrhovať riešenia na ich minimalizáciu
  • tvorivo aplikovať legislatívu vpodmienkach všetkých činnosti apracovať vnajvyšších funkciách vrámci dozoru ainšpekcie práce

2.1.4  Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent tohto študijného odboru dokáže absorbovať najnovšie poznatky vedy a výskumu zo svojej oblasti a následne ich vysvetliť svojim podriadeným. Dokáže pracovať samostatne, alebo ako vedúci pracovného kolektívu s veľkou zodpovednosťou. Naďalej prehlbuje svoje vedomosti v danom odbore, svoje skúsenosti a výsledky svojej práce dokáže prezentovať v odbornej, vedeckej literatúre a na konferenciách doma i v zahraničí.

2.2. VYMEDZENIE  JADRA  ZNALOSTÍ (Ing.)

Nosné témy jadra znalostí štúdia v 2. stupni :

Základné 7.semester :

Bezpečnosť a spoľahlivosť systémov

KBTS

Požiarna bezpečnosť stavieb a technológii

Experimentálne metódy I

Diagnostika technických systémov

Aplikovaná matematika II.

Voliteľné:

Meranie a monitorovanie škodlivín

Vybrané kapitoly z IT

Osobné ochranné a záchranné prostriedky

Základné 8.semester :

Grafická štatistika (aplikovanie štatistiky pre údržbu, bezpečnosť)

Protivýbuchová prevencia a bezpečnosť priemyslu

CA -  konštruovanie I

Semestrálny projekt

Priemyselné havárie

Voliteľné:

Integrované systémy riadenia BOZP

Základy súdneho a expertízneho inžinierstva

Nebezpečné látky a prípravky

Základné 9.semester :

Morálka a etika v manažérskej praxi

Semestrálny projekt

TQM

Bezpečnosť práce vo výrobných technológiách

Voliteľné:

Manažment nebezpečných činností

Logistika a materiálové toky

Management požiarnej ochrany

Základné 10.semester :

CA - konštruovanie II

Metrológia a riadenie kvality

Diplomový projekt

Diplomová práca

Vývojové trendy v odbore

2.3. ŠTÁTNA  SKÚŠKA (Ing.)

Štátna skúška pozostáva z :

  • obhajoby záverečnej práce (40 - 60 strán, abstrakt vsvetovom jazyku, forma - viď interný predpis fakulty
  • overenia spôsobilosti riešiť inžinierske zadania, ústnou formou,
  • kolokviálnej skúšky zoblasti poznania študijného odboru Bezpečnosť technických systémov ( 5.2.56 )

Standard length of daily study:

Standard length of external study:

 

Content of the study field - description of the third grade

Absolvent ovláda metódy výskumu a experimentu v záujmovej oblasti ktoré sú viazané na vedu o  BTS



3.1.2 Teoretické vedomosti

Absolvent je schopný samostatného vedeckého bádania ako aj prác v tvorivých týmoch, do ktorých prináša vlastné riešenia zložitých  problémov z oblasti teórie a praxe.

3.1.3 Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

Absolvent odboru si osvojí metódy vedeckého bádania, pracuje v systéme výskum - vývoj - prax, vie vedecky sformulovať a spracovať riešený problém, prináša do daného vedného odboru vlastné výsledky výskumu s možnosťou ich aplikácie v študijnom odbore, dosiahnuté výsledky prezentuje vo vedeckých časopisoch a zborníkoch doma i v zahraničí, rozvíja daný vedný odbor.

3.2. VYMEDZENIE  JADRA  ZNALOSTÍ (PhD.)

Nosné témy jadra znalosti sú viazané na vedu o BTS

3.2.1  Študijná časť - 1/3

Táto časť naväzuje na teoretické základy jednotlivých vedných disciplín, ktoré sú ďalej rozvíjané pomocou matematickej analýzy, štatistiky, vedeckých experimentov, optimalizácie jednotlivých prvkov s použitím moderných výpočtových metód z oblasti dimenzovania, životnosti, spoľahlivosti, konštruovania, a pod. Súčasťou je aj interdisciplinárny prístup k navrhovaným riešeniam ako aj získanie vedomosti a zručnosti zo špeciálnych odborov v rámci personálneho manažmentu a teórií riadenia.

3.2.2  Vedecká časť - 2/3

Opiera sa o zásady vedeckej práce, vzájomnou väzbou výskum - vývoj - výroba - použitie - recyklácia, vedecké formulovanie problémov, právne ekonomické a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax. Podstatnou časťou je podieľanie sa na riešení komplexných vedeckých úloh v rámci riešiteľských týmov ako aj úloh v oblasti technickej pomoci priemyselnej a spoločenskej praxe

3.3. ŠTÁTNA  SKÚŠKA (PhD.)

Dizertačnou skúškou a obhajobou dizertačnej práce  sa preukazuje schopnosť a pripravenosť kandidáta o titul PhD, na samostatnú vedeckú a tvorivú činnosť v oblasti výskumu alebo vývoja.

History of Descriptions

Back