Production Engineering
Displays a valid description until 05.08.2014. It is being replaced by a department Mechanical Engineering.
Group:
Construction, Technology, Production and CommunicationsResearch area:
strojárstvoEnglish Name of the field of study:
Production EngineeringContent of the study field - general part
Absolventi študijného odboru Výrobná technika sú spôsobilí vykonávať podľa dosiahnutého stupňa profesiu
- Prevádzkár výrobnej techniky (Production Engineering Manager) - 1. stupeň,
- Inžinier výrobnej techniky (Production Engineer) - 2. stupeň a
- Production Engineering Philosophiae doctor - PhD, (Production Engineering Scientist) – 3. stupeň.
Prevádzkár výrobnej techniky - ovláda problematiku stavby a prevádzky výrobnej techniky. Dokáže riešiť problémy montáže, oživovania, programovania a zoraďovania výrobnej techniky, realizácie meraní, diagnostikovania a servisu výrobnej techniky.
Inžinier výrobnej techniky – ovláda metodiku konštruovania a projektovania výrobnej techniky, ovláda metódy výpočtu, simulácie a verifikácie modelových riešení projekcie a konštrukcie výrobnej techniky, má znalosti o konštrukčných materiáloch, komponentoch a moduloch výrobných strojov a zariadení a ich syntéze, dokáže modelovať virtuálne mechanizmy výrobných strojov a zariadení a ich interakciu na prostredie (hluk, vibrácie, ekologické dopady), pozná metódy, techniku a prostriedky riadenia výrobných strojov a výrobných systémov.
Production Engineering Philosophie doctor-PhD. - ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja výrobnej techniky s orientáciou napr. na vývoj obrábacích, tvárniacich, zváracích, lejárskych strojov, robotických zariadení, strojov pre výrobu a spracovanie dreva, tuhého odpadu a pod.
Examples of similar study field abroad
Spolková republika Nemecko: Universität Stuttgart – Produktionstechnik, TU Berlin – Produktionstechnik, Otto-von-Guericke Universität Magdeburg – Produktionstechnik, TU Dresden – Verarbeitungsmaschinen/Werkzeugmaschinen (vo všetkých prípadoch ide o druhý stupeň vysokoškolského štúdia so štandardnou dĺžkou 6 semestrov).
Česká republika: ČVUT Praha – 1. stupeň Výrobná technika, 2. a 3. stupeň Výrobné stroje a zariadenia, VUT Brno - 2. a 3. stupeň Stavba výrobných strojov a zariadení, VŠB-TU Ostrava – 3. stupeň Stavba výrobných strojov a zariadení.
Definition of related fields of study and differences between them
- Údržba strojov a zariadení (5.2.2),
- Výrobné technológie (5.2.51),
- Mechatronika (5.2.16),
- Automatizácia (5.2.14),
- Poľnohospodárska a lesnícka technika (5.2.46),
- Aplikovaná mechanika (5.1.7).
Standard length of daily study: 3
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the first degree
Absolventi študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň) dokážu analyzovať problémy a možnosti, ktoré vznikajú v rôznych oblastiach ľudskej činnosti pri prevádzkovaní výrobnej techniky, súvisiace predovšetkým s jej montážou, oživovaním, programovaním a zoraďovaním, realizáciou meraní, diagnostikou a servisom. Absolventi musia vedieť pracovať s manažérmi, používateľmi výrobných strojov a zariadení a špecialistami iných profesií. Vyžaduje to aj znalosti o podnikaní, organizácii práce a manažmente.
Absolventi študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň) majú základné znalosti o teórii, stavbe a riadení výrobných strojov a zariadení a o ich aplikovaní na technologické a prevádzkové podmienky a problémy.
Absolventi študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň) sa môžu uplatniť v rôznych odvetviach ľudskej činnosti, vo verejnom tak aj v súkromnom sektore. Uplatnia sa ako odborní pracovníci pre montáž, oživovanie, programovanie, zoraďovanie a prevádzku výrobnej techniky, ako špecialisti pre meranie, diagnostiku a servis výrobnej techniky, resp. ako samostatní podnikatelia v oblasti údržby, servisu a predaja výrobnej techniky.
Teoretické vedomosti (1. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň)
- získa a pochopí podstatné fakty, pojmy, princípy a súvislosti z teórie, stavby a riadenia výrobných strojov, zariadení a systémov,
- vie ich použiť pri montáži, oživovaní, programovaní a zoraďovaní výrobnej techniky, pri realizácii meraní, diagnostike a servise výrobnej techniky takým spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov alternatívnych rozhodnutí,
- vie použiť primeranú teóriu a metódy, praktické postupy a nástroje na špecifikovanie problémov, navrhovanie a vyhodnotenie variantných riešení pri prevádzkovaní výrobnej techniky.
Praktické schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň) získa schopnosť
- špecifikovať problémy, navrhovať a vyhodnocovať variantné riešenia problémov súvisiacich s prevádzkovaním výrobnej techniky,
- pracovať s nástrojmi, používanými pri konštruovaní a dokumentovaní výrobnej techniky,
- prevádzkovať výrobnú techniku účinne a efektívne.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (1. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (1. stupeň) dokáže
- prezentovať rôznym skupinám poslucháčstva technické problémy a ich riešenia,
- pracovať efektívne ako člen vývojového tímu,
- porozumieť a vysvetliť kvantitatívne rozmery problému,
- organizovať si vlastné učenie a vývoj,
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne a pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji.
Vymedzenie jadra znalostí (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 1. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore Výrobná technika sú viazané predovšetkým na základné súvislosti stavby a prevádzky výrobnej techniky.
Jadro znalostí obsahuje tieto oblasti poznania:
- Mechanika tuhých a poddajných telies
- Základy výrobných procesov a systémov
- Informačné systémy a počítačové siete
- Základy výrobných technológií
- Náradie
- Základy stavby výrobnej techniky a výrobných systémov
- Základy mechanizácie, automatizácie a riadenia výrobných strojov a procesov
- Komponenty a moduly pre stavbu výrobnej techniky
- Meranie, monitorovanie, diagnostika
- Semestrálny projekt
- Aplikačné spektrum a prevádzka výrobnej techniky
- Robotické a manipulačné zariadenia
- Záverečná práca – riešenie konkrétneho zadania.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 3/5 ECTS kreditov študijného programu.
Ďalšie témy jadra znalostí študijného odboru (1. stupeň)
- Základné prírodovedné disciplíny,
- spoločenské, morálne a právne aspekty profesie,
- základy podnikania a manažmentu.
Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program musí pokrývať celý obsah študijného odboru, hĺbka rozpracovania môže byť rôzna (podľa charakteru študijného programu), nie však menej ako sa vymedzuje v jadre. Ak sú uvedené alternatívne disciplíny, študijný program musí obsahovať aspoň jednu z nich, alebo umožňovať voľbu jednej z nich.
Indikátorom priznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "bakalár" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni minimálne 3/5 z celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru.
Štátna skúška (1. stupeň)
- obhajoba záverečnej práce (abstrakt v jazyku anglickom), rozsah práce študenta v kreditovom vyjadrení musí byť úmerný významu z hľadiska príspevku k profilu absolventa,
- overenie spôsobilosti riešiť prevádzkovo-technické problémy výrobnej techniky,
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Výrobná technika.
Content of study field - description of the combined first and second degree
Standard length of daily study: 2
Standard length of external study:
Content of the study field - second grade description
Absolventi druhého stupňa vysokoškolského štúdia študijného odboru Výrobná technika dokážu analyzovať, navrhovať, konštruovať a udržiavať rozsiahle technické riešenia zahŕňajúce výrobnú techniku a vykonávať výskum s vysokou mierou tvorivosti a samostatnosti. Dôraz sa kladie na to, aby absolvent získal hlboké znalosti v oblasti stavby výrobnej techniky, umožňujúce mu riadiť tímy pracovníkov v tejto oblasti, samostatne viesť aj veľké projekty a prevziať zodpovednosť za komplexné riešenia.
Aby absolvent bol schopný budovať solídny vedecký prístup, študenti musia získať skúsenosti s formuláciou hypotéz, experimentálnym návrhom, overovaním hypotéz a analýzou získaných údajov. Absolvent môže budovať vedeckú perspektívu v celej škále aplikácií, v ktorých uplatňuje pokročilé metódy a techniky návrhu a vývoja komponentov, modulov a celých strojov a zariadení v oblasti výrobnej techniky.
Teoretické vedomosti (2. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (2. stupeň)
- nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov pri výskume, vývoji, projektovaní a konštruovaní výrobnej techniky a jej aplikácií,
- tvorivo aplikuje získané poznatky v praxi,
- kriticky analyzuje a aplikuje celú paletu konceptov, princípov a praktík odboru v kontexte voľne definovaných problémov, pričom preukazuje efektívne rozhodovanie v súvislosti s výberom a použitím metód, techník a prostriedkov,
- vie zavádzať zložité technické riešenia, používať moderné metódy a prostriedky pri riešení problémov.
Praktické schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (2. stupeň) získa schopnosť
- analyzovať a porozumieť technologickým a iným procesom z pohľadu možnej podpory výrobnou technikou,
- špecifikovať, navrhovať, implementovať a udržiavať rozsiahle integrované riešenia zahŕňajúce výrobnú techniku pre rôzne druhy aplikácie,
- riadiť procesy zmien technológie z pohľadu vývoja, prispôsobovania a implementácie výrobnej techniky,
- preukazovať dôkladné porozumenie nosných oblastí znalostí a teórie stavby výrobnej techniky spolu so schopnosťou kritického úsudku v celom spektre problémov súvisiacich s výrobnou technikou,
- pracovať na projektoch, ktoré zahŕňajú identifikáciu problému, jeho analýzu, návrh a implementáciu rozsiahlych riešení s výrobnou technikou spolu s testovaním a primeranou dokumentáciou, pričom si uvedomuje jednotlivé aspekty kvality.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (2. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (2. stupeň) dokáže
- pracovať efektívne ako jednotlivec, ako člen a ako vedúci tímu,
- identifikovať mechanizmy pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a učenie sa,
- udržiavať kontakt s vývojom vo svojej disciplíne,
- riadiť sa primeranými praktikami v súlade s profesionálnym, právnym a etickým rámcom disciplíny.
Vymedzenie jadra znalostí (2. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (2. stupeň)
- Teória stavby výrobnej techniky
- Metodika navrhovania konštrukcií strojov a projektovanie zariadení a výrobných systémov
- Aplikácia CA metód v odbore
- Aplikovaná mechanika
- Automatizácia, riadenie a programovanie strojov a výrobných systémov
- Semestrálny projekt - inžinierske riešenie zadania (vývoj produktu)
- Metodika tvorivej práce a riešenia technických úloh
- Zásady a metódy organizovania a riadenia technických činností
- Rozvoj a aplikačné spektrum výrobnej techniky
- Diplomová práca - konkrétne riešenie zadania.
Odporúča sa, aby tieto znalosti tvorili aspoň 1/2 ECTS kreditov študijného programu.
Znalosti uvedené v korpuse musia byť súčasťou obsahu každého študijného programu v tomto študijnom odbore. Študijný program musí pokrývať celý obsah študijného odboru, hĺbka rozpracovania môže byť rôzna (podľa charakteru študijného programu), nie však menej ako sa vymedzuje v jadre. Ak sú uvedené alternatívne disciplíny, študijný program musí obsahovať aspoň jednu z nich, alebo umožňovať voľbu jednej z nich.
Indikátorom priznania spôsobilosti inštitúcie priznávať akademický titul "inžinier" je kumulatívna hodnota kreditov študijného programu na úrovni minimálne 1/2 z celkového počtu ECTS kreditov, odpovedajúcich 100 % ECTS kreditov študijného odboru
Štátna skúška (2. stupeň)
- obhajoba diplomovej práce (abstrakt v jazyku anglickom),
- overenie spôsobilosti riešiť inžinierske zadania,
- kolokviálna skúška z oblasti poznania študijného odboru Výrobná technika.
Standard length of daily study:
Standard length of external study:
Content of the study field - description of the third grade
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (3. stupeň) ovláda vedecké metódy výskumu a vývoja výrobnej techniky s orientáciou napr. na vývoj obrábacích, tvárniacich, zváracích, lejárskych strojov, robotických zariadení, strojov pre výrobu a spracovanie dreva, tuhého odpadu a pod.
Teoretické vedomosti (3. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (3. stupeň)
- vedecky báda v oblasti výrobnej techniky,
- prináša nové vlastné riešenia problémov a poznatky v odbore výrobnej techniky.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti (3. stupeň)
Absolvent študijného odboru Výrobná technika (3. stupeň) si osvojí
- zásady vedeckej práce,
- väzby výskum – vývoj – výroba – použitie - recyklácia,
- vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce a prezentácie výsledkov,
- rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Vymedzenie jadra znalostí (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí študijného odboru (3. stupeň)
Nosné témy jadra znalostí 3.stupňa t.j. PhD. stupňa vysokoškolského štúdia sú viazané na vedu výrobnej technike. Jadro obsahuje len rámcové témy (vybrané state), a to:
Študijná časť:
Teoretický fundament, metodologický aparát, špecializácia: Matematická analýza, tenzorový počet, vedecký experiment, teória pravdepodobnosti a matematická štatistika, teória systémov, matematicko-počítačová simulácia javov a procesov, 3D-modelery (I-deas, CATIA, ProEngineer), modálna analýza, teória riadenia strojov a procesov, odhady a presnosť výsledkov, verifikácie počítačových modelov, fuzzy logika, neurónové siete, mechatronické systémy a pod.
Vedecká časť:
- Výskum aktuálneho otvoreného vedeckého problému z odboru.
- Zásady vedeckej práce, väzby výskum-vývoj-výroba-použitie-recyklácia, vedecké formulovanie problému (technické zadanie), právne a environmentálne aspekty nových produktov, etické a spoločenské stránky vedeckej práce, prezentácia výsledkov, rozvoj študijného odboru a prínos pre prax.
Znalosti uvedené v jadre majú rozsah 1/3 v študijnej časti a 2/3 vo vedeckej časti. Dizertačná skúška a obhajoba dizertačnej práce (záverečná práca) musia preukázať schopnosť študenta samostatne získavať teoretické a praktické poznatky a tvorivo ich aplikovať s cieľom rozvíjať študijný odbor a formulovať prínosy pre spoločenskú prax.